Caravan-auto combinaties
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Ik meen dat Toyota de 2019 serie nog wat zuiniger heeft weten te maken. Dat wordt ook bevestigd door de site van Honest John Real Miles Per Gallon.
Met caravan rijdt jouw auto zuiniger dan de mijne, solo maakt het niet zoveel uit zo lijkt het, maar ik rij relatief sloom.
Dankjewel
Met caravan rijdt jouw auto zuiniger dan de mijne, solo maakt het niet zoveel uit zo lijkt het, maar ik rij relatief sloom.
Dankjewel
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
Als je op reis bent heb je alle tijd, zelfs met 80pk kom je er. Die genen het snelst bovenop de berg zijn willen het snelst weer naar huis. Geniet van het momentChrisje113 schreef: ↑za 15 jul 2023 20:28Jammer dat er maar 10nm bij komt! denk dat je het verschil met de caravan niet zal merken bij een laag toerental.Hendrik S schreef: ↑za 15 jul 2023 16:51Welja, toch de moeite denk ik.dieseltijger schreef: ↑zo 9 jul 2023 21:03Ze bestaan nog: autofabrikanten die niet downsizen. Je kan alleen niet chiptunen (of wel - maar het effect is verwaarloosbaar).
Zonder caravan zal het wel schelen maar lijkt me niet dat je daar alleen maar voor gaat doen
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan:
Merk: Fendt
Type: 515SG Bianco Selection
Bouwjaar: 2020
Massa rijklaar: 1404 kg
Toegestane max. massa: 1700 kg
Plaats reservewiel: Achter de as.
Kogeldruk: 90 kg (dankzij de e-bikes)
Auto:
Merk: Mercedes
Type: 250 4Matic
Bouwjaar: 2017
Massa rijklaar: 1735 kg
Massa ‘vakantiemodus’, incl. inzittenden: ca 2020 kg
Toegestane max. massa: 2400 kg
Max. massa aanhanger: 2400 kg
Benzinemotor: 211 pk met koppel 350 Nm
Prestaties:
Vlot, ik moet er op letten niet te hard te rijden. Voor mij is dat 90 - 95 km/u op de teller.
De automaat zet ik in de S-stand. Maar bergopwaarts voor mijn gevoel (toch) vaak een te lage versnelling. Ik schakel handmatig terug zodat het toerental boven de 2000 komt. Dat lijkt me beter.
Verbruik:
Solo: Bij lange ritten 7,6 - 7,8 liter per 100 km. Bij korte ritjes is dat 8,5 - 9,0 l/km.
Met caravan: Op vlakke wegen 12,8 - 13,0 l/km. Tijdens de recente rondreis in Noorwegen was dat 13,6 - 14,0 l/km.
De verbruikscijfers vallen mij een beetje tegen. Bij de vorige auto (Mercedes GLK) waren dat resp. 6,2 l/km en rond de 11 l/km. Maar ja, dat was een diesel.
Merk: Fendt
Type: 515SG Bianco Selection
Bouwjaar: 2020
Massa rijklaar: 1404 kg
Toegestane max. massa: 1700 kg
Plaats reservewiel: Achter de as.
Kogeldruk: 90 kg (dankzij de e-bikes)
Auto:
Merk: Mercedes
Type: 250 4Matic
Bouwjaar: 2017
Massa rijklaar: 1735 kg
Massa ‘vakantiemodus’, incl. inzittenden: ca 2020 kg
Toegestane max. massa: 2400 kg
Max. massa aanhanger: 2400 kg
Benzinemotor: 211 pk met koppel 350 Nm
Prestaties:
Vlot, ik moet er op letten niet te hard te rijden. Voor mij is dat 90 - 95 km/u op de teller.
De automaat zet ik in de S-stand. Maar bergopwaarts voor mijn gevoel (toch) vaak een te lage versnelling. Ik schakel handmatig terug zodat het toerental boven de 2000 komt. Dat lijkt me beter.
Verbruik:
Solo: Bij lange ritten 7,6 - 7,8 liter per 100 km. Bij korte ritjes is dat 8,5 - 9,0 l/km.
Met caravan: Op vlakke wegen 12,8 - 13,0 l/km. Tijdens de recente rondreis in Noorwegen was dat 13,6 - 14,0 l/km.
De verbruikscijfers vallen mij een beetje tegen. Bij de vorige auto (Mercedes GLK) waren dat resp. 6,2 l/km en rond de 11 l/km. Maar ja, dat was een diesel.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Hobby
Type: 430 Deluxe
Bouwjaar: 1988
Leeggewicht: 774 kg
Totaal gewicht: 1000 kg
Stabilisator: Ja maar geen idee welke fabricant
Auto
Merk: Volkswagen
Type: Passat GTE
Bouwjaar: 2017
Gewicht: 1635
Max. aanhangergewicht: 1600
Vermogen: 218 PK
Opmerkingen:
Merk: Hobby
Type: 430 Deluxe
Bouwjaar: 1988
Leeggewicht: 774 kg
Totaal gewicht: 1000 kg
Stabilisator: Ja maar geen idee welke fabricant
Auto
Merk: Volkswagen
Type: Passat GTE
Bouwjaar: 2017
Gewicht: 1635
Max. aanhangergewicht: 1600
Vermogen: 218 PK
Opmerkingen:
Volkswagen Passat GTE / Hobby deluxe 430 (1988)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan:
Merk: Delta
Type: 3500EK
Bouwjaar: 1997
Massa rijklaar: 654 volgens weging
Toegestane max. massa: 900 kg
Plaats reservewiel: Achter de as.
Kogeldruk: ongeveer 50-55 kg
Geen stabilisatorkoppeling en staat op all season banden.
Auto:
Merk: Peugeot
Type: 206 SW 1.6 Quicksilver
Bouwjaar: 2006
Massa rijklaar: 1048 kg
Massa ‘vakantiemodus’, incl. inzittenden: ca 1400 kg
Toegestane max. massa: 1563 kg
Max. massa aanhanger: 1100 kg binnen 2463 kg treingewicht
Toegestane kogeldruk: 44 kg
Benzinemotor met 110 pk en koppel 147 Nm
Staat op all season banden
Prestaties/rijcomfort:
Bij stevige tegenwind 90-95 in 4. Bij minder wind zonder problemen 100 in 5. Beetje last van gat in trekkracht bij sommige toerentallen maar de auto is ook best wel lui.
Stabiliteit gewoon goed te noemen en caravan volgt echt als een trouwe hond. Combinatie staat ook gewoon vlak.
Niet op bijgevoegde foto maar dat is de knik in het erf bij mijn schoonouders.
Verbruik:
Solo: Gecombineerd rond de 8 liter per 100 km.
Met caravan naar Zuid-Limburg met stevige tegenwind en file op de terugweg: Rond 10/11 liter per 100 km. Op vlakke wegen met weinig wind gaat dit richting 9 liter per 100 km.
Merk: Delta
Type: 3500EK
Bouwjaar: 1997
Massa rijklaar: 654 volgens weging
Toegestane max. massa: 900 kg
Plaats reservewiel: Achter de as.
Kogeldruk: ongeveer 50-55 kg
Geen stabilisatorkoppeling en staat op all season banden.
Auto:
Merk: Peugeot
Type: 206 SW 1.6 Quicksilver
Bouwjaar: 2006
Massa rijklaar: 1048 kg
Massa ‘vakantiemodus’, incl. inzittenden: ca 1400 kg
Toegestane max. massa: 1563 kg
Max. massa aanhanger: 1100 kg binnen 2463 kg treingewicht
Toegestane kogeldruk: 44 kg
Benzinemotor met 110 pk en koppel 147 Nm
Staat op all season banden
Prestaties/rijcomfort:
Bij stevige tegenwind 90-95 in 4. Bij minder wind zonder problemen 100 in 5. Beetje last van gat in trekkracht bij sommige toerentallen maar de auto is ook best wel lui.
Stabiliteit gewoon goed te noemen en caravan volgt echt als een trouwe hond. Combinatie staat ook gewoon vlak.
Niet op bijgevoegde foto maar dat is de knik in het erf bij mijn schoonouders.
Verbruik:
Solo: Gecombineerd rond de 8 liter per 100 km.
Met caravan naar Zuid-Limburg met stevige tegenwind en file op de terugweg: Rond 10/11 liter per 100 km. Op vlakke wegen met weinig wind gaat dit richting 9 liter per 100 km.
- hoboken
- Berichten: 709
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Hylander
Type:Provance 450
Bouwjaar:2004
Leeggewicht:998
Totaal gewicht:1300
Stabilisator:winterhoff
Auto
Merk:Mercedes-Benz
Type:cla 220d 4matic automaat amg-line
Bouwjaar:2018
Gewicht:1620 kg
Max. aanhangergewicht:1500 kg
Vermogen:177 pk
Stabiliteit combinatie: prima
Prestaties:voldoende
Opmerkingen: Mede door het sport onderstel en 18 inch wielen een erg stabile combi.
Ook de permanente 4 wiel aandrijving draagt tot de stabilitijd bij.[/attachment]
Merk: Hylander
Type:Provance 450
Bouwjaar:2004
Leeggewicht:998
Totaal gewicht:1300
Stabilisator:winterhoff
Auto
Merk:Mercedes-Benz
Type:cla 220d 4matic automaat amg-line
Bouwjaar:2018
Gewicht:1620 kg
Max. aanhangergewicht:1500 kg
Vermogen:177 pk
Stabiliteit combinatie: prima
Prestaties:voldoende
Opmerkingen: Mede door het sport onderstel en 18 inch wielen een erg stabile combi.
Ook de permanente 4 wiel aandrijving draagt tot de stabilitijd bij.[/attachment]
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Caravan-auto combinaties
Type: Caravan
Merk:Kabe
Type:Smaragd 540 gle
Bouwjaar:2018
Leeggewicht:1467 kg
Totaal gewicht:1900 kg
Stabilisator:Alko
Auto
Merk:Volvo
Type:Xc 90 T5
Bouwjaar:2019
Gewicht: 1898 kg
Max. aanhangergewicht: 2400 kg
Vermogen:254 pk
Stabiliteit combinatie:Zeer goed
Prestaties:Goed
Opmerkingen:
Merk:Kabe
Type:Smaragd 540 gle
Bouwjaar:2018
Leeggewicht:1467 kg
Totaal gewicht:1900 kg
Stabilisator:Alko
Auto
Merk:Volvo
Type:Xc 90 T5
Bouwjaar:2019
Gewicht: 1898 kg
Max. aanhangergewicht: 2400 kg
Vermogen:254 pk
Stabiliteit combinatie:Zeer goed
Prestaties:Goed
Opmerkingen:
- Bijlagen
-
- 7FE662E4-56DB-4F11-A97E-E511E67EEF6E.jpeg (122.49 KiB) 1475 keer bekeken
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Re: Caravan-auto combinaties
Nou, omdat ik nog niet eerder had ervaren hoe het is om er echt een stuk mee te rijden maar een kleine aanvulling;Dirkk83 schreef: ↑wo 12 jul 2023 13:50Caravan
Merk: Dethleffs
Type: C-Joy 480 QLK
Bouwjaar: 2023
Leeggewicht: 1079
Totaal gewicht: 1300
Stabilisator: Knott
Auto
Merk: Ford
Type: Kuga 1.6 AWD
Bouwjaar: 2015
Gewicht rijklaar: 1682
Max. aanhangergewicht: 1300
Vermogen: 182 pk/ 240nm
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties: in feite prima
Opmerkingen: nog niet Nederland uitgeweest ermee. Over 2 weken richting Italië, we gaan zien of de combinatie vlot de bergen over gaat zonder gedoe
Stabiliteit is echt top. Heb wel serieus gekeken naar gewichtsverdeling etc maar je merkt niet dat hij achter de auto hangt, ook niet als je ingehaald wordt terwijl je een gangetje hebt van 90. Zeer tevreden dus.
Ook de prestaties ben ik erg over te spreken. Heuvels en bergen trekt hij de caravan prima overheen, bij gas geven kf remmen schakelt de auto zelf op of neer en slechts af en toe zelf even handmatig moeten schakelen. Zelfs toen we op stijle haarspeldbochtjes terecht waren gekomen ging hij vrij soepel in z’n 2 omhoog, de temperatuur heb ik niet zien stijgen in.
Dus al met al zeer tevreden over de combinatie, ik had zo mijn zorgen omdat het trekgewicht van de auto max 1300kg is en de caravan dat ook weegt. Die zorgen zijn weg
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15
Re: Caravan-auto combinaties
Nou de update:Dschutte schreef: ↑wo 31 mei 2023 00:36Caravan
Merk: Knaus
Type:Südwind AGAG 2
Bouwjaar: 2001
Leeggewicht: RDW zegt 920
Totaal gewicht: Max 1200, praktijk ongeveer 1050 as en 65 kogel
Stabilisator: AKS 2004
Auto
Merk: Ford
Type: Focus Wagon (3) 1.0 Edition Plus
Bouwjaar: 2013
Gewicht: 1800 met gezin en kogeldruk
Max. aanhangergewicht: 1200
Vermogen: 125pk/200NM
Stabiliteit combinatie: ruim voldoende
Prestaties: Voldoende
Opmerkingen: de Focus is met zijn lange kont (en geen hulpvering) wel gevoelig voor beladen. Uiteindelijk de kogeldruk ietsje verlaagd (60/65kg) en meer in de kofferbak resulteerde in rust onderweg. De motor laat ik best toeren maken. In zijn 4 op de snelweg, 90 met iets boven de 3000tpm.
Benieuwd of ik er binnenkort op terugkom. De Focus wordt vervangen door een Volvo V70, dus ik kijk al vast uit naar ons volgende avontuur..
Auto
Merk: Volvo
Type: V70 2.5T Momentum Automaat
Bouwjaar: 2007
Gewicht: 2150 vakantieklaar met kogeldruk
Max gewicht: 2280
Max. aanhangergewicht: 1800
Vermogen: 200pk/300NM
Stabiliteit: zeer goed (relatief zware en rustige auto)
Prestaties: goed (maximum koppel bij 1500 toeren en prima automaat. Meer moeiteloos dan heel snel. Durf geen zeer goed te geven als een Polo GTI al dezelfde waarden haalt. Ik ben heel gelukkig met de prestaties)
Voor het eerst mee op vakantie.
*Viel tegen!!!!*
Hier op het forum al gewaarschuwd voor de automaat.
Die blijft doorschakelen zodat hij ongeveer 1500 toeren draait. Naar mijn idee wat weinig dus handmatig een beetje bijsturen naar iets boven de 2000 toeren. Bij het klimmen in de Ardennen nog wat meer toeren en op dat moment begonnen we bergop wat kleinere solo auto’s in te halen.
De auto heeft het naar zijn zin met de caravan. Het rijdt heel relaxed en natuurlijk merk je ten opzichte van solo een verschil. Maar je vergeet het tijdens het rijden toch bijna dat er wat achter hangt…
Waarom het tegenviel? De reis was te kort en maar 1 bestemming deze vakantie…. Ach, dat gaat wel goed komen in de toekomst….
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan-auto combinaties
Jammer dat er zo off topic wordt gegaan in een van de oudste draadjes in dit forum dat nog steeds in leven is.
Om maar weer eens on topic te gaan, zal ik onze combi ook maar eens plaatsen.
Type: Caravan
Merk: Eriba
Type: Nova L
Bouwjaar:2021
Massa rijklaar:1065 kg
Maximum toelaatbaar gewicht:1500 kg
Stabilisator:Alko
Auto
Merk:SEAT
Type: Ateca 1.5 TSI DSG7 FR Business Intense
Bouwjaar:2021
Massa Rijklaar: 1408 kg
Maximum toelaatbaar gewicht: 2000 kg
Max. aanhangergewicht: 1600 kg
Vermogen:110 kW/250Nm
Max. kogeldruk: 90 kg
Stabiliteit combinatie:Zeer goed
Prestaties:Goed
Opmerkingen: Het is relaxt reizen met deze compacte combi, ook met hogere snelheid. Geen last van bulk- of autotransporters.
Om maar weer eens on topic te gaan, zal ik onze combi ook maar eens plaatsen.
Type: Caravan
Merk: Eriba
Type: Nova L
Bouwjaar:2021
Massa rijklaar:1065 kg
Maximum toelaatbaar gewicht:1500 kg
Stabilisator:Alko
Auto
Merk:SEAT
Type: Ateca 1.5 TSI DSG7 FR Business Intense
Bouwjaar:2021
Massa Rijklaar: 1408 kg
Maximum toelaatbaar gewicht: 2000 kg
Max. aanhangergewicht: 1600 kg
Vermogen:110 kW/250Nm
Max. kogeldruk: 90 kg
Stabiliteit combinatie:Zeer goed
Prestaties:Goed
Opmerkingen: Het is relaxt reizen met deze compacte combi, ook met hogere snelheid. Geen last van bulk- of autotransporters.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
Waar ik nieuwsgierig naar ben (niet geheel toevallig ): merk je verschil in stabiliteit ten opaichte van jullie vorige caravan?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Caravan-auto combinaties
We hebben de Knaus weggedaan vanwege o.a. de mindere rijeigenschappen. Het vergelijk is dus niet helemaal eerlijk. Als ik het met caravans daarvoor vergelijk, rijdt deze ook met 120 km/u door Frankrijk lekker comfortabel en voel je echt geen wervelingen van autotransporters als je erachter rijdt. Het compacte rondtrekken is ons super goed bevallen
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
Re:
Wat was er met off topic?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat was er met off topic?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan-auto combinaties
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
Bedankt voor de extra toelichting Daphne. Helder!
Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan:
Merk: BIOD
Type: 2L
Bouwjaar: 1974
Massa rijklaar: 490 kg
Toegestane max. massa: 750 kg
Gewogen Massa vakantieklaar: 700 kg
Kogeldruk: 50 kg
Stabilistor: niet aanwezig
Auto:
Merk: Volvo
Type: Amazon (P130)
Bouwjaar: 1968
Massa rijklaar: 1140 kg
Max. massa aanhanger: 1000 kg geremd 500 kg ongeremd.
Geschat vermogen: 120-125 pk.
Auto is voorzien van een B20 (2 ltr) benzinemotor met een handgeschakelde 4 versnellingsbak met overdrive.
Motor is onlangs vervangen door een, naar wens gereviseerde, B20 met o.a. een aangepaste cilinderkop en nokkenas en heeft een mooi koppelverloop, prima om vlot mee te kunnen komen in het verkeer (met caravan).
Prestaties:
Prima, kruissnelheid van +/- 90 km/h is geen enkel probleem, bij inhalen versneld de auto probleemloos tot over de100 km/h. Om slip van de overdrive te voorkomen, wordt de overdrive in combinatie met caravan niet gebruikt.
Stabiliteit is prima, spoorvorming en bulk- en autotransporters vind de combi wel wat lastig. Oorzaak van dit is (ten dele) te wijten aan het indirecte stuurstysteem (Pitman).
Verbruik:
Solo: ong. 9 ltr per 100 km (1l:11km)
Met caravan: ong. 11 ltr per 100 km (1l:9km)
Super tevreden met het verbruik, tank wel E98.
.
Merk: BIOD
Type: 2L
Bouwjaar: 1974
Massa rijklaar: 490 kg
Toegestane max. massa: 750 kg
Gewogen Massa vakantieklaar: 700 kg
Kogeldruk: 50 kg
Stabilistor: niet aanwezig
Auto:
Merk: Volvo
Type: Amazon (P130)
Bouwjaar: 1968
Massa rijklaar: 1140 kg
Max. massa aanhanger: 1000 kg geremd 500 kg ongeremd.
Geschat vermogen: 120-125 pk.
Auto is voorzien van een B20 (2 ltr) benzinemotor met een handgeschakelde 4 versnellingsbak met overdrive.
Motor is onlangs vervangen door een, naar wens gereviseerde, B20 met o.a. een aangepaste cilinderkop en nokkenas en heeft een mooi koppelverloop, prima om vlot mee te kunnen komen in het verkeer (met caravan).
Prestaties:
Prima, kruissnelheid van +/- 90 km/h is geen enkel probleem, bij inhalen versneld de auto probleemloos tot over de100 km/h. Om slip van de overdrive te voorkomen, wordt de overdrive in combinatie met caravan niet gebruikt.
Stabiliteit is prima, spoorvorming en bulk- en autotransporters vind de combi wel wat lastig. Oorzaak van dit is (ten dele) te wijten aan het indirecte stuurstysteem (Pitman).
Verbruik:
Solo: ong. 9 ltr per 100 km (1l:11km)
Met caravan: ong. 11 ltr per 100 km (1l:9km)
Super tevreden met het verbruik, tank wel E98.
.
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: Caravan-auto combinaties
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje
BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Voor die tijd 120 pk uit twee liter? Niet verkeerd. Of zit er al een injectiesysteem in (nee toch - gewoon valstroomcarburateurs?)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
Volvo gebruikte destijds SAE pk ipv DIN. Meten is weten.
Met mijn Volvo 122S '63 in combinatie met een SMV 34LSR ook heel Frankrijk en NL doorkruist. Vanaf eerste minuut vakantie gevoel.
Dit jaar nog een rode Zweedse Amazon met SMV tegen gekomen vanaf Malmö. Blijft een schitterend koppel.
Met mijn Volvo 122S '63 in combinatie met een SMV 34LSR ook heel Frankrijk en NL doorkruist. Vanaf eerste minuut vakantie gevoel.
Dit jaar nog een rode Zweedse Amazon met SMV tegen gekomen vanaf Malmö. Blijft een schitterend koppel.
Re: Caravan-auto combinaties
Aan de Volvo 122S Amazon Wagon heb ik veel mooie herinneringen.
Mijn vader had er een, we hebben er gans mijn jeugd in gereden.
Probleemloze en oerdegelijke auto.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Adria
Type: Action
Bouwjaar: 2023
Leeggewicht: 1042 kg (rijklaar)
Totaal gewicht: bij mij 1200 kg (dit is incl. kogeldruk, Max is 1300 kg)
Stabilisator: ja.
Auto
Merk: Mercedes
Type: E
Bouwjaar: 2020
Gewicht: 1695 Kg rijklaar, 2355 kg max.
Max. aanhangergewicht: 1900 kg
Vermogen: 200 pk 320 Nm
Stabiliteit combinatie: zeer goed.
Prestaties: goed, met 120 km nog steeds aangenaam cruisen.
Opmerkingen: ik rij met 100 kg kogeldruk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Merk: Adria
Type: Action
Bouwjaar: 2023
Leeggewicht: 1042 kg (rijklaar)
Totaal gewicht: bij mij 1200 kg (dit is incl. kogeldruk, Max is 1300 kg)
Stabilisator: ja.
Auto
Merk: Mercedes
Type: E
Bouwjaar: 2020
Gewicht: 1695 Kg rijklaar, 2355 kg max.
Max. aanhangergewicht: 1900 kg
Vermogen: 200 pk 320 Nm
Stabiliteit combinatie: zeer goed.
Prestaties: goed, met 120 km nog steeds aangenaam cruisen.
Opmerkingen: ik rij met 100 kg kogeldruk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan-auto combinaties
Prachtig hoor! Je bent bij een verkeerslicht met caravan geheid sneller weg dan solo-auto’s.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Caravan-auto combinaties
Maar dat doet hij niet, anders moet hij alle bovenkastjes weer opnieuw inruimen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Adria
Type: Aviva 390 PS
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: 865 kg (rijklaar)
Totaal gewicht: 1.100 kg
Stabilisator: ja.
Auto
Merk: Hyundai
Type: I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V (automaat)
Bouwjaar: 2023
Gewicht: 1.412 Kg rijklaar, 1.900 kg max.
Max. aanhangergewicht: 1.410 kg
Vermogen: 160 pk 253 Nm
Stabiliteit combinatie: zeer goed, auto is de caravan goed de baas. Merk tegenover de vorige I30 Wagon veel meer stabiliteit. Waarschijnlijk hebben de MAD hulpveren hier zeker een aandeel aan.
Prestaties: goed, rijd aangenaam op de cruise. Trekt goed weg in de verschillende standen. Wel op kruissnelheid op de snelweg naar de handmatige schakeling anders erg zoekende welke versnelling met tegenwind.
Opmerkingen: heb bij plaatsing van de trekhaak gevraagd om extra aandacht voor de wegklapbare 13 polige stekkerdoos. Bij mijn vorige I30 was het een martelpartij om de stekker erin te krijgen, nu hangt hij iets lager waardoor het klepje goed open kan. Heb daar meer i30 rijders over gehoord.
Merk: Adria
Type: Aviva 390 PS
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: 865 kg (rijklaar)
Totaal gewicht: 1.100 kg
Stabilisator: ja.
Auto
Merk: Hyundai
Type: I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V (automaat)
Bouwjaar: 2023
Gewicht: 1.412 Kg rijklaar, 1.900 kg max.
Max. aanhangergewicht: 1.410 kg
Vermogen: 160 pk 253 Nm
Stabiliteit combinatie: zeer goed, auto is de caravan goed de baas. Merk tegenover de vorige I30 Wagon veel meer stabiliteit. Waarschijnlijk hebben de MAD hulpveren hier zeker een aandeel aan.
Prestaties: goed, rijd aangenaam op de cruise. Trekt goed weg in de verschillende standen. Wel op kruissnelheid op de snelweg naar de handmatige schakeling anders erg zoekende welke versnelling met tegenwind.
Opmerkingen: heb bij plaatsing van de trekhaak gevraagd om extra aandacht voor de wegklapbare 13 polige stekkerdoos. Bij mijn vorige I30 was het een martelpartij om de stekker erin te krijgen, nu hangt hij iets lager waardoor het klepje goed open kan. Heb daar meer i30 rijders over gehoord.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU