kogeldruk
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Nou wordt ik stiekem na zo'n 15 jaar eigenlijk ook wel nieuwsgierig, hahaha! Van de week even de koppeling met een balkje en een plankje op de personenweegschaal zetten. Met volle gasfles en een half gevulde water can erin (en uiteraard de voortent onder de voorste zitbank).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Ach, na 10 jaar uit het [caravan]kamperen te zijn geweest toch even benieuwd wat nu de kogeldruk, leeg en beladen is. Soort van hobby en zekerheid. En als ik het dan toch wil weten dan maar meteen zoveel mogelijk de werkelijkheid proberen te benaderen. Voorheen met zo'n Reich onder het neuswiel, maar dat is weer niet "onder" de koppeling. En ja, juiste kogeldruk maakt rijden wel een heel stuk fijner. Ach, Hobby die hier Adria heet....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: kogeldruk
Als ik hem nog kan tillen .
Is het precies goed.
De caravan is altijd hetzelfde geladen.
En je moet behoorlijk wat verplaatsen wil het gevolgen hebben voor de kogeldruk.
Het neuswiel van mij zit een weger in.
Eerlijk gezegd nog nooit op gekeken.
Is het precies goed.
De caravan is altijd hetzelfde geladen.
En je moet behoorlijk wat verplaatsen wil het gevolgen hebben voor de kogeldruk.
Het neuswiel van mij zit een weger in.
Eerlijk gezegd nog nooit op gekeken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Dat is tot nu toe eveneens mijn methode. Dan zal de kogeldruk alles tussen de 65 en 85 kilo zijn, en afnemen naarmate je ouder wordt. Twee weken geleden de wielbouten nagetrokken ( handig die lichtmetalen velgen) na de onderhoudsbeurt eveneens zonder momentsleutel. Ook zoiets. Geen beweging in te krijgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Bij onze enkelassers had ik in het verleden wel wat aandacht voor de kogeldruk, zeker de 2,0 ton's Premium had echt 100 kg kogeldruk nodig. Nu met de tandemassers kijk ik er nooit meer naar, dat komt ook echt niet kritisch. We zijn altijd vergelijkbaar beladen (alles erin) en de kogeldruk ligt dan rond de 60-70 kg bij een MTM van ruim 2.500 kg.
Het Alko Premium neuswiel heb ik dan ook nog uitsluitend voor het comfortabeler moveren. Het stalen wiel (met rubber loopvlak) voorkomt dat je ooit zonder komt te staan zoals bijv. met een luchtband nog wel eens het geval kan zijn.
Het Alko Premium neuswiel heb ik dan ook nog uitsluitend voor het comfortabeler moveren. Het stalen wiel (met rubber loopvlak) voorkomt dat je ooit zonder komt te staan zoals bijv. met een luchtband nog wel eens het geval kan zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Dat eerste was mijn punt PD. De weegfunctie wordt nog niet eens incidenteel gebruikt. Omdat we regelmatig op wat zachtere ondergronden staan overweeg ik wel het inzetten van een neuswiel met een bredere band zodat het wiel zich minder snel ingraaft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Los van het comfortabelere moveren door de vering in het premium wiel is dat wiel met 80 mm breedte ook meer dan 20% breder dan het standaard wiel met zijn breedte van 65mm. Het verschil is op onderstaande foto niet heel goed te zien, maar mijn ervaring in de praktijk is dat het in gebruik wel een aardig verschil is. Bijvoorbeeld op een camping met grindplaatsen merk je dat verschil goed. Het wiel is met 9,8 kg wel een keer zo zwaar als het standaard neuswiel. Het kost wel een paar Euro, maar dat wiel koop je eenmalig waarna je hem naar iedere volgende hut mee kunt nemen.
Laatst gewijzigd door Pakkie op ma 3 apr 2023 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Herkenbaar dat grindprobleem. Hm. Hoewel zeer offtopic brengt het verloop van deze discussie me wel op een goed idee, zoals wel vaker. Wellicht neem ik een luchtband geval, we nemen toch altijd de fietspomp mee op vakantie. Het oude neuswiel is beschadigd (er zijn stukken af) en de zwengelknop is niet meer geborgd. Even kijken of de grotere uitvoering wel goed ingetrokken kan worden - hoewel de boel nu -dankzij de MAD hulpveren - merkbaar hoger staat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Een brede luchtband doet wonderen. Loopt ook makkelijker over grindpaden. Helaas geen foto bij de hand, maar ik heb hem nu al 3 jaar tot volle tevredenheid.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: kogeldruk
Op een grindpad is een hard kunstof wiel niet echt ideaal maar goed, we rijden niet hele afstanden door het grind.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Anyway....een eventuele vervanging doen we wel na de Paasvakantie. Nooit klooien vlak voor vertrek.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18990
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: kogeldruk
Of tijdens je Paasvakantie. Zo moeilijk is het ook weer niet.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: kogeldruk
Ik had op mijn 1e Knaus ook een luchtbandje... nou wel 4 gehad denk ik.dieseltijger schreef: ↑ma 3 apr 2023 10:38Herkenbaar dat grindprobleem. Hm. Hoewel zeer offtopic brengt het verloop van deze discussie me wel op een goed idee, zoals wel vaker. Wellicht neem ik een luchtband geval, we nemen toch altijd de fietspomp mee op vakantie. Het oude neuswiel is beschadigd (er zijn stukken af) en de zwengelknop is niet meer geborgd. Even kijken of de grotere uitvoering wel goed ingetrokken kan worden - hoewel de boel nu -dankzij de MAD hulpveren - merkbaar hoger staat.
Krengen waren altijd leeg als je de hut ophaalde, en als dan het kunststof velgje met dat scherpe randje OP het binnenbandje had gestaan.... was het weer tijd voor een nieuw wieltje....grote scheur in het binnenbandje, altijd weer.
Ze rijden lekker maar da's ook alles.
Misschien bestaat er wel een VOL rubber bandje voor zoiets... da's pas handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
kogeldruk
Waarschijnlijk wel, mijn steekwagenwieltjes, centreerwieltjes van mijn boottrailer en het neuswiel van mijn schoonvader zijn dezelfde maat en die voor de steekwagen zijn er in anti lek, waren vooral leverbaar in knalgeel toen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Ik heb wel wat gezien, wielbreedte 8 cm en diameter 26 cm. Massief poly urethaan. Zo nodig open ik een nieuw topic.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Zo, ik maakte mij druk over de kogeldruk. De Kip Shuttle met 40 kg voortent en stokken in het vooronder:
87 kilo kogeldruk. Ok.
En vervolgens een volle 15 liter watercontainer er bij:
En dan wordt de kogeldruk ook hoger, en wel 95 kg.
Dus bij deze vastgesteld dat we al jaren met een kogeldruk van ongeveer 92 kg rondgetuft te hebben zonder er iets van te merken. We gooien dus de voortent in de achterbak: ruimte zat - en ik wil wel onderweg lekker koffie kunnen zetten, toiletteren, koken en de handen wassen.
87 kilo kogeldruk. Ok.
En vervolgens een volle 15 liter watercontainer er bij:
En dan wordt de kogeldruk ook hoger, en wel 95 kg.
Dus bij deze vastgesteld dat we al jaren met een kogeldruk van ongeveer 92 kg rondgetuft te hebben zonder er iets van te merken. We gooien dus de voortent in de achterbak: ruimte zat - en ik wil wel onderweg lekker koffie kunnen zetten, toiletteren, koken en de handen wassen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Je gaat wel verschil merken met het rijden denk ik..
Laat je ons dat ook nog even weten?
Laat je ons dat ook nog even weten?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Tuurlijk. Anyway: het slingert niet, ook niet met de frictiekoppeling los. Evenmin was dat het geval bij het wegbrengen 2 weken terug toen het code geel was en de wind pal van opzij kwam. Ik denk eerlijk gezegd dat ik geen verschil merk - omdat ik niet zo kritisch ben op het weggedrag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
En waarom ook niet: de caravan ontlast van (zet je schrap) Voortent, grondzeil en zo'n vreselijk compact mee te nemen aluminium Hollandia/Hema tafeltje met van die oprolbare panelen. Het zwaarste waren de lichtgewicht Aluminium tentstokken. Alles in de achterbak - nog handig ook.
Het eindresultaat: Een kogeldruk van 72 kg.
Nou, dat wordt dan voor de komende 10..20 jaar de nieuwe standaardconfiguratie zullen we maar zeggen.
Het eindresultaat: Een kogeldruk van 72 kg.
Nou, dat wordt dan voor de komende 10..20 jaar de nieuwe standaardconfiguratie zullen we maar zeggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Hehe..Het verstand komt met de jaren.
Hoe vaak heb je niet kunnen lezen: De auto zo zwaar, en de caravan zo licht mogelijk ?
Hoe vaak heb je niet kunnen lezen: De auto zo zwaar, en de caravan zo licht mogelijk ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
O, welnee. Ben helemaal niet eigenwijs hoor. Echt niet.
Maar hier hebben we dus feitelijke informatie over de mate waarin de caravanbelading invloed heeft op de kogeldruk. Als je stalen stokken hebt zal het nog meer uitmaken, als je een Unico Boogtent/luifel hebt minder. En ook de impact van een al dan niet volle watertank is dus gemeten. Scheelt weer een hele hoop welles-nietes geleuter.
Maar hier hebben we dus feitelijke informatie over de mate waarin de caravanbelading invloed heeft op de kogeldruk. Als je stalen stokken hebt zal het nog meer uitmaken, als je een Unico Boogtent/luifel hebt minder. En ook de impact van een al dan niet volle watertank is dus gemeten. Scheelt weer een hele hoop welles-nietes geleuter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Zware spullen in de dissel plaatsen of juist weg laten heeft best wel invloed.
Maar een paar handdoeken van de kastjes voorin naar achter of wat glazen en bordjes uit de keuken (die boven de as zit)
merk je helemaal niets van.
De zware spullen hebben meestal een vaste plaats.
Dus veranderd er weinig aan de kogeldruk.
Maar een paar handdoeken van de kastjes voorin naar achter of wat glazen en bordjes uit de keuken (die boven de as zit)
merk je helemaal niets van.
De zware spullen hebben meestal een vaste plaats.
Dus veranderd er weinig aan de kogeldruk.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: kogeldruk
dan gaat hij binnenkort lek, ik ben ermee gestopt ik heb een gevuld luchtbandje dat gaat inmiddels al vele jaren goed en gedraagt zich als een luchtband
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: kogeldruk
Daarom ben ik nu even scherp op die kogeldruk en de gehele belading, links en rechts. Dan kan ik bijsturen wat waar gaat liggen. Wegen is weten.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: kogeldruk
Overgewicht bij mensen is not done. Overwicht bij de auto t.o.v. de aanhanger/caravan ....een zegen.
En probeer zoveel mogelijk zware voorwerpen aan de achterkant van de caravan te vermijden.
Het voorkomt pendule bewegingen die gevaarlijke slingerbewegingen kunnen opwekken.
En probeer zoveel mogelijk zware voorwerpen aan de achterkant van de caravan te vermijden.
Het voorkomt pendule bewegingen die gevaarlijke slingerbewegingen kunnen opwekken.