Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Nog een punt van aandacht bij een karabijnhaak is de belasting.
Heeft een karabijnhaak een te lage belasting dan breekt wel de karabijnhaak maar doet de kabel niet zijn werk.
Kijk maar eens op manutan.nl.
Heeft een karabijnhaak een te lage belasting dan breekt wel de karabijnhaak maar doet de kabel niet zijn werk.
Kijk maar eens op manutan.nl.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Dat kan en mag.
Maar de karabijn haak buigt al open voordat de maximale remkracht bereikt wordt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Tsja, hoelang speelt dit al niet en is er al heel veel over geschreven.....
Leuk die verschillen, als grensbewoner paar kilometer verderop golden dan weer andere regels en paste je daaraan aan.
Er zijn wel meer situaties met b.v. Caravan gewichten t.o.v. auto gewicht in het verleden geweest waar de politie het bij grenscontrole het niet goed begreep of verkeerd interpreteren.
Op een gegeven moment had ik de wetsartikelen maar uitgedraaid, kon ik die zo laten zien. Zucht....Had je nog eigenwijze.
Leuk die verschillen, als grensbewoner paar kilometer verderop golden dan weer andere regels en paste je daaraan aan.
Er zijn wel meer situaties met b.v. Caravan gewichten t.o.v. auto gewicht in het verleden geweest waar de politie het bij grenscontrole het niet goed begreep of verkeerd interpreteren.
Op een gegeven moment had ik de wetsartikelen maar uitgedraaid, kon ik die zo laten zien. Zucht....Had je nog eigenwijze.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
https://www.trailerplus.nl/picdb/filedb/250/275.pdf
Het standaard haakje heeft een treksterkte van 3500N het kabeltje van minimaal 7500N.
Voor een goede remwerking heb je minimaal een treksterkte van 5000N nodig (of meer).
Daarom is alleen het standaard haakje aanhaken onvoldoende.
Het had natuurlijk veel gezeur kunnen voorkomen als er standaard een haak aan gezet was met een sterkt van minimaal 5000N of meer.
Het standaard haakje heeft een treksterkte van 3500N het kabeltje van minimaal 7500N.
Voor een goede remwerking heb je minimaal een treksterkte van 5000N nodig (of meer).
Daarom is alleen het standaard haakje aanhaken onvoldoende.
Het had natuurlijk veel gezeur kunnen voorkomen als er standaard een haak aan gezet was met een sterkt van minimaal 5000N of meer.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Deze onveiligheid moeten we direct een halt toe roepen. Maar hoe? Een oplossing op
korte termijn zou kunnen zijn door gebruik te maken van een D-sluiting, Harpsluiting of
een karabijnhaak. Belangrijk is wel dat deze hulpmiddelen breekwaarden hebben die de
waarden van de breekhaak of breekring overstijgen
En dat is maar de vraag bij de eigen aangebrachte sluitingen.
Bron: https://www.trailerplus.nl/picdb/filedb/250/275.pdf
korte termijn zou kunnen zijn door gebruik te maken van een D-sluiting, Harpsluiting of
een karabijnhaak. Belangrijk is wel dat deze hulpmiddelen breekwaarden hebben die de
waarden van de breekhaak of breekring overstijgen
En dat is maar de vraag bij de eigen aangebrachte sluitingen.
Bron: https://www.trailerplus.nl/picdb/filedb/250/275.pdf
Laatst gewijzigd door Wally op ma 31 jan 2022 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Koop daar dan ook je breekkabels, die zijn wel OK
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Toch een opmerking van mijn kant:
ALKO, Knott en andere fabrikanten adviseren de breekkabel over de trekhaak te lussen.
Reden hiervan is dat breekkracht aan “deze zijde” 2 keer zo groot wordt.
In Nederland is dit niet toegestaan, omdat men in Nederland denkt dat de breekkabel lus van de trekhaak af kan schieten.
Daarom moet in Nederland de breekkabel aan een vast deel van de auto zitten.
Alleen dan voldoen je niet meer aan de het advies van de fabrikant.
Dus de karabijnhaak, D-sluiting of hulpkoppeling hoeft alleen maar te zorgen dat de breekkabel om de trekhaak blijft zitten.
En op deze manier voldoen je aan de Nederlandse wet en die van de adviezen van fabrikanten.
Nogmaals: Europa moet 1 zijn, maar regels op elkaar afstemmen, daar hebben ze nooit van gehoord.
ALKO, Knott en andere fabrikanten adviseren de breekkabel over de trekhaak te lussen.
Reden hiervan is dat breekkracht aan “deze zijde” 2 keer zo groot wordt.
In Nederland is dit niet toegestaan, omdat men in Nederland denkt dat de breekkabel lus van de trekhaak af kan schieten.
Daarom moet in Nederland de breekkabel aan een vast deel van de auto zitten.
Alleen dan voldoen je niet meer aan de het advies van de fabrikant.
Dus de karabijnhaak, D-sluiting of hulpkoppeling hoeft alleen maar te zorgen dat de breekkabel om de trekhaak blijft zitten.
En op deze manier voldoen je aan de Nederlandse wet en die van de adviezen van fabrikanten.
Nogmaals: Europa moet 1 zijn, maar regels op elkaar afstemmen, daar hebben ze nooit van gehoord.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Kan hier zo weer herhaald; en mijn carabiner RVS kan 230kg hebben. Die houdt het wel.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
In nederland is het wel toegestaan om te lussen om de kogel, MAAR de kabel moet ook door of aan een vast oog zitten zodat het niet mogelijk is dat de kabel over de kogel gelift kan worden op het moment dat de caravan/aanhanger achterover wipt en dus de dissel het luchtruim zou kiezen.. dat is het enige doel van het vasthaken aan een vast deel.
Daarom moet bij een ongeremde aanhanger de kabel ook in de hulpkoppeling gehaakt worden om dezelfde reden als hierboven
De meeste moderne handremhandles zijn voorzien van een veer of cilinder die de handrem er eenvoudig op laat zetten en extra mee helpt als die over het dodepunt geholpen is hierdoor kan een kind de handrem er nog voldoende strak op zetten en dus hoeft de kracht op de remkabel ook maar beperkt te zijn..
Het wordt hoog tijd dat het filmpje van die wegrijdende aanhanger eens geüpdatet wordt
Daarom moet bij een ongeremde aanhanger de kabel ook in de hulpkoppeling gehaakt worden om dezelfde reden als hierboven
De meeste moderne handremhandles zijn voorzien van een veer of cilinder die de handrem er eenvoudig op laat zetten en extra mee helpt als die over het dodepunt geholpen is hierdoor kan een kind de handrem er nog voldoende strak op zetten en dus hoeft de kracht op de remkabel ook maar beperkt te zijn..
Het wordt hoog tijd dat het filmpje van die wegrijdende aanhanger eens geüpdatet wordt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Zoals @thmeyer zegt is dat de enige juiste manier. De karabijnhaak zorgt er alleen voor dat de kabel niet van de trekhaak af schiet, de trekkracht blijft op de kabel staan.
Laatst gewijzigd door Hermanus op ma 31 jan 2022 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Het gaat er niet om dat je aan het advies van de fabrikant voldoet,het gaat erom dat je aan de eisen van de wet voldoet
Als je over je trekhaak lust is dat prima,maar maak hen dan gelijk vast aan een vast deel van de carrosserie,dan is de wetgever tevreden en de fabrikant ook.
IN Zwitserland met je ook aan een vast del van de carroserie vastmaken,ook aan een"aan de trekhaak vastgemaakt oog mag,dit heeft een naam : een "Hollandöse"
Die Sicherheitsverbindung muss mit einem festen Teil des Fahrzeugs verbunden sein, zum Beispiel an der Anhängerkupplung oder an einer Öse am Fahrzeug.
Nach Auskunft der zuständigen schweizerischen Behörde gilt bei abnehmbaren Anhängerkupplungen Folgendes:
Verfügt die abnehmbare Anhängerkupplung bereits über eine integrierte Öse, so darf das Sicherungsseil auch daran befestigt werden. Fehlt eine solche integrierte Öse, wird auch die Sicherung durch Anbringung an einer so genannten „Hollandöse“ ausnahmsweise geduldet, wenn eine anderweitige Sicherung des Sicherungsseils an einem fest verbauten Teil des Fahrzeugs nicht zumutbar ist.
Bron:https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... anhaenger/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Hier nog maar eens een voorbeeld hoe ik het jaren geleden al deed
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
+1
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Dit klopt dus, +1.
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Daar is toch een tv-programma van ... iets van "zo heurt het"
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Gewoon "even" Europees verplichten, net als de "Dutch reach" bij uitstappen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Beste eurotrotter,eurotrotter schreef: ↑ma 31 jan 2022 15:56
Het gaat er niet om dat je aan het advies van de fabrikant voldoet, het gaat erom dat je aan de eisen van de wet voldoet
Als je de breekkabel niet om de trekhaak lust, maar volgens de Nederlandse wet de musketonhaak van de breekkabel aan een vast deel van de auto haakt is het effect (2x de breekkracht van de breekkabel) wat de fabrikant beoogd teniet gedaan.
Zie de link van het voorbeeld filmpje.
Daarom is geluste breekkabel om de trekhaak met de karabijnhaak, D-sluiting of de hulpkoppeling gewoon de beste oplossing !!
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 31 jan 2022 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Heerlijk, grote blij dat er weer iemand over het losbreekkabeltje begonnen is, de dik gedrukte woorden en grote lettertypes komen alweer tevoorschijn
Ik lus niet maar zet een potige musketonhaak aan het oog van m’n breekkabeltje en die musketonhaak wordt gehaakt in een gat naast de haak.
Ik lus niet maar zet een potige musketonhaak aan het oog van m’n breekkabeltje en die musketonhaak wordt gehaakt in een gat naast de haak.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Ik heb zelf een idee van een musketonhaak, maar hoe ziet die van jouw eruit ?
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Handig dat ik een reserve bij me heb
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Jep.Ab schreef: ↑ma 31 jan 2022 08:13Ja klopt.
En als je nog wel eens rijdt met een ongeremde aanhanger tot 750 kg, heb je een van de hulpkoppelingen zoals op de foto's hierboven nodig.
Om de dikke 8 mm staalkabel lus die daar aan vast geschroefd zit te kunnen bevestigen.
Deze:Screenshot_20220131-081653_Chrome.jpg
Die kom je bij caravans practisch nooit tegen, omdat die bijna allemaal geremd zijn. Daar zit dan de dunne breekkabel aan die de handrem aantrekt. Die mag weer niet aan die hulpkoppelingen, maar moet aan een vast punt van de auto.
Het is een wat onlogische wetgeving..maar we moeten het er mee doen.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
De breekkabel breekt gewoon ergens door. Zodat je niet met denderende aanhanger/caravan achter je auto sleurt... Afgelopen jaar met de vouwwagen meegemaakt, de keuken te vol geladen, volledig mijn fout, gelukkig niets gebeurd. Vouwwagen netjes afgeremd, keuken leeg geladen en naar huis gereden..
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Draadje gebroken door de keuken? Leg dat eens uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hulpkoppeling voor breekkabel ?
Draadjesvlees te lang laten sudderen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.