Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Want ?
Hij moet door het oog.
Waar staat dat het niet via mag ?
Ik wikkel de elektra kabel er ook altijd omheen om hem van het asfalt af te houden.
Mag dan zeker ook niet.
Hij moet door het oog.
Waar staat dat het niet via mag ?
Ik wikkel de elektra kabel er ook altijd omheen om hem van het asfalt af te houden.
Mag dan zeker ook niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Nee hoor de kabel moet echt met een lus om de trekhaak aangebracht worden.Klapzwaan schreef:Nee, kabel moet rechtstreeks aan het oog.
Het is de bedoeling dat de breekkabel los komt bij de handrem als het onverhoopt mis gaat.
De carbijnhaak zorgt dat de breekkabel op zijn plaats blijft, namelijk in een lus om de trekhaak ivm de krachten die er op komen te staan.
Groet Arnold
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Misschien bedoel je het zo ook Stichter maar de breekkabel heeft twee functies:
1. Er voor zorgen dat de handrem van de aanhanger wordt aangetrokken.
2. De kabel moet ook breken, dus loskomen het trekkend voertuig. Nu breekt daartoe het oog aan de kabel open (bij mijn weten).
1. Er voor zorgen dat de handrem van de aanhanger wordt aangetrokken.
2. De kabel moet ook breken, dus loskomen het trekkend voertuig. Nu breekt daartoe het oog aan de kabel open (bij mijn weten).
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Twijfel of we hetzelfde bedoelen bij punt twee: de ring moet losbreken van de handrem
De breekkabel met carbijnhaak blijft als het goed is bevestigd aan de auto hangen.
Dat gaat in theorie niet goed als de breekkabel niet gelust om de trekhaak zit.
Dat verteld hij ook in het filmpje.
Helaas persoonlijke ervaring opgedaan toen iemand met 80 km achterop mijn caravan reed.
De breekkabel met carbijnhaak blijft als het goed is bevestigd aan de auto hangen.
Dat gaat in theorie niet goed als de breekkabel niet gelust om de trekhaak zit.
Dat verteld hij ook in het filmpje.
Helaas persoonlijke ervaring opgedaan toen iemand met 80 km achterop mijn caravan reed.
Laatst gewijzigd door Stigter op zo 30 jan 2022 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Arnold
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Ook duidelijk zichtbaar in het filmpje dat met geluste en ingehaakte kabel de aanhanger pas maximaal remt op het moment de aanhanger achteruit rijdt je ziet dat in het filmpje vanaf de aanhanger dat zodra de aanhanger achteruit rijdt de handrem er verder op getrokken wordt net als in het eerdere deel waar de kabel niet gelust is..
De laatste waarbij de aanhanger er los vandoor gaat is de kabel niet gelust om de trekhaak, wat zou die gedaan hebben als ie wel gelust was ? Weten we niet is niet getest blijkbaar..
Mijn kabeltje is wat lang dus lus hem om de haak aan een D sluiting die vast aan de auto hangt
De laatste waarbij de aanhanger er los vandoor gaat is de kabel niet gelust om de trekhaak, wat zou die gedaan hebben als ie wel gelust was ? Weten we niet is niet getest blijkbaar..
Mijn kabeltje is wat lang dus lus hem om de haak aan een D sluiting die vast aan de auto hangt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Ik hoor mijn naam vallen... waar ben ik nu schuldig aan??sailor wim schreef: ↑zo 30 jan 2022 18:25Bij mij ook tot die ontvreemd werd.
Dus buiten de vakantie in de auto, en op vakantie in de "Chris" kist een reserve.
Mijn RVS carabiner ligt in de auto buiten de vakantie... grijpklaar..
Voor mij grijpklaar, niet voor anderen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Er zijn meerdere mensen die "Pietje" heten.
Trouwens je gehoor is prima !!
En mijn RVS karabijnhaak zit netjes achter een klepje (deksel) bij de trekhaak verstopt.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Politie is soms helemaal niet goed op de hoogte van hoe de kabel mag, en hoe het niet moet
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Klopt helemaal, ook daar zijn er mensen dit "specifieke geval" niet weten.
Maar ook daar hebben ze specialisten die wel moeten weten !!
In dit geval is het niet alleen wat de Nederlandse wet voorschrijft, maar ook moet kijken wat de fabrikant adviseert.
Maar ook daar hebben ze specialisten die wel moeten weten !!
In dit geval is het niet alleen wat de Nederlandse wet voorschrijft, maar ook moet kijken wat de fabrikant adviseert.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Bij de haak die jij plaatst, zit rechts onderaan een oogje in de houder van de haak zelf (nog net te zien op de foto), daar steek je een karabijnhaak door en door deze haak lus je de breekkabelMoris schreef: ↑zo 30 jan 2022 17:25Mijn wagen is uitgerust met een trekhaak zonder hulpkoppeling voor het bevestigen van een breekkabel.
Gelukkig kan ik dit eenvoudig oplossen door deze zelf te monteren en zie dat er twee verschillende types op de markt zijn.
Nu was mijn oog gevallen op het type hulpkoppeling met veer die er wat praktischer uitziet dan het standaard type en je kabel eveneens minder laat afzien.
Wat is jullie mening of ervaring hierbij?
Trekhaak zonder hulpkoppeling!
Standaard hulpkoppeling
Hulpkoppeling met veer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Ja klopt.
En als je nog wel eens rijdt met een ongeremde aanhanger tot 750 kg, heb je een van de hulpkoppelingen zoals op de foto's hierboven nodig.
Om de dikke 8 mm staalkabel lus die daar aan vast geschroefd zit te kunnen bevestigen.
Deze: Die kom je bij caravans practisch nooit tegen, omdat die bijna allemaal geremd zijn. Daar zit dan de dunne breekkabel aan die de handrem aantrekt. Die mag weer niet aan die hulpkoppelingen, maar moet aan een vast punt van de auto.
Het is een wat onlogische wetgeving..maar we moeten het er mee doen.
En als je nog wel eens rijdt met een ongeremde aanhanger tot 750 kg, heb je een van de hulpkoppelingen zoals op de foto's hierboven nodig.
Om de dikke 8 mm staalkabel lus die daar aan vast geschroefd zit te kunnen bevestigen.
Deze: Die kom je bij caravans practisch nooit tegen, omdat die bijna allemaal geremd zijn. Daar zit dan de dunne breekkabel aan die de handrem aantrekt. Die mag weer niet aan die hulpkoppelingen, maar moet aan een vast punt van de auto.
Het is een wat onlogische wetgeving..maar we moeten het er mee doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Dat komt omdat de gemiddelde agent er net zoveel van weet als een kind van de lagere school.EricS schreef: ↑zo 30 jan 2022 19:45Ik heb vrij recent een soort discussie (online0 gehad me de heren van de Politie...
Ging om de wijze van gebruik breekkabel.... ikzelf doe al jaren de kabel om de haak en door het oog (volgens foto ANWB / Moris)
Dit mocht niet ! ? Kabel mocht niet om de haak heen, alleen door een oog was OK.
Zelfs na verwijzing van mij naar de ANWB site met bewuste foto's gaf men geen akkoord...heel bijzonder
ps, eea werd op Instagram nadrukkelijk onder de aandacht gebracht
Ze hebben gehoord dat hij niet (alleen) om de kogel mag. Alleen dat "alleen" zijn ze vergeten.
De enige wettelijk eis is dat hij aan een vast deel van de auto moet zitten.
Hoe staat nergens omschreven. Alleen met het haakje direct aan het oog, daarvan is geregeld in tests aangetoond dat de losbreek rem onvoldoende wordt aangetrokken voor dat het haakje openvouwt. Wanneer deze ook zo om de kogel zit dan vouwt het haakje niet open en breek de kabel. Hiervoor is echter veel meer kracht nodig en dus staat de caravan dan wel goed op de rem.
Met een fatsoenlijke haak zou je hem wel "alleen" aan het oog kunnen vastmaken.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Een sterkere haak aan de kabel wordt hier dan bedoeld.
Die zit er echter nooit aan.
Vandaar lussen.
De ring aan het andere eind van de kabel begeeft het dan.
Soms ook de kabel zelf..
Die zit er echter nooit aan.
Vandaar lussen.
De ring aan het andere eind van de kabel begeeft het dan.
Soms ook de kabel zelf..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Veel auto's (de meesten) hebben helemaal geen chassis. Ze hebben een zelfdragende carrosserie. Dat is geheel iets anders. En over dat afbreken van de kogel.... als de auto bij de B-stijl doormidden breekt, helpt het ook niet als de kabel daarachter vastzit. Onzin? ja en nee. Het argument van de brekende kogel wordt weleens aangehaald. De praktijk is dat dat simpelweg niet gebeurt.Ikkeeindhoven schreef: ↑zo 30 jan 2022 17:31Allebij niks waard. Stel je trekhaak breekt af, omdat deze aan de trekhaak bevestigd zijn, denderd je caravan vrolijk verder omdat de breuklijn niet gebroken word. De haak/oog hiervoor moet op rechtstreeks ergens op het chassis..
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Tip: ga voor zeker en koop een breekkabel van een bekend merk. Dus niet zo'n zwarte uit één of andere autoshop.
En niet één maar 2, voor als je ergens ver weg op een camping (bijvoorbeeld), je de kabel verspeelt omdat je even niet goed oplette bij het aankoppelen
En niet één maar 2, voor als je ergens ver weg op een camping (bijvoorbeeld), je de kabel verspeelt omdat je even niet goed oplette bij het aankoppelen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Om de discussie juist te houden, volgt hier de nu geldende wetstekst: Regeling Voertuigen, 5.18.34 lid 2: Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
Het oog dat aan de auto zit is wettelijk goed en alle getoonde constructies die op de trekhaak bevestigd worden dus ook. Los lussen is niet toegestaan.
Verbonden betekent niet meteen vastmaken aan. Het doel van de regel is dat de breekkabel niet zichzelf loswerkt door over de koppeling naar achter te waaien (ze bedenken het wel) en dus moet dat voorkomen worden. Alle genoemde middelen voldoen aan deze eis. Maar er is ook een eis van de fabrikant van het onderstel die zegt dat de breekkabel gelust moet worden. Je moet dus beide eisen invullen. Das zal met een pisbak-ijzeren breekkabelverbinding niet gaan. Hoe de eis van de fabrikant ingevuld wordt en tegelijkertijd aan de wet wordt voldaan is niet iets dat aan een politieagent moet worden overgelaten. Noem bij controle maar eens de naam van Theo Gerrits en zijn website "Caravan en de Wet". https://www.caravanendewet.nl/Publicati ... remkabels/ Wedden dat ze overstag gaan?
Het oog dat aan de auto zit is wettelijk goed en alle getoonde constructies die op de trekhaak bevestigd worden dus ook. Los lussen is niet toegestaan.
Verbonden betekent niet meteen vastmaken aan. Het doel van de regel is dat de breekkabel niet zichzelf loswerkt door over de koppeling naar achter te waaien (ze bedenken het wel) en dus moet dat voorkomen worden. Alle genoemde middelen voldoen aan deze eis. Maar er is ook een eis van de fabrikant van het onderstel die zegt dat de breekkabel gelust moet worden. Je moet dus beide eisen invullen. Das zal met een pisbak-ijzeren breekkabelverbinding niet gaan. Hoe de eis van de fabrikant ingevuld wordt en tegelijkertijd aan de wet wordt voldaan is niet iets dat aan een politieagent moet worden overgelaten. Noem bij controle maar eens de naam van Theo Gerrits en zijn website "Caravan en de Wet". https://www.caravanendewet.nl/Publicati ... remkabels/ Wedden dat ze overstag gaan?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Dat is ook helemaal niet de bedoeling dat het haakje opvouwt.dat de losbreek rem onvoldoende wordt aangetrokken voor dat het haakje openvouwt.
Het is de bedoeling bij een juist gebruik van de breekkabel dat de BREEKRING aan de aan de andere kant van de kabel breekt.
Frans
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Een ketting is zo sterk als dat de zwakste schakel is. En in dit soort kettingen is dat dus haakje dat bedoeld lijkt te zijn om aan een oog van de auto te bevestigen. Dus deze manier (overigens gebruikt door het overgrote deel van de caravanners) is een garantie dat de losgebroken aanhanger niet maximaal remt bij loskomen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Precies en dat komt omdat die zijn ontworpen om te gebruiken i.c.m. een lus zoals dat overal, behalve in NL, is toegestaan.
Om aan de NL eis te voldoen kan je een extra haak aan het oog doen of dat standaard haakje vervangen door een degelijke (sterkere) haak.
Om aan de NL eis te voldoen kan je een extra haak aan het oog doen of dat standaard haakje vervangen door een degelijke (sterkere) haak.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Verander dat "soms"maar in "dikwijls"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Vandaar eerst lussen om de trekhaak, daarna pas ergens vastmaken. De belasting op de musketonhaak neemt bij onverhoopt loskomen van de koppeling dan met faktor 3 of 4 af.
Lussen is niet verboden.
Lussen alleen om de trekhaak, waarbij de musketonhaak om het kabeltje geklikt wordt wel.
Lussen is niet verboden.
Lussen alleen om de trekhaak, waarbij de musketonhaak om het kabeltje geklikt wordt wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Precies, en niet lussen met het standaard haakje is eigenlijk onverantwoord omdat deze daar niet voor ontworpen is.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Ik heb een harpsluiting in het gat van de trekhaak en aan de losbreekkabel een sterke karabijnhaak. Ik lus helemaal niks. Gewoon karabijnhaak aan de harpsluiting en klaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988