Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » zo 21 aug 2022 09:21

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuw lid op dit forum, maar volg het wel al een tijdje. Het is voor ons ontzettend nuttig om ervaringen van anderen te lezen, zeker in onze zoektocht naar een nieuwe caravan.

Even kort voorstellen. Mijn naam is Rob, ik ben 35 jaar en kampeer al van kleins af aan. Mijn vrouw Kelly (32) is het kamperen ook gewend. Wij hebben 3 kinderen (twee meiden van 7 en 5 en een baby / jongen van 8 maanden). Afgelopen voorjaar hebben wij onze Hobby 495 UFe (2007) particulier verkocht, omdat we vanwege de geboorte van onze zoon een grotere caravan willen. De trekauto is een BMW 535d touring (F11) en die mag 2000 kg trekken.

Thuis hadden wij altijd een KNAUS, daar heb ik wel een zwak voor. Toen ik in 2014 een caravan zocht was ik niet gecharmeerd van de KNAUS modellen die toen binnen ons budget pasten. Uiteindelijk dus voor een Hobby gegaan en dat was een fijne caravan (indeling: rondzit, Frans bed, mooie Walker Atrium 300 voortent).

Wij hebben een budget van maximaal € 33.000 en daarvoor zoeken wij een nieuwe (of jong gebruikte) caravan met:
  • Kinderkamer (stapelbed). Wij beseffen ons dat de meiden op een leeftijd zijn dat ze – waarschijnlijk – over een poosje al in een tent willen. Maar vooralsnog is de stapelbed indeling voor ons perfect. En ook voor op de tussendoorcamping. Wij neigen hierbij zelfs naar de variant met 3 bedden, mits de onderste twee opklapbaar zijn zodat we daar extra bergruimte hebben zodra de meiden in de tent gaan. KNAUS biedt dit bijvoorbeeld aan, eventueel in combinatie met garagedeur.
  • Airco (bankairco of dakairco)
  • Mover (eventueel achteraf te monteren, mag ook een gebruikte zijn mits nog in goede staat)
  • Voortent (280 cm diep of meer)
  • Vast bed
  • Vast zitje (treinzit?)
Ik ben bij Hobby wezen kijken maar de nieuwe modellen spreken ons niet echt aan. Te veel bling bling. Bij de KNAUS dealer in Rosmalen ook Dethleffs (en Eriba) gezien, ook dat spreekt ons niet aan. Fendt vinden we wél mooi, maar is boven budget. De shortlist bestaat nu eigenlijk alleen nog uit KNAUS modellen en wel de volgende:
  • Sport 500 KD
  • SÜDWIND 500 QDK (is de KD van de SPORT)
  • SPORT 500 QDK
  • SPORT OF SÜDWIND 540 FDK
Wij neigen sterk naar de 500 KD / 500 QDK (SÜDWIND) omdat die indeling ons erg aanspreekt. De 540 FDK twijfelen we over, want een soortgelijke indeling had onze Hobby 495 UFe (Frans bed) en dat vonden we niet super. Maar de 540 FDK is natuurlijk wel wat ruimer dan die Hobby. Ook de SPORT 500 QDK spreekt ons erg aan. Stiekem vind ik de 60-jaar uitvoering van de SÜDWIND wel erg gaaf, maar dan wordt het sowieso krap qua budget.

Ik heb al veel (in)gelezen over de E Power reeks en ik besef me goed wat de nadelen daarvan zijn. Maar wij zijn “goed weer kampeerders” (vanaf meivakantie tot en met zomervakantie) en gaan eigenlijk alleen naar campings met minimaal 10A. De gasfles gaat alleen mee voor in de voortent of buiten de kunnen koken / bbq-en. Dan is dit voor ons een serieus goed alternatief voor een traditionele caravan, zeker omdat ze interessant geprijsd zijn. Wij zijn overigens ook niet gewend om in de caravan te koken (hooguit een pan soep of blik knakworsten onderweg) en verwarmen doen we ook nooit. De compressor koelkast en bankairco lijken ons fijne opties, ja een dak airco is krachtiger maar het hoeft binnen geen 19 graden te zijn als het buiten 35+ is.

Wij gaan op zaterdag 3 september a.s. naar Düsseldorf en hopen dan een keuze te kunnen maken tussen de verschillende modellen en vooral ook de opties. Omdat we toch wel wat leuke opties in gedachten hebben (design pakket, asverzwaring tot 1700 of 1800 kg, plus pakket, mooie deur met hor, reservewiel + houder, 3 stapelbed evt. met garagedeur, waterniveau meter, extra ramen of serviceluiken) wordt het qua budget nog een uitdaging. Voor een goede voortent moet je immers ook al € 2.000 – € 3.000 opzij leggen (tenzij je voor een budgetmerk gaat, dat spreekt ons niet aan). Wij zijn benieuwd of er in het totaal nog wat onderhandelingsruimte is in deze tijd, uiteraard benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.

Ik ga jullie de komende tijd op de hoogte houden en zeker als we in Düsseldorf zijn geweest!!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7841
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Nimma » zo 21 aug 2022 09:47

aflower.gif welkom aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door stronk » zo 21 aug 2022 09:51

Welkom!
En wat vind je van deze Fendt? Hier zie je de Fendt Opal maar dan van het jaar 2020. Dan krijg je een indruk over de ruimte en vooral opbergruimte. Oh ik lees dat je Fendt boven budget vindt. Je zou er eentje kunnen kopen in DLD en dan importeren. Er is zeer recent iemand hier op het forum die dat heeft gedaan. Hier dus.

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door mark m » zo 21 aug 2022 10:17

Welkom!

Ik zou, zeker met de trekauto van jullie, een 250cm brede caravan overwegen. Deze is slechts beperkt langer maar geeft veel meer binnenruimte. Zeker met 5 personen is dat van meerwaarde.

In het voor- en najaar (of een koude meivakantie) is het s'morgens in de voortent (en caravan) best fris en ontbijten wij vaak in de caravan. Even de (gas)kachel aan in de caravan en het is lekker warm. Met vier personen is het prima te doen, maar met vijf personen is het simpelweg te klein(!).

Om er wat vaker opuit te gaan hebben we een luifel die we snel neer kunnen zetten voor de korte weekendjes weg. Automatisch leef je dan meer in de caravan. Wij zijn sinds de 'nieuwe' caravan er juist vaker opuit gaan trekken en gaan waarschijnlijk volgend jaar een voorseizoensplek boeken. Voor de Kids is het geweldig op de camping en bereiken nu de leeftijd (3 & 5) dat het allemaal wat makkelijker gaat. Besef je dat je met een E-power wel wat gebonden bent met dit soort dingen, aangezien het verwarmbare vermogen maar beperkt is.

De FDK met 3 stapelbedden is volgens mij (weet het niet 100% zeker) niet leverbaar met garagedeur. Deze optie kan volgens mij alleen met 2 stapelbedden. Met garagadeur is het stapelbed eenvoudig op te klappen, zonder garagedeur is het stapelbed wel op te klappen, maar heeft (in de Sport) geen scharnier.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » zo 21 aug 2022 10:54

Dank je wel voor jullie reacties!

Een Fendt is zeker een optie, komt op mij beter / degelijker over. Maar dan moet het wel binnen budget passen. Over het algemeen vind ik ze wel wat minder modern dan Knaus en Hobby.

Op de beurs zal ik zeker ook andere merken bekijken en dat het een Knaus wordt is zeker nog geen gelopen race.

250 breed, ja dat vind ik een lastig punt. Als ie eenmaal op z’n plek staat is dat zeker een pluspunt. Maar qua stalling, rijden en op de camping manouvreren is het zeker een minpunt. Maar ik sluit het nog niet 100% uit. Al zijn dit natuurlijk ook weer duurdere caravans dus qua budget lastig…

workel

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door workel » zo 21 aug 2022 11:25

Mooie lijstje van types die je op het oog hebt.

Denk dat de beurs in Dusseldorf prima is om meerdere caravan merken en types te gaan bekijken. Mijn ervaring voldoende onderhandelingsruimte, wij hebben vorig jaar en nieuwe Fendt gekocht op de beurs met een leuke korting

En 250 breed daar ging in altijd voor, half uurtje achter de auto ben je er aan gewend, ruimte genoeg op de campings, enige nadeel die ik zie is dat je goed moet opletten bij wegwerkzaamheden. Maar wel 20 cm meer binnen ruimte in de breedte is ook heel lekker.

Succes op de beurs en met onderhandelen.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door doubleyou » zo 21 aug 2022 11:36

Ik denk dat je zeker die 2m50 breedte moet overwegen. Dat geeft aanmerkelijk meer leefruimte met 5 personen, zeker in een indeling met stapelbedden en middendinette. Dat rijden is echt geen probleem. Ik maakte me er in het begin wat zorgen over maar ik was er zo aan gewend.

Succes en veel plezier met het kiezen van de juiste caravan!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door stronk » zo 21 aug 2022 11:47

Als je verder kritisch bent en er zijn genoeg modellen dan zou je nog kunnen bekijken waar je het een en ander wilt hebben. Wij wilden persé alles aan de buitenkant hebben: CEE stekker, watertank vulgat, cassette wc, koelkast. Als je een voortent neemt kan het soms in de weg zitten als het aan de deurkant zit.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door 4Motion » zo 21 aug 2022 11:58

Vinden jullie die treinzit niet te beperkt?
Wij willen minimaal richting u zit in het midden (bv Dethleffs 560 fmk) of overwegen zelf een model met grote rondzit in combi met stapelbedden naast het ouderlijk bed (bv knaus scandi 500uk).

Misschien treffen we elkaar wel in Düsseldorf,wij zijn er ook op zaterdag blij.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Paul » zo 21 aug 2022 12:29

Wij hebben nu 2 caravans met kinder indeling gehad en mijn advies zou zijn:

Ga voor een 2.5 meter brede caravan, zeker achter je auto (lekker BTW zeg ik niet geheel onbevooroordeeld) is dat geen enkel probleem.
Ga voor een lengte van 550 of 560, dat is met 3 kids echt geen overbodige luxe.
Een trein zit met zijn vijven gaat echt niet passen, met zijn vieren is het al erg krap.
Neem de zwaarste as die je kan krijgen, je sleept best wat mee met 5 personen.
Een Knaus sport tendem zou ook nog kunnen mocht je een tendem geen probleem vinden.

Mijn eerste caravan was een 2.5 meter sudwind 550 QSK, deze heb ik ingeruild voor de sport 500 QDK en ondanks dat we heel tevreden zijn met deze caravan, heb ik altijd een beetje spijt gehad.
Wij hebben maar 1 kind dus de extra ruimte konden we wat dat betreft ook missen.

Keuze voor merk is heel persoonlijk dus ga dat lekker beleven.
Wij gaan komend weekend ook naar Düsseldorf ondanks dat we gisteren een nieuwe caravan hebben gekocht, ben er 2 keer eerder geweest.
Voordeel is dat ze daar echt alle modellen hebben staan van de merken.

Succes met de zoektocht.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8057
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Ron » zo 21 aug 2022 15:35

Caravan merk en type geef ik geen advies over.
alleen over de as.
Altijd de zwaarste as nemen.
Met jullie auto en gewenste caravan moet je toch al rijbewijs BE hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Johan91
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 mar 2022 16:34

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Johan91 » zo 21 aug 2022 16:05

Heerlijk om met zo’n budget rond te neuzen.
Het gevaar is dat je zelfs met zo’n budget straks nog te kort komt omdat je als maar meer wilt en of groter..

Uit je verhaal begrijp ik dat van het mooi weer kamperen bent. Je leeft dus over het algemeen buiten. Het gevaar van een steeds maar grotere caravan is dat je in Italië je sleurhut al bijna nergens meer kwijt kan.

Wij hebben ook drie kids, 5,3 en 4 maanden en zijn ook van het mooi weer kamperen. Wij reizen met een Adria Altea 462PK en dat past ook prima.

Ik zou zeker nu op marktplaats bij bedrijven kijken wat ze hebben staan. Vaak moet er plaats worden gemaakt voor de 2023 modellen. Wij kochten een ex showroom model en dat scheelde 5000 euro en kregen een Isabella Ventura tent erbij. Ik bedoel maar te zeggen, als je op de beurs een 2023 model gaat uitzoeken in deze tijd kan zelfs jullie heerlijke budget te kort schieten.

Denk ook goed na over de toekomst mbt gewichten. Die sterke diesel BMW trekt het wel maar wat wordt de volgende auto?
Adria Altea 462 PK 2019 getrokken door een BMW X1

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36297
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 16:20

Heerlijk.... zo lekker he ...sjoppen met een flinke portemonee vol..

Heel veel succes... en ja.. ik ben ook Knaus fan.
Wij hebben een Sudwind Silver Selection.... super tevreden mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Jaap van Duijn » zo 21 aug 2022 17:45

@TS,

Bij de Klerk in Hillegom zag ik toch wel een heel aantrekkelijk Knaus staan - die in jouw buurt komt.
Kijk eens op hun web site.

Succes Jaap van Duijn.

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » ma 22 aug 2022 21:38

Er staan zo links en rechts wel wat modellen die in de buurt komen van wat wij willen, maar steeds is het 'net niet' qua uitvoering / opties. En als we het dan toch doen, wil ik het goed doen. Dus dat wordt dan zeer waarschijnlijk een nieuwe configureren. Het is natuurlijk wel zuur dat de prijzen 2023 t.o.v. 2022 ongeveer 10% gestegen zijn. Als ik een SPORT 500 KD E POWER (2022) configureer kom ik rond de 27.500 en precies dezelfde uitvoering komt in 2023 op ca. 30.400. Dat is een behoorlijke stijging. De branche had de wind de afgelopen paar jaren natuurlijk ontzettend mee vanwege corona (iedereen wilde ineens kamperen), maar nu dat achter de rug is en de koopkracht voor komend jaar zo onder druk staat (niet alleen in NL) vraag ik me af of dit soort prijsstijgingen niet funest gaan zijn. Aan de andere kant, als de levertijden nog steeds onder druk staan vanwege een gebrek aan grondstoffen dan is dat misschien ook precies wat men voor ogen heeft.

Een 250 brede is voor ons te veel van het goede, dat wordt in de stalling lastig, thuis op de oprit eigenlijk hetzelfde. Het rijden vind ik niet zo spannend, dat komt wel goed (zeker met de huidige auto ja, maar de volgende zal ook wel iets soortgelijks zijn met behoorlijk wat trekkracht en we hebben beide rijbewijs BE). Maar in mijn ervaring was het op sommige campings al behelpen met een Hobby 495UFe (die 230 breed is), dus een KNAUS 550 FSK bijvoorbeeld wordt dan toch echt een lastig verhaal. Omdat wij ook echt wel goed weer kampeerders zijn leven we meer in de voortent en daarbuiten dan in de caravan, dus die extra ruimte (hoe lekker ook) is geen must.

@Pvaken: ja met een 540i Touring (G31) ben je inderdaad niet helemaal onbevooroordeeld ;). Prachtig, en dat wil ook wel met een caravan natuurlijk! De opvolger van mijn F11 zal ook een G31 zijn of een X3. Ik kijk met een schuin oog wel naar de hybride modellen (vol elektrisch zoals een iX3 of i4 is wat mij betreft nog geen optie vanwege de caravan). Of misschien toch nog een laatste keer een 6 cilinder diesel, het rijdt toch wel ontzettend lekker en de trekkracht is ideaal voor de vakanties.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36297
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Chris » ma 22 aug 2022 21:42

Een prijsstijging van 10% is niet alleen dit jaar hoor.
Al tientallen jaren gaan prijzen jaarlijks schrikbarend omhoog.
Resultaat is dat ik mijn Knaus uit 2017 nu voor meer kan verkopen dan ik ooit betaald hebt.
En hoe lekkerder het snoepje hoe duurder het is..
Overal zo..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Petare » di 23 aug 2022 01:31

Wij zijn dit voorjaar ook in de markt geweest voor een nieuwe of jonge Knaus, Caravelair of Hobby. Nog twee wachten om deze op te halen...

Uiteindelijk viel bij ons Hobby af vanwege omdat deze nieuw te duur was, en een jong gebruikte van binnen al snel ouderwets in kleurstelling. Wat is dat met Hobby en die vitrinekast? stom.gif . Caravelair is simpel, maar wel waar voor het geld vonden wij, totdat je wat opties wil en dan loop je daar al snel tegen beperkingen aan, zoals die MTM van 1800kg.

Ik kan je vertellen dat bij Knaus als het 3 stapelbed gekozen wordt, de onderste bedden vast zijn en de garagedeur (beide kanten) komt te vervallen!! Deze opties zijn helaas niet verenigbaar. Bij Caravelair (497 Family) is dit wel leverbaar, maar dat is tov Knaus wel een andere klasse caravan en vooral lage MTM. Daarnaast, bij Linberg in Gilze-Rijen, nu een Knaus bestellen was op de lijst voor aflevering juni 2023, maar zonder garanties dat deze er dan ook is. Verder viel ons op dat de affabriekopties stevig aan de prijs zijn. Kan flink besparen om dit naderhand (eventueel zelf) te doen. Denk aan mover, airco, reservewiel beugel.. Caravelair in Obelink waren meer productieplekken beschikbaar, maar gezien jullie wensen geen geschikte caravan.

Complimenten op je 540i, ik ben geen fan van BMW, Duitse wagens in het algemeen, maar die auto als Estate :oops: love.gif .
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » vr 2 sep 2022 12:23

Morgen is het zo ver en gaan we naar de beurs in Düsseldorf. Zijn er mede forumleden die er al zijn geweest en ervaringen willen delen? Zijn er speciale acties bij Knaus bijvoorbeeld? Bovenaan onze shortlist staat nu een Sudwind 60 years E Power 500 qdk. Maar dat zou morgen zo maar kunnen veranderen… spannend en vooral benieuwd naar onderhandelingsruimte en levertijden.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door doubleyou » vr 2 sep 2022 20:13

Er staan genoeg caravans om uitgebreid te kunnen bekijken. Het is bij de caravans meestal niet zo heel druk. Bij de campers is het aanmerkelijk drukker.
Bij Knaus staan alle indelingen volgens mij tentoongesteld. Maar Fendt en Hobby en Dethleffs hebben ook erg veel staan.
Bij Adria staan aanmerkelijk minder caravans op de stand.

Neem een rolmaat mee. Kan nog we eens handig zijn bij het vergelijken :). Bij diverse merken zag ik beursaanbiedingen. Meestal de airco, speciale uitrustingspakketten of een mover.Veel plezier in Düsseldorf.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36297
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Chris » vr 2 sep 2022 20:17

RobVeldhoven schreef:
vr 2 sep 2022 12:23
Morgen is het zo ver en gaan we naar de beurs in Düsseldorf. Zijn er mede forumleden die er al zijn geweest en ervaringen willen delen? Zijn er speciale acties bij Knaus bijvoorbeeld? Bovenaan onze shortlist staat nu een Sudwind 60 years E Power 500 qdk. Maar dat zou morgen zo maar kunnen veranderen… spannend en vooral benieuwd naar onderhandelingsruimte en levertijden.
Knaus heeft een Dometic FJ 2200 dakairco in een beursaanbieding....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » vr 2 sep 2022 21:04

Goeie tip van de rolmaat!

Ja een dakairco hebben we in elk geval niet nodig als we voor een E Power gaan. Mover wel en nog wel wat andere accessoires / opties. Ik ben benieuwd.

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » za 3 sep 2022 20:38

De kogel is door de kerk. Het is een Südwind 500 QDK E Power geworden. Een 60 years uitvoerig met witte beplating. Met als opties het multifunctionele (inklapbare) 3 stapelbed met garagedeur, vloerverwarming en gelmatras. Verder via de dealer een volautomatische Enduro mover met lithiumaccu die eventueel gekoppeld kan worden aan het E Power systeem… reservewiel en steun komt er ook af fabriek nog bij. Alleen voor een voortent moeten we nog te veld…

Het was een behoorlijke drukte/gekte op de beurs vandaag. Maar toch alles goed kunnen zien en vergelijken. Onze nummer 1 van de shortlist is het dus ook geworden. Het 3 stapelbed zag er ruimer uit dan we hadden verwacht.

Levertijd wordt nu ingeschat op maart 2023.

Omdat we hem op de beurs hebben gekocht toch een mooie korting weten te realiseren en prijsgarantie. Dat laatste is absurd, maar als je hem bij de dealer gaat bestellen zit er dus geen prijsgarantie op! Dat houdt in dat ze prijsstijgingen tot 5 procent mogen doorberekenen (dan heb je het al snel over 1500-1800 euro!) en boven de 5 procent krijg je het recht te annuleren. Dit vanwege de gekte op de grondstoffenmarkt (met name aluminium). Maar die onzekerheid heb ik gelukkig dus niet.

Het aftellen met voorpret kan beginnen!

Wat ik me nog wel afvroeg (onvoldoende in verdiept): zit er standaard een disselslot op deze ALKO dissel of niet? Ik vermoed van niet?

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door Paul » za 3 sep 2022 21:00

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe caravan proost.gif
Vorige week ook op de beurs geweest maar volgens mij was het toen wat rustiger dan vandaag als ik het zo lees.
Een disselslot zit er niet standaard bij dus die zal je nog moeten aanschaffen.
Zorg wel voor een SCM goedgekeurde versie zodat je voldoet aan de eisen van ik denk wel iedere verzekering.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door doubleyou » za 3 sep 2022 21:10

Gefeliciteerd! En een mooie deal met korting èn prijsgarantie 👍. Aftellen tot maart dan maar :)!

Heeft deze uitvoering die zwarte lijsten aan de zijkant? Dat vind ik namelijk wel erg goed staan. Geeft een stoere look.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RobVeldhoven
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:47

Re: Nieuwe KNAUS, of toch wat anders?

Bericht door RobVeldhoven » za 3 sep 2022 21:32

Dank je wel! Dan moet ik daar nog even voor kijken en in investeren dus :-)!

De zwarte lijsten zijn in combinatie met de grijze beplating, wij vonden die too much en zijn voor safe gegaan (wit). Dus de omlijsting is dan ook wit.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”