Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Het is dus alweer een tweedehands caravan wat gaat de tijd toch snel
Groet Arnold
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Ja, oude rommel tijd voor een nieuwe
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Weet iemand trouwens welke kleur het schakelmateriaal heeft in een diamant ?
Berker heeft zowel edelstahl als chroom en ik kan zo op de foto niet zien welke van de 2 het is.
Ik denk Chroom maar zeker weten doe ik het niet.
Ik wil 2 extra stopcontacten maken bij de TV namelijk.
Berker heeft zowel edelstahl als chroom en ik kan zo op de foto niet zien welke van de 2 het is.
Ik denk Chroom maar zeker weten doe ik het niet.
Ik wil 2 extra stopcontacten maken bij de TV namelijk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Gisteren naar het Schwarzwald gereden met de combi.
Tijdens de stop om te eten direct even gaan tanken en was eigenlijk verbaasd over het verbruik die ik met de Knaus sport 500 erachter nog nooit heb gehaald.
Had gedacht dat een caravan van zeker 400kg meer gewicht en 20cm breder het verbruik wel hoger zou zijn.
Ik vind 1:7,5 met een caravan van 2000kg en een beladen auto van c.a. 2400kg met een dorstige 6 cilinder met 340pk best een net verbruik bij een gemiddelde snelheid van bijna 90km/h.
Tijdens de stop om te eten direct even gaan tanken en was eigenlijk verbaasd over het verbruik die ik met de Knaus sport 500 erachter nog nooit heb gehaald.
Had gedacht dat een caravan van zeker 400kg meer gewicht en 20cm breder het verbruik wel hoger zou zijn.
Ik vind 1:7,5 met een caravan van 2000kg en een beladen auto van c.a. 2400kg met een dorstige 6 cilinder met 340pk best een net verbruik bij een gemiddelde snelheid van bijna 90km/h.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Hi Paul.
Dat valt zeker niet tegen.
Voor dit gewicht en size van de comi... netjes...
Maar zoals vaak is het gewicht van je rechtervoet behoorlijk van invloed op het verbruik van de combi.
5 Km/h meer is gelijk in liters meetbaar.
P.s.
Lekker maidentrip en fijne vakantie gewenst.
Dat valt zeker niet tegen.
Voor dit gewicht en size van de comi... netjes...
Maar zoals vaak is het gewicht van je rechtervoet behoorlijk van invloed op het verbruik van de combi.
5 Km/h meer is gelijk in liters meetbaar.
P.s.
Lekker maidentrip en fijne vakantie gewenst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Ik heb gisteren 95 op de teller gereden, heb geen tempo 100 meer.
Regelmatig even naar de 105 om de vrachtwagens in te halen.
Rij in Frankrijk meestal 100 op de teller en dat doet op de verbruiksmeter eigenlijk niets meer dan 95.
Had wel verwacht dat de combi naar de 1:5.5 - 1:6 zou gaan maar dat valt dus mee.
Solo met veel korte ritten binnendoor rijden we meestal 1:8 1:9 dus dan valt het met de caravan erachter nog wel mee.
Combi rijdt overigens heerlijk, lekker stabiel.
Op hellingen kan je wel merken dat er wat meer gewicht achter hangt dan de Knaus maar vermogen genoeg om altijd nog als eerste boven te zijn
Rijden met 2.5 meter breedte was ik meteen weer aan gewend en merk geen verschil met de 2.30 en gisteren toch genoeg baustellen gehad
Regelmatig even naar de 105 om de vrachtwagens in te halen.
Rij in Frankrijk meestal 100 op de teller en dat doet op de verbruiksmeter eigenlijk niets meer dan 95.
Had wel verwacht dat de combi naar de 1:5.5 - 1:6 zou gaan maar dat valt dus mee.
Solo met veel korte ritten binnendoor rijden we meestal 1:8 1:9 dus dan valt het met de caravan erachter nog wel mee.
Combi rijdt overigens heerlijk, lekker stabiel.
Op hellingen kan je wel merken dat er wat meer gewicht achter hangt dan de Knaus maar vermogen genoeg om altijd nog als eerste boven te zijn
Rijden met 2.5 meter breedte was ik meteen weer aan gewend en merk geen verschil met de 2.30 en gisteren toch genoeg baustellen gehad
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Nette verbruikscijfers
En een verademing dat je "1 op x" noteert in plaats van "liters per 100km"
Fijne vakantie!
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Paul, toevallig weer onderweg naar camping Munstertal? Hebben daar al ooit eerder tegelijk gestaan meen ik me te herinneren…?
Wij wilden dit jaar eigenlijk ook weer naar Munstertal gaan, maar hebben er van afgezien vanwege de schoolexamens van onze dochter (examenjaar).
Verbruik is netjes en komt overeen met wat het gemiddelde verbruik van onze 540i maar toen nog met de Hobby 560 WFU. Verbruikscijfers in combi met de nieuwe caravan heb ik nog niet.
Bij mij maakte het overigens niet echt veel verschil of ik 95-100 op de teller reed of 100-105. Vind het verbruik ook niet het meest belangrijke, als je paardjes wil laten werken zal je ze te eten moeten gevan.
Geniet van jullie vakantie!
Wij wilden dit jaar eigenlijk ook weer naar Munstertal gaan, maar hebben er van afgezien vanwege de schoolexamens van onze dochter (examenjaar).
Verbruik is netjes en komt overeen met wat het gemiddelde verbruik van onze 540i maar toen nog met de Hobby 560 WFU. Verbruikscijfers in combi met de nieuwe caravan heb ik nog niet.
Bij mij maakte het overigens niet echt veel verschil of ik 95-100 op de teller reed of 100-105. Vind het verbruik ook niet het meest belangrijke, als je paardjes wil laten werken zal je ze te eten moeten gevan.
Geniet van jullie vakantie!
Laatst gewijzigd door willianv op zo 23 okt 2022 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
@Chris: in theorie heb je wel gelijk inderdaad aangaande extra verbruik bij 5 km/u extra, maar dat gaat niet voor alle combi's. Ik hou eea ook nauwlettend in de gaten waarbij het verschil in verbruik van onze combi tussen 110 km/u op de cruise-control (105 gps) is en 100 km/u op de cruise-control niet meetbaar is. Heb me daar al verschillende keren over verbaasd zowel in Nederland als op de ritjes richting Oostenrijk. Diverse keren in één rit gedurende 15 km op een vlak recht stuk met weinig verkeer de verbruiksmeter gereset en de snelheid aangepast om nogmaals te meten, maar er is geen verschil waarneembaar . Mijn ervaring met onze combinatie is dat wind op kop of wind van achter juist wel een flink verschil maakt, maar da's niet zo gek met een trekker met een cw-waarde van een bushokje inclusief Scania-spiegels . De bandbreedte van 275 voor en 315 achter zal ook niet bijdragen aan een gunstig verbruik denk ik
@Paul: da's best netjes qua verbruik . BIj ons ligt het bij 110 km/u op de teller rond de 1:6,8.
@Paul: da's best netjes qua verbruik . BIj ons ligt het bij 110 km/u op de teller rond de 1:6,8.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
@ Pakkie,
Kan best zijn dat jullie het verschil tussen 100 Km/h en 110 Km/h bijna niet merken, maar jullie hebben ook een beer van een motor.
Hoe zwaarder de motor, hoe minder het verschil in verbruik zal bedragen.
Zelf voel ik het verschil in verbruik tussen 90 km/h en 100 Km/h met onze combinatie Fendt 515 met Nissan X Trail heel duidelijk. Dit zeker omdat de X Trail maar net voldoende is om de combinatie aan te kunnen.
En inderdaad, frontaal wind op kop maakt een groot verschil.
Kan best zijn dat jullie het verschil tussen 100 Km/h en 110 Km/h bijna niet merken, maar jullie hebben ook een beer van een motor.
Hoe zwaarder de motor, hoe minder het verschil in verbruik zal bedragen.
Zelf voel ik het verschil in verbruik tussen 90 km/h en 100 Km/h met onze combinatie Fendt 515 met Nissan X Trail heel duidelijk. Dit zeker omdat de X Trail maar net voldoende is om de combinatie aan te kunnen.
En inderdaad, frontaal wind op kop maakt een groot verschil.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
bij grote motoren is het sowieso zuipen.
En zuipen of iets meer zuipen merk je niet.
Maar voor zo'n grote combinatie heel netjes hoor.
Maar bij een klein torretje wat ik dus heb.
Is het verschil tussen 90 en 100 km/h wel erg goed merkbaar.
1:10,5 of 1:8,5 is in verhouding veel groter en de tijdwinst nihil
En zuipen of iets meer zuipen merk je niet.
Maar voor zo'n grote combinatie heel netjes hoor.
Maar bij een klein torretje wat ik dus heb.
Is het verschil tussen 90 en 100 km/h wel erg goed merkbaar.
1:10,5 of 1:8,5 is in verhouding veel groter en de tijdwinst nihil
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
@willianv inderdaad camping Münstertal, 5 jaar geleden ook al eens geweest en toen stonden jullie er inderdaad ook.
Dit jaar helaas geen plek aan de buitenkant met uitzicht op de bergen maar verder prima plekken met water, afvoer 16 ampère en digitale tv.
Verbruikstoename met een grote motor is inderdaad minder dan met een kleine motor.
Merk het verschil tussen de 540 en de 320 goed, qua verbruik met de caravan weinig verschil maar solo was de 320 een stuk zuiniger.
Op de snelweg rijdt de 540 tussen de 1:15 en 1:20 dus bij 100km/h dus dat is ook nog wel oke.
Gemiddeld als we wat meer snelweg rijden dan ongeveer 1:10 - 1:11 en veel binnendoor en korte ritjes 1:8 - 1:9.
Dit jaar helaas geen plek aan de buitenkant met uitzicht op de bergen maar verder prima plekken met water, afvoer 16 ampère en digitale tv.
Verbruikstoename met een grote motor is inderdaad minder dan met een kleine motor.
Merk het verschil tussen de 540 en de 320 goed, qua verbruik met de caravan weinig verschil maar solo was de 320 een stuk zuiniger.
Op de snelweg rijdt de 540 tussen de 1:15 en 1:20 dus bij 100km/h dus dat is ook nog wel oke.
Gemiddeld als we wat meer snelweg rijden dan ongeveer 1:10 - 1:11 en veel binnendoor en korte ritjes 1:8 - 1:9.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Tja... ik ben een beetje van "Tegen de 100" aanrijden met de hut erachter.ronk schreef: ↑zo 23 okt 2022 11:25bij grote motoren is het sowieso zuipen.
En zuipen of iets meer zuipen merk je niet.
Maar voor zo'n grote combinatie heel netjes hoor.
Maar bij een klein torretje wat ik dus heb.
Is het verschil tussen 90 en 100 km/h wel erg goed merkbaar.
1:10,5 of 1:8,5 is in verhouding veel groter en de tijdwinst nihil
Vind ik een heerlijk ontspannen snelheid op de snelweg/autobahn/peage.
Dan lust mijn 5 pitter ook wel wat, maar zowat... dat is een onderdeel van de vakantie.
Maar ontspannen rijden is een voorwaarde voor een goede trip vind ik.
Dat hou ik uren vol....dus doe ik het zo...
Mijn gebakkie rijd dan 1 op 8,5- 1 op 9.
Valt me eigenlijk best mee nog...
Dus vergelijkbaar met jou kleine brommertje voorin.....frappant he.
Je zou denken... hoe zwaarder de combi hoe meer benzine er door gaat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nieuwe Fendt diamant 560 SF
Het gewicht is alleen van belang bij optrekken en klimmen.
Op de vlakke weg is de cw waarde en snelheid bepalend voor het benodigd vermogen.
En het vermogen is weer afhankelijk van verbrandingswaarde brandstof en rendement motor.
Waarbij een klein motortje bij hogere toerentallen en snelheden eerder buiten adem is.
En dan zakt in rendement dramatisch.
Zo lekker uitgelegd in Jip en Janneke taal.
Op de vlakke weg is de cw waarde en snelheid bepalend voor het benodigd vermogen.
En het vermogen is weer afhankelijk van verbrandingswaarde brandstof en rendement motor.
Waarbij een klein motortje bij hogere toerentallen en snelheden eerder buiten adem is.
En dan zakt in rendement dramatisch.
Zo lekker uitgelegd in Jip en Janneke taal.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750