Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Daphne » vr 2 feb 2024 15:15

DV_t schreef:
vr 2 feb 2024 14:59
Ik ga hem als we onderweg zijn, in ieder geval niet meer uitzetten want ik kon (kan) de caravan nu niet eens de stalling uit krijgen als ik zou willen. Dan moet ik een andere accu plaatsen.

Uitzetten of eigenlijk in opslagmodus zetten tijdens een vakantie doen wij nooit. Waarom zou je weenie.gif

Mag ik vragen wat jij bedoelt met uitzetten? Ik zie namelijk maar 2 mogelijkheden, loskoppelen of opslagmodus. Beiden zijn niet bedoeld om onderweg te gebruiken. Loskoppelen gebruik je volgens mij alleen als je de accu uit de app af wil halen.
Als wij de caravan in de stalling zetten dan doen wij niets. Opslagmodus gaat pas aan als de caravan meerdere maanden de stalling in gaat en dat is niet zo vaak. Zoals jij doet, om de paar weken even stroom op de caravan zetten, lijkt het mij niet eens nodig om de accu in opslagmodus te zetten.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 2 feb 2024 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door DV_t » vr 2 feb 2024 15:34

Hoi Daphne,

Toch wel in mijn situatie. Ik heb er ook allerlei dingen in zitten die standby gaan staan en dan de accu leegtrekken zoals bijvoorbeeld de Truma Inet Box, dat ding trekt in een paar dagen de accu leeg. Als hij dan in de stalling gaat, zet ik de accu "uit" met de app. Alle zaken in de caravan zijn dan ook echt uit en kunnen niets meer uit de accu trekken.

Als wij de caravan een maand op een seizoensplek hebben staan, dan zet ik de accu ook uit, omdat hij dan gewoon aan de stroompaal hangt.

Normaal gesproken open ik de app, zet ik de accu aan en kan ik alles gebruiken. Nu kwam hij als Bluetooth apparaat niet meer tevoorschijn en is dan dus niet meer wakker te krijgen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Daphne » vr 2 feb 2024 15:37

[re.gif]

Duidelijk thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door DV_t » wo 7 feb 2024 09:18

De accu is weer retour gestuurd door EmergoPlus, op de één of andere manier is hij toch leeg geraakt.

Toch wel een fijne service en uiteindelijk blij om bij een Nederlands bedrijf te kopen.

Knaussudwind420qd
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Knaussudwind420qd » ma 11 mar 2024 21:12

Hier het zelfde probleem gehad ,Vorig jaar de caravan uit de stalling ,De accu helemaal dood .Ik kon hem ook niet meer opladen .
De accu is opgestuurd geweest door de dealer en hersteld .Hij werkt weer naar behoren .Maar diepte ontlading natuurlijk niet goed.
Ik had de polen laten zitten en met de app niet goed uit geschakeld. Nu het advies gekregen in de stalling de kabels er af.
En op de camping schakel ik de accu ook uit zodat er niet meer opgeladen word. De dealer vroeg zich af hoe vaak er geladen kan worden voordat de accu de geest geeft
Daarom niet laden als het niet hoeft.
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door iemand » ma 11 mar 2024 21:34

Verwacht de dealer nu van jou antwoord scratch.gif

Je kunt de accu op de camping gewoon aan de netspanning laten. Interne BMS regelt het allemaal.
Dat 'bijladen' valt niet geheel en alleen onder max. laadcycli.
Werkt bij dit type batterij anders.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Chris » ma 11 mar 2024 23:31

Knaussudwind420qd schreef:
ma 11 mar 2024 21:12
Hier het zelfde probleem gehad ,Vorig jaar de caravan uit de stalling ,De accu helemaal dood .Ik kon hem ook niet meer opladen .
De accu is opgestuurd geweest door de dealer en hersteld .Hij werkt weer naar behoren .Maar diepte ontlading natuurlijk niet goed.
Ik had de polen laten zitten en met de app niet goed uit geschakeld. Nu het advies gekregen in de stalling de kabels er af.
En op de camping schakel ik de accu ook uit zodat er niet meer opgeladen word. De dealer vroeg zich af hoe vaak er geladen kan worden voordat de accu de geest geeft
Daarom niet laden als het niet hoeft.
Ik denk dat jou dealer de handleiding van LifePo4 accu's maar eens opnieuw moet lezen.
Geld voor elke accu... ( ook LifePo4 dus) accupool los in de stalling.
Want met de bijgeleverde lader is het geen gegeven dat je een diep ontladen accu weer kan laden..... dat heb je nu zelf meegemaakt.

Wat "iemand" al schreef.....
Een LifePo4 accu van b.v. 75% naar 99% laden telt niet als 1 laadcylus... gelukkig niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Ab » di 12 mar 2024 00:26

Pff..als ik alles zo lees, doet die app meer kwaad dan goed...
Wat is er mis met even een accuklem losmaken?
En een simpele rechttoe rechtaan accu ?
Wat heb je eigenlijk aan die app?
Alleen maar lastiger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door dieseltijger » di 12 mar 2024 06:34

We zijn pas twee en een half jaar en 208 berichten verder. Over "Aan/uit". Alles wat ook maar enigszins onduidelijkheid verschaft brengt in caravan land blijkbaar nogal wat teweeg: kijk eens naar het beloop van de discussie over de tolbadge.

En dat is niet alleen op dit forum, maar caravanners in het algemeen vertonen dit over-precieze gedrag. Top gear stak daar alleraardigst de draak mee: caravanners zaten constant vlekjes met een doekje weg te poetsen, en eindeloos met hun caravan op hun plekje te manoeuvreren.

Hoe zouden sommigen onder ons omgaan met de bakken informatie die energie monitors over ons uitstorten, of EV's ten aanzien van verbruiksstatistieken? Anders blijkbaar. Blijkbaar gaat er niet alleen bij een PowerXtreme een knopje om, maar vooral bij sommige caravanners.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door RDDR » di 12 mar 2024 08:23

Chris schreef:
ma 11 mar 2024 23:31
Ik denk dat jou dealer de handleiding van LifePo4 accu's maar eens opnieuw moet lezen.
Geld voor elke accu... ( ook LifePo4 dus) accupool los in de stalling.
Want met de bijgeleverde lader is het geen gegeven dat je een diep ontladen accu weer kan laden..... dat heb je nu zelf meegemaakt.

Wat "iemand" al schreef.....
Een LifePo4 accu van b.v. 75% naar 99% laden telt niet als 1 laadcylus... gelukkig niet.
In de handleiding van de Victron staat dat de winterstand voldoende is. Ook degenen die de mover heeft ingebouwd geeft aan dat polen loshalen niet nodig is als je de winterstalling stand gebruikt. Neem aan dat PE iets soortgelijks heeft, gezien die 2 best veel op elkaar lijken en de 2 veel gekozen opties zijn in het wat duurdere segment. Maar ook bij de Reich MPP heb ik nooit een pool los gehaald.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Ab » di 12 mar 2024 09:39

Ik heb op mijn telefoon een app.
Wat heet...ik moet soms 5 minuten zoeken om die te vinden tussen de 5 schermen vol met allerlei "handige" apps.
Met die app kan ik zien wat er gebeurd met de accu's. Hoeveel er geladen wordt door lader of zonnepanelen. Hoeveel ik er weer uit gehaald heb. De SOC op dat moment. Enz.
Die app communiceert met de Victron Smartshunt. Dat is dat ding die dat allemaal bijhoudt.
Hartstikke mooi allemaal.


En wel 14 dagen lang hardstikke interressant.
Daarna geloofde ik het eigenlijk wel..
En sinds mijn telefoon de geest gaf, zou ik niet eens meer weten hoe dat op de nieuwe er weer op te krijgen.
Boeit me ook niet. ( meer ) Na 14 dagen niet meer interessant...
Als alles goed werkt hoef ik niet te weten wat die chemische fabriek in mijn camper wel of niet aan het werk is om nieuwe voltjes te maken. Hij zoekt het maar uit.. mrgreen.gif
Uitzetten doe ik nooit.
Gewoon doorwerken mot ie. awhoea.gif

De moraal van dit verhaal.
Laat je niet verleiden tot "handige" apps.
Ze vervelen erg snel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Daphne » di 12 mar 2024 09:46

Ab schreef:
di 12 mar 2024 00:26
Pff..als ik alles zo lees, doet die app meer kwaad dan goed...
Wat is er mis met even een accuklem losmaken?
En een simpele rechttoe rechtaan accu ?
Wat heb je eigenlijk aan die app?
Alleen maar lastiger.
Nee het is niet lastig. Je moet wel op de juiste manier uitschakelen. Bij PowerXtreme is dat in OPSLAGMODUS zetten en niet op LOSKOPPELEN tikken. Wellicht dat dat verwarring geeft. Wij kunnen niet makkelijk bij de accu, en na 1 x de klem losmaken hebben we dat laten gaan en vertrouwen we op de opslagmodus. Dat is tot nu toe (2,5 jaar verder) goed gegaan. Op de camping uitzetten of al die andere "fratsen" doen wij niet aan. Gewoon recht toe recht aan, simpel.

En Ab, een telefoon heeft een makkelijke zoekfunctie. Ik ga niet tussen alle apps zoeken, ik tik gewoon PO in en dan verschijnt meteen de PowerXtreme-app in m'n scherm, samen met PostNL en Polarsteps. Het is echt geen enkele moeite, je moet alleen wel een keer de manual lezen hoe dingen werken :wink:

Alles via een app bedienen is thuis ook heel gewoon, en in de kampeerwereld ook steeds meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Ab » di 12 mar 2024 09:56

Weet ik..knipoog.gif
Maar een gewoon aan-uit knoppie is handiger.
Daar kwam ik achter toen mijn smartphone ineens alle dienst weigerde..
Gelukkig zit dat er meestal ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Daphne » di 12 mar 2024 10:00

[re.gif]

Gelukkig hebben wij nog een 2e telefoon die de app ook heeft. Dan is het toch wel weer een voordeel dat je met elke telefoon de accu aan en uit kunt zetten blij.gif awhoea.gif
En in geval van nood en bij gebrek aan een aan/uit knopje kan de klem er nog af.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door Chris » di 12 mar 2024 11:24

RDDR schreef:
di 12 mar 2024 08:23
Chris schreef:
ma 11 mar 2024 23:31
Ik denk dat jou dealer de handleiding van LifePo4 accu's maar eens opnieuw moet lezen.
Geld voor elke accu... ( ook LifePo4 dus) accupool los in de stalling.
Want met de bijgeleverde lader is het geen gegeven dat je een diep ontladen accu weer kan laden..... dat heb je nu zelf meegemaakt.

Wat "iemand" al schreef.....
Een LifePo4 accu van b.v. 75% naar 99% laden telt niet als 1 laadcylus... gelukkig niet.
In de handleiding van de Victron staat dat de winterstand voldoende is. Ook degenen die de mover heeft ingebouwd geeft aan dat polen loshalen niet nodig is als je de winterstalling stand gebruikt. Neem aan dat PE iets soortgelijks heeft, gezien die 2 best veel op elkaar lijken en de 2 veel gekozen opties zijn in het wat duurdere segment. Maar ook bij de Reich MPP heb ik nooit een pool los gehaald.
Klopt..
De Victron heeft ook geen accuklemmen, daar zitten de kabels vast geschroefd.
Maar deze accu kan je wel simpel volledig uitschakelen...ook met de app.
Voor mij.ook de reden dat mijn Victron nu ook als eerste accu in de caravan blijft als ie in de stalling staat.
Ik ben ook benieuwd wat ik tegenkom als ik dr hut op ga halen..kan ik nog moveren..

Handig dat de PPP en met het drukknopje en met de app bediend kan worden.
Uit wintermode halen kan alleen met het drukknoppie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Uitschakelen PowerXtreme X20 via app

Bericht door BertJan » di 12 mar 2024 19:17

bij de power extreem kan je in het begin scherm zien of de accu is winterstand/opslagstand staat en dit vak heeft een andere kleur.
dit kan je hiermee controleren of je het gedaan hebt.
de accu polen hoeven dan niet los.
de app van deze accu's is de makkelijkste manier van storing zoeken bij een accu.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”