voor- en nadelen van een tandemasser
voor- en nadelen van een tandemasser
Wat zijn zoal de voordelen en de nadelen van een tandemasser.
Een paar kan ik er zelf wel bedenken, zoals:
Voordelen:
* hij ligt stabieler op de weg
Nadelen:
* je mag niet op alle campings komen i.v.m. het kapot draaien van het gras
Maar dit zijn ook de enige voor- en nadelen die ik kan bedenken, wie weet er nog meer voor en nadelen?
Mocht deze vraag al ergens op het forum staan zou ik graag de link daar naartoe willen, ik heb namelijk al gezocht, maar zonder resultaat.
Groetjes Erica
Een paar kan ik er zelf wel bedenken, zoals:
Voordelen:
* hij ligt stabieler op de weg
Nadelen:
* je mag niet op alle campings komen i.v.m. het kapot draaien van het gras
Maar dit zijn ook de enige voor- en nadelen die ik kan bedenken, wie weet er nog meer voor en nadelen?
Mocht deze vraag al ergens op het forum staan zou ik graag de link daar naartoe willen, ik heb namelijk al gezocht, maar zonder resultaat.
Groetjes Erica
Re: voor- en nadelen van een tandemasser
Wij staan wel eens op campings die "enigszins aflopen", zodat je dissel bijna op de grond ligt, of waarbij het neuswiel helemaal uitgedraaid op een paar blokken staan. Kun je met een dubbelasser wel vergeten. Ook zie ik wel eens mensen knoeien om het ding achter de auto te krijgen, de dissel kan niet zo ver omhoog of omlaag. Tot slot zijn het zware caravans.
Ad
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Als de hoogte waarop de trekhaak aan de auto zit niet erg overeenkomt met de hoogte van de caravan (ev. ook door belading van de auto) dan zal je met een tandemasser al gauw krijgen dat dit de wegligging van de auto nadelig beïnvloedt. Helt de caravan nl vóór- of achterover, dan wordt de druk op de achterwielen van de auto verkleind resp. vergroot, en daardoor de druk op de voorwielen weer vergroot resp. verkleind.
Geen ervaringsfeit van mij persoonlijk, maar een vermoeden op grond van observatie...
(Als de trekhaak aan de auto te laag zit, dan wordt de dissel omlaag getrokken, wat resulteert in minder kogeldruk)
Ook is het een stuk lastiger om een tandemasser op een nauw veldje op z'n plek te zetten, je krijgt 'm met de hand niet op de plaats gekeerd. Ik kende iemand die had daarvoor een takel bij zich, hij sloeg een pen in de grond, haakte de takel aan, en trok de dissel dwars... het lukte, maar ik vond het een heel gedoe.
Bart
Geen ervaringsfeit van mij persoonlijk, maar een vermoeden op grond van observatie...
(Als de trekhaak aan de auto te laag zit, dan wordt de dissel omlaag getrokken, wat resulteert in minder kogeldruk)
Ook is het een stuk lastiger om een tandemasser op een nauw veldje op z'n plek te zetten, je krijgt 'm met de hand niet op de plaats gekeerd. Ik kende iemand die had daarvoor een takel bij zich, hij sloeg een pen in de grond, haakte de takel aan, en trok de dissel dwars... het lukte, maar ik vond het een heel gedoe.
Bart
Re: voor- en nadelen van een tandemasser
Tja, het heeft weinig zin om een lichte caravan met een tandemas uit te rusten...Ad schreef:Tot slot zijn het zware caravans.
Bart
Re: voor- en nadelen van een tandemasser
Ik zou stabiliteit een sterke reden vinden...!bdoets schreef:Tja, het heeft weinig zin om een lichte caravan met een tandemas uit te rusten...Ad schreef:Tot slot zijn het zware caravans.
Bart
Erica,
Bijna 20 jaar touren wij al met tandemassers, en nog nooit zijn wij geweigerd bij een camping.
Gras kapot rijden is nog nooit gebeurt.
En campings met nauwe veldjes zoals hiervoor wordt omschreven willen wij niet eens op staan ( van die campings waar je als je je raam openklapt je al bij de buren in de voortent zit)
Enige nadeel wat ik kan noemen is als je de caravan met de hand de hoek/bocht om wil manouvreren, dat gaat uiterraard minder makkelijk dan met een enkelasser.
Maar als je het neuswiel uitdraait komt op de voorste as minder druk waardoor het best makkelijk gaat.
Voordelen zijn er ruim genoeg:
Tandemassers zitten alleen (de afgelopen 10 jaar) nog onder langere caravans, waardoor meer (leef)ruimte.
Bij een klapband met een tandemasser geen caravan met auto die in de berm op zijn kant ligt.
Ook zonder uitdraaien van de pootjes kun je in de afgekoppelde caravan lopen.
Onderhoud is ietsjes duurder, Banden vervangen is natuurlijk niet iets wat je ieder jaar hoeft te doen, dus over die jaren doorgerekend praat je over enkele tientjes per jaar meer wat je meer kwijt bent voor een tandemasser.
Stabilitiet achter de auto is werkelijk geweldig, iemand die nog nooit met een tandemasser heeft gereden zal verbaasd zijn bij zijn/haar 1e rit.
Aan en afkoppelen is nog nooit een probleem geweest, principe van kogeldruk is hetzelfde als bij een enkelasser ligt aan de persoon die de caravan inlaad.
En maak je om het (achteruit)rijden geen zorgen, dat is zo geleerd.
Kortom voor ons geen enkelasser, vakantie is genieten.
Groet
Berry
Bijna 20 jaar touren wij al met tandemassers, en nog nooit zijn wij geweigerd bij een camping.
Gras kapot rijden is nog nooit gebeurt.
En campings met nauwe veldjes zoals hiervoor wordt omschreven willen wij niet eens op staan ( van die campings waar je als je je raam openklapt je al bij de buren in de voortent zit)
Enige nadeel wat ik kan noemen is als je de caravan met de hand de hoek/bocht om wil manouvreren, dat gaat uiterraard minder makkelijk dan met een enkelasser.
Maar als je het neuswiel uitdraait komt op de voorste as minder druk waardoor het best makkelijk gaat.
Voordelen zijn er ruim genoeg:
Tandemassers zitten alleen (de afgelopen 10 jaar) nog onder langere caravans, waardoor meer (leef)ruimte.
Bij een klapband met een tandemasser geen caravan met auto die in de berm op zijn kant ligt.
Ook zonder uitdraaien van de pootjes kun je in de afgekoppelde caravan lopen.
Onderhoud is ietsjes duurder, Banden vervangen is natuurlijk niet iets wat je ieder jaar hoeft te doen, dus over die jaren doorgerekend praat je over enkele tientjes per jaar meer wat je meer kwijt bent voor een tandemasser.
Stabilitiet achter de auto is werkelijk geweldig, iemand die nog nooit met een tandemasser heeft gereden zal verbaasd zijn bij zijn/haar 1e rit.
Aan en afkoppelen is nog nooit een probleem geweest, principe van kogeldruk is hetzelfde als bij een enkelasser ligt aan de persoon die de caravan inlaad.
En maak je om het (achteruit)rijden geen zorgen, dat is zo geleerd.
Kortom voor ons geen enkelasser, vakantie is genieten.
Groet
Berry
Dit gebeurdt ook niet zo snel bij een enkelasser. Echter heb ik ook meerdere malen gehoord dat de tweede band (aan dezelfde zijde) bij een tandem-asser het ook vaak begeeft, omdat deze door de klap het gewicht alleen niet dragen kan.Hobby710UMF schreef:Bij een klapband met een tandemasser geen caravan met auto die in de berm op zijn kant ligt.
Met auto en tandemasser achteruit manouvreren is wel gemakkelijker (gaat mooier), omdat een tandemasser minder gevoelig voor afwijken met recht achteruitrijden. Ook bochten maken gaat daardoor met betere controle, hoewel het met ervaring met een enkelasser natuurlijk ook te doen moet zijn.Hobby710UMF schreef:En maak je om het (achteruit)rijden geen zorgen, dat is zo geleerd.
Tabbert Comtesse 530 1993 + Volvo V70 3.2 2009
Dat is me iets te simpel. Het principe van kogeldruk is natuurlijk wel hetzelfde... maar bij op verschillende hoogte zittende trekhaak en dissel ga je de verschillende assen van auto zowel als caravan verschillend belasten.Hobby710UMF schreef:Aan en afkoppelen is nog nooit een probleem geweest, principe van kogeldruk is hetzelfde als bij een enkelasser ligt aan de persoon die de caravan inlaad.
Bij een enkel-asser luistert dat niet zo nauw; mogelijk dat als de trekhaak erg laag gemonteerd zit, en de caravan dus sterk naar voren helt, de kogeldruk relatief wat hoog wordt. Maar bij een tandemasser betekent dat meteen dat a. de voorste caravanwielen veel meer belast worden dan de achterste; en b. de achterste autowielen véél minder dragen dan de voorste, met alle gevolgen voor de wegligging. Ergo: Bij een tandemasser is het veel belangrijker dat trekhaak en dissel op dezelfde hoogte gemonteerd zijn.
Bart
Bedankt voor de tips.
Morgen gaan we kijken naar de betreffende tandemasser.
Het zal mij benieuwen, want we hebben namelijk eenafneembare trekhaak, die we er zelf onder gezet hebben.
Dus we zullen goed in de gaten houden, of de caravan niet naar voren helt als we hem aankoppelen.
De verdere nadelen, zoals de extra kosten nemen we dan maar voor lief.
En daarbij, ik heb een vriend die nogal handig is, dus we zullen een hoop zelf kunnen doen qua onderhoud/banden wisselen/lagers inspecteren.
Nu maar duimen dat het wat word.
Morgen gaan we kijken naar de betreffende tandemasser.
Het zal mij benieuwen, want we hebben namelijk eenafneembare trekhaak, die we er zelf onder gezet hebben.
Dus we zullen goed in de gaten houden, of de caravan niet naar voren helt als we hem aankoppelen.
De verdere nadelen, zoals de extra kosten nemen we dan maar voor lief.
En daarbij, ik heb een vriend die nogal handig is, dus we zullen een hoop zelf kunnen doen qua onderhoud/banden wisselen/lagers inspecteren.
Nu maar duimen dat het wat word.
Probleem is juist dat-ie niet naar voren (of achteren) gaat hellen, de dubbele as verhindert dat; daarentegen wordt de auto van achteren uit zijn veren getild (of juist extra ingedrukt als de trekhaak relatief hoog zit).caatje72 schreef:...Dus we zullen goed in de gaten houden, of de caravan niet naar voren helt als we hem aankoppelen.
Als trekhaak & dissel ongeveer op dezelfde hoogte zitten heb je hier natuurlijk helemaal geen boodschap aan...
Bart
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rijden zonder stabilisator
Dan heb ik geluk gehad met mijn keuze zes jaar terug. We zochten in verband met de kosten een lichte, zuinige auto die ruim was en de caravan kon trekken.
Ons oog viel op een Civic of de Avensis. De Honda reed lekker fel, maar was compact, had een lage zit, en was ietwat lawaaierig. De Avensis was ruim, sloom, stil en was op papier zuiniger. Maar met (meen ik) 1350 kg Avensis schoon aan de haak met een maximum caravan massa van 1300 kg nou ook niet bepaald je van het. We zijn er inmiddels aan gewend.
Heb een keer in een Cayenne mee mogen rijden. In een woord: geweldig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Rijden zonder stabilisator
Ik heb inderdaad mindere combi's gezien.
Schitterend idd deze.
Re: Rijden zonder stabilisator
Een geweldige trekker, wij hebben er al ruim 4 jaar een en elke dag nog een grijns.
Porsche + Tabbert
Re: Rijden zonder stabilisator
Heerlijk dikke combi, Lucas ! Wat staat een dubbelasser toch lekker achter de auto. Zeker achter een Cayenne!
Soms denk ik: ik had toch een Kabe 630 TDL dubbelasser moeten nemen. Mijn Benz kan het zeker aan. Maar in de praktijk blijkt mijn 560 de perfecte maat.
Soms denk ik: ik had toch een Kabe 630 TDL dubbelasser moeten nemen. Mijn Benz kan het zeker aan. Maar in de praktijk blijkt mijn 560 de perfecte maat.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rijden zonder stabilisator
Mijn God... Alles is gewoon lekker GROOT zo realiseer ik mij. Moet je die luifel alleen al zien! Geweldig! (Als je iets doet moet je het ook goed doen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Rijden zonder stabilisator
Thnx hierboven en ook prachtige combi VIP; dat is wel een gevalletje baas boven baas. Cayenne is inderdaad een heerlijke wagen en superfijn voor de caravan.
Tja hoewel we de binnenruimte erg waarderen is het toch ook vooral een zwak voor tandemassers bij ons (bij mij beter gezegd). Een 560 enkelasser is immers zeker ook ruim genoeg. Mocht de mogelijkheid zich voordoen om voor een tandem te kiezen...spijt krijg je er heus niet van hoor
Re: Rijden zonder stabilisator
Het grootste voordeel van zo’n 630 TDL is de badkamer overdwars achter. Maar de kastruinte is dan weer minder praktisch. En bij een nieuwe is het prijskaartje is ook nogal een ding . Toen ik de 560 kocht stond er een erg weinig gebruikte 2019 630 Royal TDL met alle opties. Die was iets duurder dan mijn nieuwe 560. Ik ben naar die 630 een paar keer goed gaan kijken en ben er een tijdje in gaan zitten. Getwijfeld maar niet gedaan :). De 560 past mij gewoon beter.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Rijden zonder stabilisator
Sorry Dwalen jullie niet heel erg af van het onderwerp?
Edit mod. Nu na de verplaatsing niet meer
Edit mod. Nu na de verplaatsing niet meer
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: voor- en nadelen van een tandemasser
Alhoewel tevreden met mijn huidige compacte combi mis ik mijn tandemasser zeer, de wegligging de stabilitijd de ruimte.
En die dikke wagen was natuurlijk de max
Weigeren op een camping kan je af en toe in Frankrijk overkomen in de rest van Europa. niet
En die dikke wagen was natuurlijk de max
Weigeren op een camping kan je af en toe in Frankrijk overkomen in de rest van Europa. niet
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada