Ingewikkelde gewichten vraag
Ingewikkelde gewichten vraag
Hi allemaal,
Wij staan op het punt onze eerste caravan te kopen.
Nu is de caravan 'teruggezet' naar 1300kg waardoor er maximaal 150kg bagage mee kan. Hij kan echter worden opgehoogd naar 1500kg.
Onze Volvo mag dit (1500kg) trekken máár de Volvo heeft ook een toegestane maximum massa van 2180 kg en een ledig gewicht van 1524 kg. 1500 + 2180 is 3680 kg dus te veel voor B rijbewijs.
Mijn idee:
Caravan naar 1500kg
toegestasne max massa auto verlagen naar 2000 kg
Dit kost me dan 2 x 60 euro oid (de gewichtsaanpassingen) tegenover 600-1000 euro voor BE rijbewijs.
Nu de vraag: Kan en mag dit zo?
Wij staan op het punt onze eerste caravan te kopen.
Nu is de caravan 'teruggezet' naar 1300kg waardoor er maximaal 150kg bagage mee kan. Hij kan echter worden opgehoogd naar 1500kg.
Onze Volvo mag dit (1500kg) trekken máár de Volvo heeft ook een toegestane maximum massa van 2180 kg en een ledig gewicht van 1524 kg. 1500 + 2180 is 3680 kg dus te veel voor B rijbewijs.
Mijn idee:
Caravan naar 1500kg
toegestasne max massa auto verlagen naar 2000 kg
Dit kost me dan 2 x 60 euro oid (de gewichtsaanpassingen) tegenover 600-1000 euro voor BE rijbewijs.
Nu de vraag: Kan en mag dit zo?
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Dat kan en mag
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Kan en mag
Maar.... 600-1000 voor een B-E rijbewijs is in tegenstelling tot die 60 euro niet alleen voor een papiertje. Je leert ook om goed en veilig met zo’n combinatie te rijden. En het is eenmalig.
Maar dan ben ik ook van mening dat het belachelijk is dat je een caravan mag trekken met alleen een B rijbewijs. Ongeacht formaat van de caravan.
Maar.... 600-1000 voor een B-E rijbewijs is in tegenstelling tot die 60 euro niet alleen voor een papiertje. Je leert ook om goed en veilig met zo’n combinatie te rijden. En het is eenmalig.
Maar dan ben ik ook van mening dat het belachelijk is dat je een caravan mag trekken met alleen een B rijbewijs. Ongeacht formaat van de caravan.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Ja dit kan en mag, je moet je alleen afvragen of je dan uitkomt kwa gewichten, de fabrikanten laten vaak een kale uitvoering wegen voor de keuring, een auto vol in de opties weegt dus meer dan er op je kenteken kaart vermeld staat.
Tuurlijk leer je een hoop tijdens je BE opleiding, ik heb zelf ook niet m’n BE rijbewijs maar heb wel altijd met trekkers en aanhangers gereden van jongs af aan al, kan dus wel stellen dat ik veilig en goed kan rijden met een caravan ongeacht het formaat of gewicht........
het BE rijbewijs hebben,wil nog niet zeggen dat je ook goed kunt rijden, sommige mensen vinden het al lastig om met alleen een auto te rijden terwijl ze wel hun rijbewijs hebben en zullen het wel nooit onder de knie krijgen.
Er zijn er ook genoeg die een BE rijbewijs hebben maar niet een een caravan op z’n plek kunnen zetten en altijd de mover gebruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tuurlijk leer je een hoop tijdens je BE opleiding, ik heb zelf ook niet m’n BE rijbewijs maar heb wel altijd met trekkers en aanhangers gereden van jongs af aan al, kan dus wel stellen dat ik veilig en goed kan rijden met een caravan ongeacht het formaat of gewicht........
het BE rijbewijs hebben,wil nog niet zeggen dat je ook goed kunt rijden, sommige mensen vinden het al lastig om met alleen een auto te rijden terwijl ze wel hun rijbewijs hebben en zullen het wel nooit onder de knie krijgen.
Er zijn er ook genoeg die een BE rijbewijs hebben maar niet een een caravan op z’n plek kunnen zetten en altijd de mover gebruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Ben met bovenstaand eens, laat de auto wegen maar ook de caravan.
Op vakantieveilingen heb je wel eens BE acties.
Zou zelf voor het rijbewijs kiezen, staat nog in de planning.
Met B mag je ook niet met lege 2 tons karren rijden etc.
Eric
Op vakantieveilingen heb je wel eens BE acties.
Zou zelf voor het rijbewijs kiezen, staat nog in de planning.
Met B mag je ook niet met lege 2 tons karren rijden etc.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
De site van de overheid is hier duidelijk over,
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Laten wegen is niet echt nodig, het gaat om gewichten op papier
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Als je geen E wilt halen achter B ...
Dan lijkt mij de door jou geschetse aanpassing van de Volvo de beste.
Voordeel is gewoon dat de Volvo op papier dan wel minder mag laden, maar dit in de praktijk nooit gecontroleerd zal worden.
En de Volvo blijft dezelfde volledig capabele trekker.
Je gaat niet in extremen zoals ook wel eens gebeurt, de combi blijft veilig..
Blijft..
E is echt niet slecht om te "scoren".
Je leert er toch "kneepjes" die het de bestuurder makkelijker maakt.
Soms op vakantieveilingen zijn er idd aanbiedingen.
Wat ik evengoed zou adviseren is om met de volledig lege caravan direct langs een weegbrug te rijden.
En niet schrikken als het gewicht niet gelijk is aan wat het kenteken vermeld...dat is nl meestal helaas wel het geval.
Daarom is verlagen van het caravan gewicht juist niet handig...dan blijft er niks over aan laadcapaciteit.
Succes...
Dan lijkt mij de door jou geschetse aanpassing van de Volvo de beste.
Voordeel is gewoon dat de Volvo op papier dan wel minder mag laden, maar dit in de praktijk nooit gecontroleerd zal worden.
En de Volvo blijft dezelfde volledig capabele trekker.
Je gaat niet in extremen zoals ook wel eens gebeurt, de combi blijft veilig..
Blijft..
E is echt niet slecht om te "scoren".
Je leert er toch "kneepjes" die het de bestuurder makkelijker maakt.
Soms op vakantieveilingen zijn er idd aanbiedingen.
Wat ik evengoed zou adviseren is om met de volledig lege caravan direct langs een weegbrug te rijden.
En niet schrikken als het gewicht niet gelijk is aan wat het kenteken vermeld...dat is nl meestal helaas wel het geval.
Daarom is verlagen van het caravan gewicht juist niet handig...dan blijft er niks over aan laadcapaciteit.
Succes...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Het leeg gewicht van die volvo kan zo maar 200kg hoger zijn dan aangegeven op de kenteken kaart, dan houd ts niet veel laadvermogen meer over.
2 praktijk voorbeelden, onze Suburban op papier 2520 kg gewogen 2780 kg, de mercedes op papier 2180 kg gewogen 2363 kg.
Bijde zijn gewogen in Belgie bij de autocontrole op een geijkte 5 tons weegbrug.
Wat al geschreven is de fabrikant bied een kale auto aan en hangt deze vervolgens vol extra's die niet mee gewogen zijn.
Je kan beter voor BE opteren want op de manier die jij je voorsteld ben je heel erg snel overladen.
2 praktijk voorbeelden, onze Suburban op papier 2520 kg gewogen 2780 kg, de mercedes op papier 2180 kg gewogen 2363 kg.
Bijde zijn gewogen in Belgie bij de autocontrole op een geijkte 5 tons weegbrug.
Wat al geschreven is de fabrikant bied een kale auto aan en hangt deze vervolgens vol extra's die niet mee gewogen zijn.
Je kan beter voor BE opteren want op de manier die jij je voorsteld ben je heel erg snel overladen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
hallo
Ik vraag mij af of je het max gewicht van de Volvo wel KAN verlagen
- waarom moet het gewicht van de caravan naar 1500? kan dat niet naar 1400 ?
-en zo als eerder al te lezen staat zou ik gaan voor de E achter de B
als je een beetje kan rijden met een aanhanger of caravan heb je dat (voor zo ver ik weet) in 1 dag
Ik vraag mij af of je het max gewicht van de Volvo wel KAN verlagen
- waarom moet het gewicht van de caravan naar 1500? kan dat niet naar 1400 ?
-en zo als eerder al te lezen staat zou ik gaan voor de E achter de B
als je een beetje kan rijden met een aanhanger of caravan heb je dat (voor zo ver ik weet) in 1 dag
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Dat maakt voor het rijbewijs niets uit. Je bent dan overbeladen (en zou daar een bekeuring voor kunnen krijgen) maar dat is technisch geen punt, het is alleen maar een papieren kwestie.hoboken schreef: ↑vr 25 sep 2020 11:59Het leeg gewicht van die volvo kan zo maar 200kg hoger zijn dan aangegeven op de kenteken kaart, dan houd ts niet veel laadvermogen meer over.
2 praktijk voorbeelden, onze Suburban op papier 2520 kg gewogen 2780 kg, de mercedes op papier 2180 kg gewogen 2363 kg.
Bijde zijn gewogen in Belgie bij de autocontrole op een geijkte 5 tons weegbrug.
Wat al geschreven is de fabrikant bied een kale auto aan en hangt deze vervolgens vol extra's die niet mee gewogen zijn.
Je kan beter voor BE opteren want op de manier die jij je voorsteld ben je heel erg snel overladen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
BE halen is nooit verkeerd en kan via veilingsites vaak tegen leuke tarieven in 1 dag gehaald worden.
Vaak is het wel zo dat de partner ook in staat moet zijn om de combinatie te besturen, al dan niet in noodsituaties.
Dan moet BE 2x gehaald worden of inderdaad spelen met de gewichten op papier.
De auto in dit geval verlagen in maximaal gewicht lijkt mij een goede optie.
Wel met de tip om goed na te denken over zoveel mogelijk gewicht in de auto behouden t.b.v. stabiliteit en dus minder in de caravan.
Vaak is het wel zo dat de partner ook in staat moet zijn om de combinatie te besturen, al dan niet in noodsituaties.
Dan moet BE 2x gehaald worden of inderdaad spelen met de gewichten op papier.
De auto in dit geval verlagen in maximaal gewicht lijkt mij een goede optie.
Wel met de tip om goed na te denken over zoveel mogelijk gewicht in de auto behouden t.b.v. stabiliteit en dus minder in de caravan.
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Dat is toch helemaal geen moeten en daar zijn voldoende alternatieven voor te bedenken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
RE.gif
nee klopt, verkeerde woordkeuze.
Ik bedoel dat het gewenst kan zijn en dan meespeelt in de overweging om BE te halen.
nee klopt, verkeerde woordkeuze.
Ik bedoel dat het gewenst kan zijn en dan meespeelt in de overweging om BE te halen.
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
RE.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Als het je eerste caravan wordt, is het helemaal niet erg om nog wat te leren rijden met een combi. Ook is de kans groot dat je in de toekomst alsnog aan BE moet, dus waarom nu niet? met 120 euro korting omdat de gewichten kunnen blijven wat ze zijn?
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Beiden rijden was ook hier mijn afweging. Zowel mijn vrouw als ik rijden met de caravan erachter en dat willen we ook graag zo houden.
Dan is het dus 2 x BE
Dus wij hebben ervoor gekozen om de combinatie zo uit te zoeken dat deze onder de 3500kg blijft. Voor de huidige combi zijn daarvoor geen aanpassingen nodig, in het verleden wel gedaan, zowel voor de vorige caravan als voor 1 auto.
Dan is het dus 2 x BE
Dus wij hebben ervoor gekozen om de combinatie zo uit te zoeken dat deze onder de 3500kg blijft. Voor de huidige combi zijn daarvoor geen aanpassingen nodig, in het verleden wel gedaan, zowel voor de vorige caravan als voor 1 auto.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Is het ook niet zo, dat als je op papier op de of onder de 3500kg zit, en met controle toch meer weegt dan 3500kg je echt een probleem hebt? (zonder BE)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
RE.gif
Alleen voor overbelading maar niet voor het rijbewijs. Ook al zou je E hebben, heb je een probleem met overbelading. Voor het rijbewijs geldt alleen dat de papierengewichten moeten kloppen.
Alleen voor overbelading maar niet voor het rijbewijs. Ook al zou je E hebben, heb je een probleem met overbelading. Voor het rijbewijs geldt alleen dat de papierengewichten moeten kloppen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Je hoeft dus enkel een persoon of bagage langs de weg te laten staan in dat geval :p
Ik heb gewoon mijn B+E gehaald, en mijn vriendin gaat volgend jaar ook de hare halen voor we lang op vakantie gaan. Al genoeg blij mee geweest toen ik door een verkeerde midden op een bospad 'even' moest keren. De simpele dingen die je met het rijbewijs halen leert.. Als je al zoveel geld over hebt voor een caravan hoort het rijbewijs er ook bij, maar dat is mijn mening.
Ik heb gewoon mijn B+E gehaald, en mijn vriendin gaat volgend jaar ook de hare halen voor we lang op vakantie gaan. Al genoeg blij mee geweest toen ik door een verkeerde midden op een bospad 'even' moest keren. De simpele dingen die je met het rijbewijs halen leert.. Als je al zoveel geld over hebt voor een caravan hoort het rijbewijs er ook bij, maar dat is mijn mening.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Als je ,op papier,1 kg te zwaar bent,dus boven de 3500 kg,krijg je ter plekke een rijverbod omdat je niet over het juiste rijbewijs beschikt.
Als je ,in dit geval met T.S zijn caravan 130 kg te zwaar bent,zit je onder de 10 % en kom je er met een kleine bekeuring vanaf.
( en omdat het een teruggekeurde caravan betreft,die dus 1500 kg technische massa heeft,en dus technisch niet overladen is ,zal dat i.d.d erg weinig zijn)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Kijk eens op vakantieveilingen......als je in 1 x slaagt ben je misschien wel goedkoop uit en dat zijn ook erkende rijscholen die een aanhanger bezitten.
Mijn vrouw heeft dit ook gedaan....
Mijn vrouw heeft dit ook gedaan....
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
@TS
Los van of het kan en mag (mn de auto) begrijp ik niet zo goed waarom je het laadvermogen van auto naar de caravan wil verplaatsen. Per saldo schiet je er 20 kg mee op. Als het totale laadvermogen genoeg is, dan zou mijn advies zijn om het eerst zo te laten en het laadvermogen van de auto te benutten en door te sparen voor een BE rijbewijs.
Los van of het kan en mag (mn de auto) begrijp ik niet zo goed waarom je het laadvermogen van auto naar de caravan wil verplaatsen. Per saldo schiet je er 20 kg mee op. Als het totale laadvermogen genoeg is, dan zou mijn advies zijn om het eerst zo te laten en het laadvermogen van de auto te benutten en door te sparen voor een BE rijbewijs.
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
Klopt.
Maar als de caravan op kenteken, leeg 1150 kg zwaar is en in werkelijkheid bij de RDW 1100 weegt, is die 50 kg extra toch mooi meegenomen.
Een en ander was gewogen ivm aslast verhoging.
Die 1100 kg kreeg ik overigens niet aangepast op mijn kenteken.
Meten is weten
Frans
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Ingewikkelde gewichten vraag
RE.gif
Waarom zou je dat leeggewicht aangepast willen hebben,dit is alleen leuk voorde statistieken.
Waar het om gaat is het gewicht wat onder F.2( maximum toegelaten massa) ,op het kentekenbewijs aangegeven staat,
Waarom zou je dat leeggewicht aangepast willen hebben,dit is alleen leuk voorde statistieken.
Waar het om gaat is het gewicht wat onder F.2( maximum toegelaten massa) ,op het kentekenbewijs aangegeven staat,
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.