Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Vandaag onze LMC Passion 470 voor een grote beurt afgeleverd bij de een LMC dealer. Caravan is 4 jaar oud
Een eerste inventarisatie levert op, nieuwe remblokjes in de Alko slingerbedwinger. (lijkt mij normaal)
Rechter wiellager moet vervangen worden. Uitgerekend vanmorgen al rijdend naar de dealer ben ik gestopt omdat ik het gevoel had dat ik een ander rijgeluid hoorde dan normaal, maar ja stilstaand hoor je dat niet en na 5 km rijden was er ook geen sprake van warmte bij de velgen. (lijkt me wat vroeg, maar kan ook gewoon bad luck zijn, maar vervang je alleen de defecte of doe je meteen allebei de wiellagers?)
De volgende opmerking vindt ik lastiger: de bevestiging van de voorste dwarsbalk van het chassis zou aan beide zijdes aan de onderkant zijn losgebroken en die moet vernieuwd worden? Ik denk ongeveer 25000 km gereden te hebben met deze caravan en eerlijk gezegd denk ik wel meestal maximaal beladen, dus 1700kg te hebben. Heb wel ivm een wat te hoge kogeldruk, één van de elektrische fietsen naar achteren verplaatst. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Is hier een verklaring voor?
Heb wel het idee dat de dealer serieus is en aangeeft wat moet gebeuren.
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Een eerste inventarisatie levert op, nieuwe remblokjes in de Alko slingerbedwinger. (lijkt mij normaal)
Rechter wiellager moet vervangen worden. Uitgerekend vanmorgen al rijdend naar de dealer ben ik gestopt omdat ik het gevoel had dat ik een ander rijgeluid hoorde dan normaal, maar ja stilstaand hoor je dat niet en na 5 km rijden was er ook geen sprake van warmte bij de velgen. (lijkt me wat vroeg, maar kan ook gewoon bad luck zijn, maar vervang je alleen de defecte of doe je meteen allebei de wiellagers?)
De volgende opmerking vindt ik lastiger: de bevestiging van de voorste dwarsbalk van het chassis zou aan beide zijdes aan de onderkant zijn losgebroken en die moet vernieuwd worden? Ik denk ongeveer 25000 km gereden te hebben met deze caravan en eerlijk gezegd denk ik wel meestal maximaal beladen, dus 1700kg te hebben. Heb wel ivm een wat te hoge kogeldruk, één van de elektrische fietsen naar achteren verplaatst. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Is hier een verklaring voor?
Heb wel het idee dat de dealer serieus is en aangeeft wat moet gebeuren.
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Remblokje en cupjes slingerkoppeling lijkt mij normaal.
Lager geen ervaring mee bij een caravan maar wel de boottrailer, jaarlijks een lager kapot heeft te maken met wat in geval van een boottrailer.
Bij 1 lager dan beide vervangen, zit hem niet in de kosten van een lager verwacht ik.
Die dwarsbalk geen ervaring mee, vind dat wel vrij vroeg voor een caravan van 4 jaar oud, is dat normaal of valt dat niet onder garantie?
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Psies...
Cupjes... ok
Wiellagers....
Je hebt een Alko Delta as, en die assen stellen wel eisen aan de wiellagers, rubber torsie veerelementen en banden.
Als jou as altijd tot het max MTM is beladen dan heb je eigenlijk mazzel dat de rubber torsie veerelementen nog niet vervangen hoeven te worden.
( mijn hut, zelfde as, ook 1700 kg en van 2017 heeft al wel nieuwe rubbers n.l.)
Deze as belast de lagers dus ook meer.... en een lager.... 1 korrel zand op de verkeerde plek in dat lager en hij is ter ziele..
En nooit 1 kant, maar altijd 2 kanten tegelijk vervangen, net als met remschoenen, blokken, schokbrekers en banden.
De dwarsbalk is iets wat ik nog niet eerder gehoord heb.
Welke dwarsbalk bedoelen ze hier dan ??
Want een normaal gebruikelijk Alko Delta chassis is het Vario Chassis, en die heeft geen dwarsbalk voor zover ik weet.
Probeer eens meer info hierover te krijgen wat ze precies bedoelen??
Hier een plaatje van dit/jou chassis.... je moet alleen de mover er niet bij denken.... met die dwarbalk van de mover.
https://www.alko-tech.com/nl/al-ko-lich ... eemchassis
Cupjes... ok
Wiellagers....
Je hebt een Alko Delta as, en die assen stellen wel eisen aan de wiellagers, rubber torsie veerelementen en banden.
Als jou as altijd tot het max MTM is beladen dan heb je eigenlijk mazzel dat de rubber torsie veerelementen nog niet vervangen hoeven te worden.
( mijn hut, zelfde as, ook 1700 kg en van 2017 heeft al wel nieuwe rubbers n.l.)
Deze as belast de lagers dus ook meer.... en een lager.... 1 korrel zand op de verkeerde plek in dat lager en hij is ter ziele..
En nooit 1 kant, maar altijd 2 kanten tegelijk vervangen, net als met remschoenen, blokken, schokbrekers en banden.
De dwarsbalk is iets wat ik nog niet eerder gehoord heb.
Welke dwarsbalk bedoelen ze hier dan ??
Want een normaal gebruikelijk Alko Delta chassis is het Vario Chassis, en die heeft geen dwarsbalk voor zover ik weet.
Probeer eens meer info hierover te krijgen wat ze precies bedoelen??
Hier een plaatje van dit/jou chassis.... je moet alleen de mover er niet bij denken.... met die dwarbalk van de mover.
https://www.alko-tech.com/nl/al-ko-lich ... eemchassis
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
[image]
Ik vermoed de voorste dwarsbalk
[/image]Ik vermoed de voorste dwarsbalk
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Dit is niet jou chassis.
LMC gebruikt ook ALKO DELTA assen... dit is een rechte van KNOTT...
Of... ik heb het verkeerd in mijn geheugen staan...
Nee dus... goed onthouden: https://www.lmc-caravan.com/nl/nl/caravans/musica
Even bij uitrusting en accesoires kijken... 3e regel..
LMC gebruikt ook ALKO DELTA assen... dit is een rechte van KNOTT...
Of... ik heb het verkeerd in mijn geheugen staan...
Nee dus... goed onthouden: https://www.lmc-caravan.com/nl/nl/caravans/musica
Even bij uitrusting en accesoires kijken... 3e regel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Op de foto staat wel een Alkochassis, echter met een Knott ATC achtig apparaat. Ik kan van Alko geen afbeelding vinden van een chassis met dwarsbalk, maar als de dealer er een moet vervangen dan verzint hij dat toch niet?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
[image]
Ik moest helaas zoeken bij ongevallen om een foto van een onderkant van een caravan te vinden
Hier zie ik wel een dwarsbalk
[/image]Ik moest helaas zoeken bij ongevallen om een foto van een onderkant van een caravan te vinden
Hier zie ik wel een dwarsbalk
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Ook dit is geen Alko euro Vario chassis..
Dat zie je nl aan die hele sliert boutgaten voor het wiel bij de vario chassis.
Kijk maar op de folder van LMC, die Musica.... hele sliert gaten.... vario..
Jij hebt wel degelijk dit chassis, ook de alko koppeling... dus echt een ander als ook op dit plaatje.
Soryy... ik ben lastig.
Een euro vario chassis heeft volgens mij geen dwarsbalk.
Dat zie je nl aan die hele sliert boutgaten voor het wiel bij de vario chassis.
Kijk maar op de folder van LMC, die Musica.... hele sliert gaten.... vario..
Jij hebt wel degelijk dit chassis, ook de alko koppeling... dus echt een ander als ook op dit plaatje.
Soryy... ik ben lastig.
Een euro vario chassis heeft volgens mij geen dwarsbalk.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 20 jun 2022 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Is echt een Knott chassis Jan...
En wat die dealer verteld mag je toch om uitleg vragen?
Want... het is een ongebruikelijke constatering..... ik heb het nog nooit gehoord.
Wel gehoord van uitscheurende as-flens bouten.... bij een kleine serie PWB chassis
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Vorig jaar had Triorep ook bij mijn Eriba een haarscheurtje in de bevestiging van de voorste dwarsbalk vastgesteld. Triorep heeft dit gerepareerd tijdens de asrubbers reparatie.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Ik heb best al redelijk veel scheuren gezien (en hersteld) in alle
mogelijke soorten chassis.
De meesten zonder aanwijsbare oorzaak.
Materiaalmoeheid was het wel in alle gevallen, maar dat is niet echt de werkelijke oorzaak. Daarnaar is het meestal gissen.
mogelijke soorten chassis.
De meesten zonder aanwijsbare oorzaak.
Materiaalmoeheid was het wel in alle gevallen, maar dat is niet echt de werkelijke oorzaak. Daarnaar is het meestal gissen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Scheuren of scheurtjes komen meestal door torsie. Een caravan kan zelfs verkeerd ontworpen zijn zodat er diagonaal verschillende gewichten ontstaan.
Als er diagonaal, links voor en rechts achter, of andersom rechts voor en links achter, tamelijke gewichtsverschillen zijn zal er torsie optreden. Dit wordt dan nog versterkt door tot aan het max. gewicht ( of erover) te laden.
Op het Alko Vario chassis is al heel veel gewicht bespaart t.o.v. chassis van enkele decennia geleden.
Het gebruikte staal is kwalitatiever en sterker dan voorheen, maar wel veel dunner. Metaalmoeheid treed dan ook vlugger op.
Als er diagonaal, links voor en rechts achter, of andersom rechts voor en links achter, tamelijke gewichtsverschillen zijn zal er torsie optreden. Dit wordt dan nog versterkt door tot aan het max. gewicht ( of erover) te laden.
Op het Alko Vario chassis is al heel veel gewicht bespaart t.o.v. chassis van enkele decennia geleden.
Het gebruikte staal is kwalitatiever en sterker dan voorheen, maar wel veel dunner. Metaalmoeheid treed dan ook vlugger op.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Mijn caravan staat dus bij een LMC dealer. Toen ik mijn caravan kocht bij een LMC dealer bleek al na een paar maanden dat hij inmiddels helemaal geen LMC dealer meer was. ik ben er nog twee keer geweest voor een vochtcontrole en een grote beurt, maar bij alles bleek dat hij er een potje van maakte. De vochtcontroles werden wel berekend, maar niet afgemeld bij LMC en bij de grote beurt bleken er een paar kleine garantiegevalletjes te zijn die hij aanvankelijk gewoon doorberekende. Dus op zoek naar een andere dealer, helaas niet dicht bij huis. Deze dealer heeft de hele problematiek mbt de niet afgemelde vochtcontroles voor me uitgezocht en opgelost, dus ik heb bij hem wel vertrouwen.
Maar, ik ben sinds maart van dit jaar als pensionado werkzaam bij een grote caravandealer en doe daar de afleveringen van nieuwe en gebruikte caravans. Heb vanmorgen even gebeld met de werkplaats en hun gevraagd naar hun ervaringen met een losgebroken dwarsbalk van het Alko-chassis. Ze komen dat vaker tegen en denken dat het te maken heeft met de bevestiging van Movers, daar komen ze het namelijk het meest tegen. Hun oplossing is de balk verwijderen en daarna terugzetten en vastlassen.
Het is dus toch niet zo'n bijzondere klacht, hij komt meer voor.
Maar, ik ben sinds maart van dit jaar als pensionado werkzaam bij een grote caravandealer en doe daar de afleveringen van nieuwe en gebruikte caravans. Heb vanmorgen even gebeld met de werkplaats en hun gevraagd naar hun ervaringen met een losgebroken dwarsbalk van het Alko-chassis. Ze komen dat vaker tegen en denken dat het te maken heeft met de bevestiging van Movers, daar komen ze het namelijk het meest tegen. Hun oplossing is de balk verwijderen en daarna terugzetten en vastlassen.
Het is dus toch niet zo'n bijzondere klacht, hij komt meer voor.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:59
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Oorzaak dar de cupjes vervangen moeten worden kan door verschillende oorzaken komen,
A te sterk aandraaien, bij een juist beladen caravan zijn twee, drie hooguit vier klikken voldoende,
B na veel kilometers, lees 27.000 km denk ik normale slijtage, cupjes zorgen door wrijving voor weerstand, vergelijk het met
Remschoenen
C kogel van trekhaak zit roest op, is te horen aan het kraken bij het nemen van bochten, makkelijk te verhelpen met schuurspons
of schuurpapier korrel 800 of 1000.
Kogeldruk heeft er nauwelijks invloed op, juiste kogeldruk wel belangrijk, te weinig kans op slingeren, te hoog, auto gast achter wippen,
Juiste kogeldruk kan via o.a. Anwb app berekent worden.
A te sterk aandraaien, bij een juist beladen caravan zijn twee, drie hooguit vier klikken voldoende,
B na veel kilometers, lees 27.000 km denk ik normale slijtage, cupjes zorgen door wrijving voor weerstand, vergelijk het met
Remschoenen
C kogel van trekhaak zit roest op, is te horen aan het kraken bij het nemen van bochten, makkelijk te verhelpen met schuurspons
of schuurpapier korrel 800 of 1000.
Kogeldruk heeft er nauwelijks invloed op, juiste kogeldruk wel belangrijk, te weinig kans op slingeren, te hoog, auto gast achter wippen,
Juiste kogeldruk kan via o.a. Anwb app berekent worden.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:59
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Afbreken caravan dwarsbalk:
Deze balk is om het chassis meer stijfheid te geven, een soort torsie balk. Bij het nemen van bochten en diepe kuilen vervormt het chassis een beetje, ook de bovenbouw hierdoor, dat zijn best grote krachten. Een zwaar beladen caravan, zeker indien de bovenkanten flink beladen zijn en een mover vergroten deze krachten, vervanging van deze balk is dan ook de beste oplossing, lassen minder gewenst. Advies, spullen uit de bovenkanten in kratten doen en in de auto zetten als daar plaats voor is, auto moet duidelijk meer wegen dan de caravan, de caravan schommelt daardoor veel minder en kans op slingeren verminder je ook.
Indien deze versteviging is gebroken kun je het vaak merken bij bochten nemen, de caravan rijdt niet meer strak door de bochten, bovenbouw helt naar de buitenkant over.
Groet Henk.
Deze balk is om het chassis meer stijfheid te geven, een soort torsie balk. Bij het nemen van bochten en diepe kuilen vervormt het chassis een beetje, ook de bovenbouw hierdoor, dat zijn best grote krachten. Een zwaar beladen caravan, zeker indien de bovenkanten flink beladen zijn en een mover vergroten deze krachten, vervanging van deze balk is dan ook de beste oplossing, lassen minder gewenst. Advies, spullen uit de bovenkanten in kratten doen en in de auto zetten als daar plaats voor is, auto moet duidelijk meer wegen dan de caravan, de caravan schommelt daardoor veel minder en kans op slingeren verminder je ook.
Indien deze versteviging is gebroken kun je het vaak merken bij bochten nemen, de caravan rijdt niet meer strak door de bochten, bovenbouw helt naar de buitenkant over.
Groet Henk.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Henk...
Caravan is 4 jaar oud.... en jij schrijft: De Bovenbouw helt naar buiten over bij het nemen van bochten.
PANIEK !!!! dat stop je nu tussen de oren van TS.
Laat TS eerst eens duidelijk uitgelegd krijgen wat er nou precies gescheurd is... want... ik blijf erbij....
Een Alko Euro Vario Delta chassis met een ALKO 3004 koppeling...( die je niet aan kan draaien trouwens... los/vast.. da's alles...geen 3-4 klikken..) heeft geen standaard dwarsbalk....
Jammer dat ik niet een plaatje de andere kant op heb,. maar dit is mijn exact gelijke chassis..
En dan zie je ook direct waarom dat Vario heet...
Ze kunnen met de lengte spelen/aanpassen.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Ik dacht dat er ook een dwarsbalk zit op het chassis van mijn dethleffs, maar pin me er niet op vast, kan pas komend weekend checken..( 1800 kg as )
En als je een mammut mover monteerd op een M chassis komt er ook nog een tussen ipv de standaard buis waar de mover aan hangt
En als je een mammut mover monteerd op een M chassis komt er ook nog een tussen ipv de standaard buis waar de mover aan hangt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Klopt
Mammut heeft een eigen dwarsbalk, maar dat hebben zo ongeveer alle movers.
Bij Mammut zit ie wel tussen de chassisbomen, bij alle andere eronder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Iedereen bedankt voor alle reacties. Mijn twijfels betroffen de opmerking over een losgescheurde dwarsbalk (onderste twee bevestigingspunten) na een tweede “second opinion” van de werkplaatschef van mijn huidige (pensioen) werkgever heb ik begrepen dat dit meer voorkomt en dat vastlassen een goede oplossing is. Ik heb daar vrede mee en heb dit gecommuniceerd met de dealer waar hij in onderhoud staat en die ziet ook geen redenen waarom dit niet te doen. Bedankt voor alle input en ik ga er van uit dat de kwestie hiermee wordt opgelost.
Ik ben de laatste tijd wat minder actief op dit forum, maar ben nu weer met mijn neus op de feiten gedrukt van de waarde van het delen van ervaringen
Ik ben de laatste tijd wat minder actief op dit forum, maar ben nu weer met mijn neus op de feiten gedrukt van de waarde van het delen van ervaringen
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Velen hebben soms periodes van minder actief zijn. Hoort erbij denk ik. Als je daarna de weg terug maar weet te vinden ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Mijn zus had een LMC musica 470 van 2017, zij hebben bijna dezelfde mankementen gehad als jullie dus komt zeker vaker voor.
Jullie hebben een ander type maar mijn zus heeft ook een probleem gehad met de achterwand veroorzaakt door de fietsdrager achterop. De achterwand van de LMC was niet stevig genoeg voor de montage van de fietsdrager, montage werd om die reden ook afgeraden door de dealer.
Jullie hebben een ander type maar mijn zus heeft ook een probleem gehad met de achterwand veroorzaakt door de fietsdrager achterop. De achterwand van de LMC was niet stevig genoeg voor de montage van de fietsdrager, montage werd om die reden ook afgeraden door de dealer.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 7 mei 2016 13:22
Re: Vraagje nav grote onderhoudsbeurt
Bij mijn oude Eriba Nova 545 was tussen balk ook kapot. Kwam er achter dat tijdens het rijden een krakend geluid hoorbaar was. Uiteindelijk bleek een bevestigings lip van de tussen balk afgescheurd te zijn. Contact opgenomen met caravan dealer. Dit komt vaker voor werd mij verteld. Wilde eerst een nieuw tussen balkje bestellen maar toen ik de prijs hoorde toch maar besloten om dit zelf te lassen. Ze gaven aan dat ze dit zelf ook deden.
In eerste instantie wilde de tussen balk zelf maken maar dan een steviger model. Dit werd mij afgeraden i.v.m. flexibiliteit van het chassis. Je kan er misschien op andere plaatsen problemen /scheuren krijgen die je niet wilt. Daarom de oude balk gerepareerd. Echter na een reis Kroatië was de andere lip van de tussen balk afgescheurd. Deze ook weer gelast en sinds dien niet meer terug gekomen.
In eerste instantie wilde de tussen balk zelf maken maar dan een steviger model. Dit werd mij afgeraden i.v.m. flexibiliteit van het chassis. Je kan er misschien op andere plaatsen problemen /scheuren krijgen die je niet wilt. Daarom de oude balk gerepareerd. Echter na een reis Kroatië was de andere lip van de tussen balk afgescheurd. Deze ook weer gelast en sinds dien niet meer terug gekomen.