Slingeren caravan
Re: Slingeren caravan
Dan denk ik dat de aanschaf van de CX-5 qua stabiliteit van de combinatie een verstandige upgrade is .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Slingeren caravan
Ik sprak bij de autowasserette iemand met een Mazda CX5.
Met trekhaak, die naar zijn idee wat aan de lage kant zat.
Niet voor zijn caravan, maar zijn fietsendrager zat wat te laag, en raakte soms het asfalt.
Met de caravan ( 1500 kg) was hij naar Spanje geweest.
Zijn auto trok als een beer..in de sportstand.
De gewone stand van de automaat was wat traag, omdat die te snel opschakelde vlgs hem.
Als je trekkracht wilt, moet je met een ongeblazen motor gewoon wat hoger in de toeren rijden.
Bij 1500 rpm is er niet zo heel veel koppel beschikbaar met de 2 ltr Skyactiv motor. Daarboven echter zat.
Met trekhaak, die naar zijn idee wat aan de lage kant zat.
Niet voor zijn caravan, maar zijn fietsendrager zat wat te laag, en raakte soms het asfalt.
Met de caravan ( 1500 kg) was hij naar Spanje geweest.
Zijn auto trok als een beer..in de sportstand.
De gewone stand van de automaat was wat traag, omdat die te snel opschakelde vlgs hem.
Als je trekkracht wilt, moet je met een ongeblazen motor gewoon wat hoger in de toeren rijden.
Bij 1500 rpm is er niet zo heel veel koppel beschikbaar met de 2 ltr Skyactiv motor. Daarboven echter zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Slingeren caravan
We gaan het meemaken.
De Mazda is wel een schakel maar hoger toerental rijden daar waar nodig zal een gewenning zijn.
We zijn niet de enigste die met soort gelijke combi rondrijden zowel hier als in het buitenland dus moet goedkomen
De Mazda is wel een schakel maar hoger toerental rijden daar waar nodig zal een gewenning zijn.
We zijn niet de enigste die met soort gelijke combi rondrijden zowel hier als in het buitenland dus moet goedkomen
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: Slingeren caravan
Die Mazda is een prima trekpaard , mijn pa is aan zijn 3e cx5 bezig en sleurt hier bijna 2 ton mee .
Moet wel zeggen dat hij de 4wd versie heeft .
Maar hij geeft wel aan dat de auto zo zwaar mogelijk moet zijn om hem fijn rijdend te krijgen
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Slingeren caravan
Dat lijkt me toch geen feest…..2 ton achter een CX-5.
Ik heb 10 dagen terug ervaren hoe het is om mijn caravan van ruim 2.000 kilo met een veel lichtere auto te trekken. Door problemen met de Marco Polo kon ik de caravan niet trekken en ik moest de caravan 2 keer verplaatsen. Ik kon geen auto lenen dus heb ik 2 keer een Mercedes Vito gehuurd omdat mijn spiegels daarop passen.
De eerste Vito woog beladen (met alleen ik, mijn fiets en de powerstation erin) waarschijnlijk ergens rond de 2.100 kilo…..ongeveer net zoveel als de caravan. Ik moet zeggen dat het me enorm meeviel hoe de combinatie aanvoelde. Het was overduidelijk merkbaar dat er een flinke caravan achter hing en ik voelde de caravan bijna constant bewegen. Ik heb een snelheid van 85 km/u aangehouden en daarbij voelde de combinatie wel stabiel. Inhalen van vrachtwagens was te doen maar de zuigende werking was zeer voelbaar. Ik heb dus zo weinig mogelijk ingehaald.
De tweede Vito was extra lange versie met een dubbele cabine. Die was een stukje zwaarder, rond de 2.350 kilo, en dat verschil was echt te merken. De wind was ongeveer gelijk. De caravan lag duidelijk rustiger en ik kon zonder problemen 90/95 op de teller rijden. Inhalen ging goed. Vrachtwagens en busjes waren minder voelbaar.
Gisteren heb ik de Kabe weer aan de Marco Polo gehaakt en dat is toch echt een wereld van verschil. De caravan ligt er zo rustig en stabiel achter! Er stond wat meer wind maar die heeft weinig vat op de caravan en bij inhalen voel je nauwelijks beweging. Het rijdt zoveel relaxter.
Uiteraard scheelt het vermogen ook behoorlijk: 136pk in de Vito en 190pk in de Marco Polo. Toch vond ik dat de 136pk diesel het opvallend goed deed. Het kan gekker: ik zag onlangs op Facebook een combinatie van een Peugeot 3008 diesel (die blijkbaar in België 2.000 kilo mag trekken) van leeg 1540 kilo met een Kabe Imperial 600 FK XL van leeg 1890 kilo voorbij komen …..
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600