Wel of geen reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Xecto » di 2 jan 2024 22:47

Let ook even op de loadindex als je velg/band besteld. De aslast van een caravan is vaak meer dan van de gemiddelde personenauto.

Wij hebben, ook voor de kogeldruk, een stalen reservewiel met een setje bouten. Die bouten kosten de kop niet…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Arie W » di 2 jan 2024 23:01

We ‘krijgen’ twee nieuwe banden bij aflevering. Grote beurt van de klerk. Ik wil vragen om een oude band, 2020, op een stalen velg te leggen. Hoeft ook niet nieuw te zijn.

De Kojak krik had ik gezien maar omdat ik hem ook voor mijn auto wil gebruiken moet ik er een hebben die wat meer kan tillen en andere maten heeft.

Bouten heb ik inderdaad meegekregen uit het topic.

In de auto een makita membraanpomp op accu. Werkt prima om de boel op druk te houden. Komt ook nog een proppen setje bij.
Wat kan me gebeuren?
scratch.gif Afkloppen

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Niels83 » di 2 jan 2024 23:18

[re.gif]
Wat kan je gebeuren daar kan je een heel topic over vullen, maar moet je vooral niet te lang over denken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 23:19

As me..
Ook een Xiaomi accu compressor mee... propset mee.. caravan past op de schaarkrik van mijn auto.
Afkloppen... ik wil geen lekke banden.
Maar beter mee dan om verlegen.
Een handige Harry is sneller weer op pad indien nodig.

Trouwens.. dat slangetje komt bij de Klerk vandaan... ik schreef al... onze dealer Arie. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 3 jan 2024 08:30

Ik begrijp die angst nog steeds niet zo goed. Heb nu bij de Eriba wel een reseverwiel mee. Een nieuwe op een lichtmetalen velg. Zat erbij, voorraadwagen dus niets te kiezen. Hangt in een beugel onder de caravan (kost dus geen ruimte) en ik heb circa 80kg laadvermogen over. Dus geen reden om het ding eronderuit te halen en op zolder te dumpen. Heb overigens geen krik bij me en ook geen wielmoersleutel, dus kom uiteindelijk nog nergens. weenie.gif Wel in de auto een fles van dat bandendichtspul en op vakantie neem ik de Makita bandenpomp maar mee. Weegt vrijwel niets en de accu heb ik toch al bij me voor het accuboor.

Als de hut overgewicht had, was het reservewiel het eerste wat er onderuit was gegaan. In al die jaren 0 lekke banden op de caravan en vouwwagen en zeer weinig met de auto. Er zijn zoveel dingen die kapot kunnen, van ramen (wel een keer gehad) tot dakluiken om over een auto nog maar te zwijgen. We vinden het allemaal prima om niets aan reserve onderelen mee te nemen, behalve een band. Blijf dat heel apart vinden. Langs de weg staan met een kapotte accu of welk ander onderdeel dan maar ook is prima, maar langs de weg staan met een lekke band, zal en moet onmiddelijk en zonder hulp opgelost worden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Morgoth » wo 3 jan 2024 09:04

[re.gif]
+1

Ik heb 40 jaar geleden met de auto eens met een lekke band gestaan op de Péage. Toen zelf gewisseld. Alle meuk uit de kofferbak op de vluchtstrook en vervolgens het linker achterwiel van de auto gewisseld terwijl de vrachtwagens je de haren uit je nek rijden. Doodsangsten uitgestaan. Toen heb ik me voorgenomen dat NOOIT meer zelf te doen. Mocht ik een lekke band krijgen, dan bel ik een pechdienst en ga ik met mijn vrouw aan de andere kant van de vangrail zitten wachten. Ik ga mijn leven niet wagen voor een band.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » wo 3 jan 2024 09:28

[re.gif]
Dan rijdt je toch lekker door over de vluchtstrook naar de eerste de beste veilige plaats en stop je daar
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » wo 3 jan 2024 09:37

RDDR schreef:
wo 3 jan 2024 08:30
Ik begrijp die angst nog steeds niet zo goed.

<Knippie>

We vinden het allemaal prima om niets aan reserve onderelen mee te nemen, behalve een band. Blijf dat heel apart vinden. Langs de weg staan met een kapotte accu of welk ander onderdeel dan maar ook is prima, maar langs de weg staan met een lekke band, zal en moet onmiddelijk en zonder hulp opgelost worden.
Het geeft niet zo veel zin ECU of boordcomputer mee te nemen, die kan je sowieso zelf niet diagnoseren en wisselen.
Een accu gaat normaal gesproken niet in 1 keer dusdanig kapot dat je stil staat.

Een band daarentegen meestal wel en als je dan zelfredzaam bent en met een kwartiertje weer op weg kunt zijn, prima toch.

Ik ken voorbeelden van iemand die een weekje naar de wintersport ging op zaterdagmorgen met vrouw en 3 kinderen.
Rond de middag kregen ze een lekke band in Frankrijk en uiteindelijk op maandag waren ze pas weer geholpen en konden ze verder rijden naar de eindbestemming.

Leuk begin van je week ⛷️ vakantie.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door dieseltijger » wo 3 jan 2024 09:53

"Ik weet niet wat ik wil", of: "kan iemand mij bij de hand nemen en vertellen wat ik wil?"

Ik denk dat dat de achterliggende vraag is, of niet?

Dus:
1. Gooi een munt op, en laat het lot bepalen of je gaat wachten op hulp of vuile knieën gaat krijgen bij een leeggelopen stuk rubber
2. Dwing het geluk af, en haak je caravan aan en rij naar Voorschoten: https://www.omroepwest.nl/nieuws/459996 ... e-traditie (twee zegeningen voor de prijs van één) de pragmatische aard van de Katholieke kerk kennende hebben zij vast ook wel een nabijgelegen happening.

Niet te lang nadenken: voor je het weet heb je een lekke band. Voor wat het waard is: Ik heb de pest aan wachten, en heb een reserveband. En in dat geval: een keertje oefenen is te adviseren. Volgend probleem: Als ik in de UK op vakantie ga, dan schuift de wielhouder aan de verkeerde kant uit. Help. wat moet ik doen? Een andere caravan kopen waar het ding in de disselbak zit? Keuzes, keuzes.... mrgreen.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » wo 3 jan 2024 10:41

[re.gif]

Met een beetje mazzel ben je met 12 minuten weer weg

viewtopic.php?t=50531&start=400#p1071743

Setje past in een dashboardkastje knipoog.gif

Edit: de compressor zal je een ander plekje voor moeten zoeken bedenk ik mij nu…
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 3 jan 2024 12:51

deusjevo schreef:
wo 3 jan 2024 09:28
[re.gif]
Dan rijdt je toch lekker door over de vluchtstrook naar de eerste de beste veilige plaats en stop je daar
dan is echt alles kapot [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 3 jan 2024 12:53

RDDR schreef:
wo 3 jan 2024 08:30

Als de hut overgewicht had, was het reservewiel het eerste wat er onderuit was gegaan. In al die jaren 0 lekke banden op de caravan en vouwwagen en zeer weinig met de auto. Er zijn zoveel dingen die kapot kunnen, van ramen (wel een keer gehad) tot dakluiken om over een auto nog maar te zwijgen. We vinden het allemaal prima om niets aan reserve onderelen mee te nemen, behalve een band. Blijf dat heel apart vinden. Langs de weg staan met een kapotte accu of welk ander onderdeel dan maar ook is prima, maar langs de weg staan met een lekke band, zal en moet onmiddelijk en zonder hulp opgelost worden.
Zoals al vaker geschreven, helemaal mee eens, ik begrijp daar ook niets van scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » wo 3 jan 2024 13:04

Micky schreef:
wo 3 jan 2024 12:51
deusjevo schreef:
wo 3 jan 2024 09:28
[re.gif]
Dan rijdt je toch lekker door over de vluchtstrook naar de eerste de beste veilige plaats en stop je daar
dan is echt alles kapot [aschrik.gif]
Met aangepaste snelheid hè. knipoog.gif
Volgens mij wordt dat ook geadviseerd door de “instanties”?
Beter dan risico lopen op de vluchtstrook wat mij en wellicht is je band toch al total loss
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door JanP64 » wo 3 jan 2024 16:16

.. ik meen dat je helemaal niets mag doen op de vluchtstrook van de Peage.
Je bent verplicht de nooddienst te bellen, anders krijg je een boete.
En een "gewoon" bergingsbedrijf mag er ook niet komen. Dat moet allemaal via de contract-berger van dat betreffende stuk weg.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 3 jan 2024 16:20

deusjevo schreef:
wo 3 jan 2024 13:04
Micky schreef:
wo 3 jan 2024 12:51
deusjevo schreef:
wo 3 jan 2024 09:28
[re.gif]
Dan rijdt je toch lekker door over de vluchtstrook naar de eerste de beste veilige plaats en stop je daar
dan is echt alles kapot [aschrik.gif]
Met aangepaste snelheid hè. knipoog.gif
Volgens mij wordt dat ook geadviseerd door de “instanties”?
Beter dan risico lopen op de vluchtstrook wat mij en wellicht is je band toch al total loss
Je LM velg is ook stuk bedoel ik en als je in Duitsland pech hebt en de rand van je velg maakt een groef in het Asfalt, mag je het asfalteren vergoeden nou valt dat bij een auto velg wel mee schat ik in maar vrachtwagens maken echt grote groeven, zeker als het warm is en het asfalt zacht

Als je dus een spanningscontrole systeem hebt, wordt je al lang gewaarschuwd voor een lekke band voordat er echt iets mis is, je kunt zien hoeveel druk je nog hebt en dus veilig doorrijden, dan een prop plaatsen oppompen en doorrijden vanaf de parkeerplaats, een prop plaatsen doen zij ook.

dus ook hier weer: met sensoren is de kans op een klapband zeer klein (lees nihil) mij nog nooit gebeurd met vele jaren 80-100.000km per jaar. een zachte band kun je zelf fixen of een "ANWB" laten komen en het voor je laten oplossen. Ik weet dat Ab een klapband heeft gehad, die had alles voor elkaar en jonge banden, alleen de batterijen van de sensor waren leeg.
ik heb wel een paar keer in de laatste 15 jaar ofzo een spijker gehad in de auto, maar telkens gewaarschuwd en gewoon een plug erin, heb je oude troep en de spullen niet voor elkaar kun je beter 2 reservebanden meenemen [aschrik.gif] awhoea.gif

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Micky op wo 3 jan 2024 16:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Morgoth » wo 3 jan 2024 16:30

[re.gif]
Jep. Ik blies eens de motor van mijn 5 cilinder Fiat op. Ik kon de dweilkosten van de gelekte olie ook betalen.
Gelukkig hoefde ik geen vergoeding te betalen aan die mensen in die kilometers lange file die ontstond.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”