Nou, dat kon nog wel eens tegenvallen.
Kip Kompakt met hefdak van Brig
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
In Frankrijk??? Naar zuiden. Kan mistral zijn
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
@dieseltijger: Het half uurtje werk is mijn eigen ervaring. Of de garage dat doorberekend kan inderdaad nog wel eens tegenvallen
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Afhankelijk van de auto loopt er een schokdemper door de veer. Mag je met veerspanners in de weer, schokbreker Los nemen, enzovoorts.
Ik heb ooit met een monteur vanwege een gebroken veer dit kunstje uitgehaald bij een vw polo, en ook bij een Avensis is er behoorlijk wat demontage werk vereist
Omdat het niet zeker is of het deinen hierdoor voldoende afneemt, en je wellicht meer dan 250,- moet investeren, is het wellicht verstandig om eerst proef te draaien met een goedkopere oplossing.
Ik heb ooit met een monteur vanwege een gebroken veer dit kunstje uitgehaald bij een vw polo, en ook bij een Avensis is er behoorlijk wat demontage werk vereist
Omdat het niet zeker is of het deinen hierdoor voldoende afneemt, en je wellicht meer dan 250,- moet investeren, is het wellicht verstandig om eerst proef te draaien met een goedkopere oplossing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Eerst gewoon de dempers testen of ze wel versleten zijn lijkt me ook wel handig
Los daarvan lost geen enkele veer deinen op, die wil juist deinen en de dempers moeten dat stoppen, dus voor een deinende combi zijn andere veren geen oplossing, ook al kan iemand een keer het gevoel hebben dat zijn combi minder deint met andere veren, echter kan dit al aan 10-20kg op een andere plek in de caravan gelegen hebben, heel soms merk ik deinen kort na het wegrijden, dan verplaats ok wat gewicht en is het direct verdwenen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Nou ja, begin dus eerst met de simpele, onmiddellijk uitvoerige maatregelen voordat je geld gaat verbranden.
Plotseling opdoemend besef: ik varieer de beladingswijze nauwelijks. De ene keer dat ik de voortent inclusief tafel van de caravan naar de achterbak heb verplaatst - toch zo'n 30 kg - merkte ik geen bal verschil. De Avensis mag 1500 kg trekken, de Shuttle mag 1300 kg wegen, ik gebruik voor beiden banden van 35 euro per stuk. Op het dak van de Avensis zit ook voor 40 kg aan fietsen plus dragers.
Dus ofwel Toyota en kip hebben gewoon hun ontwerp goed op orde zodat de rij eigenschappen niet gevoelig zijn voor dit soort zaken of hun baasje is er niet gevoelig voor, of het zal wel een combinatie hiervan zijn.
Plotseling opdoemend besef: ik varieer de beladingswijze nauwelijks. De ene keer dat ik de voortent inclusief tafel van de caravan naar de achterbak heb verplaatst - toch zo'n 30 kg - merkte ik geen bal verschil. De Avensis mag 1500 kg trekken, de Shuttle mag 1300 kg wegen, ik gebruik voor beiden banden van 35 euro per stuk. Op het dak van de Avensis zit ook voor 40 kg aan fietsen plus dragers.
Dus ofwel Toyota en kip hebben gewoon hun ontwerp goed op orde zodat de rij eigenschappen niet gevoelig zijn voor dit soort zaken of hun baasje is er niet gevoelig voor, of het zal wel een combinatie hiervan zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Deinen is gewoon makkelijk te verhelpen, dat niets anders dan een wipwap beweging die je moet stoppen, gooi alles maar boven de as met een kogeldruk van 80kg en er deint niets, hang vervolgens fietsen op de dissel en compenseer dit door de tent op het zitje achterin te leggen en je heb een prachtige wipwap, dat is mijn punt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Zie ik het goed op de foto is het een ford focus 2 station hulpveren kan maar heeft ie niet nodig tis geen fransoos.
Maar op wat slechtere wegen kan die zeker wel wat deinen gewoon door de reacties van de caravan bij een station zit de kogel ook nog wat verder van de achteras af..
Maar op wat slechtere wegen kan die zeker wel wat deinen gewoon door de reacties van de caravan bij een station zit de kogel ook nog wat verder van de achteras af..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Dank je wel allemaal voor jullie reacties.
Ik ga eens kijken of het met meer kogeldruk verholpen is/wordt. Kan zo wie zo met de lading aan de gang om te kijken wat dat doet.
Auto is inderdaad een Ford focus station.
En we zijn door zuid Frankrijk gereden maar het heeft niet te maken met de mistral volgens mij.
Ik heb het idee dat het ook aan het wegdek kan liggen omdat het niet overal is dat hij (enorm) deint.
@dieseltijger, ik rijdt een ford focus station mag 1200 trekken maar mijn kip is beladen niet zwaarder dan 850
We gaan het zien op de terug weg
Ennuh al die technische dingen met de auto das niet aan mij besteed. Olie peilen , bandenspanning etc dat wel maar schokdempers en hulpveren
Ik doe een update als we terug zijn
Ik ga eens kijken of het met meer kogeldruk verholpen is/wordt. Kan zo wie zo met de lading aan de gang om te kijken wat dat doet.
Auto is inderdaad een Ford focus station.
En we zijn door zuid Frankrijk gereden maar het heeft niet te maken met de mistral volgens mij.
Ik heb het idee dat het ook aan het wegdek kan liggen omdat het niet overal is dat hij (enorm) deint.
@dieseltijger, ik rijdt een ford focus station mag 1200 trekken maar mijn kip is beladen niet zwaarder dan 850
We gaan het zien op de terug weg
Ennuh al die technische dingen met de auto das niet aan mij besteed. Olie peilen , bandenspanning etc dat wel maar schokdempers en hulpveren
Ik doe een update als we terug zijn
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Nog een psychische optie: accepteren. En o ja: jouw achterbanden oppompen op een hogere druk. Bij mijn auto moet de druk met 0,4 Bar oid verhoogd worden Staat in het boekje of op een sticker welke druk van toepassing is als je een caravan trekt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Even veren vervangen is geen klusje voor tussendoor. En als het misgaat met de veerspanners zelfs levensgevaarlijk. Als de veer van je spanner afschiet, dan overleef je het mogelijk niet. Ik heb zelf de gebroken voorveer van onze Peugeot vervangen. Dat was best spannend. De krachten die erop komen zijn enorm. Bovendien moet er veel los. Uiteindelijk wel gelukt maar al met al best veel werk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
het gaat hier om de achterveren. Ik ga ervanuit dat die eenvoudig tussen de draagarm en de bovenkant geklemd zitten. Door het verwijderen van de schokbreker, zakt de draagarm iets verder naar onderen en kan je de veer zo verwijderen. Dus geen veerspanner nodig
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Niet altijd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
We zijn we weer, hogere kogeldruk maakte een wereld van verschil!!! Thanx guys
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Dus het niet opvolgen van de adviezen over achterveren, banden oppompen, veerbegrenzers tussen de windingen plaatsen, dempers vervangen (kosten vanaf 30 tot 300 Euro per afzonderlijke maatregel) heeft jou heel wat geld bespaard.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Ik zat op het moment van mijn vraag ook in het buitenland en was daar niet van plan om er iets aan te doen behalve dan anders te laden
Maar inderdaad het bespaart geld want het is niet nodig iets te veranderen , opletten op de kogeldruk is genoeg.
Na de hogere kogeldruk een hele stabiele kip achter de focus
Maar het is wel leerzaam geweest, ik weet nu dat er genoeg mogelijkheden zijn
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Top zo zie je maar weer, vaak is de oplossing veel simpeler dan velen denken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Naarmate de tijd verstrijkt blijft jouw beladingswijze in toenemende mate hetzelfde. Dan wen je ook aan het gedrag van jouw caravan. Zo let ik totaal niet meer op de belading.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Klopt het zal naar mate ik vaker weg ga in grote lijnen hetzelfde blijven.
Vandaag de kip ff aan de buitenkant schoon gemaakt en wat dingen gezien die aandacht vereisen.
Zoals de inlegbiezen met daaronder de schroeven.
Wat mij verder op viel was dat het hefdak schuin ligt wanneer het dicht is.
Kan ik dit op een simpele manier oplossen?
Ik heb geprobeerd om het recht te krijgen maar lukt niet echt.
Vandaag de kip ff aan de buitenkant schoon gemaakt en wat dingen gezien die aandacht vereisen.
Zoals de inlegbiezen met daaronder de schroeven.
Wat mij verder op viel was dat het hefdak schuin ligt wanneer het dicht is.
Kan ik dit op een simpele manier oplossen?
Ik heb geprobeerd om het recht te krijgen maar lukt niet echt.
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Wat bedoel je met "niet recht"? Voor hoger dan achter? Of links hoger dan rechts? Of "niet in het midden"?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Beide punten herken ik. De schroeven onder de inlegbiezen zijn verzinkt en niet van rvs. In de loop van de jaren gaat dit roesten en zetten ze uit waardioor het biesje naar voren komt. De schroeven kan je meestal nog net loskrijgen. Zorg voor een goed passende schroevendraaier en drukt de schroevendraaier hard in de kop en dan heel langzaam draaien. Is het gleufje in de schroefkop niet meer goed, dan kan je met een dremel de gleuf inslijpen, dat heeft mij meermaals gered. Wil dat ook niet meer, dan moet je het schroefje uitboren. Ik heb er voor gekozen om vervolgens het profiel te verwijderen en het rubber profiel te vervangen. Een aanzienlijke klus, maar dan blijft je caravan gegarandeerd waterdicht (oude rubber en nafdichting was bij mij aan de achterzijde aan het vergaan. Als je de zijprofielen verwijderd hebt, kijk dan ook even naar de aansluitingen van de horizontale platen op het dak, dat is een zwak punt mbt lekkage. Wel een winterklus hoor. Adressen voor materialen (grijze en gele biesjes, kit en rubber profiel heb ik wel voor je)Brig schreef: ↑di 24 aug 2021 21:09Klopt het zal naar mate ik vaker weg ga in grote lijnen hetzelfde blijven.
Vandaag de kip ff aan de buitenkant schoon gemaakt en wat dingen gezien die aandacht vereisen.
Zoals de inlegbiezen met daaronder de schroeven.
Wat mij verder op viel was dat het hefdak schuin ligt wanneer het dicht is.
Kan ik dit op een simpele manier oplossen?
Ik heb geprobeerd om het recht te krijgen maar lukt niet echt.
Dat het hefdak soms schuin ligt is een eigenschap van de constructie. Goed oppassen bij het sluiten en ligt hij toch schuin (de gespen aan de binnenzijde kunnen dan niet netjes sluiten) kan je hem handmatig vanuit binnen iets optillen en rechtleggen
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Dat hoeft allemaal niet, kop van het schroefje afslijpen met dremel en exact tussen de huidige schroefjes nieuwe gaatjes boren en nieuwe RVS schroefjes erin
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
@micky: is rvs niet een beetje link in verband met het optreden van contacterosie op het punt waar de schroef door de beplating heen gaat?
Zink is onedeler dan Alu, en liever de zinklaag van een schroefje aangetast dan jouw plaat.
Zink is onedeler dan Alu, en liever de zinklaag van een schroefje aangetast dan jouw plaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
Snap ik, maar ben er zelf niet zo bang voor, je draait hem ook helemaal in de kit, maar wil je 100% garantie, dan idd beter verzinkt gebruiken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kip Kompakt met hefdak van Brig
@jaza: oh graag adres waar ik de biezen etc kan krijgen, aangezien mijn kip nog geen stalling heeft wil ik het zsm gaan doen en bedankt voor de andere tips.
Het dak ligt schuin in de zin van voor heb ik 10 cm en achter 2 cm dus op die manier.
Ik heb geprobeerd om het dak van binnenuit rechter te leggen maar juist dan lijkt het of de sluit beugels niet goed zitten
@micky: Thanx voor de tips
Allemaal weer bedankt voor het meedenken
Het dak ligt schuin in de zin van voor heb ik 10 cm en achter 2 cm dus op die manier.
Ik heb geprobeerd om het dak van binnenuit rechter te leggen maar juist dan lijkt het of de sluit beugels niet goed zitten
@micky: Thanx voor de tips
Allemaal weer bedankt voor het meedenken