Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » di 6 dec 2022 20:52

Ik was bij een dealer voor Fendt en die adviseerde mij om een 2000kg as te nemen omdat dit beter assen zouden zijn dan de standaard as die onder de Tendenza zit. Ik meen dat die 1700 kg is maar weet ik niet zeker.

Door zijn opmerking over betere as ben ik gaan zoeken en lees ik verhalen over delta assen die vrij snel slecht zouden zijn.

Gebruikt Fendt geen Delta as meer of niet onder de caravans met 2000 kg as?

Ik ga pas over een week of 2 weer terug dus vandaar even deze vraag.
Het onderstel is Alko.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door PD » di 6 dec 2022 20:57

Ga er maar van uit dat ook de 2.000 kg as gewoon een delta-as is. Het enige verschil is dat deze overbemeten is tov een 1.700 kg as bij gelijke belading waardoor de asrubbers langer mee zullen gaan.

Wanneer je deze caravan echter tot 2.000 kg gaat belasten zoals je een 1.700 kg as tot zijn max van 1.700 kg belast, zal het weinig uitmaken. Uitsluitend wat extra marge dus.

Voor zover ik weet, gebruiken vrijwel alle caravanbouwers dezelfde delta assen; alleen Hobby volgens mij nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door PD op di 6 dec 2022 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Nimma » di 6 dec 2022 20:58

Onze Knaus heeft nu 6 jaar een delta-as. Niks mis mee.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » di 6 dec 2022 21:34

Fendt heeft volgens mij ( de laatste keer dat ik keek nog wel) onder alle modellen ook de Alko Delta as.
Het lijkt erop dat de 1700 en de 1800 kg Alko Delta assen idd "zwak" waren.
Zelf heb ik de 1700 Kg Delta as onder mijn hut en die is idd al voorzien van nieuw rubber.
Er zijn wel langere rubber strengen in gegaan, de as zou dus beter bestand zijn tegen zijn belasting.
Ook bij dat reparatie bedrijf zeiden ze dat je echt altijd de zwaarst mogelijke as moet kiezen.
Ook al gebruik je dat gewicht niet, toch de zwaarst mogelijke.
Reserve capacteit is hier heel goed om te hebben.

Alleen Hobby heeft geen Alko assen, zij hebben Knott.... is van Hobby zelf.
Maar ook Knott assen kunnen doorzakken.
Dus daarmee win je ook niets.
Belangrijke vuistregel.... niet overbeladen... daar kunnen ze erg slecht tegen.

De 2000Kg assen die onder o.a. Fendt gemonteerd worden schijnen minder gevoelig te zijn voor dit probleem trouwens.
Daar hoor je eigenlijk geen klachten over.
De 1700 en 1800 as schijnen de verkeerde "naam" te hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Gerrie » di 6 dec 2022 21:39

Volgens mij gebruiken caravelair en Sprite ook geen delta Assen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door VIP » di 6 dec 2022 22:01

Sinds wanneer is Knott van Hobby scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » di 6 dec 2022 22:46

Volgens mij sinds een jaar of 1,5 - 2.
Ergens gelezen dat ze Knott opgekocht hadden.
En nog veel gekker.....
De nieuwe Knaus Azur heeft een Knott as......
Vertel het mij maar.... ik snap er geen bal van.

Maarrrrrr......
Ik steek er echt geen hand voor in het vuur hoor...
Er wordt wel meer beweerd..
Dus als ik het mis heb... weenie.gif sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jeroent83 » di 6 dec 2022 23:30

Chris schreef:
di 6 dec 2022 22:46
Volgens mij sinds een jaar of 1,5 - 2.
Ergens gelezen dat ze Knott opgekocht hadden.
En nog veel gekker.....
De nieuwe Knaus Azur heeft een Knott as......
Vertel het mij maar.... ik snap er geen bal van.

Maarrrrrr......
Ik steek er echt geen hand voor in het vuur hoor...
Er wordt wel meer beweerd..
Dus als ik het mis heb... weenie.gif sorry..
Klopt ik zag dat ook in de spec's in iedergeval de Knott remmen, op zich niets mis mee.
Wij hebben de Delta 1800 as bj2017 nu 5+ jaar geen problemen mee, maar wij reizen ook licht.

https://www.knaus.com/fileadmin/media/2 ... en-int.pdf
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » wo 7 dec 2022 07:51

Weinsberg staat sinds dit jaar op dyonic van Knott met hun CaraOne en CaraCito en ook de nieuwe Tabbert Pep Pantiga 2023 staat op het dyonic chassis van Knott.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2087
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Aviva » wo 7 dec 2022 08:02

Opzich natuurlijk niet verkeerd dat Al-ko wat meer concurrentie krijgt van Knott.
Blijkbaar is het voor caravan fabrikanten steeds interessanter om op Knott te bouwen. Zelf vind ik het wel bijzonder dat het ene model wel op Al-ko staat en het andere niet. Waar die keuze hem dan inzit?

Ik zou ook altijd gaan voor de meest zware as. Onze caravan kochten we met 'de kop eraf' dus hadden geen keuze wat voor as, hebben nu een 1.100kg. Waren ook leverbaar met 1.300kg. Koste niet eens zoveel meer... ieder maakt daar zijn eigen keuze in.. budget is ook een keer op.
Laatst gewijzigd door Aviva op wo 7 dec 2022 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » wo 7 dec 2022 08:08

Aviva schreef:
wo 7 dec 2022 08:02
Zelf vind het wel bijzonder dat het ene model wel op Al-ko staat en het andere niet. Waar die keuze hem dan inzit?
Bijvoorbeeld om ervaring op te doen of als pressiemiddel richting de 'standaard' leverancier.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Rodo » wo 7 dec 2022 08:39

Knott is nog steeds zelfstandig! Knaus-tabbert is in samenwerking met knott een eigen as aan het ontwikkelen die dan onder het totale gamma gebruikt gaat worden. Of dit uiteindelijk de dyonic versie is? Het zal dus een iets andere as zijn die onder de hobby-fendt ligt. Sinds Alko en bpw in Amerikaanse handen zijn, is knaus (gedeeltelijk met de trigano.groep) zich al aan het oriënteren op andere leveranciers. Dat er nu al knott assen onder een knaus zitten is dus niet zo vreemd.
Laatst gewijzigd door Rodo op wo 7 dec 2022 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Scout15 » wo 7 dec 2022 08:52

Van mijn dealer heb ik gehoord dat er een inkoper bij ALKO weg was gegaan(vrijwillig - onvrijwillig) en er gedacht was dat er nog materiaal was ingekocht wat niet zo bleek te zijn. Hierdoor was er een tekort om de caravanbouwers te voorzien van chassis en zijn er afspraken gemaakt met knott om risico´s te gaan spreiden. Eigenlijk net als dat FIAT niet meer kon leveren en camperbouwers meer zijn gaan samenwerken met Mercedes.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 09:29

Blijft dat op de vraag van TS het antwoord is dat er ALKO onder Fendt zit.

Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers dat het een goeie zaak is dat de hegemonie van Alko doorbroken wordt.
Er is kilometers papier geschreven over de problemen met de Alko assen.... en Alko was echt nooit thuis.
Wat ik ook realiseer is dat de huidige caravans veel zwaarder geworden zijn, dus er wordt ook meer gevraagd van assen.
Valt daardoor die 1700 en 1800 Kg as door de mand?
Want..
Wat ik wel heel frappant vond is dat de nieuwe rubber strengen die bij Triorep in mijn as geperst werden, een stuk langer waren dan de strengen die er uit kwamen.
Dat geeft wel heel erg te denken want elke centimeter meer rubber in die as is een versterking van zijn capaciteit....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door PD » wo 7 dec 2022 09:30

Chris schreef:
di 6 dec 2022 21:34
De 2000Kg assen die onder o.a. Fendt gemonteerd worden schijnen minder gevoelig te zijn voor dit probleem trouwens.
Daar hoor je eigenlijk geen klachten over.
De 1700 en 1800 as schijnen de verkeerde "naam" te hebben.
Dit vind ik een wat gevaarlijke aanname; voor je het weet papegaait iedereen deze informatie zonder onderliggende onderbouwing en krijgen 2 gewichtsklasses een bovenmatig (onterechte) slechte naam..... terwijl ook de lichtere versies "gewoon" doorzakken.

Zelf vermoed ik dat het aantal klachten bij 2.000 kg assen lager ligt, simpelweg omdat deze zwaardere as veel minder wordt toegepast/verkocht dan zijn lichtere broertjes en zusjes knipoog.gif Onder een type 560 of vergelijkbaar zal een 2.000 kg as waarschijnlijk vergelijkbaar worden belast als een 1.700 kg as onder een type 500 oid, maar er rijden nu eenmaal minder wat grotere 560's.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door RichTrip » wo 7 dec 2022 09:36

De Knaus Azur krijgt inderdaad een licht eigen ontwikkeld chassis met een Knott as. Inclusief lichtgewicht kunststof zwarte uitdraaipoten.

Screenshot 2022-12-07 093508.jpg
Screenshot 2022-12-07 093508.jpg (55.27 KiB) 1951 keer bekeken
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 09:40

@ PD

Mijn "gevoel" berust idd op gelezen berichten van gebruikers hier en op andere sociale media.
Daar kwam "mijn" as ruim in voor... want..... daar zocht ik simpelweg op.
Of dat kwam omdat die mensen klaagden en de 2000Kg as-eigenaren niet.... dat weet ik niet.
Je hebt wel gelijk dat de "klagers" zich melden en de tevreden bezitters dat niet doen.
Jou insteek over de 2000Kg as-eigenaren aantallen... weet ik niet... ik denk dat er ondertussen heel veel 2000Kg assen besteld worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » wo 7 dec 2022 09:41

TFJ schreef:
wo 7 dec 2022 08:08
Bijvoorbeeld om ervaring op te doen of als pressiemiddel richting de 'standaard' leverancier.
Of gewoon niet leverbaar.
Net als bij campers die bijna standaard op Fiat chassis stonden.
Zie je ook daar door o.a leverings problemen een verschuiving naar Mercedes en Ford

EDIT: Scout was me al voor. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door VIP » wo 7 dec 2022 09:42

Zoals we weten heeft Hobby niets van ALKO.

Hobby heeft al decennia zijn eigen Chassisfabriek en typegoedkeuringen.

De assen zijn van KNOTT

De stabilisatorkoppeling die ze hadden was van Winterhoff, dat is sinds vorig jaar een KNOTT koppeling geworden. (Winterhoff is sinds een jaar of 1,5 / 2 ook van ALKO).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 09:49

[re.gif]
Zo weten we allemaal dat Hobby en Fendt broertjes en zusjes zijn.
En daarom meer frappant dat Fendt wel op Alko staat terwijl er geen alko schroefje in de hele hobby fabriek te vinden is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door PD » wo 7 dec 2022 09:54

[re.gif]
Ik vind dat niet zo vreemd hoor, het concern heeft een tweetal merken met (ook geografisch) gescheiden fabrieken en die richten zich afzonderlijk op verschillende doelgroepen, elk met hun eigen eisen en wensen.

Een Hobby dealer verkoopt niet altijd ook Fendt zoals ook andersom niet altijd het geval is....... bijv. Linberg in Molenschot verkoopt Hobby en Knaus, maar geen Fendt en bij Hobby-dealer Coppens in Best kun je ook geen Fendt bestellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » wo 7 dec 2022 10:01

[re.gif]
En Meerkerk
Fendt en Knaus maar weer geen Hobby.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 10:02

Een L.A.T. relatie dus... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door PD » wo 7 dec 2022 10:03

[re.gif]
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

[re.gif] [re.gif]
Diezelfde verschillen zie je bijv. ook bij Knaus en Tabbert.... wel dezelfde moeder maar verschillende doelgroepen en lang niet altijd gedeelde dealers.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jekihero

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jekihero » wo 7 dec 2022 10:42

Weer OT.
Ingegeven door deze discussie volg ik met meer dan gemiddelde interesse dit "issue" over de Alko Delta as. Ik controleer daarom de staat van de banden en de hoogte van caravan als deze voor vochtcontrole en onderstelbeurt naar de dealer gaat. Ik weet dan dat het gewicht steeds hetzelfde is omdat de caravan steeds leeg is.
Nu na bijna 28.000 km is de hoogte van de caravan niets afgenomen en de bandenslijtage is nog steeds nauwelijks te meten. Dat zegt niets over de toekomst maar geeft wel een indicatie. Ons "ventje" heeft een 1.700 kg as en weegt tijdens de reis totaal ca. 1.650 kg, we rijden met 75 kG kogeldruk waarmee de as op 1.575 kG belast wordt. Dat is ruim binnen de marge. Bij Fendt is het maximumgewicht van de caravan altijd gelijk aan de max. aslast alsof ook zonder kogeldruk gereden wordt en daarmee wordt het lastig de as te zwaar te belasten. De kogeldruk is dan de marge.

Mede hierdoor begin ik zo langzamerhand geloof te hechten aan het verweer van de dealers die steevast overbelading als schuldige van het doorzakken van de assen aanwijzen. Kwaliteit van assen is geen toeval, ze zijn allemaal hetzelfde als ze de fabriek verlaten en daarmee is het gebruik de enige variabele. Soms staan oudere caravans, ik kijk eigenlijk louter naar Fendt, inderdaad erg laag bij de grond. Zo laag zelfs dat lijkt alsof echt al het rubber uit de assen is verdwenen.

Verkopers van gebruikte caravans laten ze er soms fris uitzien door de as iets te ontlasten waardoor de caravan hoger komt te staan. Wees daar kien op ik heb dat afgelopen weekend zelf geconstateerd.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”