Knaus Sport 500 QDK - Info

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 07:22

Goedemorgen allen,

aangezien dit ons eerste bericht is, hierbij even een korte introductie.
Wij zijn Fabian & Stéphanie en samen met ons dochtertje van 4,5 zijn wij ons aan het orienteren op de aanschaf van een caravan.

2 jaar geleden zijn wij voor het eerst met een leen-caravan op pad geweest, wat zeer goed is bevallen.
Mijn vrouw heeft in haar jeugd eigenlijk nooit gecampeerd, en ik des te meer.
Na het huren van een caravan is ook mijn vrouw overstag.

Aangezien ik van het type ben dat ruimschoots onderzoek doet voorafgaand, en we de aanschaf willen plannen tussen nu en 2 jaar, hebben wij ons hier
op het forum aangemeld om ons in te lezen en ook te genieten van de andere verhalen.

Nu twijfelde wij in het begin tussen een aantal typen uitvoeringen;
  • 450FU (welke wij 2 jaar geleden hadden gehuurd).
  • 460EU ivm de mogelijkheid tot het creëren van één groot bed, plus een bed op de trein (??) zit.
  • 500QDK ivm de stapelbedden.
Voor mij persoonlijk valt de 450FU af omdat ik het franse bed niet echt fijn vind, en het extra fonteintje verspilling van de ruimte vind.
Voor mijn vrouw viel de 500QDK in eerste instantie af omdat ze dacht dat een stapelbed echt overbodige luxe is.

Nu zijn wij afgelopen zaterdag bij een dealer in Hillegom geweest (weet niet of hier namen genoemd mogen worden) en daar dus o.a. in de 460EU en 500QDK
staan kijken. Beide heerlijk ruime caravans, maar mijn vrouw was enorm verbaasd over de ruimte in de 500QDK.
Daarnaast is het heerlijk dat je de zit niet hoeft op te offeren voor het maken van een bed.
Je voelt hem al aankomen, wij gaan ons verder verdiepen in de 500QDK.

Nu is het zo dat we voor de Epower variant willen gaan. Ten eerste omdat we 2 jaar geleden geen gas hebben gebruikt, ten tweede omdat deze standaard een airco aan boord heeft, ten derde omdat wij denken dat dit toch wel de toekomst is en wij de caravan niet voor een paar jaartjes willen aanschaffen.

Na het gebruiken van de configurator toch een aantal vragen;
  • Hoe wordt het gewicht van een Epower berekend? Bij een gasuitvoering worden er ook gasflessen meegerekend, maar is dit bij de Epower ook zo omdat er nog geen separate regelgeving voor is? Wij konden dit niet vinden in de boekjes/ folders.
  • Wat is de reden dat er 4kg aan extra bagage gewicht bij komt bij het selecteren van een 70L watertank ipv. de standaard 45L tank?
Wij zitten ivm het trekgewicht (1500kg) van de auto vast aan het feit dat de Caravan los samengesteld dient te worden. Standaard heeft de Epower Selection namelijk een 1600kg as.
In basis kan je deze natuurlijk terugkeuren, maar het is toch weer 26kg extra gewicht.

Al met al een hele lap tekst maar hopelijk hebben wij zo een goede introductie gegeven waardoor jullie ons kunnen helpen en voorzien van praktische info en wellicht ook wel kritische vragen!!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2022 09:30

FW84 schreef:
ma 1 aug 2022 07:22
Nu is het zo dat we voor de Epower variant willen gaan. Ten eerste omdat we 2 jaar geleden geen gas hebben gebruikt, ten tweede omdat deze standaard een airco aan boord heeft, ten derde omdat wij denken dat dit toch wel de toekomst is en wij de caravan niet voor een paar jaartjes willen aanschaffen.
Allereerst welkom op dit forum. aflower.gif

Over de E-power caravan is al wat op dit forum geschreven. Je redenen om voor deze versie te kiezen vind ik niet heel erg overtuigend. Ik denk dat de meeste caravanners hier alleen de compressor koelkast zien zitten. Voor de rest kun je ook met een "gascaravan" gasloos kamperen, zoals jullie zelf 2 jaar geleden al hebben gedaan. Een airco kun je op elke caravan kiezen, in de totaalprijs maakt het niet zoveel uit of deze nu wel of niet standaard bij de caravan zit.
Toekomstbestendig willen zijn, is de tijd heel ver vooruit. Er kan nog zoveel veranderen. Wil je dan nu alle nadelen ervaren om extra lang met je caravan te kunnen doen? Je gezin groeit, wensen veranderen, omstandigheden veranderen.
Wie weet lijkt het je leuk om met een eigen caravan er vaker op uit te trekken, ook in het soms koude voor- of najaar. Of wil je net die leuk camping die alleen 6A aansluitingen heeft. In de folder staat dat het met een E-power kan, maar het levert wel beperkingen op. En er zijn nu meer 6A campings dan 10A.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 12:27

Hi Daphne, bedankt voor je reactie en feedback. Dit gaan wij zeker meenemen in de overweging en zullen het de komende tijd nog wel in de gaten houden.
Wordt gelukkig geen beslissing van de één op andere dag en hier rond lezen brengt een hoop info.
De compressorkoelkast is zeker een extra fijne bijkomstigheid. Heb hier nog geen ervaringen mee maar wat ik er over lees is positief te noemen.
De absorptie koelkast in de 450FU was maar zo zo helaas.

Wij moeten ons er nog verder in verdiepen maar zijn wellicht ook van plan om de 100Ah accu erbij te kopen.
Hiermee kan je tijdens de uitschieters (koken) zeker de "klappen" opvangen.
Niet dat wij heel veel hebben staan koken in de caravan maar zou betekenen dat je 10 uur kan draaien op 10A zonder de stroom van de camping te gebruiken.
Als ik hier een rekenfout maak, zeg het gerust, daarom hebben wij ons aangemeld.

Nogmaals bedankt en kijken uit naar de overige reacties en commentaren/ feedback thumbup.gif

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door mark m » ma 1 aug 2022 12:43

Ik ben ook sceptisch over de E-power uitvoering. Dat is leuk (en fijn) voor de 3 weken zomervakantie, maar zodra het kamperen in voor- en najaar erbij komt dat ontstaan er toch wat beperkingen. De verwarmingscapaciteit is immers maar beperkt en dan moet je ook nog een voldoende zware aansluiting op de camping hebben.

Tav het gewicht redeneer je verkeerd.. de caravan mag immers gewoon met een 1600kg as uitgevoerd worden (bij deze ook direct mijn advies) maar je mag hem dan maar tot 1500kg beladen.
Even voor de zekerheid, als je over dr 3500kg totaalgewicht komt (dus ook massa beladen voertuig) dan ben je een BE rijbewijs nodig.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 12:54

Hi Mark, ook jij bedankt. We gaan ons er verder in verdiepen en inlezen.

Wat het gewicht betreft, ja 1600kg as is uiteraard geen probleem.
Alleen wat ons betreft zonde omdat je dan t.o.v. de 1500kg as wederom 28kg verliest aan bruikbaar extra gewicht.
Kiezen voor een 1500kg as is dus wat ons betreft de betere optie.

Onze auto mag incl. bagage, inzittenden etc. 1980kg wegen dus met een 1500kg caravan kom je op 3480kg.
Ons idee is om alleen het nodige in de caravan op te slaan en de rest in de auto om zo het gewicht netjes te verdelen.
Ben inmiddels al aan een excel sheet begonnen om deze verdeling uiteindelijk goed te kunnen maken.
Wat betreft het BE-rijbewijs, dit wil ik sowieso gaan halen, wordt je nooit stommer van en wellicht met een vervolg auto wel nodig.

Mocht iemand ook antwoorden hebben op de gestelde vragen, graag thumbup.gif
  • Hoe wordt het gewicht van een Epower berekend? Bij een gasuitvoering worden er ook gasflessen meegerekend, maar is dit bij de Epower ook zo omdat er nog geen separate regelgeving voor is? Wij konden dit niet vinden in de boekjes/ folders.
  • Wat is de reden dat er 4kg aan extra bagage gewicht bij komt bij het selecteren van een 70L watertank ipv. de standaard 45L tank?

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door erichendri » ma 1 aug 2022 13:33

Altijd voor de zwaardere as gaan, heeft veel voordelen in de toekomst zoals inruil, verkoop of aanschaf auto die meer mag grekken.
Gasloos, steeds meer campings plaatsen stroommeters, dan is verwarmen en koken best wel duur en lastig als je mooie plekje maar 6A heeft.
Een grotere watertank weegt natuurlijk zwaarder dan de kleinere tank.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 14:01

erichendri schreef:
ma 1 aug 2022 13:33
Een grotere watertank weegt natuurlijk zwaarder dan de kleinere tank.

Eric
Ja dat is dus juist het vreemde.
Na het selecteren van de 70L tank ipv de standaard 45L tank weegt de caravan dus 4kg minder

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2022 14:13

FW84 schreef:
ma 1 aug 2022 12:54
Alleen wat ons betreft zonde omdat je dan t.o.v. de 1500kg as wederom 28kg verliest aan bruikbaar extra gewicht.
Kiezen voor een 1500kg as is dus wat ons betreft de betere optie.
Als de keuze er is en je toekomstbestendig wil zijn, altijd voor de zwaarste optie kiezen. Dan nu maar iets aan laadvermogen inleveren.
FW84 schreef:
ma 1 aug 2022 12:54
Hoe wordt het gewicht van een Epower berekend? Bij een gasuitvoering worden er ook gasflessen meegerekend, maar is dit bij de Epower ook zo omdat er nog geen separate regelgeving voor is? Wij konden dit niet vinden in de boekjes/ folders.
Gasflessen, water, elektrakabel zijn de items die in het rijklaargewicht worden meegenomen. Geen idee wat er in het rijklaargewicht van een Epower wordt meegeteld. Wellicht elektrakabel, accu en water? weenie.gif Uiteindelijk is dat ook niet zo heel erg belangrijk, het zijn zaken die je naar keuze kunt toevoegen aan het caravangewicht of weglaten of in de auto laden.
Wat het echte leeggewicht is, zul je pas bij aflevering weten. Wellicht dat je een vaste luifel of een mover erbij neemt, dan is het leeggewicht ook weer anders dan de folder.

Overigens vind ik een Knaus 500 met een maximum van 1500 kg echt weinig. Wij hadden een Knaus Südwind 500 die bij aflevering door de mover, airco, vaste luifel, automatische schotel en reservewiel 1340 kg woog. Vakantieklaar (2 personen) 1600 kg. Daar zaten wel 2 ebikes bij. De caravan had een 1700 kg as.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 14:48

Ha...bij mijn dealer, de Klerk geweest dus..
In mijn dorp.. mrgreen.gif

Ook ik zal altijd de zwaarst mogelijke as kiezen.
Belangrijk onderdeel van de caravan ....en je kan er later veel plezier van hebben.
Wij hebben ook een 500...maar dan de Sudwind met een pakket...en een 1700 kg as.

Dat je met een 100 Ah 10 uur zorgeloos kan koken koelen kachel/airco....dat kan naar het rijk der fabelen.
Epower heeft meer restricties dan je denkt.
Op een 6 amp. Camping zal je licht hebben..pompjes en 1 kookplaat bv.
De klimaatbehandeling zou wel eens helemaal niet kunnen werken ..
Bij 10 amp werkt het al beter...maar je hebt eigenlijk wel 16 ampere nodig om alles lekker te laten werken.
Boeren en kleine campings vallen dan snel af.
De koelkast is ideaal.. een 12 vilt compressor..
Die werkt wel op een accu, net als het licht en de pompjes.
Maar koken en klimaat...die werken alleen maar op 230 volt...en niet op een accu...

Daarnaast.
Niet iedereen blijkt even gelukkig met de geluidsproductie van de klimaatbehandeling...noisy zeg maar.
En...het wordt nooit een echte airco begreep ik.

Innovatief en bijzonder.. maar E Power moeten de mensen nog leren gebruiken....erg nieuw.

Ik hoorde ook bij de Klerk dat je E Power kunt kopen met extra gas om op te koken..
Dubbelop...maar geen elektrisch kookplaat meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 15:07

Daphne,

oké bedankt! Ik zal de dealer eens bellen of die weten hoe het gewicht wordt berekend bij een Epower.
Wel interessant om te weten.

Als ik de Knaus Sport 500QDK (gasuitvoering) configureer, dan kom ik uit op 1280kg.
Dat is dan incl. de gasflessen/ water/ elektrakabel/ design pakket / plus pakket / dakluifel en nog de nodige opties.


Chris,
ja klopt, was bij de Klerk! Ze hadden een hoop staan dus hebben er echt een tijdje rondgelopen. Leuk.
Door jullie commentaren/ feedback toch steeds meer aan het terugdraaien richting gas thumbup.gif
Ben wel benieuwd naar die "Hybride" versie die je noemt. Best of both worlds zeg maar!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 15:45

Nog een over gewichten.
Staar je niet blind op folder gewichten.
Je komt bedrogen uit meestal.
Mijn hutje..folder. 1240 kg.
Helaas..de Silver Selection gadgets wegen nogal...de mover accu en dakairco ook.
Ik zit richting 1500kg.
Komt dan nog kleding eten drinken etc etc bij.
De sup en de koelbox moeten ook mee..
Wat ik bedoel.
Reken jezelf niet rijk..caravans zijn nooit te licht...vaak te zwaar.


Maar..
Ik snap ook dat je op de rijbewijs B en BE grens zit.
Heb je BE??


Cees...de verkoper bij de Klerk vertelde mij over dat gaspakket op de E Powers.
Juist omdat koken het eerste afschaalt bij weinig power.
Eerst maar 1 pit...Dan zelf die ene op een lager vermogen...
De kk heeft de hoogste prioriteit...logisch.

Of dat gas voor koken ook een folder optie is....weet ik niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door mark m » ma 1 aug 2022 16:18

Het 'rijklaar gewicht' is vaak het Ledig gewicht plus xx kilo. Deze rekensom staat van ergens (soms verstopt) in de brochure of prijslijst. Dit gewicht is normaal gesproken voor alle caravans van de betreffende fabrikant hetzelfde (tandemassers soms een afwijkende formule). Ik verwacht met E-power hetzelfde maar ik weet het niet zeker.

zelf ben ik destijds van het Ledig gewicht + gewicht van de opties uitgegaan en dat klopt redelijk. Maar reken je inderdaad niet rijk. Je zit Ledig (met wat opties zoals een mover e.d.) zomaar op 1300kg voor een 500.

V.w.b. de 70l tank. Waarom zou je dat willen? Een 45ltr tank is toch ruim voldoende, dan houd je het water ook nog een beetje vers. Zelf kunnen we er 1 tot 2 dagen mee doen (incl. 2x daags de afwas), maar vul elke dag schoonwater bij.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 16:53

Hey bedankt, nee ik staar mij zeker niet blind op folder gewichten. Daarvoor is juist de configurator wel ideaal.
Maar als deze ook (extreem) afwijkt, hoe kan je dan ooit een caravan uitzoeken die past bij jouw situatie?
1280kg is in dit geval het rijklaargewicht incl. de opties en wettelijk voorgeschreven basisuitrusting. (volgens de configurator)

Wat betreft de 70L tank was het ook geen kwestie dat wij dit zouden willen, viel ons alleen op dat het gewicht minder werdt bij een grotere inhoud.
Klinkt nogal vreemd, zeker in de ogen van een leek, dus wellicht dat hier een logische verklaring voor is. (blijkbaar tot op heden niet)
45L is in ons geval dan ook voldoende!

BE rijbewijs heb ik niet maar ben ik wel van plan te gaan halen. Maar ook dan mag ik de maximale treklast van de auto niet overschrijden, toch?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 17:15

Nee...dat mag idd niet.
Maar je mag wel meer laadcapaciteit hebben.
Dus een steviger as.

Toen wij onze Knaus in 2017 bij de Klerk kochten mocht de auto die ik toen had ook maar 1500 kg trekken..
Maar...ook auto's wisselen wel eens en nu mag ik 1800 kg trekken.
Geeft meer "lucht" in de combi.

Daarnaast..
Een zwaardere as is bij event verkoop een waardevol verkoop argument.

Zodra de combi technisch...dus MTM opgeteld ( werkelijk) meer dan 3500 kg weegt heb je BE nodig.
Dus...auto MTM 1980 Kg en hut met 1600 Kg as maar 1500 kg gewogen mag je nu rijden.
Ga niet over die max van 1500 kg heen want dan zou je met een niet geldig rijbewijs rondtuffen..
Dat is wel weer strafbaar.

Ik deed het toen in2017 moeilijk.
Had een MTM van 1700 kg maar voor 65 euro een nieuw MTM gewicht van 1500 kg bij de RWD laten invoeren.
Dus een kentekrncard met 1500 kg voor de hut.
Dan rij je safe...te zwaar beladen is dan wel fout maar niet strafbaar voor fout rijbewijs...alleen overgewicht hut.

Complex maar met BE niks aan de hand..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Ron » ma 1 aug 2022 17:24

[re.gif]
Rekenfoutje van je Chris
1980 mtm auto +1600 mtm caravan
Kenteken gewichten = 3580 kg is dus BE ook al zou je hem maar tot 1500kg laden.

Hij mag er wel mee rijden als hij BE heeft.
De auto maar 1500 kg mag trekken en de caravan maar tot 1500 kg beladen is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2022 17:45

Chris schreef:
ma 1 aug 2022 17:15

Zodra de combi technisch...dus MTM opgeteld ( werkelijk) meer dan 3500 kg weegt heb je BE nodig.
Dus...auto MTM 1980 Kg en hut met 1600 Kg as maar 1500 kg gewogen mag je nu rijden.
Ga niet over die max van 1500 kg heen want dan zou je met een niet geldig rijbewijs rondtuffen..
Dat is wel weer strafbaar.
Dit is niet jouw ding hè. Beter niet meer aan wagen zou ik zeggen. mrgreen.gif
De eerste zin klopt niet en de rest ook niet awhoea.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 18:39

Haha, ik begrijp wat hij bedoelt. Dat is het belangrijkste.
En eerlijk is eerlijk, de regelgeving is soms ook erg verwarrend.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties en feedback.
Leuk om zo eens van gedachten te wisselen met ervaren caravanners thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2022 18:46

FW84 schreef:
ma 1 aug 2022 18:39
Haha, ik begrijp wat hij bedoelt.
Ik hoop van niet, want Chris begrijpt het zelf niet. Chris heeft veel verstand van elektra en al veel forumleden geholpen, maar niet van het rijbewijs en voertuigregelement. Ieder z’n ding toch. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » ma 1 aug 2022 19:06

Even een check dan;
  • Zwaardere as dan 1500kg is geen probleem, moet wel teruggekeurt worden naar 1500kg / of in dit geval wellicht 1520kg (Auto gewicht max 1980kg)
  • Rijden met BE mag je een aanhanger/ caravan trekken van max. 3500kg (eigen gewicht + laadvermogen) mits het trekgewicht van de auto niet wordt overschreden

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2022 19:13

[re.gif]

Helemaal goed thumbup.gif

Nog even als aanvulling bij punt 1. Ook al zou je over de 1500 kg gaan met de belading, heb je alleen overladen en geen probleem met het rijbewijs.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 1 aug 2022 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Paul » ma 1 aug 2022 19:15

Chris heeft aan het kaboutersap zitten lurken, volgens mij weet hij prima hoe het zit met de gewichten

Hier ook een Knaus sport 500qdk, wel een 2018 model maar mocht je specifieke vragen hebben dan kan ik ze wellicht beantwoorden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 413
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Ivo » ma 1 aug 2022 19:42

@FW84: wat betreft dat ecxelsheet: je hoeft dat niet zelf te maken. Hier vind je een excelsheet waar je al je gegevens kwijt kan
https://www.kampeerzaken.nl/programma-c ... ding-luxe/
Het is eerst wat opmeetwerk, maar ik vind het een prima hulpmiddel.
Laatst gewijzigd door Ivo op ma 1 aug 2022 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 20:00

Daphne schreef:
ma 1 aug 2022 17:45
Chris schreef:
ma 1 aug 2022 17:15

Zodra de combi technisch...dus MTM opgeteld ( werkelijk) meer dan 3500 kg weegt heb je BE nodig.
Dus...auto MTM 1980 Kg en hut met 1600 Kg as maar 1500 kg gewogen mag je nu rijden.
Ga niet over die max van 1500 kg heen want dan zou je met een niet geldig rijbewijs rondtuffen..
Dat is wel weer strafbaar.
Dit is niet jouw ding hè. Beter niet meer aan wagen zou ik zeggen. mrgreen.gif
De eerste zin klopt niet en de rest ook niet awhoea.gif
Te warm denk ik hier .

Teruglezend onhandig geschreven.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 20:02

pvaken schreef:
ma 1 aug 2022 19:15
Chris heeft aan het kaboutersap zitten lurken, volgens mij weet hij prima hoe het zit met de gewichten AfbeeldingAfbeelding

Hier ook een Knaus sport 500qdk, wel een 2018 model maar mocht je specifieke vragen hebben dan kan ik ze wellicht beantwoorden.
Helderziende?? awhoea.gif
Maar...de laatste is op.
Nu alleen nog HJ lentebok.. 1 tree..
Tot dit weekend...ojee..

Ojee... on topic.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FW84
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 19:06

Re: Knaus Sport 500 QDK - Info

Bericht door FW84 » di 9 aug 2022 12:32

Vraagje uit een andere categorie; zijn er hier mensen die "Active Royal" als bekleding hebben in hun Knaus Sport, en daar een foto van hebben?
Op google word ik niet veel wijzer en hier op het forum vind ik tot op heden alleen teksten en geen foto's

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”