Luifel voor trekkend kamperen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Rodo » zo 12 feb 2023 21:36

Wij hadden ook een zakluifel en hebben hem zo’n 4 jaar gebruikt. Toch beviel hij ons niet.
Als we ergens 2 nachten staan gaat er tegenwoordig niets aan de caravan. Parasol werk dan ook. Bij langere standplaats gaat de Verona er aan. 15 min werk. Geeft net wat meer beschutting bij zon en regen dan de zakluifel.
Ieder zijn voorkeur en al doende word men wijzer wat persoonlijk het beste is.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Micky » ma 13 feb 2023 08:14

doubleyou schreef:
zo 12 feb 2023 20:28
Ik gebruik dus zo’n flutding als ik ergens een paar nachten sta :). Staat in 6 minuten en altijd met een paar stormbanden eraan. Kan best een stootje hebben. Bij veel regen iets laten zakken aan beide kanten en dan overleeft ie het ook. Bij erg slecht weer gaat er gewoon geen luifel aan.

Gemaakt van stevig doek (ESVO) met 3 aluminium telescopische stokken.
Kleine tip om dit strakker op te zetten, wel de stokken rechtop en dan 3 scheerlijnen recht naar voren en aan beide zijkanten 1 scheerlijn die 90 graden op de scheerlijnen staat die naar voren staan, door die 90 graden kun je super strak spannen. bij deze luifel krijg je geen waterzakken als je bij regen juist alleen de middelste stok naar beneden doet en de hoekstokken juist hoog laat, alle water loopt dan heel makkelijk naar de middelste tentstok thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Micky » ma 13 feb 2023 08:16

myalexx schreef:
zo 12 feb 2023 17:11
Hoe is de esvo bevallen ?

Wij hebben een voortent die meestal alleen als luifel staat.. als we paar dagen staan alleen 2 stoelen en een tafel..

Ik vind dat wat kaal en net of je morgen weer weg gaat..

Maar goed, als je de luifel erin doet en het bevalt en je blijft paar dagen langer en er komt een mistral wind opzetten.. wil je niet dat hij gaat hemelen Afbeelding

Omnistor, wat log en erg duur..
Zak luifel kan weer gaan klapperen.. ( frame )

Ik keek naar torino en Isabella shadow.. de eerste lijkt me ook veel werk voor doorreis..

En hoe groot zijn die kromme stokken ( waar laat je die ) de nu rechte stokken op de achterbank..
Kijk dan ook even naar de Fortex explorer, die staat ook super snel is te vergelijken met een Torino, maar net even iets anders thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Hannibalb » ma 13 feb 2023 14:22

myalexx schreef:
zo 12 feb 2023 21:02
Het punt is dat ik dat gehele frame opzetten gewoon een gehannes vind.. als je even een weekendje weg wilt en toch soort afdakje ga je die tent niet opzetten..

Omnistor is gewoon bijna onomkeerbaar.. wellicht komt die er ooit.. maar goed soms neem je tussen stapjes..

Een zakluifel kan, maar is volgens mij net zo sterk als een Isabella shadow..

Een torino kan ook maar kost meteen dubbele..
Het is een lastige keuze Afbeelding
En om die reden hebben wij de Thule besteld.

We gaan vrij vaak een weekendje weg, we willen dan geen gezeur met halve voortenten.
Is het nodig gaan we de Thule uitdraaien, isnhet niet nodig blijft hij netjes opgedraaid
Fendt saphir

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door A3jaan » ma 13 feb 2023 16:43

We hebben plannen om in Noorwegen te gaan kamperen. Vanwege de vele stops en de kans op nat inpakken hebben we via Marktplaats een kleine reisluifel Siena er bij gekocht. We zijn benieuwd óf en hoe dat gaat bevallen.
Bijlagen
Siena luifel.JPG
Siena luifel.JPG (46.24 KiB) 1516 keer bekeken
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023 16:55

[re.gif]
Dat is minder inrijgen dan een Torino maar meer haringen inmeppen..
Als "droog binnenstapper" is de Sienna wel ideaal natuurlijk, maar of je er ook onder buiten kan zitten.... ik hoorje bevindingen graag.
Je kan het lekker vergelijken nu, want je hebt ook een Torino.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Micky » ma 13 feb 2023 17:11

[re.gif]

Net zoveel werk als een torino of explorer, wel minder natte stof eventueel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door myalexx » ma 13 feb 2023 22:00

Wij neigen steeds meer naar de torino.. het blijft een lastige beslissing..
Wil niet paar keer nieuwe tent kopen..

Het punt is, als je een dagje slecht weer hebt.. dat je nu even een wand erin ritst..

Ik twijfel of een zak / luifel met windkracht 8 niet van je dak gerukt word.. van de zomer hevige mistral gehad.. voortent had het moeilijk maar bleef wel staan..

Afbreken was wel een ding, met 5 man tent afgebroken.. leek wel een luchtballon.. toen eenmaal de storm lijnen los gingen moest je er met 3 man aan hangen

Ter info, extra haring maakt niet veel uit.. heb ik een boormachine voor
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023 22:14

Alex... kijk maar op het CFW...
Ik heb de Torino bij me..zet ik neer voor de 4 dagen dat wij blijven.
( Beide zijwanden ook bij me voor het geval het slecht weer is... is dan toch lekker.)

Enne... met windkracht 8 ben je alles kwijt hoor...om het even wat..
Lappie stof met een pijpie is foetsie..
Maar dat weet je zelf ook wel.

Ik zag in de FB groep van Unico pas nog een Torino maat 10 staan.... is dat niet ongeveer jou maat?
Effe Bax bellen, niet in de folder kijken want dat is verwarrend...
Gewoon Bax in Bergeijk bellen en vragen welke maat je voor jou Hobby nodig hebt.
Zij hebben bergen data van bergen caravans..
Een belletje kan veel schelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door hendrik38 » di 14 feb 2023 06:43

Ik heb de torino verkocht na een paar keer gebruiken. Ik vond het veel werk en was een hele grote lap stof. Met wind was ik toch altijd bang dat hij de lucht in zou gaan en afbreken doe je niet zo snel. Daarna een casetteluifel laten monteren. Voor mij ideaal en snel op te ruimen.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door dieseltijger » di 14 feb 2023 08:00

Hmmm....op een enkele uitzondering na vindt iedereen zijn of haar oplossing ideaal, waarbij het opzetten van een Unico Torino binnen een kwartier te doen schijnt te zijn (We vergeten het afbreken en opbergen voor het gemak, en ook dat ik de enige kampeerder op deze planeet ben die er drie keer zo lang over doet).

"Geen luifel" lijkt mij een prima keuze bij trekken, of bij een enkele overnachting en de dag erop weer vroeg vertrekken. De klapstoelen en de tafels kunnen prima tegen de regen, en de felle opkomende en ondergaande zon kan je prima pareren door - met de zon meedraaiend - aan de juiste kant van de caravan te zitten. Overdag kies je de nabijgelegen boom - en bij een verblijf van een paar dagen (plan veranderd: het is verdraaide leuk en we vergeten het trekken) haal ik zuchtend de voortent uit de kofferbak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Morgoth » di 14 feb 2023 08:48

Als het regent is een Fortex explorer fijner. Bij een Torino loopt het water niet helemaal naar beneden door de ontbrekende 'pootbekleding'. Je krijgt dus een watervalletje. Dat heb je met een Explorer niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Micky » di 14 feb 2023 09:02

[re.gif]

Exact, een van de grote voordelen van de Explorer, geen spetterend water bij je in de buurt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door dieseltijger » di 14 feb 2023 09:20

Voor de lol even gekeken bij Fortex (want: maatwerk, en slimmer ontwerp) Zou voor een Kip Shuttle 44 op slechts 780,- uitkomen (zonder zijwanden - want we hebben het over een luifel - niet een semi - voortent). En nog maatwerk ook. Niet verkeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Philmar
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Philmar » di 14 feb 2023 09:20

Wij gebruiken bij onze kortverblijven (1 á 2 nachten) gemakkelijk de parasol grondboor en parasol. Vinden wij ook leuk om te aperitieven en s’morgens te ontbijten. Blijven we langer dan 2 nachten dan schuif ik de Isabella Shadow in de rails. Willen we in de zon of schaduw zitten is er altijd wel een plekje op je terrein.

Philmar

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door PD » di 14 feb 2023 09:23

Morgoth schreef:
di 14 feb 2023 08:48
Als het regent is een Fortex explorer fijner. Bij een Torino loopt het water niet helemaal naar beneden door de ontbrekende 'pootbekleding'. Je krijgt dus een watervalletje. Dat heb je met een Explorer niet.
De Explorer is inderdaad een forse upgrade tov de Torino, niet alleen vanwege de afwatering maar ook qua stormvastheid. Ik heb zelf 1x een Verona en 2x een Torino gehad maar ben onder de indruk van de Explorer van CF-lid Adventure.

Toch verwacht ik niet dat we nog terug gaan naar een dergelijke luifel; een belangrijk voordeel van de cassetteluifel is naast de snelheid van uit- en indraaien tevens het feit dat je deze luifel probleemloos nat kunt indraaien en ook een paar weken zo kunt laten zitten. De Verona en Torino's ruimden we vaak de dag voor vertrek op om de ochtenddauw op de vertrekdag te voorkomen, zeker in voor- en najaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door dieseltijger » di 14 feb 2023 09:26

Dat is precies het punt. Casetteluifel is - als je een snelle schaduwoplossing aan de caravan wil hebben - onovertroffen qua gemak. En daarna wordt het a la voortent. Of je het nu een luifel noemt of niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Ron » di 14 feb 2023 09:31

Dat voordeel van nat opruimen heb je met een zakluifel ook.
Die hebben wij dus voor de weekendjes .
En de Verona voor de langere verblijven.
Die Verona kunnen we ook nog eens helemaal afsluiten met voorwanden.

Voor rondtrekkend en toch wat beschutting willen hebben.
Gaat er niets boven een cassette luifel.
Vastzetten met peggy pegs grondplaten .
Is minder werk dan bij ieder wissewasje de boel weer indraaien.
En toch wind vast.
Een echte storm weet je meestal toch wel van te voren.
Want als ik toch zo met angst moest kamperen.
Dan zou ik helemaal niets opzetten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Morgoth » di 14 feb 2023 09:46

PD schreef:
di 14 feb 2023 09:23
Toch verwacht ik niet dat we nog terug gaan naar een dergelijke luifel; een belangrijk voordeel van de cassetteluifel is naast de snelheid van uit- en indraaien tevens het feit dat je deze luifel probleemloos nat kunt indraaien en ook een paar weken zo kunt laten zitten.
Dat is absoluut waar. En heel eerlijk: als ik een caravan had gehad met een 'recht' dak, dan had ik ook een casetteluifel gekocht in plaats van de Explorer. Eventueel een zijwandje er aan en je zit net zo beschut. Maar ik heb geen recht dak. Ik kon een cassetteluifeltje kwijt van amper 2,5m. Daar heb je dus nauwelijks iets aan.
Daarom gekeken bij Bax en bij Fortex. Door de horkerigheid van Bax is het de Fortex geworden. Achteraf heel blij mee.
PD schreef:
di 14 feb 2023 09:23
De Verona en Torino's ruimden we vaak de dag voor vertrek op om de ochtenddauw op de vertrekdag te voorkomen
Dat doen wij inderdaad ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Ron » di 14 feb 2023 10:08

PD schreef:
di 14 feb 2023 09:23
De Verona en Torino's ruimden we vaak de dag voor vertrek op om de ochtenddauw op de vertrekdag te voorkomen
Dat doen wij ook.
Tenzij we die dag naar een andere camping gaan.
Maar de avond daarvoor opruimen doen we eigenlijk omdat we zo vroeg mogelijk willen vertrekken.
En uitgerust de rit naar Nederland kunnen beginnen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Hannibalb » di 14 feb 2023 10:09

dieseltijger schreef:
di 14 feb 2023 09:20
Voor de lol even gekeken bij Fortex (want: maatwerk, en slimmer ontwerp) Zou voor een Kip Shuttle 44 op slechts 780,- uitkomen (zonder zijwanden - want we hebben het over een luifel - niet een semi - voortent). En nog maatwerk ook. Niet verkeerd.
Wij hadden hiervoor een complete op maat gemaakte voortent van Fortex.
De circum plus petluifel en luifel.

Hele klus om dit op te zetten maar kwalitatief is het absoluut top spul.
Alleen een luifel is uiteraard beter te doen.

Maar Fortex maakt absoluut top spul.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Morgoth » di 14 feb 2023 10:12

Hannibalb schreef:
di 14 feb 2023 10:09
Fortex maakt absoluut top spul.
En je kunt er met je eigen ideeën terecht. Ik wilde een zijwandje zonder raam die ik zowel links als rechts kon gebruiken. Fortex dacht mee en maakte er eentje. Helemaal super.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door dieseltijger » di 14 feb 2023 10:25

[re.gif] en ook: [re.gif] [re.gif]

Ja, ik heb iets stoms gedaan in het verleden: Een Van Der Horn Voortent gekocht met een anti-condens dak en lichtmetalen stokken. Verdorie, het gaat al 21 jaar mee - en daar ben ik mooi klaar mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door SBerend » di 14 feb 2023 10:43

Die voortent van jouw is ook geen luifel. Geen vergelijk en vd Horn's worden niet meer gemaakt.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Micky » di 14 feb 2023 11:20

[re.gif]

Diesel bedoelt volgens mij gewoon dat de vd Horn tenten zo goed waren dat hij maar geen excuus heeft om een Fortex te kopen, en ik kan dat beamen zelf 2 keer een vd Horn gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”