Camping Sardinië

Plaats reactie
MHT
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 20:29

Camping Sardinië

Bericht door MHT » wo 4 jan 2023 18:20

Wie weet er een leuke, niet al te grote camping op Sardinië met ruime plekken voor auto en caravan?
Wij overwegen om in juni met de caravan naar Sardinië te gaan.
Alvast dank voor de reacties.

Rikkie
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Camping Sardinië

Bericht door Rikkie » do 5 jan 2023 13:00

Waarschijnlijk niet onmiddellijk een antwoord op uw vraag maar wij hebben in juli 1992 een rondreis gemaakt door de noordelijke helft van Sardinië. Wij kampeerden toen met de tent en hier bij enkele ervaringen.
Ik wil hier wel benadrukken dat dit onze ervaringen van 1992 zijn en dus hoogstwaarschijnlijk niet meer volledig van toepassing!
Sardinië is een zeer mooi eiland, minder toeristisch dan zijn buur Corsica en dat merkte je ook aan alles … de wegeninfrastructuur was minder, er waren minder toeristische accomodaties, je vond niet zomaar een warenhuis , enz. Destijds was rijden in het binnenland een stoffig avontuur want geasfalteerde wegen waren in het binnenland een uitzondering. Pin-automaten waren zo goed als onbestaande en banken vond je alleen in de grotere steden. De siësta was er ook heilig want vanaf 13u viel het openbare leven stil tot 16/17 uur.
Kwa campings kon je anno 1992 zeggen dat ze bijna allemaal kort bij de kust lagen. Van zodra je het binnenland introk waren er geen campings meer.
Het niveau van de campings was vrij goed maar als je in 1992 een luxe-camping wou kon je heel lang zoeken.
De Sarden zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam maar in de afgelegen bergdorpen werd je destijds argwanend bekeken.
Als je een woordje Duits kent kom je al een heel eind. Vreemd genoeg kwam je anno 1992 zelden mensen tegen die Frans of Engels praten.
Een zeer goede toeristische gids met opsomming en beschrijving van de bezienswaardigheden is de Dominicus gids van Sardinië.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Camping Sardinië

Bericht door Morgoth » vr 6 jan 2023 10:22

Ik ben in 2007 of 2008 op Sardinië geweest. Beetje apart eiland. De mooiste prehistorische ruïnes (Nuraches) stonden gewoon in een weiland met koeien eromheen. Niet toegankelijk. De Sardiniërs vonden dit blijkbaar niet de moeite waard. De natuur is mooi maar werkelijk overal ligt troep. Overal langs de wegen ligt vuilnis, van accu's en autobanden tot complete bankstellen. Echt overal. Dat deed voor ons echt afbreuk aan het eiland maar wellicht is dat nu beter. Toen wij er waren was er net een enorme landverschuiving geweest. Was nog op het nieuws.
In Cagliari staat de erg mooie Santa Maria kathedraal en vergeet daar ook de ondergrondse stad niet. Sardinië staat vol met hele mooie kerkjes en kapelletjes. Zeer de moeite waard.

Opletten in de steden. Daar moet je een vergunning hebben om de binnenstad in te rijden. Dat staat op een heel klein bordje die je gemakkelijk over het hoofd ziet. Boetes tot gevolg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Camping Sardinië

Bericht door Rodo » vr 6 jan 2023 11:06

Voor ons ook alweer zo’n 20-21 jaar geleden dat we er zijn geweest. Er zijn in de zuid-oost hoek hele mooie stukken natuur. Campings vooral aan kusten. Taal is een crime, Sardijns is niet te verstaan en er zijn grote verschillen in streektaal. Op de campings was er wel altijd iemand die (gebrekkig) Engels spreekt. Zoals al gezegd, veel oude gebouwen zijn ontoegankelijk of te gevaarlijk om te betreden. Houd er rekening mee dat het in het binnenland erg warm kan worden.
Wat je interesses zijn om te bezoeken weet ik niet, maar online is al veel te vinden.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1538
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Camping Sardinië

Bericht door Ferdi » vr 6 jan 2023 15:09

Je kan allerlei info halen uit de ”We zijn er bijna” Corsica-Sardinië afleveringen.

Bekijk We zijn er Bijna! op https://www.npostart.nl/POW_03108581


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Camping Sardinië

Bericht door R_d_K » di 28 feb 2023 20:36

Wij zijn afgelopen jaren al meerdere malen voor de zomervakantie op Sardinie geweest. Wij trekken met onze combinatie het eiland rond (tegen de klok in) en hebben al op verschillende campings gestaan. Ik zal hieronder een opsomming van de door ons bezochte campings geven. In het algemeen zijn de plaatsen niet ruim en/of niet afgebakend. Onze ervaring is gebaseerd op de zomer schoolvakantie, maar buiten het hoog seizoen (juli begin augustus). De campings staan meestal niet vol en je hebt voldoende ruimte. In het weekend kan het druk worden als de “locals” met de camper an masse de camping komen bezoeken. Dit duurt van vrijdagavond en zondagavond vertrekken ze weer.
Als de campingplaatsen niet in een bos liggen, heeft de camping veelal netten opgehangen voor schaduwplaatsen. Voor ons waren deze plaatsen niet altijd ruim genoeg, omdat onze caravan ruim 7,5m is. Hierdoor hadden wij vaak een plaats in de volle zon.
De stroomvoorziening op de camping ligt meestal tussen de 6A en 10A. Voor een aantal campings moesten wij de koelkast op gas zetten als wij de airco wilde gebruiken.
Het sanitair is vaak niet het niveau van het vaste land met uitzondering van een aantal campings. Veelal wordt door ons het sanitair van de caravan intensief gebruikt.

Onze ervaring is dat niet alle campings altijd goed aangegeven staan. Een aantal campings hebben een bijzondere toegangsweg, waarbij je je afvraagt of je de juiste weg hebt. Uiteindelijk klopte onze navigatie / beschrijving van campingboek wel.

Dit alles weegt bij ons niet op, tegen het prachtige eiland dat nog niet volledig is overspoeld door toerisme. Er zijn nog prachtige baaien / stranden waar je rustige van de zee kunt genieten, zwemmen, snorkelen en duiken. Leuke oude plaatsjes, waar de tijd soms stil lijkt te hebben gestaan en prachtige natuur. De infrastructuur is in de laatste jaren verbeterd, er is een Noord-Zuid snelweg. Deze hield in het verleden halverwege het eiland op. Verder is er hiervoor al het nodige geschreven over Sardinie.

De campings zijn:

Camping La Tortuga
Zeer luxe camping met alle voorzieningen. Luxe zwembaden en waarschijnlijk ook een van de duurste campings van het eiland. Dichtbij de populaire Costa Smeralda. Goed sanitair, animatie, strak aangestuurd en ook een van de grootste campings. Deze camping zou niet misstaan bij de grote meren in Noord Italie.

Camping Bella Sardinia
Een camping met veel verhuur accommodaties. Een zandweg gaat vanaf de receptie naar de campingplaatsen. Wij stonden in het bos waar geen afgebakende plaatsen waren. Iedereen plaats zijn caravan, camper en tent in het bos hoe het hem of haar goed dunkt, waardoor electra soms ook een probleem is. Het zwembad stelt niet veel voor. Het strand ligt op 300-400m lopen vanaf de camping. De sanitaire voorzieningen vonden wij onvoldoende.

Camping Tonnara
Deze camping ligt op het schiereiland in het zuidwesten van Sardinie. De camping ligt enigszins geïsoleerd. Dichtstbijzijnde plaatsje ligt op 15 minuten autorijden. Dit merk je ook aan de prijzen in de camping winkel, die zijn zeer hoog. Verder een fijne rustige camping met vriendelijke medewerkers. De camping heeft afgebakende plaatsen, sommige met zeezicht. De camping heeft een kiezelstrand en een zwembad.

Camping Torre del Porticciolo
Deze camping ligt in de buurt van Alghero. De camping heeft een “eigen” baai met strand. De camping ligt in een bos en heeft een eigen zwembad. De voorzieningen zijn verder prima.
In de avond kan je de heuvel om de baai beklimmen voor de foto’s van een prachtige zonsondergang.
Deze camping is ook bezocht door “we zijn er bijna” in de link hiervoor.

Camping Telis
Camping aan de rand van het dorp, langgerekt tegen een heuvel aan. Alles is vrij smal, maar veelal wel met mooi uitzicht over zee. Het aantal plaatsen voor grotere combinaties is beperkt. Tenten staan tegen de heuvel aan. De voorzieningen zijn goed. Sanitair bestaat uit cabines met douche, wc en wasbak. Het zwembad (niet groot) ligt verhoogt met uitzicht op zee. Bar/terras ligt onder het zwembad ook met uitzicht op zee en het restaurant ligt aan het einde van de camping met groot terras en uitzicht op zee.
Het strand betreft een smal kiezelstrand. Buiten de camping bij het dorp ligt een zandstrand.

Camping Le Dune
Camping ligt in het zuidoosten van Sardinie. Le Dune heeft een zandstrand en een leuk zwembad. De overige voorzieningen zijn voldoende. Het sanitair is verouderd, wel schoon en met warm water. Deels schaduwrijke plaatsen en deels zon plaatsen. De plaatsen zijn vrij klein. Wij hadden moeite om een goede plaats te vinden.

Camping La Cugnana
De camping ligt niet aan het strand. Wij gebruiken deze camping meestal als laatste voor de terugvaart vanuit Olbia. Je bent in 15 minuten bij de boot.
Het sanitair is verouderd en erg simpel. Afhankelijk van het moment heb je wel of geen warm water. De camping heeft wel een zeer groot en uitgebreid zwembad met speeltoestellen en een “duikbad” van 3m diep. Aan het zwembad ligt een ligweide en strandstoelen. Vanaf deze camping kan je alle “topstranden” in de omgeving bezoeken. Er rijdt ook een busje naar deze stranden. Medewerkers zijn erg vriendelijk. Het restaurant vinden wij onder de maat.
Vanaf deze camping kan je wel goed de Costa Smeralda en La Maddalena-archipel bezoeken. Onze kinderen vinden deze camping top vanwege het zwembad.

Dit zijn onze ervaringen met deze camping. Wellicht heeft iemand andere ervaringen en/of heeft een andere meetlat.

Mocht je meer willen weten, laat het maar weten.
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

René (hobby 460Sff)
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 mei 2019 16:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Camping Sardinië

Bericht door René (hobby 460Sff) » ma 17 apr 2023 16:09

Wij zijn in 2019 in juli 4 weken op camping Isuledda in Cannigione di Arzachena geweest in het NO van Sardinië; een topcamping met veel vertier voor jong en oud; schitterende stranden en kleine baaien met strandjes; geweldig uitzicht over de zee. Wel prijzig in het hoogseizoen (€ 100,- per nacht).
Als u besluit om er naar toe te gaan is het wijs om via de camping de overtocht met de ferry te regelen, dat scheelt dan in de prijs. Verdere info over Isuledda is te vinden via Google.

met vriendelijke groet, René
Opel Insignia sports tourer 2.0 CDTI automaat (170 pk, 350 nm), 2015, met Hobby Excellent 460 SFf (GO2 mover; Thule luifel 6200; Dometic dakairco).

Rob87
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 mar 2021 00:56

Re: Camping Sardinië

Bericht door Rob87 » do 13 jul 2023 15:59

Kan deze camping alleen maar aanraden. Net 2 weken weer terug.
Hij zal dit jaar ook voorbij komen in het televisie programma we zijn er bijna van omroep max. Opeens stonden er tientallen Nederlandse caravans en campers in het midden van de camping. incl filmploeg awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Ab op di 19 sep 2023 00:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

nardyh
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 sep 2023 19:47

Re: Camping Sardinië

Bericht door nardyh » ma 18 sep 2023 22:20

R_d_K schreef:
di 28 feb 2023 20:36


Mocht je meer willen weten, laat het maar weten
Mag ik u vragen hoe uw ervaringen zijn met de ferry overtocht. Lees veel horor verhalen over schade aan de auto/caravan bij het parkeren dan wel oprijden op het dek.
Laatst gewijzigd door Ab op di 19 sep 2023 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ellenlange quote ingekort.

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Camping Sardinië

Bericht door R_d_K » di 28 nov 2023 20:33

Sorry, ik zag je bericht net pas.

In alle jaren heb ik afgelopen jaar voor het eerst schade gehad.

Door alle verkeersopstopping in Italië op de heenreis naar de ferry verdampte onze tijdmarge (ruim 4 uur) naar de ferry. Uiteindelijk waren we net op tijd, maar werden we op een zeer ongelukkige locatie geparkeerd (tegen een zijwand met alleen andere auto's, klem tegen de vrachtwagentrailers voorin de boot). Bij aankomst wilde de ferry-medewerker dat ik weg zou draaien van de wand af, want achter mij stond alles nog vast. Ik wilde eerst naar achteren en ruimte creëren voor de draai (en uitzwaai). De ferrymedewerker gaf aan dat ik kon draaien. Onder de hectiek ben ik voorzichtig gaan draaien, toen ik dacht dat het kon. Ik zei nog tegen mij vrouw, dit wordt krap. Maar ik vertrouwde onterecht op de medewerker van de ferry. Gelukkig (?) ging het allemaal heel zachtjes en was de schade beperkt en hebben we de vakantie gewoon kunnen voortzetten, maar de beperkte schade moet wel weer gerepareerd worden.

De hectiek werd compleet toen we het overige verkeer dwars zaten, want de trailers konden er niet af toen we de schade aan het inspecteren waren. De betreffende ferry medewerker was overigens verdwenen.

Ik wil hiermee geen schrikbeeld geven, normaal gesproken staan we goed geparkeerd (terugweg ook) en worden we goed geholpen bij het op- en afrijden van de ferry (zoals gezegd, zo diagonaal mogelijk). Een enkel keer raken wij met de bigfoot (minimaal) de grond (caravan is bijna 8m). Naast Sardinië hebben we ook de ferry genomen naar Sicilie, Corsica en Elba. Dit is altijd goed gegaan.
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Camping Sardinië

Bericht door Xecto » di 28 nov 2023 21:21

Leuk om te lezen, behalve de laatste post Wij hebben het idee om deze zomer naar Sardinië te gaan. Lijkt dat de ervaringsdeskundigen te doen met onze combi: bijna 15m?

Niet afgebakende plekken zou dan wellicht het beste gaan, maar die ferry is ook wel een dingetje. Hoe veilig is het schuin oprijden? Achterstevoren is vast geen optie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Camping Sardinië

Bericht door R_d_K » vr 1 dec 2023 22:54

Wij hebben nog nooit achterste voren de ferry opgereden. Ik heb alleen vrachtwagens dit zien doen (de laatste die de ferry op gaan). Voor een tandemasser is zoals eerder aangegeven de opbouw van de caravan bepalend (hoeveel ruimte heb je tussen bodem en caravan). Ook zal de ligging van de ferry bepalend zijn voor de hoek van het oprijden van de ferry. I
Ik zag ook eerder een filmpje op Youtube van een medeforumlid met een tandemasser, die bij het rijden van een bergpas meermaals de grond raakt in de bochten (dit waren wel de bigfoots).

Wij overwegen ook om een tandemasser te nemen, maar onze reisdoelen (m.n. Sardinie, Sicilie) houden dit momenteel deels tegen. Met de huidige caravan (bijna 8m) hebben wij geen / nauwelijks problemen om de ferry op te rijden.
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Camping Sardinië

Bericht door Xecto » vr 1 dec 2023 23:21

Wij hebben bij onze Dethleffs fabrieksaf beugels achter de steunpoten. Als het met een 8m tandem gaat zal t met die van ons misschien op t randje wezen. Afgelopen zomer bij een tankstation in Zweden ook de grond geraakt met de beugels omdat er nogal een zakking in de weg zat. Bij de gemiddelde NL drempels gaat t goed!

Overigens kunnen wij ons gedragen als vrachtwagen: de veerboot naar Ameland kan ik online niet boeken, maar moet ik vanwege de afmetingen de vrachtafdeling bellen, net als bij de ferry naar Groot-Brittannië. Zal wellicht hij de boot naar Sardinië niet anders zijn.

Qua wegen denk ik altijd maar: als een vrachtwagen er komen kan, lukt ons dat ook. Zijn er veel plaatsen op Sardinië waar trekker-oplegger combinaties niet komen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Camping Sardinië

Bericht door Lucas » zo 17 dec 2023 22:53

[re.gif]

Dit topic gezien? Want wel interessant denk ik

viewtopic.php?t=50090&hilit=sardinie

Ik bestuur regelmatig een vrachtwagen in de binnenstad en we hebben ook een tandemasser. Ik en niet bang voor krap manoeuvreren, maar de Ferry naar Sardinië met de tandemasser laat ik vooralsnog graag aan me voorbijgaan. Ga je het wel doen heb je op voorhand mijn respect en zou het top zijn als je je ervaringen hier deelt.

Overigens tijdens onze 14 dagen op het eiland (grofweg waren we noordoost en noordwest) één caravan gezien en trekker-oplegger-combinaties staan me in het geheel niet bij. Wel touringcars e.d. op de doorgaande wegen. Het is heus niet allemaal keren en draaien hoor, het rijden an sich met een tandemasser lijkt me niet anders dan in andere delen van Italië (waar het trouwens ook niet altijd feest is). Op Sardinië zijn tunneltjes zoals hieronder gewoon onderdeel van het wegennet en die kun je daar zonder waarschuwing tegenkomen, denk dat beide spiegels van onze Grand Cherokee nog 2 cm speling hadden en het dak ging ook nèt.
Bijlagen
Sardinië tunnel.jpg

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Camping Sardinië

Bericht door Xecto » zo 17 dec 2023 23:19

Dank voor de tip! Daar is al een stuk meer ervaring gedeeld over de ferry, kan t hier weer campings gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Italië”