Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » di 1 jun 2021 15:00

Mooi Bert....
Dat zal je best bevallen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 145
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door bertgolf116 » di 1 jun 2021 15:24

Dank je Chris,
maar moet me toch van het hart dat ik kleine dingen van Knaus niet helemaal begrijp, bv onder het frans bed waar je mega ruimte hebt om allerlei zooi te stouwen staan de trafo voor vloerverwarming zonder enige bescherming scratch.gif scratch.gif . Dat zijn zo van die kleine dingen, lichtschakelaar voor zit in de verste hoek ipv kort aan de instapkant. Is allemaal niet bijzonder maar ik zou het net even anders gedaan hebben, verder een droom hoor thumbup.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Pakkie » di 1 jun 2021 15:56

Mooie caravan heb je gekocht thumbup.gif
"Onbegrijpelijke of onlogische" zaken kom je wel vaker tegen bij caravans helaas. Het is niet voor niks dat velen direct na levering aan het klussen gaan met het (ver)plaatsen van schakelaars van bijvoorbeeld de vloerverwarming, montage van dimmers etc.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Peutje
Berichten: 653
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Peutje » di 1 jun 2021 19:12

Hele mooie hut, lekker compleet. Ga je veel plezier aan beleven.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » di 1 jun 2021 19:12

bertgolf116 schreef:
di 1 jun 2021 15:24
Dank je Chris,
maar moet me toch van het hart dat ik kleine dingen van Knaus niet helemaal begrijp, bv onder het frans bed waar je mega ruimte hebt om allerlei zooi te stouwen staan de trafo voor vloerverwarming zonder enige bescherming scratch.gif scratch.gif . Dat zijn zo van die kleine dingen, lichtschakelaar voor zit in de verste hoek ipv kort aan de instapkant. Is allemaal niet bijzonder maar ik zou het net even anders gedaan hebben, verder een droom hoor thumbup.gif
Helemaal mee eens Bert...
Zo kon ik in eerste instantie de powerschakelaar van de boiler niet vinden.... zo stom..
Blijkt dat ze bij Knaus de bij de boiler meegeleverde Truma boiler schakelaar gewoon gebruikt hebben.
En daar zit 2 meter snoer aan.... dat was ook de max. mogelijkheid om te plaatsen.
Zit dus achter een gordijntje.... raar maar waar...
En de vloerverwarming schakelaar.... ook geplaats op een plekkie wat zeker niet door een caravan-kampeerder is bedacht..
Onder de hangkastbodem.
Echter... kijk eens bij andere merken caravans... ook dingen dat je denkt.... mmmm ... dom....
Zaligmakend is er helaas niets....

Dus... wat Pakkie al schreef... we zijn heerlijk aan de knutsel gegaan toen....aangepast naar mijn wensen... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 145
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door bertgolf116 » vr 4 jun 2021 09:21

[re.gif]
Ja Chris, ze hebben de schakelaar nu op de plank geplaatst die de omvormer en aardlekschakelaar afschermt ,maar je moet wel de hangkast eerst opendoen om de schakelaar te bedienen en troost je de Truma boiler schakelaar zit nog steeds achter het gordijntje naast de keuken. haphop.gif scratch.gif scratch.gif stom.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door daniel1975 » za 5 jun 2021 12:08

Bij de Sport 450 zit de schakelaar vlak boven de vloer aan de zijwand van het franse bed, tegenover het wasbakje. Ook niet de eerste plek waar je zoekt.
Het onbeschermd monteren van allerhande zaken onder het bed had ik mij ook al over verbaasd.
Zie ook mijn review.
Overigens vrijwel allemaal kleine dingen die snel naar je eigen hand te zetten zijn.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 960
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Sofie64 » za 5 jun 2021 19:55

Prachtige caravan thumbup.gif
Bevalt die enduro slide goed ?
Hebben wij ook besteld.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Dennis69
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 jan 2020 11:33

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Dennis69 » wo 9 jun 2021 22:34

Gefeliciteerd met je nieuwe hut. Ik vind het ook een hele mooie caravans (binnen/buiten) en krijg bij geen ander merk/type hetzelfde warme gevoel maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Wij hebben de sudwind 450 FU van 2020 en volgens mij zo goed als hetzelfde t.o.v. model 2021. Wij hebben hem nu een klein jaartje in gebruik en zijn echt super tevreden. Ook die van ons zit bomvol opties. Er zijn zoals hierboven omschreven altijd wel dingen waar kennelijk niet goed over nagedacht is. Zo heb ik zelf al best veel aan de caravan aangepast/veranderd. Klein overzichtje: Die voedingstrafos onder het bed heb ik op een houten plaat gemonteerd en rechtstandig tegen de zijkant van de koelkast geplaatst. Ideaal en scheelt veel ruimte. Het serviceluik van de verswatertank heb ik laten vergroten en de boiler onder de bank verplaatst. Hierdoor extra ruimte welke ook van buiten te benaderen is. De stroomtoevoer heb ik verplaatst naar de achter en voorkant (om schakeling) zodat ik niet op de knieën hoef om de stekker door te voeren. Ook heb ik een waterpunt aan de buitenkant laten maken waarop de Gardena koppeling past. Binnen verlichting aangepast met extra schakelaars en dimmer en twee extra stopcontacten ingebouwd. Schakelaar vloerverwarming en thermostaat achter TV. TV geluid bedraad naar radio (aanrader). Zitbanken verstevigt tegen doorzakken. Slanghaspels in disselbak. De toiletbril valt vanzelf naar beneden maar dat moet ik nog oplossen. Gasbuitenpunt verplaatst naar achteren (zat voor maar toch niet ideaal). Het tussengordijntje eruit gehaald en plankjes in de nis gebouwd. Ventilator koelkast ingebouwd. Wij hebben niet voor een airco gekozen maar een Maxxfan laten inbouwen (zijn we zeer tevreden over). 8 klapbakjes naast het aanrecht opgehangen voor de koffie en thee. Verder een bordaccu met hoofdschakelaar en een thule dakluifel. Alko mover met elektrische uitdraaisteunen. ATC plus bandenspanning en waterpas app. Ook gelijk de dikkere matrassen genomen... echt een hele fijne caravan waar ook wij de komende jaren heel veel plezier mee gaan beleven. Mocht ik iemand op ideeën hebben gebracht, een fotootje is zo gemaakt knipoog.gif

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 145
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door bertgolf116 » zo 27 jun 2021 13:59

Hallo Dennis, [re.gif] haphop.gif

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's mbt schakelaar vloerverwarming, en de verplaatste trafo's onder het bed, en waar je de 12v voor de koelkast ventilators hebt gevonden.
Heb je een setje ventilators gekocht of zelf geknutseld? scratch.gif

groet Bert
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » zo 27 jun 2021 14:27

[re.gif]

Ik zal maar even antwoorden..
De VV schakelaar zit bij mij nu zoals op de foto.

En voor de fanntjes achter de kk..
Als je de bovenste laden er even uitneemt... blokkerinkje aan de zijkant achter dat plastic dekseltje in de alu lader rail los, en de lade pak je er zo uit..
Achter tegen de KK kant aan zitten een stuk of 5 WAGO klemmen.
Daar zit ook permanente 12 volt bij, uitstekend geschikt voor fannetjes.
Wel even meten welke bedrading je moet hebben, zit ook van de pomp bij.

( ik heb het bij een andere forummer met een 60 years ook daar afgetapt.)

VV schakelaar nu.
.
Vloerverwarming schakelaar verplaatst.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

frdv
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 7 apr 2021 16:53

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door frdv » wo 30 jun 2021 19:25

Wij hebben inmiddels met onze Knaus Sudwind 450 FU van dit jaar onze eerste trip erop zitten.
Wat hebben we geconstateerd: uitdraaisteunen werkten veel te zwaar. Koste bijna mijn boormachine. Heb op zaterdagmiddag in Duitsland ongeveer 40 km moeten rijden voor een tube vet die het probleem maar zeer gedeeltelijk oploste.

Een buurman op de camping wilde via bluetooth zijn koptelefoon koppelen maar kwam op de bluetooth ontvanger in onze caravan uit. Een vreemde gewaarwording als je rustig onder de luifel zit en er komt opeens (heel) veel geluid uit de caravan. Onbegrijpelijk dat de voor ingestelde code 0000 is en (waarschijnlijk) ook niet te vervangen is. Leuk als je ’s nachts ligt te slapen en een lollige iemand maakt contact met jouw bluetooth ontvanger en blaast je vervolgens je bed uit. Ik heb inmiddels de 12 volt los gekoppeld en wacht af of de dealer hiervoor een oplossing heeft of dat ik hem niet meer ga aan sluiten op de 12 volt.

Wat ook bijzonder is dat als je een lichtgewicht 5 kg gasfles wil plaatsen in de disselbak deze te klein is om goed vastgezet te worden. Ook is de slang naar de aansluiting op de fles aan de korte kant. Alsof in deze disselbak alleen grote zware gasflessen moeten worden geplaatst.
Verder waren er door ons nog wat kleine dingen geconstateerd.

Caravan is inmiddels weer bij de dealer gebracht en deze zouden de geconstateerde gebreken verhelpen. Voor wat betreft een eventuele oplossing voor de gasfles ben ik wel benieuwd aangezien men die op dat moment niet direct paraat had.

Verder is de caravan ons prima bevallen in de veertien dagen dat we hem hebben gebruikt en rijdt hij erg fijn achter de auto.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » wo 30 jun 2021 19:34

[re.gif]

Hoi.... dus er moet wat gestroomlijnd worden om het allemaal helemaal top te maken.

Je gasflessen story herken ik wel.
De oosterburen gebruiken idd die enorme grote gasflessen, en daar is de plek dan ook naar.
Ik heb ook 2 stuks 5 kg flessen en heb achter beide flessen plaatsen 2 stukken multiplex gemaakt.
En gelijmd en geschroeft... en goed opgelet dat de schroeven in de originele gaten van de spanbanden kwamen.
Daarachter zit nl een versteviging.
Samen met nog wat schroeven en de lijm zijn het 2 heel stevige platen geworden, en daarop zitten nu 2 spanbanden boven elkaar stevig vast.
Elke fles 1 spanband rond de bovenkant waar de fles uitbuikt, en een in het midden van de buik.
Heel stevig.... prima vast...
Ik heb er foto's van maar die moet ik effe zoeken...komt..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door daniel1975 » do 1 jul 2021 11:14

Dennis69 schreef:
wo 9 jun 2021 22:34
Ventilator koelkast ingebouwd.
Dit blijf ik bijzonder vinden, lees dat best vaak.
Is dit echt zo'n probleem in warme gebieden? Met de vouwwagen en onze Mobicool Hybdrid koelbox hadden we echt nooit problemen, ook niet in 35gr in de Drome.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Ron » do 1 jul 2021 11:31

daniel1975 schreef:
do 1 jul 2021 11:14
Dennis69 schreef:
wo 9 jun 2021 22:34
Ventilator koelkast ingebouwd.
Dit blijf ik bijzonder vinden, lees dat best vaak.
Is dit echt zo'n probleem in warme gebieden? Met de vouwwagen en onze Mobicool Hybdrid koelbox hadden we echt nooit problemen, ook niet in 35gr in de Drome.
Hybrid dat is het toverwoord.
Op 220 is het een compressor koelkast.
In 99% van de caravans zit een absorbtie koelkast.
En daar moet je wel zorgen voor voldoende luchtcirculatie.
Hoewel onze nieuwe koelkast het wel beter doet als de oude
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

frdv
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 7 apr 2021 16:53

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door frdv » za 3 jul 2021 23:14

Ja wij hebben onze Knaus 450 FU weer opgehaald bij de dealer. Zij hebben er twee nieuwe uitdraaisteunen onder gezet. Verder nog wat kleine dingen verholpen zoals een rubber van het bagageluik vastlijmen en de hordeur vastgezet. Ook is er in de disselbak een steun voor de gasfles bij geplaatst waardoor een 5 kg lichtgewicht gasfles nu ook goed vastgezet kan worden. Alles is dus prima opgelost door de dealer.

Helaas is er geen oplossing voor het bluetooth probleem dus ik heb de deze unit inmiddels maar uit de caravan gehaald. In het verleden werden er op deze plek een radio ingebouwd maar dat is helaas in deze nieuwe 60 years versie niet meer het geval.

Voor wat betreft de koelkast. Bij een temperatuur van boven de 30 graden bleef deze uitstekend zijn werk doen tot in het vriesvak toe zonder ventilatoren. Dus voorlopig ga ik daar nog niet aan beginnen zolang hij het zonder ook goed doet.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door moyzo » zo 4 jul 2021 08:48

frdv schreef:
za 3 jul 2021 23:14
Ook is er in de disselbak een steun voor de gasfles bij geplaatst waardoor een 5 kg lichtgewicht gasfles nu ook goed vastgezet kan worden. Alles is dus prima opgelost door de dealer.
Over welke gasflessen hebben jullie het? wij hebben de benegas light 5 kilo en denken er aan om te switchen naar een andere ( mede door de hoge navulkosten). Deze passen redelijk en zijn volgens mij wat dikker dan de blauwe flessen, maar denk er aan om ook een aanpassing mee te nemen in het lijstje met na-opleverpunten die nog gedaan moeten worden bij de dealer binnenkort.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 406
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Bart-P » zo 4 jul 2021 20:36


Chris schreef:Je gasflessen story herken ik wel.
Ik heb ook 2 stuks 5 kg flessen en heb achter beide flessen plaatsen 2 stukken multiplex gemaakt.
... en goed opgelet dat de schroeven in de originele gaten van de spanbanden kwamen.
Daarachter zit nl een versteviging.
Wat een goede tip Chris. Mijn gasflessen zijn nog kleiner (ik heb campingaz 907.
Dus ik heb meteen uitgevoerd wat jij beschreef, alleen de lijm niet, is bij mij niet nodig.

Zo ziet dat eruit.

Afbeelding
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » zo 4 jul 2021 21:28

[re.gif]

Mijn plankies zijn wel wat groter hoor Bart.
Zitten dan ook 2 spanbandjes op die rond een 5 kg fles zitten.
Ik heb me klem gezocht maar kan er geen foto van vinden.
Binnenkort dan maar maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 406
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Bart-P » zo 4 jul 2021 21:35

Voor mij is dit groot zat. Ik ga niet over op grote flessen.
Ga ik toch over op groot, dan kan de beugel omhoog of terug op de originele plek.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » zo 4 jul 2021 21:45

[re.gif]
Ik snap idd dat de bovenste 2 schroeven de originele plek van de spanband was...
Ook weer klaar die klus.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

frdv
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 7 apr 2021 16:53

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door frdv » zo 4 jul 2021 21:51

Ik heb inderdaad een Benegas 5 kilo fles. De dealer heeft een tweede beugel wat lager geplaatst en nu kan ik de gasfles wel vast zetten. Hij staat nu overigens wel stijf tegen het reservewiel aan in de disselbak. Ook de, naar mijn mening, te korte slang past nu op de fles. Bij de dealer gaven ze aan dat deze slang niet te vervangen was voor een wat langere slang.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Ron » zo 4 jul 2021 22:14

Bij de sport(2021) passen wel goed de 5 en 6kg flessen in.
Ik zal morgen wel ff een foto maken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
SunMaster
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 apr 2021 16:50

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door SunMaster » ma 5 jul 2021 15:06

Chris schreef:
wo 30 jun 2021 19:34

Je gasflessen story herken ik wel.
Ik heb ook 2 stuks 5 kg flessen
Hallo,
Mag ik vragen waarom 2 flessen gas van 5kg en niet 1 fles van 10kg?
Ik heb zelf 1 lichtgewichtfles bij van 10kg omdat ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn.

Groeten,
Jaap
BMW X3 30D met Hobby 545 De Luxe Edition 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch maar Knaus Südwind 60 years besteld

Bericht door Chris » ma 5 jul 2021 15:20

[re.gif]
Als de ene leeg is sluit ik de andere aan en wissel de lege om.

Eerder had ik ook een gas bbq...niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”