Slepen Hobby560kmfe

Plaats reactie
RienF
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 sep 2019 22:39

Slepen Hobby560kmfe

Bericht door RienF » di 18 okt 2022 21:10

Wij hebben nogal eens problemen met het achteruit rijden van onze caravan vanaf een seizoenplek.
Dat moet met een tractor gebeuren, maar door ruimtegebrek kan hij er niet voor komen. De caravan moet dus achteruit uit het zand getrokken worden, dat gebeurt dan met lussen aan het chassis. De vraag is: kan dat kwaad?

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door mark m » di 18 okt 2022 21:39

Zou er zelf niet zo'n voorstander van zijn. Vaak wordt er dan met veel kracht getrokken een delen die daar niet voor bedoeld zijn.

Ik zou eerder proberen om een hijsband / sjorband voor om de dissel te doen, zo dicht mogelijk bij de koppeling. En de caravan dan haaks omtrekken, om zodoende ruimte te krijgen om er met de auto of trekker voor te komen.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door CeesZ » di 18 okt 2022 21:52

Mijn voorkeur zou toch zijn om de caravan proberen op de plek te draaien en als het niet anders kan in ieder geval zou de trekbanden niet aan de uitdraaisteunen vastmaken maar door de gaten in het chassis leiden. Waar ik wel bang voor ben is dat de trekbanden als ware omhoog worden getrokken en de kunststof delen aan de achterzijde vervormen of beschadigen. Duwen zal geen optie zijn maar meeduwen kan zeker geen kwaad.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door Chris » di 18 okt 2022 22:46

Lussen om de as... dan wordt het hele chassis niet belast...
Wel effe onder kruipen.
Voordeel... als de spanning op de sleep/sjorkabel komt kan de kont van de caravan daar gelijk mooi op rusten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door Wally » di 18 okt 2022 23:11

[re.gif]

Inderdaad nooit aan het chassis trekken, als daarvoor geen speciale sleepogen voor aanwezig zijn.
Dus inderdaad in dit geval, zoals Chris schrijft, de strop om de as.

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 19 okt 2022 06:19

Lussen om de as kan, maar dan wel aan 2 kanten zo dicht mogelijk bij de montage punten aan chassis. De as is niet gemaakt om in het midden belast te worden op deze manier.

Ik verwacht weinig problemen als gaten in het chassis gebruikt worden zo ver mogelijk naar de as toe en dan met een spreider zodat de krachten zo veel mogelijk in de lengte van het chassis komen.
Haaks om trekken op de plaats geeft ook veel krachten op het chassis is ook niet de beste manier.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door dieseltijger » wo 19 okt 2022 06:59

Nou even recht-op-en-neer: het kan pas kwaad als de kracht ervoor zorgt dat jouw chassis meer dan (zeg) een paar millimeter elastisch vervormt. Want dan gaan jouw bouten die de bodem met het chassis verbinden wellicht de gaten in de bodem uitlubberen. Of zoiets.

Of nog erger: het chassis wordt plastisch vervormd, en komt permanent scheef te staan.

Denk je nou echt dat dit gebeurt, ook als jouw wielen iets in de bodem gezakt zijn? Gedachtenexperiment: Om jouw caravan van z'n plaats te krijgen moet je 4 mensen per kant laten duwen of trekken. Dat levert dus 2 keer 2000 N kracht (200 kg per kant).

Laat een lus door een gat in het chassis eens met diezelfde kracht trekken door een gat. Een vierkante mm Pisbakkenstaal kan je met zo'n 200 N qua treksterkte belasten. Gezien hoe dik het materiaal is?

Gezien wat de doorsnede van een balk is in vierkante mm uitgedrukt? Het caravan forum virus slaat helaas wederom toe: het chassis is door elfjes met witte handschoenen gesmeed, moet voorzichtig behandeld worden, en elke dag bemoedigend toegesproken worden, pas op hoor, je-weet-maar-nooit, enzovoorts.

Het inzetten van een spreider is slim. En nee, geen enkele reden tot zorg. Tenzij je de caravan met een tank volgas de derrie uit trekt. Waarom zitten we mensen toch steeds niet onderbouwde angst aan te praten? Kom maar op en laat door een berekening zien dat het fout gaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Slepen Hobby560kmfe

Bericht door Erwin1987 » wo 19 okt 2022 07:51

Misschien lees ik de openningspost verkeerd maar het lijkt er op dat het al zo gebeurd als omschreven als dat zo is, komt de vraag wat laat denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door iemand » wo 19 okt 2022 08:28

En al wel vaker dan 1x scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door dieseltijger » wo 19 okt 2022 08:44

Perfect! Is de caravan in tweeën gebroken, of banaanvormig geworden? Zo nee, dan Is proefondervindelijk de vraag beantwoord.

Op naar het volgende bangmakertje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door Morgoth » wo 19 okt 2022 09:08

dieseltijger schreef:
wo 19 okt 2022 06:59
Gezien wat de doorsnede van een balk is in vierkante mm uitgedrukt? Het caravan forum virus slaat helaas wederom toe: het chassis is door elfjes met witte handschoenen gesmeed, moet voorzichtig behandeld worden, en elke dag bemoedigend toegesproken worden, pas op hoor, je-weet-maar-nooit, enzovoorts.

Het inzetten van een spreider is slim. En nee, geen enkele reden tot zorg. Tenzij je de caravan met een tank volgas de derrie uit trekt. Waarom zitten we mensen toch steeds niet onderbouwde angst aan te praten? Kom maar op en laat door een berekening zien dat het fout gaat.
Dat was nou ook mijn eerste reactie. Sjonge wat een bangmakerij. Dat chassis kan, zeker als er in lengterichting aan getrokken wordt, heel erg veel hebben.
De metalen dakplaten van mijn loods zijn slechts 0,7mm dik. Daar loop ik met mijn 100kg gewoon overheen, zonder dat ze vervormen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Slepen Hobby560kmfe

Bericht door VIP » wo 19 okt 2022 09:15

[re.gif] [re.gif]
[re.gif]

Blij dat er meer mensen zijn die er net zo denken als ik altijd al deed.

Hier op het forum komt idd veelvuldig bangmakerij voor.

Als je daar dan iets over zegt krijg je de hele meute over je heen.

Gewoon (sleep)kabel er omheen en in de lengterichting er rustig aan trekken, zo heb ik regelmatig medekampeerders geholpen die vast stonden.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”