Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Goedemiddag,
Vraagje: wij hebben een PowerXtreme X30 accu in onze Sprite. Deze is met Bluetooth te bekijken en eventueel uit te schakelen. Als wij aan de walstroom staan en ik ‘s ochtends de status van de accu bekijk, zie ik vaak dat de accu tijdens de nacht is teruggelopen naar 60% en nog steeds aan het ontladen is. Als ik hem dan met Bluetooth uitschakel en weer aanzet gaat hij weer laden tot 100%.
De vraag is dus waarom hij met 220V niet volgeladen blijft. Wel handig als je ‘s ochtends wil vertrekken en moet moveren…
Vraagje: wij hebben een PowerXtreme X30 accu in onze Sprite. Deze is met Bluetooth te bekijken en eventueel uit te schakelen. Als wij aan de walstroom staan en ik ‘s ochtends de status van de accu bekijk, zie ik vaak dat de accu tijdens de nacht is teruggelopen naar 60% en nog steeds aan het ontladen is. Als ik hem dan met Bluetooth uitschakel en weer aanzet gaat hij weer laden tot 100%.
De vraag is dus waarom hij met 220V niet volgeladen blijft. Wel handig als je ‘s ochtends wil vertrekken en moet moveren…
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Mmm.., om e.e.a. voor wat betreft stroomafname of problemen met de accu uit te sluiten zou ik het volgende willen opmerken. Als je de accu loskoppelt van het stroomnet en uitzet, blijft hij dan op spanning? Als hij 100% is opgeladen zal hij de volgende morgen op zijn minst 99% aanwijzen/laten zien. Maar mogelijk heb je dit al geprobeerd?
Ik zet die van mij (20Ah) als ik aan de walstroom sta, gewoon uit als hij na het moveren weer wat power nodig heeft. Zodra die 100% is, gaat hij gewoon van het stroom af/zet hem uit via de app. Heeft toch geen zin omdat hij, zelfs na een maand, nog gewoon op 98% staat
Ik zet die van mij (20Ah) als ik aan de walstroom sta, gewoon uit als hij na het moveren weer wat power nodig heeft. Zodra die 100% is, gaat hij gewoon van het stroom af/zet hem uit via de app. Heeft toch geen zin omdat hij, zelfs na een maand, nog gewoon op 98% staat
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Als ik hem loskoppel, of met Bluetooth op “off” zet, houdt hij prima z’n lading vast en blijft op 100%. Het gebeurt dus als hij volledig is opgeladen. Dan stopt de ingebouwde lader dus met laden en gaat hij dus ergens stoom aan leveren.
Ik zal even te rade gaan bij de dealer..”
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Lijkt mij een goed plan, zou te maken kunnen hebben met een defect aan de ingebouwde lader? Maar daar is de garantie voor.
Zou nog kunnen dat je in jouw 'elektra netwerk' een flink 'lek' hebt zitten?? Zou te controleren zijn als jouw dealer even een nachtje een andere Xtreme erin zou kunnen zetten of die dezelfde kuren vertoont? Maar dat is gissen voor mij. Succes in ieder geval...
Zou nog kunnen dat je in jouw 'elektra netwerk' een flink 'lek' hebt zitten?? Zou te controleren zijn als jouw dealer even een nachtje een andere Xtreme erin zou kunnen zetten of die dezelfde kuren vertoont? Maar dat is gissen voor mij. Succes in ieder geval...
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Luidop denken... toevallig de koelkast op 12v zonder het te weten of beseffen? Of ergens een stevige lamp?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Koelkast kan niet ...Dan is ie plat na 1 nacht..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Na een uurtje of 2 al.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
- Zit alleen de mover aangesloten op de accu of zit er "dubbele" bedrading op zodat naast de mover ook een andere gebruiker van stroom voorzien wordt?
- Staat de massa schakelaar van de mover uit? Zo nee: Kan er stroom via de mover weglekken?
Ik heb ook een power extreme 30Ah en bij mij wordt die geladen via de 220v aansluiting. Is hij vol dan haal ik hem van de 220v af omdat het mij niet zinvol lijkt hem continu op 100% lading te houden. Daarnaast is alleen de mover aangesloten en die is ontkoppeld via de massa schakelaar. Mijn accu heeft de hele winter op 90% gestaan en nagenoeg geen zelfontlading gehad in die periode.
NB: Ik heb een oldtimer en daar heb ik ook een massaschakelaar ingebouwd. Deze schakelaar in de oldtimer is eens net niet kapot gegaan en dan kun je ook vreemde dingen verwachten: Slecht laden; Slecht starten en niet weten waar dit door komt. Lijkt mij een aandachtspunt.
- Staat de massa schakelaar van de mover uit? Zo nee: Kan er stroom via de mover weglekken?
Ik heb ook een power extreme 30Ah en bij mij wordt die geladen via de 220v aansluiting. Is hij vol dan haal ik hem van de 220v af omdat het mij niet zinvol lijkt hem continu op 100% lading te houden. Daarnaast is alleen de mover aangesloten en die is ontkoppeld via de massa schakelaar. Mijn accu heeft de hele winter op 90% gestaan en nagenoeg geen zelfontlading gehad in die periode.
NB: Ik heb een oldtimer en daar heb ik ook een massaschakelaar ingebouwd. Deze schakelaar in de oldtimer is eens net niet kapot gegaan en dan kun je ook vreemde dingen verwachten: Slecht laden; Slecht starten en niet weten waar dit door komt. Lijkt mij een aandachtspunt.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Zelfs als er ergens iets de accu ontlaadt, zou hij toch gewoon weer moeten gaan laden als je aan de 220V hangt? Er zit idd volgens mij ergens een gebruiker, maar dan nog snap ik niet dat hij niet weer gaat laden….
Ik blijf er bij dat als de accu vol is, het BMS de lader afschakelt, maar vervolgens nooit meer bij laadt. Misschien omdat er een foute aansluiting is gemaakt met de standaard lader van de Sprite. Maar goed. Ik ben geen elektrotechnicus, dus dat mag de dealer uitzoeken.
Moet wel ff passen met de weekendjes weg… Gelukkig kan ik voor nu de accu met Bluetooth uitzetten na het volladen en zo de accu sparen voor later gebruik.. (mover)
Ik blijf er bij dat als de accu vol is, het BMS de lader afschakelt, maar vervolgens nooit meer bij laadt. Misschien omdat er een foute aansluiting is gemaakt met de standaard lader van de Sprite. Maar goed. Ik ben geen elektrotechnicus, dus dat mag de dealer uitzoeken.
Moet wel ff passen met de weekendjes weg… Gelukkig kan ik voor nu de accu met Bluetooth uitzetten na het volladen en zo de accu sparen voor later gebruik.. (mover)
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Deze accu heeft ook op 60% nog voldoende power om te kunnen moveren.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
OPGELOST!
De dealer heeft geïnformeerd bij Emergoplus (fabrikant van de PowerXtreme). De accu is dus verkeerd aangesloten. Hij wordt nu geladen met de onboard Sargent 3 Stage Switching Mode Battery Charger. Waarschijnlijk schakelt de lader over naar float charge die net wat lager ligt dan de rustspanning van de accu. Daardoor zal de accu eerst flink moeten ontladen voordat de Sargent lader weer start. En dat is niet de bedoeling. Hij moet gewoon met het bijgeleverde 220 stekker snoertje aangesloten worden op de 220 zodat de BMS zijn werk kan doen. De laders staan dan parallel wat volgens Emergoplus prima is. Wordt gecorrigeerd bij het volgende dealer-bezoek.
Misschien gelijk even kijken of ik nog voor een set zonnepanelen ga zodat ik in de toekomst wat langer van de 220 af kan blijven staan (met de koelkast dan op gas natuurlijk)…..
De dealer heeft geïnformeerd bij Emergoplus (fabrikant van de PowerXtreme). De accu is dus verkeerd aangesloten. Hij wordt nu geladen met de onboard Sargent 3 Stage Switching Mode Battery Charger. Waarschijnlijk schakelt de lader over naar float charge die net wat lager ligt dan de rustspanning van de accu. Daardoor zal de accu eerst flink moeten ontladen voordat de Sargent lader weer start. En dat is niet de bedoeling. Hij moet gewoon met het bijgeleverde 220 stekker snoertje aangesloten worden op de 220 zodat de BMS zijn werk kan doen. De laders staan dan parallel wat volgens Emergoplus prima is. Wordt gecorrigeerd bij het volgende dealer-bezoek.
Misschien gelijk even kijken of ik nog voor een set zonnepanelen ga zodat ik in de toekomst wat langer van de 220 af kan blijven staan (met de koelkast dan op gas natuurlijk)…..
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Fijn voor je dat het is opgelost. En dank je voor de terugkoppeling. Technisch gaat dat mijn pet te boven, maar daar zijn de dealers/techneuten voor ;-)
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Leert de dealer ook weer wat over accu's.... tja 2 kapiteins/laders op 1 schip/accu is geen goede match.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Dat maakt op zich niet uit.
Als het maar voor Lithium geschikte laders zijn.
Li accu's moeten geladen worden met eigenlijk heel smpele laders. CV-CC, Constant Voltage, Constant Current.
Dus een vaste spanning, en een vast Amperage.
Het hele laadproces veranderd dus niet van leeg naar vol.
Als de cellen een bepaald voltage hebben wat het ingebouwde BMS in de accu lekker vind, schakelt het BMS de lader af.
Een slimme lader met opeenvolgende laadprocessen is dus eigenlijk minder geschikt of zelfs geheel ongeschikt.
Alleen de ingebouwde lader gebruiken zou in dit geval dus mijn voorkeur hebben.
Op zich kunnen meerdere laders best, maar dan moeten ze wel dezelfde laadkarakteristiek hebben. Ik heb zelf 4 laders vast op mijn accu's aangesloten staan.
2 Solar laadregelaars, een DC-DC lader vanaf de dynamo, en een 230 volt lader.
Het werkt tot volle tevredenheid.
Alle laadspanningen zijn vanzelfsprekend ook zo goed als gelijk.
Een extra solar laadregelaar op de accu aansluiten kan dus prima.
De accu heeft daar ook al een aansluiting voor, die ook door het BMS beveiligd wordt.
Als het maar voor Lithium geschikte laders zijn.
Li accu's moeten geladen worden met eigenlijk heel smpele laders. CV-CC, Constant Voltage, Constant Current.
Dus een vaste spanning, en een vast Amperage.
Het hele laadproces veranderd dus niet van leeg naar vol.
Als de cellen een bepaald voltage hebben wat het ingebouwde BMS in de accu lekker vind, schakelt het BMS de lader af.
Een slimme lader met opeenvolgende laadprocessen is dus eigenlijk minder geschikt of zelfs geheel ongeschikt.
Alleen de ingebouwde lader gebruiken zou in dit geval dus mijn voorkeur hebben.
Op zich kunnen meerdere laders best, maar dan moeten ze wel dezelfde laadkarakteristiek hebben. Ik heb zelf 4 laders vast op mijn accu's aangesloten staan.
2 Solar laadregelaars, een DC-DC lader vanaf de dynamo, en een 230 volt lader.
Het werkt tot volle tevredenheid.
Alle laadspanningen zijn vanzelfsprekend ook zo goed als gelijk.
Een extra solar laadregelaar op de accu aansluiten kan dus prima.
De accu heeft daar ook al een aansluiting voor, die ook door het BMS beveiligd wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Dat is nogal een flink foutje vind ik hoor.ape2001 schreef: ↑wo 20 apr 2022 17:38OPGELOST!
De dealer heeft geïnformeerd bij Emergoplus (fabrikant van de PowerXtreme). De accu is dus verkeerd aangesloten. Hij wordt nu geladen met de onboard Sargent 3 Stage Switching Mode Battery Charger. Waarschijnlijk schakelt de lader over naar float charge die net wat lager ligt dan de rustspanning van de accu. Daardoor zal de accu eerst flink moeten ontladen voordat de Sargent lader weer start. En dat is niet de bedoeling. Hij moet gewoon met het bijgeleverde 220 stekker snoertje aangesloten worden op de 220 zodat de BMS zijn werk kan doen. De laders staan dan parallel wat volgens Emergoplus prima is. Wordt gecorrigeerd bij het volgende dealer-bezoek.
Misschien gelijk even kijken of ik nog voor een set zonnepanelen ga zodat ik in de toekomst wat langer van de 220 af kan blijven staan (met de koelkast dan op gas natuurlijk)…..
Elke dealer moet weten dat je een Lifepo4 accu niet kan laden met de omvormer in de caravan.
Er zit niet voor niets een eigen lader bij de accu...alleen dan laad het ding correct.
HEb je een mooie accu zal de dealer het even verknallen..
Ik hoop idd dat ie er van geleerd heeft.
De sargent is prima om een ouderwetse loodzuur accu te laden maar niet voor een moderne LifePo4 accu.
Nu werkt het BMS ( Battery management system ) tenminste...
Die BMS regelt het laden perfect....en met de juiste spanningen.
Die 2 laders heb ik nog nooit in geloofd dat het samen kan, en samen goed gaat.
Daar heb ik op mijn werk ook al eens een balletje over opgegooid.
En er loopt daar een flinke rij electronici..... allemaal dezelfde mening..
Fout... nooit 2 ( verschillende ) laders parallel aan 1 accu.
Net als nooit 2 verschillende accu's aan een lader.
Ik heb het al eens eerder geschreven, bewijs nu geleverd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Beetje late reactie na aanleiding van het verhaal van @ape2001 over de problemen met het laden van een PowerExtreme accu in een Sprite caravan.
Als ik goed begrijp is het volgens Emergoplus geen probleem om 2 laders (Sargent en BMS PowerXtreme) parallel aan te sluiten op een PowerXtreme accu?
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
ben ik wel benieuwd of je ook met de App je accu monitort en waar bij jou nu de cycle teller op staat
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Het verschil tussen de 2 laders is wel dat de ene op de Polen aangesloten is en de andere intern op de bms
Zodra de lader op de Polen vindt dat de accu vol is gaat die over op een iets lagere spanning, waarna de eigen lader van de accu het over neemt en de accu blijft laden op zijn hogere spanning totdat de bms vindt dat de accu vol is en de lader af schakelt.
De lader die op de Polen aangesloten is (vanaf de omvormer) kan door de bms niet af geschakeld worden dus is het wel van belang dat die eerder stopt met laden dus voordat de accu helemaal vol is
Zodra de lader op de Polen vindt dat de accu vol is gaat die over op een iets lagere spanning, waarna de eigen lader van de accu het over neemt en de accu blijft laden op zijn hogere spanning totdat de bms vindt dat de accu vol is en de lader af schakelt.
De lader die op de Polen aangesloten is (vanaf de omvormer) kan door de bms niet af geschakeld worden dus is het wel van belang dat die eerder stopt met laden dus voordat de accu helemaal vol is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Ik ben benieuwd naar de Laad-cycli-teller.
bij forum-lid dustin1984 stond ie binnen een week erg hoog >> 1000
dankzij een externe lader die op druppellading over ging.
Volgens foto was de netspanningskabel wel aangesloten
...
Normaliter verbruik je 1... 5 per jaar
Dus ape2001 , kijk eens met de app, maar je teller
bij forum-lid dustin1984 stond ie binnen een week erg hoog >> 1000
dankzij een externe lader die op druppellading over ging.
Volgens foto was de netspanningskabel wel aangesloten
...
Normaliter verbruik je 1... 5 per jaar
Dus ape2001 , kijk eens met de app, maar je teller
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
De Sargent niet laten laden.
Is niet geschikt voor Li accu's.
Alle laders die je gewend bent zijn voor loodzuur accu's zijn ongeschikt. Vooral de duurdere intelligente laders.
Een heel goedkope simpele lader kan vaak nog wel, gek genoeg.
Een Li accu moet geladen worden met een constante laadstroom en een constante spanning.
CC-CV Constant Current Constant Voltage in goed Chinees.
Zo simpel als het maar kan.
Laders die overgaan op druppellading moet je met een grote boog omheen lopen.
Het kan schadelijk zijn voor de accu.
Laders met laadprogramma's zoals de veel gebruikte Ctek zijn helemaal uit den boze.
Laden met een aantal laders tegelijk kan prima.
Uitendelijk wordt het voltage gecombineerd niet hoger of lager.
Het vermogen telt wel gewoon bij elkaar op.
Als je bijv, wat in campers vrij gebruikelijk is, zonnepanelen hebt, en de accu's ook door de dynamo geladen worden, gaat het gewoon samen op.
Bij een 230 volt aansluiting ook.
Is niet geschikt voor Li accu's.
Alle laders die je gewend bent zijn voor loodzuur accu's zijn ongeschikt. Vooral de duurdere intelligente laders.
Een heel goedkope simpele lader kan vaak nog wel, gek genoeg.
Een Li accu moet geladen worden met een constante laadstroom en een constante spanning.
CC-CV Constant Current Constant Voltage in goed Chinees.
Zo simpel als het maar kan.
Laders die overgaan op druppellading moet je met een grote boog omheen lopen.
Het kan schadelijk zijn voor de accu.
Laders met laadprogramma's zoals de veel gebruikte Ctek zijn helemaal uit den boze.
Laden met een aantal laders tegelijk kan prima.
Uitendelijk wordt het voltage gecombineerd niet hoger of lager.
Het vermogen telt wel gewoon bij elkaar op.
Als je bijv, wat in campers vrij gebruikelijk is, zonnepanelen hebt, en de accu's ook door de dynamo geladen worden, gaat het gewoon samen op.
Bij een 230 volt aansluiting ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
En Ab...
Weer een nieuwe PowerXtreme bezitter op het forum die van zijn Sprite dealer hoort dat het gewoon zomaar aangesloten kan worden op de Sprit ( Sargent) omvormer.
Onbegrijpelijk.
en dat terwijl de fabrikant er een sticker opplakt dat je dit NIET moet doen..... doen ze het toch..
Die fabrikanten zijn ook zo stom he, snappen er niks van.
Weer een nieuwe PowerXtreme bezitter op het forum die van zijn Sprite dealer hoort dat het gewoon zomaar aangesloten kan worden op de Sprit ( Sargent) omvormer.
Onbegrijpelijk.
en dat terwijl de fabrikant er een sticker opplakt dat je dit NIET moet doen..... doen ze het toch..
Die fabrikanten zijn ook zo stom he, snappen er niks van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Tja..ook dealers zijn nooit te oud om bij te leren.
Sommigen doen dat echter niet.
Lithium accu's zijn er ook nog maar pas een jaar of 20..
Lood accu's zo'n dikke 100 jaar langer.
Voor velen is een accu een accu.
Dat is echter al heel lang niet meer zo.
Sommigen doen dat echter niet.
Lithium accu's zijn er ook nog maar pas een jaar of 20..
Lood accu's zo'n dikke 100 jaar langer.
Voor velen is een accu een accu.
Dat is echter al heel lang niet meer zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Goedemorgen,
Ik ben ook aan het onderzoeken wat een goede vervanging van de standaard accu is in mijn Sprite (2021)
Ik kijk ook naar de PoweXstreme.
Ik heb daarom de leverancier van de PowerXstreme om advies gevraagd.
Het antwoord van EmergoPlus is als volgt:
De X30 kan geladen worden met de meegeleverde kabel in een 220/230 V stopcontact.
Met deze kabel (en de geïntegreerde lader) laadt uw accu met 4A per uur.
Daarnaast mag de X30 tegelijkertijd via de polen geladen worden met max 55A per uur.
Wat ik wel begrijp is dat de Sargent PX300 lader op een bepaald moment in rust gaat (zoals eerder door jullie beschreven), daarom is het verstandig om ook een 230V connectie in de caravan aan te brengen.
De Sargent lader is volgens mij een slimme lader, en dat is minder goed dan een constante lader voor een LiFePo4 accu, dus als de Sargent vervangen moet worden neem ik een andere.
Ik hoop jullie hiermee van dienst te zijn.
Martin
Ik ben ook aan het onderzoeken wat een goede vervanging van de standaard accu is in mijn Sprite (2021)
Ik kijk ook naar de PoweXstreme.
Ik heb daarom de leverancier van de PowerXstreme om advies gevraagd.
Het antwoord van EmergoPlus is als volgt:
De X30 kan geladen worden met de meegeleverde kabel in een 220/230 V stopcontact.
Met deze kabel (en de geïntegreerde lader) laadt uw accu met 4A per uur.
Daarnaast mag de X30 tegelijkertijd via de polen geladen worden met max 55A per uur.
Wat ik wel begrijp is dat de Sargent PX300 lader op een bepaald moment in rust gaat (zoals eerder door jullie beschreven), daarom is het verstandig om ook een 230V connectie in de caravan aan te brengen.
De Sargent lader is volgens mij een slimme lader, en dat is minder goed dan een constante lader voor een LiFePo4 accu, dus als de Sargent vervangen moet worden neem ik een andere.
Ik hoop jullie hiermee van dienst te zijn.
Martin
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Maar waarom een extra lader monteren?
Ik heb gisteren drie maal gemoverd en was maar 6 procent “kwijt” en dat met een 20 amp type.
Daarna aan de walstroom en voor je het weet is die weer vol.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb gisteren drie maal gemoverd en was maar 6 procent “kwijt” en dat met een 20 amp type.
Daarna aan de walstroom en voor je het weet is die weer vol.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Sprite accu beheer PowerXtreme 30ah
Hoi Jan,
extra lader is niet noodzakelijk, maar de lader zit al in de Sprite, dus dan kan je de accu gewoon wisselen, zonder gedoe. Alleen een extra 230V kabel aansluiten.
Groeten, Martin
extra lader is niet noodzakelijk, maar de lader zit al in de Sprite, dus dan kan je de accu gewoon wisselen, zonder gedoe. Alleen een extra 230V kabel aansluiten.
Groeten, Martin