Caravan-auto combinaties
Re: Caravan-auto combinaties
Dat lijkt mij ook wel lekker gaan met jouw trekker ᕙ(⇀‸↼‶)ᕗ
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Knaus
Type:Südwind AGAG 2
Bouwjaar: 2001
Leeggewicht: RDW zegt 920
Totaal gewicht: Max 1200, praktijk ongeveer 1050 as en 65 kogel
Stabilisator: AKS 2004
Auto
Merk: Ford
Type: Focus Wagon (3) 1.0 Edition Plus
Bouwjaar: 2013
Gewicht: 1800 met gezin en kogeldruk
Max. aanhangergewicht: 1200
Vermogen: 125pk/200NM
Stabiliteit combinatie: ruim voldoende
Prestaties: Voldoende
Opmerkingen: de Focus is met zijn lange kont (en geen hulpvering) wel gevoelig voor beladen. Uiteindelijk de kogeldruk ietsje verlaagd (60/65kg) en meer in de kofferbak resulteerde in rust onderweg. De motor laat ik best toeren maken. In zijn 4 op de snelweg, 90 met iets boven de 3000tpm.
Benieuwd of ik er binnenkort op terugkom. De Focus wordt vervangen door een Volvo V70, dus ik kijk al vast uit naar ons volgende avontuur..
Merk: Knaus
Type:Südwind AGAG 2
Bouwjaar: 2001
Leeggewicht: RDW zegt 920
Totaal gewicht: Max 1200, praktijk ongeveer 1050 as en 65 kogel
Stabilisator: AKS 2004
Auto
Merk: Ford
Type: Focus Wagon (3) 1.0 Edition Plus
Bouwjaar: 2013
Gewicht: 1800 met gezin en kogeldruk
Max. aanhangergewicht: 1200
Vermogen: 125pk/200NM
Stabiliteit combinatie: ruim voldoende
Prestaties: Voldoende
Opmerkingen: de Focus is met zijn lange kont (en geen hulpvering) wel gevoelig voor beladen. Uiteindelijk de kogeldruk ietsje verlaagd (60/65kg) en meer in de kofferbak resulteerde in rust onderweg. De motor laat ik best toeren maken. In zijn 4 op de snelweg, 90 met iets boven de 3000tpm.
Benieuwd of ik er binnenkort op terugkom. De Focus wordt vervangen door een Volvo V70, dus ik kijk al vast uit naar ons volgende avontuur..
VoVo 2.5T met een Knaushaus
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Je gaat een klein verschil merken.
Welke motor zit er in? Ik rij wel eens in een XC70 ( daar zit een joekel van een motor in, icm automatische bak) maar dat rijdt uiterst gerieflijk en ruim.
Welke motor zit er in? Ik rij wel eens in een XC70 ( daar zit een joekel van een motor in, icm automatische bak) maar dat rijdt uiterst gerieflijk en ruim.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
Het betreft een 2.5T, 200pk 5 cilinder benzine. Met 6 traps automaat. Ik ga wel uit van een upgrade qua rijden…
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan-auto combinaties
De huidige combi, een Mazda 3 sedan met een 2 liter 122 pk met daarachter de Lander Graziella 401 OL
Re: Caravan-auto combinaties
nog even aanvullen
Auto:
Mazda 3 sedan 2.0 Comfort
2023
vermogen 122 pk
max. trekgewicht 1300 kg
Caravan:
Lander Graziella 401
1983
max gewicht 965 kg
leeg 631 kg
Gewoon een "lompe" 2-liter zonder turbo en een toerenteller die pas bij 7000 rpm in het rood gaat, iets waar ik als voormalig dieselaar wel even aan moet wennen.
Een beetje toeren maken af en toe maar voor de caravan doet de auto het tot nu toe erg goed.
Auto:
Mazda 3 sedan 2.0 Comfort
2023
vermogen 122 pk
max. trekgewicht 1300 kg
Caravan:
Lander Graziella 401
1983
max gewicht 965 kg
leeg 631 kg
Gewoon een "lompe" 2-liter zonder turbo en een toerenteller die pas bij 7000 rpm in het rood gaat, iets waar ik als voormalig dieselaar wel even aan moet wennen.
Een beetje toeren maken af en toe maar voor de caravan doet de auto het tot nu toe erg goed.
Re: Caravan-auto combinaties
Leu leuk een lander..
Onze vorige was ook een 401tje, uit '76, nu hebben we een 474 Pierre Cardin uit '86.
Met een veel te moderne BMW er voor.
Eigenlijk zou ik er wel een BX GTI uit die jaren voor willen hebben.
Of nog gaver een Fiat Croma Turbo uit het jaar kruik..
Peugeot 505 turbo iemand??
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Ze bestaan nog: autofabrikanten die niet downsizen. Je kan alleen niet chiptunen (of wel - maar het effect is verwaarloosbaar).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Caravan-auto combinaties
Prachtig!!!!!!
Ik vind dat ‘oude’ spul echt ontzettend mooi. En dan heb ik voornamelijk een zwak voor het Franse ‘oude’ spul.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 24 okt 2022 02:13
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Beyerland
Type: 390-dv sprinter sport
Bouwjaar: 2005
Leeggewicht: 900
Totaal gewicht: 1300
Stabilisator:
Auto
Merk: ford
Type:focus active 1.5 diesel
Bouwjaar: 2022
Gewicht: 1431
Max. aanhangergewicht: 1400
Vermogen: 120 pk/ 300nm
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties:---
Opmerkingen:-- volgende week richting Bergerac
Merk: Beyerland
Type: 390-dv sprinter sport
Bouwjaar: 2005
Leeggewicht: 900
Totaal gewicht: 1300
Stabilisator:
Auto
Merk: ford
Type:focus active 1.5 diesel
Bouwjaar: 2022
Gewicht: 1431
Max. aanhangergewicht: 1400
Vermogen: 120 pk/ 300nm
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties:---
Opmerkingen:-- volgende week richting Bergerac
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Dethleffs
Type: C-Joy 480 QLK
Bouwjaar: 2023
Leeggewicht: 1079
Totaal gewicht: 1300
Stabilisator: Knott
Auto
Merk: Ford
Type: Kuga 1.6 AWD
Bouwjaar: 2015
Gewicht rijklaar: 1682
Max. aanhangergewicht: 1300
Vermogen: 182 pk/ 240nm
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties: in feite prima
Opmerkingen: nog niet Nederland uitgeweest ermee. Over 2 weken richting Italië, we gaan zien of de combinatie vlot de bergen over gaat zonder gedoe
Merk: Dethleffs
Type: C-Joy 480 QLK
Bouwjaar: 2023
Leeggewicht: 1079
Totaal gewicht: 1300
Stabilisator: Knott
Auto
Merk: Ford
Type: Kuga 1.6 AWD
Bouwjaar: 2015
Gewicht rijklaar: 1682
Max. aanhangergewicht: 1300
Vermogen: 182 pk/ 240nm
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties: in feite prima
Opmerkingen: nog niet Nederland uitgeweest ermee. Over 2 weken richting Italië, we gaan zien of de combinatie vlot de bergen over gaat zonder gedoe
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15
Re: Caravan-auto combinaties
Die caravan vinden wij heel tof met een speelse indeling.
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan-auto combinaties
Ja we zijn er ook echt blij mee! Met 3 kinderen kom je al gauw bij een stapelbed uit. Maar met de zit in het midden (die tot extra bed omgebouwd kan) blijft het toch een ruim gevoel geven. Dat hij wat smaller is met 2,12 is even wennen maar vind het wel relaxter rijden.
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15
- arjahoekstra
- Berichten: 36
- Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk:Fendt
Type:Opal 560 SRF
Bouwjaar:2020
Leeggewicht:1560 KG
Totaal gewicht:2000 KG
Stabilisator:AL-KO AKS 3004
Auto
Merk:BMW
Type:X5 XDRIVE 45e
Bouwjaar:2021
Gewicht:2510 KG
Max. aanhangergewicht:2700 KG
Vermogen:394 PK met 600 NM koppel
Stabiliteit combinatie: Uitstekend. Mede door de luchtvering en de max. kogeldruk van 140 KG.
Prestaties: Zeer vlot. En relatief zuinig.
Opmerkingen:
Merk:Fendt
Type:Opal 560 SRF
Bouwjaar:2020
Leeggewicht:1560 KG
Totaal gewicht:2000 KG
Stabilisator:AL-KO AKS 3004
Auto
Merk:BMW
Type:X5 XDRIVE 45e
Bouwjaar:2021
Gewicht:2510 KG
Max. aanhangergewicht:2700 KG
Vermogen:394 PK met 600 NM koppel
Stabiliteit combinatie: Uitstekend. Mede door de luchtvering en de max. kogeldruk van 140 KG.
Prestaties: Zeer vlot. En relatief zuinig.
Opmerkingen:
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020
Re: Caravan-auto combinaties
Die combinatie is niet mis! Lijkt me heerlijk reizen!
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Caravan-auto combinaties
arjahoekstra schreef:Caravan
Merk:Fendt
Type:Opal 560 SRF
Bouwjaar:2020
Leeggewicht:1560 KG
Totaal gewicht:2000 KG
Stabilisator:AL-KO AKS 3004
Auto
Merk:BMW
Type:X5 XDRIVE 45e
Bouwjaar:2021
Gewicht:2510 KG
Max. aanhangergewicht:2700 KG
Vermogen:394 PK met 600 NM koppel
Stabiliteit combinatie: Uitstekend. Mede door de luchtvering en de max. kogeldruk van 140 KG.
Prestaties: Zeer vlot. En relatief zuinig.
Opmerkingen:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Caravan-auto combinaties
Welja, toch de moeite denk ik.dieseltijger schreef: ↑zo 9 jul 2023 21:03Ze bestaan nog: autofabrikanten die niet downsizen. Je kan alleen niet chiptunen (of wel - maar het effect is verwaarloosbaar).
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Caravan-auto combinaties
Nadat onze trouwe FJ het veld heeft geruimd, rijden we nu met een Mitsubishi Eclipse cross phev. En ons touringkje
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: Caravan-auto combinaties
Met slechts 10nm meer koppel en wel een bergje pk’s denk ik dat het flink toeren draaien is voor het extra vermogen. Koppel maal toeren is immers vermogen. Vaak is het doel van chippen juist meer NM bij lagere toerentallen.Hendrik S schreef:Welja, toch de moeite denk ik.dieseltijger schreef: ↑zo 9 jul 2023 21:03Ze bestaan nog: autofabrikanten die niet downsizen. Je kan alleen niet chiptunen (of wel - maar het effect is verwaarloosbaar).
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet merkbaar of verwaarloosbaar is.
Maar ik raak niet overtuigd van deze cijfers. Los daarvan lijkt het me een heel fijne auto, ook met een niet al te zware caravan.
VoVo 2.5T met een Knaushaus
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Ik vind turbo motoren veel lekkerder rijden. Inderdaad: koppel x toeren = vermogen - het leuke is bij turbo motoren dat het maximum koppel (en dus een substantieel deel van het vermogen) bij een lager toerental beschikbaar is. Dus ik meen dat bij mijn ongeblazen 1.8 motor het maximum koppel pas over de 3500 omw/min vrij komt - en dat met ietwat kunst en vliegwerk: Inlaatkanalen waarvan de weglengte met behulp van kleppen wordt gevarieerd, enz enz.
Dus ja, ik kan net zo snel als mijn zwager met zijn 150 pk Tsi motor van VAG de berg op - maar met aanzienlijk meer toeren en herrie. En ik heb de indruk dat mijn motor minder efficient is. "Tempo 100" rijden gaat ten koste van een berbruik van 1:7,5 met een caravan van max 1300 kg erachter.
Dus ja, ik kan net zo snel als mijn zwager met zijn 150 pk Tsi motor van VAG de berg op - maar met aanzienlijk meer toeren en herrie. En ik heb de indruk dat mijn motor minder efficient is. "Tempo 100" rijden gaat ten koste van een berbruik van 1:7,5 met een caravan van max 1300 kg erachter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
Onze Toyota heeft het maximum koppel bij 4200tpm dus als het bergop gaat gaat het toerental daar naar toe.
Nu door Noorwegen heen gereden ben ik best onder de indruk van de werking van het hybride systeem. Best vaak lees je verhalen van hybrides die bergop ineens vermogen verliezen omdat de batterij leek is. Bij lange hellingen van 8 tot 10% met snelheden van 80km/h lukt het de Toyota zelfs om de batterij op niveau te houden cq bij te laden. Nooit een moment gehad dat er vermogen te kort was. Bij de zwaarste hellingen zie je dat de auto de voorkeur geeft aan het gebruik van de benzinemotor om te zorgen dat de batterij op peil blijft.
Wegrijden op een helling vanuit stilstand gaat met 2 vingers in de neus en op hellingen van 7-8% naar beneden kan de auto de snelheid constant houden door op de motor te remmen.
Verbruik met de caravan (1300kg) ligt rond de 1:10 over de hele vakantie. Bij een flinke bergpas in Noorwegen is het 1:7.5 tot 1:8. Solo doet de auto 1:15 tot 1:17.
Nu door Noorwegen heen gereden ben ik best onder de indruk van de werking van het hybride systeem. Best vaak lees je verhalen van hybrides die bergop ineens vermogen verliezen omdat de batterij leek is. Bij lange hellingen van 8 tot 10% met snelheden van 80km/h lukt het de Toyota zelfs om de batterij op niveau te houden cq bij te laden. Nooit een moment gehad dat er vermogen te kort was. Bij de zwaarste hellingen zie je dat de auto de voorkeur geeft aan het gebruik van de benzinemotor om te zorgen dat de batterij op peil blijft.
Wegrijden op een helling vanuit stilstand gaat met 2 vingers in de neus en op hellingen van 7-8% naar beneden kan de auto de snelheid constant houden door op de motor te remmen.
Verbruik met de caravan (1300kg) ligt rond de 1:10 over de hele vakantie. Bij een flinke bergpas in Noorwegen is het 1:7.5 tot 1:8. Solo doet de auto 1:15 tot 1:17.
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan-auto combinaties
Heb je het over een RAV4 2.5 AWD vanaf 2019? De 2.5 motor heeft ook een Atkinson/Miller cyclus (hoger rendement). Ik zit daar wel naar te loeren qua pecunia. De Subaru Outback lijkt mij leuker - maar is tamelijk kostbaar qua aanschaf door de hoge BPM
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan-auto combinaties
Nee tot en met 2018 dus de 4e generatie.
Maar het principe is gelijk maar de 5e generatie heeft meer vermogen dus zal nog soepeler rijden.
Het thermisch rendement van de motor is hoger maar door de Atkinson cycle heb je een lager piekvermogen en lager koppel. Dat is de hele reden waarom de elektromotor er bij zit, om het verschil op te vangen wat je verliest door de Atkinson cycle.
Maar het principe is gelijk maar de 5e generatie heeft meer vermogen dus zal nog soepeler rijden.
Het thermisch rendement van de motor is hoger maar door de Atkinson cycle heb je een lager piekvermogen en lager koppel. Dat is de hele reden waarom de elektromotor er bij zit, om het verschil op te vangen wat je verliest door de Atkinson cycle.
- Chrisje113
- Berichten: 400
- Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
- Locatie: Helmond
Re: Caravan-auto combinaties
Jammer dat er maar 10nm bij komt! denk dat je het verschil met de caravan niet zal merken bij een laag toerental.Hendrik S schreef: ↑za 15 jul 2023 16:51Welja, toch de moeite denk ik.dieseltijger schreef: ↑zo 9 jul 2023 21:03Ze bestaan nog: autofabrikanten die niet downsizen. Je kan alleen niet chiptunen (of wel - maar het effect is verwaarloosbaar).
Zonder caravan zal het wel schelen maar lijkt me niet dat je daar alleen maar voor gaat doen
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen )
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen )