Loze ruimte boven kachel

Gebruikersavatar
amhuitenga
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 aug 2022 11:52

Loze ruimte boven kachel

Bericht door amhuitenga » zo 1 jan 2023 20:06

Ik was van plan in de loze ruimte vlak onder het aanrecht (rechts) een lade te maken, maar dit zal er wel niet voor niets zitten? Ik vermoed de aanvoer van lucht voor de Truma ventilatie, of heb ik het mis?

Afbeelding
KNAUS Sport 420 QD 2016

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Ron » zo 1 jan 2023 21:29

Je bedoelt het smalle stukje ?
Helemaal achterin zit de schoorsteen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
amhuitenga
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 aug 2022 11:52

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door amhuitenga » zo 1 jan 2023 21:42

Klopt, rechts zit inderdaad de schoorsteen. Maar de reden dat ik twijfel of het ook voor aanvoer van lucht is - de achterkant is niet dicht, er zit een sleuf bovenin de leidt naar de ruimte achter de kachel. Maar ik weet niet of zo'n Truma kachel ventilator via deze weg aanzuigt of niet (is m'n eerste caravan).
KNAUS Sport 420 QD 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Chris » zo 1 jan 2023 22:09

Volgens mij zuigt de ventilator de lucht rond het kachelblok zelf weg.
Die lucht komt van beneden meen ik, onder de caravan vandaan.
Maar daar ben ik niet zeker van.

Wel weet ik dat in mijn Knaus die lucht niet van boven wordt aangezogen.
Daar zit bij mij de hangkast, en die is dicht.

Je zou het vrij eenvoudig kunnen testen met een stuk alu folie.
Zet de kachel fan op maximaal blazen en houd dat stuk folie tegen het gat.
Wordt het heel hard vastgezogen?? dan is het idd een luchttoevoer.
Wordt het maar een beetje vast gezogen, dan is er een andere grotere lucht toevoer.
En dan weet je alles..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Paul » zo 1 jan 2023 22:25

Ik denk niet dat die opening er voor de sier zit.
De meeste caravan bouwers gebruiken iederen millimeter zo nuttig en praktisch mogelijk.

Ik zou de vraag eens aan je dealer stellen, die zal je er vast antwoord op kunnen geven.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Ron » ma 2 jan 2023 00:30

De kachel is een gesloten systeem.
Waar hij de lucht van de ring verwarming aanzuigt weet ik niet.
Wij leggen daar altijd de snij planken neer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Niels83 » ma 2 jan 2023 01:10

Volgens mij zuigen die kachels lucht onder de caravan vandaan en blazen ze de dat uiteindelijk weer aan de bovenkant er uit.
Ventilatie denk ik niet. Maar eerder warmte van die schoorsteen? Als dat onder het keukenblok blijft hangen wordt de koelkast daar niet blij van??

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door dieseltijger » ma 2 jan 2023 08:18

Voor de verbranding wordt lucht van buiten de caravan via een gat in de bodem gebruikt. In een gesloten kamer met koelribben vindt de verbranding plaats, volledig geïsoleerd van het binnenmilieu.

Deze verbrandingskamer staat opgesteld in een omkasting die vooral aan de voorzijde open is. Geforceerde afvoer van warme lucht kan plaatsvinden via een slangaansluiting die aan de achterzijde, hoog in de omkasting is gemonteerd.

Dus de ruimte boven de kachel kan warm worden doordat de omkasting warm wordt, en als de trumavent ventilator aan staat wordt dit een stuk minder warm.

Bij mijn kip shuttle zit boven de kachel gewoon een la, en alles zit voor de rest potdicht. In de ruimte achter de kachel zit de trumavent ventilator. Gaat al twintig jaar goed. Tip: download de installatieinstructies van de s3005 kachels.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 2 jan 2023 10:39

De eerste vraag die bij mij opkomt is welke kachel is er gemonteerd?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Witte yeti » ma 2 jan 2023 10:48

Bij mijn Sprite Alpine Sport zit boven de kachel een lade, onder deze lade zit een plaatje triplex van 6 mm. De verbranding van de kachel is een gesloten systeem, lucht wordt van onder de caravan aangezogen en de verbrandingsgassen verdwijnen via de afvoer door het dak. Als de ventilator niet gebruikt wordt, zal de lade boven de kachel iets warmer worden. Als de ventilator aan staat heb je daar geen last van. De ventilator zuigt de lucht aan via de warmtewisselaar, dus niet van buiten. Als je met de ventilator lucht van buiten wilt aanzuigen dien je een Truma airmix te plaatsen.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
amhuitenga
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 aug 2022 11:52

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door amhuitenga » ma 2 jan 2023 20:07

Wat een boel reacties, top dank jullie wel.

Volgens mij zuigt die Truma ook niet aan vanuit deze ruimte, maar het is apart dat er dus 'loze' ruimte is... Vandaar dat ik onderstaand maar heb bedacht op basis van de reacties. De lade uitvoeren met zelfsluitende kogellagergeleiders (zodat de lade is geborgd) en in plaats van een handgreep een brede rand uit het front zagen zodat er ook nog voldoende ventilatie mogelijk is, mocht dat nodig zijn. Tevens verander ik de klep eronder ook naar een lade, waarbij er in de lade een uitsparing komt voor de kabelgoot links achterin en de aanvoer van het stopcontact rechts.

Als het klaar is post ik het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
KNAUS Sport 420 QD 2016

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Loze ruimte boven kachel

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 jan 2023 20:55

Of er een hangkast, zoals bij ons was, of een lade boven zit maakt niets uit.
Vaak is het boven die kachels dicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Erik » zo 8 jan 2023 15:47

@amhuitinga: in onze Eriba zit ook een lade vlak boven de kachel - af fabriek - met een bodem van 1 mm dik aluminiumgaas. De warme lucht bereikt zo rechtstreeks de inhoud van de la. Wij gebruiken die la in voor- en naseizoen als droogruimte voor natte handschoenen, mutsen, sokken en theedoeken. Werkt perfekt! In het zomerseizoen gaan er sokken en ondergoederen in, lekker makkelijk bij de hand!
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

ardj
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27 jun 2021 11:47

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door ardj » zo 8 jan 2023 16:20

Onze Knaus Sudwind 420 QD 2007 had boven de kachel een klepkastje. Niks geen smalle ruimte ofzo. Stond altijd vol met pannen en zo. :)
Peugeot Expert 2.0 150pk Dethleffs Aero 470 FR 90 years, Reich Pro 2.0.

Gebruikersavatar
amhuitenga
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 aug 2022 11:52

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door amhuitenga » za 20 mei 2023 21:28

Hierbij het resultaat, duurde wat langer dan verwacht want mijn andere project liep wat uit. De geleiders zijn zelfsluitend, maar van de diepe lade is het originele sluitmechaniek nog werkzaam.

20230518_161701.jpg
De lade geleiders erin geschroefd
20230518_171412.jpg
Bijzondere vorm van de lade i.v.m. de diverse elektra in deze ruimte
20230520_133022.jpg
Resultaat
KNAUS Sport 420 QD 2016

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door dieseltijger » za 20 mei 2023 21:38

Well done! Nieuwsgierig geworden heb ik even gekeken hoe Kip het heeft opgelost. Daar hebben ze het gewoon bij de lade gelaten. Ik kan dus door de la te verwijderen bij de achterzijde van de kachel komen.

Nou, dat heb ik 20 jaar niet gedaan - en dat houden we zo, met spinnenweb en al.
IMG_20230520_213246.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door SBerend » za 20 mei 2023 22:08

amhuitenga schreef:
za 20 mei 2023 21:28
Hierbij het resultaat, duurde wat langer dan verwacht want mijn andere project liep wat uit. De geleiders zijn zelfsluitend, maar van de diepe lade is het originele sluitmechaniek nog werkzaam.


Mooi resultaat
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door WillyL » zo 21 mei 2023 01:47

dieseltijger schreef:
za 20 mei 2023 21:38
Well done! Nieuwsgierig geworden heb ik even gekeken hoe Kip het heeft opgelost. Daar hebben ze het gewoon bij de lade gelaten. Ik kan dus door de la te verwijderen bij de achterzijde van de kachel komen.

Nou, dat heb ik 20 jaar niet gedaan - en dat houden we zo, met spinnenweb en al.IMG_20230520_213246.jpg
Bij Dethleffs zit er in de bodem van de kast een afneembare deel uitgefrezed. Wegnemen en je kunt bij de ruimte.
Het verwondert me steeds dat er geen isolatie zit tegen het metaal achter de kachel. Snikheet wordt het er.

Gebruik jij de ventilator regelmatig? Ik zou dan maar eens de schoepen poetsen. Je zult verbaasd zijn hoeveel vuil er na enkele jaren op vastgekoekt zit.
Het is een prutswerk en de ganse ventilatorkast moet er eerst uit.
Zie RFM...
Reiniging (de ventilator moet uitstaan!)Het is raadzaam minstens één maal per jaar, voor beging van het stookseizoen, het zich op de warmtewisselaar, de bodem-plaat van de kachel of het schoepenrad van de Trumavent-ventilator verzamelde stof te verwijderen. Het schoepenrad moet voorzichtig met een penseel of een tandenborstel gereinigd worden
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door dieseltijger » zo 21 mei 2023 04:52

Dank, wij gebruiken de ventilator vooral als de kachel in werking is. Ik wacht op kaboutertjes die het advies opvolgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door iemand » zo 21 mei 2023 06:04

Hier de 'kabouter'-uitleg...de rest komt niet en je zult zelf aan de bak moeten.... awhoea.gif

Door vuil op het schoepenrad raakt de boel in onbalans en gaat de ventilator bij gebruik extra lawaai maken.
Verschil is duidelijk hoorbaar als de fan weer schoon is.

Goed schoonmaken is best een klus, waar de fabrikant niet over heeft nagedacht.
Om de ventilator schoon te maken, moet je deze eerst demonteren. Ik heb het zijpaneel van de ventilator afneembaar gemaakt
Zonder zijwand zie je dat het schoepenrad bestaat uit twee helften gescheiden door een 'tussenwand'.
Screenshot_20230521-061017_Free Adblocker Browser.jpg
Het Schoepenrad van de ventilator is nu aan nu beide zijden bereikbaar.
Zie mn knutselpagina onder punt 55

Zo te zien zit er direct achter de kachel ook een airmix gemonteerd. Staat op m'n site beschreven onder punt 17.
Die airmix kun je ook zonder kachelverwarming gebruiken in de koude stand om je caravan te luchten met de ventilator.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door dieseltijger » zo 21 mei 2023 06:24

Dank voor jouw meer dan voortreffelijk en uitleg ( sterker: jouw site is voor mij een referentie geworden). Wij gebruiken de airmix vooral in een soort 80/20 stand bij het verwarmen zodat alle lucht in de ruimte meerdere keren per uur wordt ververst.

Ik ben gewoon lui, en verschuil mij achter de volgende argumenten:
1) ik merk er niets van;
2)Alle ringleidingen zijn logischerwijs net zo stoffig en goor, en die ga ik echt niet loshalen;
3)ik ga mijn auto (waar het ventilatiesysteem veel meer uren maakt) ook niet half openleggen om de vernuftige slangetjes, kanaaltjes, warmtewisselaartjes, ptc verwarmingselementen eens een stevige beurt te geven;
4) Ik ben al te druk bezig met alle waarschuwingen op te volgen van dit forum
5) de caravan heeft na twee jaar een week geleden al een wasbeurt gehad met een Biotex sopje, genoeg onderhoud.

Goedemorgen overigens, leuk om een andere early bird te treffen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Gemineye » zo 21 mei 2023 10:43

In onze vorige caravan zat ook zo’n ventilator ding. Ik ga hierin wel met dieseltijger mee geloof ik; wat een werk man. Begin ik echt niet aan. Thuis ook niet.

Blij dat onze huidige caravan niet meer zo’n ding heeft hoor, hoef ik me er ook niet schuldig over te voelen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door troapel » zo 21 mei 2023 12:16

Je kan de ringverwarming ook gebruiken zonder kachel, dus dan zuig je koele lucht van onder de caravan aan en blaas je dat door de caravan. Natuurlijk werkt dat niet zo goed als een airco, maar het kan je toch een beetje helpen. Voor verkoeling en frisse lucht.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door Gemineye » zo 21 mei 2023 12:38

Die ventilatie vind ik eigenlijk vooral prettig voor als je bv met z’n vieren in de caravan slaapt. Dan heb je wel wat behoefte aan frisse lucht om te voorkomen dat het gaat ruiken als de gemiddelde studentenkamer op een zondagmiddag.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

NN

Re: Loze ruimte boven kachel

Bericht door NN » zo 21 mei 2023 12:43

@amhuitenga : Heel mooi gemaakt!
Mag je best trots op zijn.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Knaus”