Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » do 8 dec 2022 21:37

thumbup.gif
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » do 8 dec 2022 21:38

Chris schreef:
do 8 dec 2022 20:19
Hannibalb schreef:
do 8 dec 2022 18:13
Wij hebben een vrij karige inboedel.
De skottel.
Wat plastic borden/bestek en bekers.
Wat spelletjes kleding en 2 relax stoelen en 2 gewone stoelen.
2 stoelen per persoon... da's relaxed.
Bij ons 1 stoel per persoon, dus 3 stoelen, en 2 voetenbankjes.
Soms voetengevecht wie er met zijn moeie pootjes op mag.
Visite mag eigen meubilair meenemen.... of het strafbankje, de opstap. awhoea.gif

Dit jaar gaan we de keuken lade reorganiseren... te veel vorken en te weinig messen...
@Chris.

Wij houden van languit op een stoel in de zon dus we hebben twee lafuma’s die zalig zitten.
Maar met eten zitten die minder fijn omdat je de benen slecht kwijt kan,

Dus 2 lafuma’s en 2 fatsoenlijke eet stoelen. (Rummikub stoelen voor buiten)

Afgelopen zomer voor het laatst de voortent opgezet, helemaal klaar mee.
Dus nooit geen voortent meer.
(Misschien een klein opblaasbaar wintertentje voor slecht weer??)
Fendt saphir

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door doubleyou » do 8 dec 2022 22:07

SBerend schreef:
do 8 dec 2022 21:04
Nu heb ik het niet over PD, Doubleyou KarelV en de evt vele andere kampeerders die probleem minder ervaren..Die hebben net als wij wel auto's die dat wel aankunnen. Was men er vroeger minder happy mee ten opzichte van de luxe caravans van nu. Antwoord NEE. Er zijn op dit moment al genoeg caravans in de lichtere klasse. Ik lees hier regelmatig over. Ben je mindere op de camping dan de grote jongens NEE ook niet. Die waarderen je ook wel.
Het gaat toch niet over de mindere of de meerdere zijn op de camping? Ik kocht 2,5 jaar terug mijn eerste caravan voor 900 euro…een Wilk Stern De Luxe 470 uit 1979. De enige luxe, naast de 20 jaar oude stabilisator, was de koelkast want de kachel deed het niet meer :). De Avento 500 TF die ik 2 jaar terug kocht was uit 2005 en ik was zo ongelofelijk blij met die caravan! Het is dat ik mijn leven radicaal omgegooid heb en besloot 3 jaar op reis te gaan en mijn appartement te verkopen…….anders had ik de Avento nog steeds gehad. De Kabe is mijn huis en met het aantal kilometers dat ik rij is een stevige trekker wel fijn. Ik geniet nog elke dag van mijn combinatie.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » do 8 dec 2022 22:19

[re.gif]
Goede keuze thumbup.gif
Of ze nu wel of niet doorzakken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » do 8 dec 2022 22:47

@Doubleyou ik kraak je ook niet af. Bedoel er eerder mee aan te geven dat er motorisch minder problemen
zijn om de caravan te trekken. Je bent nu lees ik ook van een eenvoudige caravan naar een luxe caravan gegaan. Je hebt je huis en haard verkocht en de Kabe gekocht wat nu je woonhuis is. Is in mijn ogen totaal anders.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » vr 9 dec 2022 15:38

Jekihero schreef:
do 8 dec 2022 14:14

Persoonlijk vind ik het verwarrend en onnodig een 1.500 kG as onder een max. 1.350 kG caravan te plaatsen. Waarom in hemelsnaam zou je dat doen? Wat moet de as nog meer kunnen dragen dan de caravan?
Dit vond ik wel een bijzondere opmerking...
Waarom zou je een 200 Pk motor in een auto zetten, wanneer je niet meer dan 60 pk nodig hebt? Waarom zou je een CV ketel van 30 kW kopen, terwijl je huis met 20 kW makkelijk warm te stoken is?

En voor de caravan: waarom zou je twee banden met een draagvermogen van 900 kg/stuk onder een caravan van 1300 kg zetten?

Wanneer je de belasting van een caravan als statische belasting ziet, zou je gelijk kunnen hebben, maar dat is het zeker NIET. Zo'n as slijt waardoor de vering minder wordt en de klappen tijdens het rijden minder worden opgevangen. Een zwaardere as heeft meer reserve en zal dus minder snel inzakken. De levensduur wordt daar een stuk langer van.

Maar een zwaardere as is natuurlijk duurder én ook zwaarder qua gewicht. En daar hebben we een hekel aan.

En het maakt niet uit of het een rechte of Delta as is. Reserve blijft reserve. Ook met een stalen torsie-as.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Rodo » vr 9 dec 2022 15:59

Mijn vrouw weegt 53kg !! Is dat ook slecht voor de rubbers?
Of kan ik ze beter thuis laten. Scheelt ook weer een stoel en voetenbankje. awhoea.gif

Eens worden we het toch niet, wat de een net aan vind, vind de ander"…………. Dat vering het op een gegeven moment begeeft is redelijkerwijs aannemelijk. Zal nooit veranderen, alles is aan slijtage onderhevig. Dat een 1500kg as eerder doorzakt bij volledige belasting en veelvuldig gebruik is dan ook logisch dan bij 1350 kg belading en 3 tot 4 weken gebruik per jaar.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » vr 9 dec 2022 16:39

[re.gif]

Ik mag hopen dat je geen 3 tot vier weken per jaar de vering gebruikt... Wij hebben afgelopen jaar 3200 km met de caravan gereden. Dat is al best veel, maar toch niet veel langer dan 45 uur (met 70 gemiddeld). De rest van de tijd wordt hij eigenlijk niet gebruikt, tenminste niet dynamisch. Maar statisch is waarschijnlijk erger.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » vr 9 dec 2022 21:15

Mogelijk..
Maar even een praktijkvoorbeeld..
Ik heb o.a. een tandemas aanhangertje waar 2500 kg op mag.
De spatborden zitten vrij kort, ca 2 vingers dik, van de banden, als ik er zo'n 1600 kg opgooi. ( 1 m3 zand)
Dat is 1 bak vol van de graafmachine.
Gooi ik er dan nog maar een bak bij, dan is ie echt vol.
De afstand spatbord-band veranderd niks.
De banden raken het spatbord ook nooit. Kortom..het veert niks meer.
Ook niet bij een beetje te hard over een drempel rijden.
Bij caravans zal het niet veel anders zijn.
De vering moet bijna helemaal uit de banden komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » za 10 dec 2022 11:35

[re.gif]

Dan zit die vering inderdaad aan z'n eind. En die 2500 kg, is dat lading of incl. gewicht aanhanger?
Maar met twee scheppen, gooi je er dus 3200 kg op. Die rubbers doen dan helemaal niks meer. Maar een aanhanger is meestal leeg, dat is toch weer anders dan continue 90% belast. Ik weet nog dat ik eens een bakwagentje mocht lenen om wat stenen te verplaatsen. Dat ding mocht met een gewoon rijbewijs gereden worden. max 3500 kg totaal dus. Ik vroeg vooraf wat ik er op mocht laden. Het antwoord.... we hebben er ooit 4800 kg op gehad, maar dat zou ik toch maar niet meer doen. Op papier had het ding een laadvermogen van hooguit 100 kg. Teruggekeurd dus.

Wanneer ik wanneer we onderweg zijn, in de caravan stap, voel ik deze nog wel degelijk veren. Dus op het eind zit de vering bij ons niet. De as die er onder zit is 1350 kg maar totaalgewicht toelaatbaar 1300 kg. Daarvan gaat 75 kg naar de kogel. De belasting op de as is dus 1225 kg. Leeg weegt de caravan 941 kg. Maar met de opties een heel stuk zwaarder. Ik heb de lading een bij elkaar geteld en blijf royaal onder de 1300 kg. Maar wij zijn met tweeën en nemen meestal een luifel mee. Ik kan me voorstellen met kinderen én een voortent, dat 359 kg (minus opties) dan erg krap is. En veel caravans hebben dat laadvermogen nog geen eens. Zeker de oudere Buerstners stonden er om bekend dat deze uit de fabriek al boven hun toelaatbaar gewicht zaten. Later is dat op papier beter geworden (dezelfde as, met hogere specificaties ?).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » za 10 dec 2022 14:31

2500 kg is het laadvermogen.
Het eigen gewicht is iets van 500 kg schat ik.
2 m3 zand is inderdaad 3200 kg.
Maar van 1600 kg, wat nog 900 kg onder het max laadvermogen zit, naar 3200 kg, veranderd er niks aan de vering. Geen mm.
Beetje teveel, 3200kg, .maar de kar (en de auto) kunnen het prima hebben.
De banden van de aanhanger hebben een draagvermogen van ca 1000 kg per stuk bij 4,5 bar.
Ik weet het..het mag niet.
2 keer rijden is echter ook al weer wat. knipoog.gif
Dat je een caravan voelt veren, komt grotendeels door de banden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door VIP » za 10 dec 2022 14:37

Ik zeg altijd zo hoe zwaarder de aanhanger is beladen hoe lekkerder het rijdt.

Ook 4.500 kilo achter de KJN gaat prima.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » za 10 dec 2022 19:57

Ab schreef:
za 10 dec 2022 14:31

Dat je een caravan voelt veren, komt grotendeels door de banden.
Volgend jaar ga ik er op letten...
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Wie-niets » zo 11 dec 2022 12:01

Of er nog enige veerkracht in de rubbers zit kun je ook op deze manier zien.

Als de caravan horizontaal na de reis is neer gezet en de vier caravansteunen ter stabilisatie voldoende grip op de ondergrond zijn uitgedraaid zal na enige tijd als de rubbers nog veerkracht hebben de vier steunen grip verloren hebben en met een of twee slagen met de caravanslinger nagedraaid kunnen worden. Uiteraard zegt dat nog niets over in hoeverre de rubbers al achteruit gelopen zijn.

Meten in de eerste fase ( nieuw staat) en jaarlijks met nameten bijhouden in hoeverre de inzakking zal zijn, zal bij gelijk caravan gewicht de manier zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » zo 11 dec 2022 19:45

Ja..maar je moet dan ook rekening houden met belading, bandendruk, en bandslijtage.
Wat velen ook niet weten, is dat bij een nieuwe caravan na 500 km alle onderstelbouten nagetrokken moeten worden.
Dit jaar heb ik nog een grote caravan in de werkplaats gehad waar dat naar alle waarschijnlijkheid nooit gebeurd is.
De assen (onderdeel van het chassis) waren ca 3 cm omhoog gekomen. De vloer dus in het midden ook.
Aandraaien heeft dan geen zin meer.
De keuze is dan een compleet nieuw chassis..of richten en vastlassen.
Daar zit prijstechnisch best een beetje verschil in.. mrgreen.gif
Maar ook hier meten in dit voorbeeld geeft behoorlijke afwijking ten opzichte van nieuw.
Terwijl dat niet eens aan de assen zelf ligt.
Er zijn dus veel meer faktoren die invloed op de hoogte van de caravan hebben dan de rubberstrengen in de as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Wie-niets » ma 12 dec 2022 09:38

[re.gif]
Natuurlijk zijn allerlei factoren die meespelen.Er zal altijd discrepantie zijn.
Overigens inzake belading daar had ik toch vermeld zal bij gelijk caravan gewicht de manier zijn.
Misschien kwam dat niet helemaal tekstueel uit de verf maar nam aan dat dan appels met appels in vergelijk moet worden gemeten. Dus begin je leeg dan ook bij weer leeg wegen bij controle.

Tsja en of iedereen de onderstel bouten met een momentsleutel 500 kilometer natrekt of laat natrekken?
Overigens vraag ik mij ook af wie laat de schokdempers na verloop van tijd extra controleren?

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » vr 16 dec 2022 18:15

We hebben veel caravans bekeken in de afgelopen maanden en we zaten met een paar zaken.
1 ik weiger om een caravan te bestellen, niet te weten wanneer hij klaar is maar wel te moeten betalen desnoods een deel.
2 we wilden een zware as met voldoende laadvermogen.

Wij wilden dus een nieuwe caravan, die al beschikbaar was en we hebben hem vandaag gekocht.
2000kg as.
Een Fendt Saphir 495 sfb

We weten dat de Saphir uit hetb gamma van Fendt gaat maar voor ons is dit geen probleem.
Wel krijgt hij een 2023 kenteken dus we halen hem in Januari op.

Ja, zit een delta as onder maar met zoveel laadvermogen maken we ons weinig zorgen over het gewicht.
Kantelbare fietsdrager op de dissel.
Zodra het weer het toelaat gaan we weer er opuit.
Fendt saphir

Jekihero

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jekihero » vr 16 dec 2022 18:54

[re.gif]

Een prachtige caravan!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » vr 16 dec 2022 19:00

Congrats HannibalB....

Mooie caravan... heel veel vakantieplezier gewenst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » vr 16 dec 2022 20:23

Gefeliciteerd Hannibalb met jullie nieuwe aanwinst. Lekker genieten.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Morgoth » wo 21 dec 2022 16:27

SBerend schreef:
do 8 dec 2022 21:04
Ben je mindere op de camping dan de grote jongens NEE ook niet. Die waarderen je ook wel.
Ik denk dat iedereen die zich met een grote nieuwe caravan een meerdere voelt ten opzichte van iemand met een oude kleine caravan wel een heel klein piemeltje moet hebben. Sowieso ben je een tikkie sneu als je je spullen nodig hebt om indruk te maken. Maar goed, zo zul je het niet bedoelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » wo 21 dec 2022 17:45

En ik heb juist het gevoel dat dit juist op campings veel minder het geval is.
Daar heb ik juist de indruk dat de mensen juist heel gewoon zijn en iedereen in zijn of haar waarde laten.

Er zal ongetwijfeld wel eens een uitslover langs komen maar dat is niet mijn ervaring.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » wo 21 dec 2022 19:18

[re.gif] Inderdaad. Je hebt het begrepen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Jekihero

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jekihero » wo 21 dec 2022 19:24

Is echt OT, maar camping bezoekers zijn m.i. niet bijzonder, gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Gelukkig zijn er genoeg campings zodat geloofsgenoten elkaar separaat kunnen treffen en religieconform kunnen bejegenen.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”