Ik neem onkunde van de caravanbouwers ook mee. En lompigheid is misschien wat "lomp" uitgedrukt, maar daaronder vallen overbelasting, over slechte wegen en drempels jakkeren. En bij goed onderhoud komen problemen met de as er echt wel vroegtijdig uit. Mits een caravanbedrijf zijn taak serieus neemt tenminste. En onder onkunde vallen ook het verschil tussen links rechts belading.Chris schreef: ↑do 8 dec 2022 12:49Dit zeer generaliserende regeltje van jou bijt in mijn ziel ...als ras techneut.
Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.
Onderhoud jaarlijks bij de dealer, want niemand kan zelf iets aan zijn as verbeteren, simpelweg de spullen niet.
Onkunde..... zeer pijnlijk om te horen...juist ik die daar zo alert op is..
Lompigheid.... kick in the family jewels...
Wat je zelf allemaal meegemaakt hebt, of niet meegemaakt hebt is echt geen maatstaf om anderen de les mee te lezen.
Dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld, wanneer dit zo overkomt, SORRY.
Het is eerder een aanzet om de caravanbouwers/gebruikers te attenderen op de beperkingen van de huidige caravans. Stel voor, een caravan van 1800 kg (met alle accessoires op). En een as van 2000 kg. Dan blijft er maar 200 kg over. Dus zonder "lading" is de as al voor 90% belast. Overbelading heb je dus heel snel. Dit ook, omdat die 100% ook echt al optimistisch is en met nieuwe rubbers onder bijna laboratoriumomstandigheden zijn getest.
Onder onze Wilk zat een zwaardere as dan het toegestane draagvermogen. Ik dacht een as van 1500 kg en toelaatbaar 1350 kg totaal. Zo hoort het eigenlijk.