Testcaravan, maar dan anders
Geplaatst: vr 4 okt 2019 21:01
Kent u dat? Je koppelt de caravan aan en dan is de rijverlichting van caravan en auto van slag.
Toen wij in 2013 de Bürstner kochten in Doetingem kreeg ik visioenen. We hadden een Astra en die was uitgerust met trekhaak en de moderne 13-polige Jaeger aansluiting maar er bestaat ook een 13-polige Multicom. Goed voor misverstanden. De Bürstner zou ook een 13-polige aansluiting hebben. Dus wat kon het probleem zijn? Stel, dat de verlichting niet goed zou functioneren?
Ik zag het voor me: vanuit Groningen naar Doetingem rijden om de caravan op te halen, aankoppelen en de rijverlichting werkt niet niet naar behoren. De caravandealer zou de auto de schuld geven en terug bij de Opeldealer zou die roepen dat het aan de caravan zou liggen. Het risico om een aantal keren heen- en weer te moeten rijden tussen Groningen en Doetingem, ingeklemd tussen het wellis-nietes van de twee partijen, lokte mij niet.
Ik mag wel graag prutsen en hier zag ik een leuke bezigheid.
De ANWB levert een aansluitschema voor de aanhangers, bedrading en functie met poolnummers van de stekkers erbij. Da’s handig.
Op een plank monteerde ik een rij forse kroonsteentjes, dertien stuks zoals u zult begrijpen. Aan de ene zijde kwam een stuk 13-aderige kabel zoals ook aan de caravan hangt, compleet met 13-polige Jaegerstekker en aan de aders labeltjes met poolnummer erop. Aan de andere zijde van de kroonsteen-rij monteerde ik voor elke functie een 12-Volt lampje die overeen kwam met de caravanverlichting: richting aanwijzers, mistlamp, remlichten, rijverlichting, achteruitrijverlichting en de twee constante stroomdraden, ook elk met een lampje uitgerust en de aarde natuurlijk. Als deze ‘testcaravan’ naar behoren zou werken zou de auto correct bedraad zijn. Met de aangekoppelde Bürstner zou ik zeker weten dat de fout in de Bürstner moest zitten, mocht er iets niet kloppen, ik kon dat dan bewijzen.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was de niet-geschakelde constante stroomdraad. Eerdere ervaringen hadden geleerd dat de garage die draad graag vergeet, zolang de auto niet van fabriekswege is voorbereid met die aansluiting. Vroeger was dat niet vanzelfsprekend omdat deze draad dan vanaf de accu van onder de motorkap naar de trekhaak getrokken moest worden, door het interieur en onder vloerbekleding door enzo. Gemakshalve ging ik er van uit dat de contourverlichting, de breedte- en lengte lampjes, waren verbonden met de rijverlichting.
En ja, ik moet wel breed geglimlacht hebben toen alles wat moest branden op de testcaravan, ook werkelijk brandde op de plank.
In Doetingem verliep alles gelukkig zonder onregelmatigheden. Een paar jaren later deed het plankje weer dienst toen de Hyundai kwam en er een LMC achter gehaakt moest worden. Zonder twijfel haakten we aan want het kon niet anders dan ok zijn.
Het plankje ligt nu in de berging maar een paar bekenden hebben er toch ook gebruik van gemaakt om zeker te weten dat de auto volgens de norm bedraad was. Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.
In de campingwinkel zou deze ‘testcaravan’ een aardige accessoire kunnen zijn als hij zou bestaan uit een stekker, uitgerust met ledjes in verschillende kleuren. Dat zou heel compact gebouwd kunnen worden. En veel discussie kunnen voorkomen.
Maar wie ben ik…
Toen wij in 2013 de Bürstner kochten in Doetingem kreeg ik visioenen. We hadden een Astra en die was uitgerust met trekhaak en de moderne 13-polige Jaeger aansluiting maar er bestaat ook een 13-polige Multicom. Goed voor misverstanden. De Bürstner zou ook een 13-polige aansluiting hebben. Dus wat kon het probleem zijn? Stel, dat de verlichting niet goed zou functioneren?
Ik zag het voor me: vanuit Groningen naar Doetingem rijden om de caravan op te halen, aankoppelen en de rijverlichting werkt niet niet naar behoren. De caravandealer zou de auto de schuld geven en terug bij de Opeldealer zou die roepen dat het aan de caravan zou liggen. Het risico om een aantal keren heen- en weer te moeten rijden tussen Groningen en Doetingem, ingeklemd tussen het wellis-nietes van de twee partijen, lokte mij niet.
Ik mag wel graag prutsen en hier zag ik een leuke bezigheid.
De ANWB levert een aansluitschema voor de aanhangers, bedrading en functie met poolnummers van de stekkers erbij. Da’s handig.
Op een plank monteerde ik een rij forse kroonsteentjes, dertien stuks zoals u zult begrijpen. Aan de ene zijde kwam een stuk 13-aderige kabel zoals ook aan de caravan hangt, compleet met 13-polige Jaegerstekker en aan de aders labeltjes met poolnummer erop. Aan de andere zijde van de kroonsteen-rij monteerde ik voor elke functie een 12-Volt lampje die overeen kwam met de caravanverlichting: richting aanwijzers, mistlamp, remlichten, rijverlichting, achteruitrijverlichting en de twee constante stroomdraden, ook elk met een lampje uitgerust en de aarde natuurlijk. Als deze ‘testcaravan’ naar behoren zou werken zou de auto correct bedraad zijn. Met de aangekoppelde Bürstner zou ik zeker weten dat de fout in de Bürstner moest zitten, mocht er iets niet kloppen, ik kon dat dan bewijzen.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was de niet-geschakelde constante stroomdraad. Eerdere ervaringen hadden geleerd dat de garage die draad graag vergeet, zolang de auto niet van fabriekswege is voorbereid met die aansluiting. Vroeger was dat niet vanzelfsprekend omdat deze draad dan vanaf de accu van onder de motorkap naar de trekhaak getrokken moest worden, door het interieur en onder vloerbekleding door enzo. Gemakshalve ging ik er van uit dat de contourverlichting, de breedte- en lengte lampjes, waren verbonden met de rijverlichting.
En ja, ik moet wel breed geglimlacht hebben toen alles wat moest branden op de testcaravan, ook werkelijk brandde op de plank.
In Doetingem verliep alles gelukkig zonder onregelmatigheden. Een paar jaren later deed het plankje weer dienst toen de Hyundai kwam en er een LMC achter gehaakt moest worden. Zonder twijfel haakten we aan want het kon niet anders dan ok zijn.
Het plankje ligt nu in de berging maar een paar bekenden hebben er toch ook gebruik van gemaakt om zeker te weten dat de auto volgens de norm bedraad was. Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.
In de campingwinkel zou deze ‘testcaravan’ een aardige accessoire kunnen zijn als hij zou bestaan uit een stekker, uitgerust met ledjes in verschillende kleuren. Dat zou heel compact gebouwd kunnen worden. En veel discussie kunnen voorkomen.
Maar wie ben ik…