Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 14:00

Van dat forumlid is sindsdien niets meer vernomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » vr 4 aug 2023 19:07

Rapidewood schreef:
vr 4 aug 2023 13:37
[re.gif]
Ik zal meer emoticons gebruiken, hopelijk voelt niemand zich dan tekort gedaan.

Steen des aanstoots...wat jij erin leest kan ik niks aan doen?!? kus.gif
Onderbuikgevoel <=> Gut Feeling , onrustig gevoel...
I
Talinn is een mooie stad die je wel gemist hebt, had je moeten doen!
Ik voel me niet tekortgedaan. Ik heb er ook een smiley bijgezet :).

Het woord onderbuikgevoel wordt de laatste jaren vooral in een negatieve context gebruikt. De betekenis is volgens mij ‘intuïtie’ of zoals jij aangeeft ‘gut feeling’. De Vandale kent het woord niet eens scratch.gif……

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Onderbuikgevoel
https://www.encyclo.nl/begrip/onderbuikgevoel

Anyway: voor mij persoonlijk voelt het niet lekker dus ga ik wat anders doen :).

Uiteindelijk ben ik niet maar Talinn gegaan omdat mijn terugreisschema dan wel erg krap zou worden. Ik kom er zeker nog wel een keer.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » wo 9 aug 2023 12:40

Ik tref binnenkort een hobby maatje die op dit moment een trip maakt door de Baltische landen. "Hij loopt achter het vlaggetje aan", zoals hij het zelf typeert. Ik ga hem even bevragen, en het hier delen. "De vrouw" gaf aan weinig trek te hebben in die contreien, en ik -meegaand en totaal on-eigenwijs als ik ben- heb me er in geschikt. Korte overwegingen:

1. De overtocht per ferry: je loopt een gerede kans dat deze boot naar de kelder gejaagd wordt als onderdeel van de ontwikkelingen. Ik zie het helemaal voor me: De Russische staat die de standaard ontkenningen naar voren schuift, wijzend naar de Ukraine. Vergelijk het maar met de lijnvlucht die neergehaald is - en waar nog steeds stommetje wordt gespeeld;

2. Stokerij: De grote Russische minderheid in Letland, tevens de slechtgeschoolde onderklasse die door de voormalige Sovjet Unie daar zijn achtergelaten, die hebben het recht beschermd te worden toch? Er wordt al gestookt en gepeurd, en met de Donbas als uitgewerkt draaiboek hoeft het voor ons niet meer uitgespeld te worden.

Versus:

Een simpele rotvakantie als tegenwicht. De bestemming is volkomen inwisselbaar voor een andere. Als ik daar nou familie had zitten, studerende kinderen of een handelsonderneming die illegaal microchips naar Rusland overhevelt - dan was er nog iets van een motivering. Zat mooie plekken om de hoek
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » wo 9 aug 2023 13:12

Op dit moment in Nederland weinig nieuws over de situatie Maar buitenlandse sites geven recent aan dat er toch het één en ander gaande is bij de Suwalki Corridor, de grens tussen Polen en Litouwen.

https://www.ft.com/content/9591a2a9-082 ... 6107ad5f70

https://amp.theguardian.com/world/2023/ ... -lithuania

Het is natuurlijk eenzijdig nieuws, zo kritisch ben ik dan ook wel weer :). Ik ga morgen in ieder geval de andere kant uit, Leipzig, Dresden en dan door naar Tsjechië.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door troapel » wo 9 aug 2023 13:18

[re.gif]
Goeie reis in ieder geval! Weet je al wat de eindbestemming gaat worden?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » wo 9 aug 2023 13:28

Nee, ik kijk globaal wat de moeite waard is om een richting te bepalen. En hou de weersvoorspellingen in de gaten. Het weer is in het oosten van Duitsland al een tijdje niet erg zomers. Maar dat was in de hele regio eigenlijk zo en zolang het niet dagenlang regent en 16 graden is valt het enorm mee. Ik zou zelf nu niet in de drukte en hitte van het zuiden willen zitten. Vanaf morgen gaat in deze hoek van Europa de temperatuur aardig omhoog en komt er meer zon.

Ik probeer zo min mogelijk te plannen :). Wie weet zit ik in september opeens toch in Kroatië……of wellicht toch Denemarken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » wo 9 aug 2023 13:56

Leipzig is een aanrader. Ooit met oud- en nieuw gezeten. In het centrum loopt een rivier/kanaal met daarlangs oude, markante industriegebouwen die nu als atelierruimte dienst doen - de stad bruist, is op sommige plaatsen smoezelig en een beetje rauw. Maar ook vanuit de moderne geschiedenis interessant omdat daar de eerste openlijke demonstraties tegen het communistische regime plaatsvonden - inclusief fraaie muurschilderingen die verwezen naar wat communistische pijnpunten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » wo 9 aug 2023 14:43

Ik ben er bijna 20 jaar terug kort geweest voor een sales meeting van mijn werk. Ik kan me herinneren dat ik het toen een interessante stad vond. Veel oude industriële gebouwen inderdaad. Ik ga lekker met de fiets op ontdekkingstocht.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Morgoth » wo 9 aug 2023 14:50

Als Nederlandse journalisten Rusland en Russisch gezinde staten ontvluchten lijkt het me dat je daar als toerist ook niet moet willen zijn. Niet zozeer omdat je het risico loopt om in een oorlogssituatie terecht te komen, maar wel de publieke opinie jegens westerlingen. Niemand zit te wachten op hatelijkheden lijkt me. Daarbij vind ik persoonlijk dat je oorlogszuchtige regimes waar vrijheid van meningsuiting met voeten wordt getreden niet moet spekken met buitenlands geld, hoe weinig dat ook is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » wo 9 aug 2023 15:13

[re.gif] [re.gif] Klopt, het is een stad met vele gezichten. Dresden (centrum dan) is apart: je zou zeggen dat het allemaal authentiek was - maar het is echt vakkundig en niet van echt te onderscheiden gerestaureerd nadat het allemaal platgebombardeerd was.

Iets buiten Leipzig zijn ook interessante lokaties met dagbouw (bruinkool) en andere vergane industriële glorie. Het is eveneens de moeite waard om te lopen in de opkomende wijk Lindenau. Kanaal met een charmant bochtje met oude fabrieken aan de ene- en appartementen en wandelparkjes aan de andere kant. Straatjes met een zeer divers winkelbestand ook.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door troapel » wo 9 aug 2023 18:58

doubleyou schreef:
wo 9 aug 2023 13:28
Wie weet zit ik in september opeens toch in Kroatië……
Mocht dat de tweede helft van september zo zijn komen we elkaar misschien nog wel tegen. mrgreen.gif

In ieder geval veel plezier! haphop.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » wo 16 aug 2023 06:30

In een blaadje wat ik af en toe doorneem wordt de Oostzee als het nieuwe Mediterranee getypeerd. Op Rusland en Kaliningrad na zeer welvarend, rijke welvarende landen, tevreden bevolking en geen hoge temperaturen.

In feite is het een West Europese binnenzee. Mja. Alleen die Russen he...., En dan heb ik het niet over het feit dat ze hun borden vol scheppen bij het buffet en de helft op hun bord laten staan.

Mocht ik tijd overhouden dan zal ik het artikel hier wel overnemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 aug 2023 12:01

Welvarend… alleen aan de kust, in de binnenlanden is het armoe, de kinderen vullen de pensioenen van de ouderen aan en mogen meedokken voor de maffia artsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Rapidewood
Berichten: 81
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » wo 16 aug 2023 13:00

De Balkanlanden aan de Oostzee is voor een deel altijd wel welvarend geweest doordat Zweden hier ook veel vertoeven.

Er zou een percentage (weet niet meer hoeveel) aan de kust zelfs Zweeds spreken/verstaan..
Heb het zelf niet gecontroleerd, maar de Zweedse invloed is mede aan de woningen te zien..

Plaats reactie

Terug naar “Routes”