Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » di 9 aug 2022 01:19

Aangezien ik voorlopig nog wel even doorga met het moderne nomadenbestaan zoek ik een betaalbare oplossing om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van 230v op de camping. Ik sta in principe 365 dagen per jaar op campings. Dat betekent dat ik per jaar ongeveer 1500 euro uitgeef aan elektriciteit. Uitgaande van mijn plan om 3 jaar te nomaden betekent dit dat ik nog 3.750 euro ga uitgeven aan de komende 2,5 jaar. En elektriciteit gaat alleen maar duurder worden. Campings zullen vaker op afrekenen per KWh overgaan of simpelweg meer dan de nu gebruikelijke 4 euro per dag gaan vragen. Dat kan zo 5 of 6 euro worden. Realistisch is dat ik een aantal dagen wel stroom nodig heb vanwege de airco. Laten dat er misschien 20 zijn :). En stel eens 50 dagen bewolking en weinig opbrengst om te laden. Dus globaal 300 dagen zonder stroom. Uitgaande van 4 euro per dag heb ik dan 3.000 euro te besteden om het kostenneutraal te doen. Maar…..ik zal ook meer aan gas uitgeven dus dan is 2.250 euro als budget de indicatie.

Ik heb een 130Ah AGM accu in de Kabe. Ik ga binnenkort uitproberen hoe lang ik zonder 230v kan. Ik heb een mover en E&P dus met een lege accu heb ik een probleem.

Ik heb wat draadjes gelezen over het autark maken van de caravan. Ik wil gewoon mijn telefoon, laptop en mijn tandenborstel opladen, 1 of 2 keer per dag een Nespresso drinken en regelmatig een smoothie kunnen maken. Mijn tosti-ijzer en grillplaat gebruik ik in de praktijk bijna nooit. Wat een nieuwe verbruiker is: de 500w Bosch accu uit mijn fiets. Koken doe ik op gas. De koelkast draait ook op gas, net als de boiler.

Dan heb ik dus aan een dikke lithium accu, een goed zonnepaneel en een omvormer. Ik kan dat zelf niet installeren dus montage gaat geld kosten. Het hoeft niet state of the art maar ik wil wel goed spul aan boord. Gaan we even uit van Victron dan kom ik voor een 160Ah lithium accu en een beetje omvormer al op 3000 euro. Is ie nog niet ingebouwd en dan liggen er nog geen zonnepanelen op het dak. Al met al ben ik dan zo 5.000 kwijt. Dan moet ik dus minimaal 2.500 euro bijleggen. Dan heb ik wel leuke gadgets aan boord :).

Dus ik overweeg nu een flinke powerstation van Ecoflow of Of Bluetooth te kopen met een draagbaar zonnepaneel en daarnaast eventueel zonnepanelen op de Kabe te leggen voor de accu. Een goeie set van 800w van EcoFlow met een draagbaar 160w zonnepaneel komt op 1.500 euro. Voor 2.100 euro heb je de 1.260w versie. Bluetti heeft een set van 716w met een 120w zonnepaneel voor 1000 euro.
Voor 500 euro heb ik 2 x een 100w zonnepaneel voor op de Kabe. Die kan ik er eventueel door een bekende op laten zetten.

Zo’n powerstation kan je natuurlijk ook in de auto tijdens het rijden laden. En die van EcoFlow laadt je op 230v in een uur naar 80 % op. Groot voordeel is dat ik die ook kan gebruiken als ik met de Marco Polo op stap ga.
Volgens mij kan ik zo prima 300 dagen zonder 230v van de paal en het kan binnen een budget van 2.250 euro. En omdat ik verwacht dat de prijzen voor elektra op campings flink zullen stijgen ga ik met deze oplossing ook nog eens besparen. Wil ik autark staan dan kan ik dat op deze manier ook. Sommige mooie plekken op campings hebben geen stroom. Ik zie genoeg voordelen naast de nadelen van het opzetten van het mobiele zonnepaneel en de powerstation op mijn aanrecht. En stop ik eerder met het nomaden dan is die set sowieso een mooi en handig ding om te hebben :).

Wie heeft ervaring met zo’n grote powerstation? Hoe snel kan je daarmee in de praktijk bijladen en kan je ‘m ook gebruiken en constant met het zonnepaneel bijladen? Kan je met zo’n bijbehorend zonnepaneel ook makkelijk de 130Ah AGM accu opladen of eventueel de hh-accu van de Marco Polo?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Alpina663HT
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 okt 2021 20:54

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Alpina663HT » di 9 aug 2022 10:41

Wij zijn in het bezit van een Ecoflow Delta Mini.
Deze kunnen we direct met een stekker op de caravan aansluiten (Adria Alpina 663HT).
De koelkast en boiler op gas en je kunt direct je verbruik zien op het display van de Ecoflow. Opladen van de Ecoflow kan op 2 standen zelfs, 230 volt snel en laag (900 watt of 200 watt).
Kwaliteit is perfect van de Ecoflow en een bijkomend voordeel is dat er bij overbelasting de Ecoflow gewoon “uitgaat”.
Ervaring met het opladen met zonnepanelen hebben we nog niet, maar voorkeur zou zijn om dat met mobiele zonnepanelen te doen zodat we ze altijd mee kunnen nemen of zo kunnen plaatsten dat de zon er perfect opvalt.
Dus ik verwacht dat het met een powerstation prima op te vangen is en blijft de enige vraag, hoeveel watt heb je nodig voor je apparatuur en hoelang. Dit bepaald het type Ecoflow of ander merk uiteraard.
Buiten het caravannen gebruiken wij de Ecoflow echt overal voor. Opladen, koffie, koelbox onderweg in auto, dagje vissen, enz.
Enige nadeel is het gewicht, de Ecoflow Delta Mini weegt ongeveer 10kg. en kan tot 2100 watt piek.
Maar de specs zal je al wel gelezen hebben 🤗

Succes met de zoektocht en mochten er nog vragen zijn, laat maar weten, we staan nog even met de caravan op dit moment dus we kunnen alles uittesten 👍

Gr. Dennis
Volvo XC60 T8 (390pk) met een Adria Alpina 663HT, Alko Mammut Mover…….

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » di 9 aug 2022 23:02

Dank voor je reactie, Dennis. Maar begrijp ik goed dat jij ‘m op de caravan aansluit 🤔? (‘ Deze kunnen we direct met een stekker op de caravan aansluiten ’). Dat snap ik even niet scratch.gif.
Hoe laad je hem dan bij als je geen zonnepaneel hebt?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Alpina663HT
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 okt 2021 20:54

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Alpina663HT » di 9 aug 2022 23:38

Als we een dagje weg zijn met de caravan of gewoon een weekend, dan hoef je hem niet bij te laden.
De zonnepanelen zijn we nog aan het bekijken hoe dat het beste kan.
En inderdaad sluiten we de Ecoflow aan met 230 stekker naar caravanstekker.
Dan staat de caravan op Ecoflow, dus pomp water, stopcontacten. Rest op gas. Accu mover koppel ik 1 pool los dan anders wordt deze bijgeladen en dat hoef dan toch niet voor een weekendje.
Volvo XC60 T8 (390pk) met een Adria Alpina 663HT, Alko Mammut Mover…….

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » wo 10 aug 2022 15:46

Dat klinkt als de ideale oplossing! Met welke van deze 2 stekker plug je ‘m dan in?

Ik heb even gekeken wat de capaciteit in Ah is van de verschillende modellen van EcoFlow.

Jouw mini is 882Wh en dat staat gelijk aan 245Ah.

Ik overweeg de Delta (1.260 Wh = 350Ah) of Delta Max 1600 (1.608Ah = 445 Ah). Dan hoef ik geen zonnepanelen op het dak van de Kabe te zetten en kan ik de 130ah accu bijladen met de EcoFlow en genoeg over hebben voor een paar dagen. En dan het zonnepaneel (220w) erop of bijladen in de auto.

Volgens de leverancier heb ik met de Delta Max 1.600 ruim voldoende power over na het bijladen van de caravanaccu. Het 220w zonnepaneel kan een Delta Max in 12 -22 uur opladen van leeg naar 100% vol. Een 400w wordt wel erg groot en zwaar en duur. Maar die flikt het in max 7 uur.

Ik ga nog even goed alle alternatieven bekijken maar ik heb besloten in ieder geval voor een powerstation te gaan en niet mijn caravan te laten aanpassen. En dus komen er ook geen zonnepanelen op het dak. Qua specificaties/prijs lijkt EcoFlow wel de beste kandidaat.
De Delta 1260 weegt 14 kilo en een Delta Max 1600 komt op 22 kilo. Ook het formaat van de 1260 is wat handzamer.

De airco zou ook makkelijk een uur of 2 op zo’n ding kunnen draaien.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door iemand » wo 10 aug 2022 16:13

waarom niet een 2e accu en daar dan alleen de mover en E&P op aansluiten scratch.gif
bv de X20. kun je heel wat bewegingen mee doen
en bijladen kan onderweg op de auto of een keer aan de 230 volt.

kost je 400 en hou je 1000 over thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » wo 10 aug 2022 16:42

Maar dan kan ik nog steeds geen 230v gebruiken en dus geen laptop en fietsaccu laden of de Nespresso gebruiken. En ik heb ook geen 230v in de Marco Polo als ik off grid sta :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Chris » wo 10 aug 2022 19:20

Neem eens kontakt op met Jasicamp.
Voor hun bekende kost in/met campers.
Zij hebben veel kaas gegeten van Victron.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » wo 10 aug 2022 19:44

[re.gif]
Goeie prijzen voor accu’s. Een Victron 160Ah van 2000 voor 1500 euro 👍. Maar dan begint het pas. Omvormer, zonnepanelen en wat ander spul komt zo op 2000 euro en dan moet alles nog ingebouwd worden. Ik ben nu voor 2.000 - 2250 klaar en heb meteen een oplossing voor de Marco Polo. Want anders moet daar ook nog een andere accu, omvormer en zonnepaneel in. Ben ik zo weer 2500 verder. Dus inbouwen gaat het niet worden.

Ze hebben geen powerstations helaas.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Chris » do 11 aug 2022 20:53

[re.gif]

Voor mij is dit ook een totaal onbekende materie.
Dus iets zinnigs kan ik niet zeggen....... jij weet nu al veel meer blijkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alieben1961
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Alieben1961 » do 11 aug 2022 22:38

Ik heb in de Ford bedrijfs tractor ( Ranger ) de Bluetti 2000 watt dat is een top ding laden via 12 volt 8 Am en via 230 volt 400 watt via zonnepanelen weet ik zo niet dat doe ik niet .
In de sleurhut zit een 160 ah lithium Victron een multiplus 2000 va
En de nodige beveiliging BMS en multicontrol
Kosten een hele duit maar we hebben er veel plezier van .
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » vr 12 aug 2022 22:42

Ik heb besloten voor een powerstation te gaan en heb net in Duitsland een Ecoflow Max 1600 met een 220w solar panel besteld. Scheelde toch mooi 310 euro! Ophalen in Berlijn op 25 augustus :).

Review volgt t.z.t.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

EmielVDM
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jul 2023 09:08

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door EmielVDM » vr 21 jul 2023 15:33

Ik heb onlangs een Ecoflow Delta 2 en extra batterij aangekocht.

In het begin deed deze raar en na contact met de Ecoflow support raadde men mij een software update en geforceerd herstarten aan.

Na opvolging van deze raadgeving, zijnde upgrade van firmware, uplaadcycli gedaan en herstarten van de unit, heb ik volgende gemerkt:

* opladen met 220V (netstroom) gaat nu tot 100%
* opladen met zonnepaneel gaat ook tot 100%
* het stroomverlies van gedurende een nacht ik nog verder opvolgen - daarover later meer info

Toch zijn er een paar andere problemen ontstaan met mijn apparaat:

* het apparaat gewoon uitschakelen (niets aangesloten) is OK maar dan schakelt het zichzelf soms terug aan! Hiermee bedoel ik dat het display terug oplicht. Kan dit normaal zijn?
* soms moet ik meerdere malen drukken op de aan/uitknop om het apparat in te schakelen.
* ik druk de aan/uit knop meerdere minuten in en het apparaat reageert gewoon niet!

Nog even wat tijd vrijgemaakt bij gebruik van het zonnepaneel:

* display geeft 89% en krijgt 133W stroom input
* echter bij 90% valt de stroominput terug naar 0W en dan terug naar 73-80W
* de invoer van het zonnepaneel onderbreken (stekker er even uit en terug in) geeft onmiddelijk terug 130W
* Na enkele ogenblikken even 0W
* Na enkele ogenblikken naar 141W
Bij display van 94% is de zonnepaneel input 79W maar even de stekker eruit en terug in geeft direct terug 129W
Bij een lagere opbrengst van 80W zonnepaneel input blijft de input stabiel maar even de stekker eruit en terug in laat opbrengst naar 130W springen.

Mijn vraag: is dit een normaal functioneren van het apparaat?

Is er iemand met dezelfde fenomeen en hoe werd dit verholpen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Chris » vr 21 jul 2023 17:31

Ik weet hier niemand met deze ecoflow delta 2.
Je vraag zal lastig te beantwoorden zijn ben ik bang.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door Ab » vr 21 jul 2023 18:54

@ Emiel..
Dat loskoppelen en weer aankoppelen van je zonnepaneel moet je nooit doen.
Het is niet gek dat je rare dingen krijgt.
Aan en afsluiten van zonnepanelen op een accu moet je altijd op een goede manier doen als er ergens een laadregelaar tussen zit.
Aankoppelen: eerst de accu, dan pas zonnepaneel.
Loskoppelen net andersom.
Als een accu bijna vol is, is het ook vrij normaal dat de laadstroom terugloopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door doubleyou » vr 21 jul 2023 19:29

[re.gif]

- Mijn EcoFlow Delta Max 1600 laadt vanaf het begin elke keer tot 100%, op 230v, op 12v in de auto en met het zonnepaneel.

-af en toe duurt het inderdaad wat langer om ‘m aan te zetten. Alsof de aan/uit-knop met vertraging reageert.
-ik heb niet ervaren dat hij uit zichzelf aangaat. Wel heb ik een paar keer gehad dat bleek dat ik ‘m niet had uitgezet. Het scherm gaat uit uit zichzelf op stand-by. Dan lijkt ie uit. Als je de aan/uit-knop kort indrukt gaat het scherm weer aan. Druk iets langer en kijk of er OFF in het scherm verschijnt. Dan blijft ie bij mij uit.

Volgens mij is het normaal dat ie langzamer gaat laden als ie bijna vol is, net als bij elektrische auto’s. Tot 80% gaat snel, zeker op 230v. Ik heb de fluctuaties zoals jij aangeeft niet gezien. Ik kijk meestal alleen hoe vol ie al is en met hoeveel Watt ie aan het laden is. Als dat naar beneden gaat dan is het tijd om ‘m iets te verplaatsen en de hoek de veranderen waardoor ie weer naar 190-210 Watt gaat (bij volle zon uiteraard).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

EmielVDM
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jul 2023 09:08

Re: Ervaringen powerstation gevraagd (bv EcoFlow/ Goalzero/Bluetti)

Bericht door EmielVDM » zo 23 jul 2023 10:52

Beste,
Het zonnepaneel is een losstaand geheel rechtstreeks aangesloten op het station.
Zelfs bij laag ladingspercentage en volle zon volgend verschijnsel:
Bv 40W imput
120W na onderbreking vh zonnepaneel
Is er geen onderbreking dan blijft de lage imput een lange tijd waardoor een groot verspil is aan imputwattage.
Ook meerdere malen een hoger ladingspercentage genoteerd 's morgens tov 'savonds met alles volledig uitgeschakeld ook het station. Op zich misschien wel het ideale maar kan dit normaal zijn? Mvg Emiel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”