Xc40 en een Fendt skm 550
Xc40 en een Fendt skm 550
Goede middag,
We zijn sinds dit jaar in het bezit van een mooie Fendt SKM 550.
Ondertussen een paar tripjes gemaakt in Nederland. Nou valt ons het volgende op. Wanneer we op de snelweg rijden lijkt er met regelmaat een beetje een trekkende beweging in de auto te zitten. De caravan zelf ligt snaarstrak achter de auto. Het lijkt als hij soms een beetje extra aan de kogel trekt, waardoor de auto een beetje onrustig voelt als berijder en passagier. De beweging zit dus echt in de lengte richting.
De Fendt heeft een as met een last verhoging tot 2.000kg.
Leeg weegt de caravan ruim 1400kg. Ik heb hem nog niet op de weegbrug gezet. Maar ik ga ervan uit dat ik niet zomaar over de maximale massa kom.
We hebben geen fietsendrager.
Ik heb de kogeldruk rond de 100kg. Waarbij ik merk dat ik wel wat zware zaken achterin moet leggen. Kogeldruk loopt vlot op door berging onder het bed en disselbak met reserve wiel.
De auto heb ik de vorige keren niet echt beladen, omdat alles ruim in de caravan past.
De massa van de auto leeg is op papier 1584. Maximaal 2220.
Met vier personen en brandstoffen denk ik dat de massa 1900 kilo is rijklaar.
De auto mag maximaal 2100kg trekken.
We gaan van de zomer naar Oostenrijk en wellicht heeft iemand nog tips of ervaring hiermee en kunnen we hiervan profiteren deze rit.
We zijn sinds dit jaar in het bezit van een mooie Fendt SKM 550.
Ondertussen een paar tripjes gemaakt in Nederland. Nou valt ons het volgende op. Wanneer we op de snelweg rijden lijkt er met regelmaat een beetje een trekkende beweging in de auto te zitten. De caravan zelf ligt snaarstrak achter de auto. Het lijkt als hij soms een beetje extra aan de kogel trekt, waardoor de auto een beetje onrustig voelt als berijder en passagier. De beweging zit dus echt in de lengte richting.
De Fendt heeft een as met een last verhoging tot 2.000kg.
Leeg weegt de caravan ruim 1400kg. Ik heb hem nog niet op de weegbrug gezet. Maar ik ga ervan uit dat ik niet zomaar over de maximale massa kom.
We hebben geen fietsendrager.
Ik heb de kogeldruk rond de 100kg. Waarbij ik merk dat ik wel wat zware zaken achterin moet leggen. Kogeldruk loopt vlot op door berging onder het bed en disselbak met reserve wiel.
De auto heb ik de vorige keren niet echt beladen, omdat alles ruim in de caravan past.
De massa van de auto leeg is op papier 1584. Maximaal 2220.
Met vier personen en brandstoffen denk ik dat de massa 1900 kilo is rijklaar.
De auto mag maximaal 2100kg trekken.
We gaan van de zomer naar Oostenrijk en wellicht heeft iemand nog tips of ervaring hiermee en kunnen we hiervan profiteren deze rit.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 31 jan 2021 16:41
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Ik herken dit "probleem" met een combinatie van Kodiaq 1.5 (1800kg trekvermogen) en een Sudwind 500FDK (1700kg as) en vergelijkbare gewichtsverhouding schat ik zo in. Ik las in een ander topic dat de banden dit kunnen veroorzaken al kan ik dan de trekkende beweging in de lengte niet verklaren. Er zitten nu nog originele banden onder (2017). Volgend jaar wil ik ze vervangen voor Hankook Vantra.
Ik volg dus even :-)
Ik volg dus even :-)
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG (2020) + Knaus Sudwind 500FDK (2016)
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Heel veel mensen geven aan dat de kogeldruk zo hoog mogelijk moet zijn. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn.
Ik heb ditzelfde gedrag ook meegemaakt met mijn V70 en XC60. Het met ongeveer 10 kg verlagen van de kogeldruk tot tussen de 85 en 90 kg heeft dit gedrag, zonder inboeten van stabiliteit, volledig doen verdwijnen.
Ik heb ditzelfde gedrag ook meegemaakt met mijn V70 en XC60. Het met ongeveer 10 kg verlagen van de kogeldruk tot tussen de 85 en 90 kg heeft dit gedrag, zonder inboeten van stabiliteit, volledig doen verdwijnen.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Interessant. Kogeldruk klein beetje verlagen is een idee. Later weer verhogen is niet zo ingewikkeld.
De caravan is nieuw en de banden dus ook. Daar lijkt mij het probleem niet in te zitten.
De caravan is nieuw en de banden dus ook. Daar lijkt mij het probleem niet in te zitten.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Ik denk dat hier de oorzaak zit...stop de auto eens zo vol mogelijk en leg geen zware dingen achterin de caravan om de kogeldruk te compenseren.
' Ik heb de kogeldruk rond de 100kg. Waarbij ik merk dat ik wel wat zware zaken achterin moet leggen. Kogeldruk loopt vlot op door berging onder het bed en disselbak met reserve wiel.
De auto heb ik de vorige keren niet echt beladen, omdat alles ruim in de caravan past. "
' Ik heb de kogeldruk rond de 100kg. Waarbij ik merk dat ik wel wat zware zaken achterin moet leggen. Kogeldruk loopt vlot op door berging onder het bed en disselbak met reserve wiel.
De auto heb ik de vorige keren niet echt beladen, omdat alles ruim in de caravan past. "
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Kogeldruk advies is toch rond de 5% van het gewicht van de hut. Dan zou je met 1500kg op 75kg uitkomen. Ik heb nu net 1350kg ongeveer 70 en ligt snaarstrak. Ik ben ook niet echt van het type 'hoe meer kogeldruk hoe beter'. Met hogere druk wordt ie misschien wat bokkerig.
En inderdaad even het proberen waard om eens te verlagen.
En inderdaad even het proberen waard om eens te verlagen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Dat je XC40 met deze Fendt op deze manier het een beetje moeilijk heeft wat stabiliteit betreft vind ik niet vreemd!
Ik weet hoe onze XC60 voelt met zo'n caravan, en dan laad ik de auto zwaarder dan die al is EN heb achterin de caravan geen zware spullen, eigenlijk alleen een setje reserve spiegels.
De XC40 is fors lichter.
En dan heb je ook nog eens niets in de auto gehad EN zware spullen achterin de caravan geladen om te voorkomen dat je teveel kogeldruk krijgt.....
Sorry, maar dat is vragen om een instabiele combi!
Je doet eigenlijk alles om een zo instabiel mogelijke combi te krijgen.
Ik weet hoe onze XC60 voelt met zo'n caravan, en dan laad ik de auto zwaarder dan die al is EN heb achterin de caravan geen zware spullen, eigenlijk alleen een setje reserve spiegels.
De XC40 is fors lichter.
En dan heb je ook nog eens niets in de auto gehad EN zware spullen achterin de caravan geladen om te voorkomen dat je teveel kogeldruk krijgt.....
Sorry, maar dat is vragen om een instabiele combi!
Je doet eigenlijk alles om een zo instabiel mogelijke combi te krijgen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Eens.
Auto en caravan zijn ongeveer even zwaar.
In mijn beleving niet de juiste verhouding voor een stabiele combi.
Auto en caravan zijn ongeveer even zwaar.
In mijn beleving niet de juiste verhouding voor een stabiele combi.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Je moet je niet eindeloos focussen om die 100kg kogeldruk te compenseren door achterin zware spullen te bergen. Zeker niet doorgaan tot de 2000kg.
Rij zelf ook een zwaardere XC60 (massa rijklaar 1866kg) maar met een 1800kg zware caravan. Terwijl ik 2400 kg mag trekken.
Zware spullen liggen in de auto.
Rij zelf ook een zwaardere XC60 (massa rijklaar 1866kg) maar met een 1800kg zware caravan. Terwijl ik 2400 kg mag trekken.
Zware spullen liggen in de auto.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
DE ... De 1e vuistregel..
Auto zo zwaar mogelijk en caravan zo licht mogelijk.
Of je nou wel of geen ruimte zat hebt in de caravan, toch de zware spullen zoveel mogelijk in de auto.
Nu is de kofferbak van een XC40 geen grote grot waar je maar in kan blijven stouwen, maar er zijn vast wel zware dingen die daarin kunnen.
Ik heb een ouwere Volvo en ook een keer met een vrijwel lege kofferbak, wel een goede kogeldruk, terug gekomen uit Drenthe....tot Zwolle.
Wat een onrustige combi.
Bij Zwolle toch weer zooi uit de hut naar de auto gebracht... en kijk daar.... heerlijke combi.
Simpel..
De auto moet de caravan sturen en niet andersom...
De Fendt is geen kleintje, en de XC40 is nou ook weer niet de aller grootste... maar als je die "volgooit" zal ie het best goedfd doen.
Een kennis heeft ook een XC40 AWD T5 meen ik... en sleurt er een 1600 kg caravan fluitend mee.... dus relatief lichte caravan..
Zware auto, lichte caravan.... DE 1e vuistregel.
Auto zo zwaar mogelijk en caravan zo licht mogelijk.
Of je nou wel of geen ruimte zat hebt in de caravan, toch de zware spullen zoveel mogelijk in de auto.
Nu is de kofferbak van een XC40 geen grote grot waar je maar in kan blijven stouwen, maar er zijn vast wel zware dingen die daarin kunnen.
Ik heb een ouwere Volvo en ook een keer met een vrijwel lege kofferbak, wel een goede kogeldruk, terug gekomen uit Drenthe....tot Zwolle.
Wat een onrustige combi.
Bij Zwolle toch weer zooi uit de hut naar de auto gebracht... en kijk daar.... heerlijke combi.
Simpel..
De auto moet de caravan sturen en niet andersom...
De Fendt is geen kleintje, en de XC40 is nou ook weer niet de aller grootste... maar als je die "volgooit" zal ie het best goedfd doen.
Een kennis heeft ook een XC40 AWD T5 meen ik... en sleurt er een 1600 kg caravan fluitend mee.... dus relatief lichte caravan..
Zware auto, lichte caravan.... DE 1e vuistregel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Vergeet ook niet om de bandenspanning van de auto naar de geadviseerde druk bij zware belading te brengen.Bij mijn vorige auto moesten de banden achter van 2.5 naar 3.2 bar. Ben het eens vergeten aan te passen en kon er in eerste instantie niet opkomen wat er anders was dan voorheen. Het aanpassen van de spanning maakte voor mij het verschil.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Inderdaad een XC40 T5 Chris en trekt die caravan fluitend.
Mijn V60 is redelijk zwaar van zichzelf en toch gooi ik de koelbox met blikjes en andere zware zaken achterin. Dakkoffer goed vol met 2 sup boards, een tent en nog wat zaken voor gewicht. Auto moet leidend zijn!
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Mijn V60 is redelijk zwaar van zichzelf en toch gooi ik de koelbox met blikjes en andere zware zaken achterin. Dakkoffer goed vol met 2 sup boards, een tent en nog wat zaken voor gewicht. Auto moet leidend zijn!
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Bedankt voor alle reacties. Ik zal er bewust mee aan de slag gaan.
De koffer van de XC40 is inderdaad geen balzaal. Dus ik zit al te denken welke zware dingen er eventueel toch in kunnen.
Bandenspanning voor de auto is aanbevolen 2.4 en met belading 2.6. Scheelt niet heel veel.
Ik heb ook een AWD t5 XC40. Dus qua trekkracht zit het wel goed.
Ik zal proberen de zware spullen meer onder de banken van de caravan proberen te stoppen en in de auto.
De koffer van de XC40 is inderdaad geen balzaal. Dus ik zit al te denken welke zware dingen er eventueel toch in kunnen.
Bandenspanning voor de auto is aanbevolen 2.4 en met belading 2.6. Scheelt niet heel veel.
Ik heb ook een AWD t5 XC40. Dus qua trekkracht zit het wel goed.
Ik zal proberen de zware spullen meer onder de banken van de caravan proberen te stoppen en in de auto.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Bij een kleine kofferbak is een dakkoffer ideaal.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Ja dat snap ik. Alleen heb ik daar geen zin in
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Tja... die kennis... M .... heeft nog steeds veel kennissen hier blijkt telkens weer..apejoekie schreef: ↑di 28 jun 2022 23:44Inderdaad een XC40 T5 Chris en trekt die caravan fluitend.
Mijn V60 is redelijk zwaar van zichzelf en toch gooi ik de koelbox met blikjes en andere zware zaken achterin. Dakkoffer goed vol met 2 sup boards, een tent en nog wat zaken voor gewicht. Auto moet leidend zijn!
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Op banden staat vaak de maximale druk genoteerd wat hij kan hebben.
Ik vind de 2.4 naar 2.6 verhoging heel vreemd.
Ik zou de banden achter eerder op 3.0 zetten als dat onder de max is.
Eric
Ik vind de 2.4 naar 2.6 verhoging heel vreemd.
Ik zou de banden achter eerder op 3.0 zetten als dat onder de max is.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Banden, bandenspanning, kogeldruk, gewichtsverdeling allemaal heel belangrijk. Maar het blijft behelpen als de auto onvoldoende eigen massa heeft. Zeker op de autobahn en 3% helling naar beneden.
Als de kofferbak dan te klein is om er voldoende gewicht in kwijt te kunnen en een dakkoffer geen optie is vraag ik me af of de keuze van de trekker goed is doordacht.
50 kG uit de caravan in of op de auto maakt een verschil van 100 kG in de balans en dat is direct merkbaar.
Als de kofferbak dan te klein is om er voldoende gewicht in kwijt te kunnen en een dakkoffer geen optie is vraag ik me af of de keuze van de trekker goed is doordacht.
50 kG uit de caravan in of op de auto maakt een verschil van 100 kG in de balans en dat is direct merkbaar.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
50kg moet wel lukken. Dat ga ik wel doen. Ik kan ook de hoedenplank eruit halen en dan zou er wel wat meer in kunnen.Jekihero schreef: ↑za 2 jul 2022 10:47Banden, bandenspanning, kogeldruk, gewichtsverdeling allemaal heel belangrijk. Maar het blijft behelpen als de auto onvoldoende eigen massa heeft. Zeker op de autobahn en 3% helling naar beneden.
Als de kofferbak dan te klein is om er voldoende gewicht in kwijt te kunnen en een dakkoffer geen optie is vraag ik me af of de keuze van de trekker goed is doordacht.
50 kG uit de caravan in of op de auto maakt een verschil van 100 kG in de balans en dat is direct merkbaar.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
opnieuw bezig met beladen. kogeldruk krijg ik naar 100 kg als ik alle tent zakken weg haal onder het bed aan de voorkant en de gasfles in de achterbak.
uhm. die tentzakken dan midden in de caravan. valt me tegen hoe weinig er onder het bed kan qua gewicht.
daarbij nu beperkt bagage aan de achterkant.
uhm. die tentzakken dan midden in de caravan. valt me tegen hoe weinig er onder het bed kan qua gewicht.
daarbij nu beperkt bagage aan de achterkant.
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Men vergeet dat caravans zonder vastbed lichtere zittingen en kussens hebben. Lichte bankdeksels. Vaste bedden wegen best wel veel. Lattenbodems ,echte bedmatrasssen en het frame met toebehoren waar het allemaal op rust zijn toch best wel zwaar. Vaak zit dat ook nog voorin. Dat scheelt al een heleboel. En des te groter een luik is des te meer dat men denkt onder het bed te kunnen stouwen. Tja dat gaat niet altijd op. Stoelen liggen bij ons achterin de caravan en de gereedschapbox in de auto.
Ik weet niet of de XC40 een kleinere formaat bagageruimte heeft als de V40 die wij hebben. Ik kan daarin kwijt: 4 kratten(2x2), gereedschapkist staat tussen geklemt. Er Is tussen de kratten nog wat ruimte boven de gereedschapkist. Past een op zijn kant liggend een gasfles tussen. Maar vanwege de veiligheid heb ik dat niet. En1 tafeltje van 70x50cm bovenop de kratten en er voor langs (niet tegen de rug van de bank). Hoedenplank kan gewoon blijven liggen. Sinds dit jaar hebben wij een koel-vries-box mee van 25 L. Die staat op de rugleuning van de rechter achterzitting. Alles vast met sjorbanden en veiligheidsriemen.
Ik weet niet of de XC40 een kleinere formaat bagageruimte heeft als de V40 die wij hebben. Ik kan daarin kwijt: 4 kratten(2x2), gereedschapkist staat tussen geklemt. Er Is tussen de kratten nog wat ruimte boven de gereedschapkist. Past een op zijn kant liggend een gasfles tussen. Maar vanwege de veiligheid heb ik dat niet. En1 tafeltje van 70x50cm bovenop de kratten en er voor langs (niet tegen de rug van de bank). Hoedenplank kan gewoon blijven liggen. Sinds dit jaar hebben wij een koel-vries-box mee van 25 L. Die staat op de rugleuning van de rechter achterzitting. Alles vast met sjorbanden en veiligheidsriemen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
We zijn weer terug na een mooie vakantie in Oostenrijk. 1130km enkele reis.
De tentstokken en voortent zelf heb ik in het middenpad gelegd, net achter de as. Daarnaast gronddoek, gasflessen, kabelhaspel en koelkastje in de achterbak.
Nog steeds met moeite de kogeldruk op 100kg gekregen.
Resultaat was een stabiele combinatie. een kruissnelheid tussen 100 en 105km/u was goed vol te houden.
De xc40 heeft geen klap verkeerd gegeven. Alle hellingen kon hij goed aan. Met AWD, 250pk en 350nm ook geen verrassing.
Brandstofverbruik met cruise control was hoger dan zonder. Dus de gehele terugweg zonder cruise control gereden.
Bedankt voor alle tips!
De tentstokken en voortent zelf heb ik in het middenpad gelegd, net achter de as. Daarnaast gronddoek, gasflessen, kabelhaspel en koelkastje in de achterbak.
Nog steeds met moeite de kogeldruk op 100kg gekregen.
Resultaat was een stabiele combinatie. een kruissnelheid tussen 100 en 105km/u was goed vol te houden.
De xc40 heeft geen klap verkeerd gegeven. Alle hellingen kon hij goed aan. Met AWD, 250pk en 350nm ook geen verrassing.
Brandstofverbruik met cruise control was hoger dan zonder. Dus de gehele terugweg zonder cruise control gereden.
Bedankt voor alle tips!
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
mooi dat het nu goed gaat.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Xc40 en een Fendt skm 550
Dit jaar ben ik van de XC40 naar een V60 Cross Country gegaan. Deze is bijna 200kg zwaarder en een stuk langer.
De kwaliteit van trekken is een stuk omhoog gegaan.
We hebben ook weer AWD en ongeveer dezelfde motor, hetzij nu mild hybride.
Gek genoeg mag op papier de v60 maar 1800kg trekken, terwijl de XC40 2100kg aan de haak mocht.
Ik zit nu ongeveer op de 1800kg. Dus op papier houdt het niet over, maar in de praktijk wel.
De kwaliteit van trekken is een stuk omhoog gegaan.
We hebben ook weer AWD en ongeveer dezelfde motor, hetzij nu mild hybride.
Gek genoeg mag op papier de v60 maar 1800kg trekken, terwijl de XC40 2100kg aan de haak mocht.
Ik zit nu ongeveer op de 1800kg. Dus op papier houdt het niet over, maar in de praktijk wel.