ALKO Mammut mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » zo 11 jun 2023 14:35

Die "colapsable" soldeer verbindingen ken ik heel goed.
Duizenden van gebruikt in de vliegtuigen.
Maar deze lijkt mij zo groot in het midden...
Ook als je daar 2 kabeltjes in bedenkt..
Maatje middenin klopt niet voor mijn gevoel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jun 2023 20:55

Je hebt ze ook in “knel” uitvoering die blijven wat dikker plaatje was voor het idee

Die sensor zelf zal ook enkel met 2 draadjes geleverd worden die door alko aan de “kabelboom” gemonteerd wordt maar even meten geeft al enige duidelijkheid
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » wo 14 jun 2023 09:16

iemand schreef:
di 6 jun 2023 18:09
Hoe hebben ze het dan nu voor je opgelost ? scratch.gif
Gisteren gebeld met de dealer , de mover is overleden ze krijgen deze niet meet aan de praat , er word een "nieuwe" mover geinstalleerd.
Hoe en welke ... ik weet het niet ik ben wel blij dat het onder de garantie valt ... thumbup.gif
Vandaag 14/06 caravan ophalen ... ben benieuwd .. [aschrik.gif]
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » wo 14 jun 2023 18:22

[/quote] Gisteren gebeld met de dealer , de mover is overleden ze krijgen deze niet meet aan de praat , er word een "nieuwe" mover geinstalleerd.
Hoe en welke ... ik weet het niet ik ben wel blij dat het onder de garantie valt ... thumbup.gif
Vandaag 14/06 caravan ophalen ... ben benieuwd .. [aschrik.gif]
[/quote]

Caravan opgehaald er is een nieuwe mover onder gezet , goede service, en hij werkt knipoog.gif
De motor van de oude mover had geen kracht meer en kon geen druk op de banden creëren .
Dit is gekomen doordat er weer leven kwam in de mover na het resetten met de zekeringen, waarna de movers wel richting de banden gingen maar op het moment dat deze druk op moesten bouwen hoordde je de tandwielen ratelen...zo ook met het terugsturen van de movers, ook het geratel.
Nu staat er in de beschrijving dat als je de movers niet meer electrisch van de banden afkrijgt je deze dus met de hand los moet draaien, en dat dit zwaar gaat , het ging ook zwaar maar het vermoeden is dat ik tijdens het terugdraaien met de hand er toch nog leven in zou hebben gezeten in de movers en ik dus eigenlijk tegen de beweging in aan het terugdraaien was en hierdoor enkele tandwielen zou hebben beschadigd ( nogmaals dit zijn vermoedens) anders zou ik het niet weten .....
Eind goed al goed nu movers gewoon met de hand naar de band en met de AB rijden haphop.gif
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 14 jun 2023 21:42

Dus voor garantie heb je een half automaat terug gekregen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » do 15 jun 2023 09:02

Paul Vingerhoets schreef:
wo 14 jun 2023 21:42
Dus voor garantie heb je een half automaat terug gekregen
Ja Paul ,

En ik vind het niet eens zo erg , ik hoef maar aan een kant de movers tegen de banden aan te zetten is een stuk sneller dan dan het "automatisch" gaat, en ... ook belangrijk...kan het ook niet stuk gaan thumbup.gif

Ron
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » do 15 jun 2023 09:35

RoDu schreef:
wo 14 jun 2023 18:22

Nu staat er in de beschrijving dat als je de movers niet meer electrisch van de banden afkrijgt je deze dus met de hand los moet draaien, en dat dit zwaar gaat , het ging ook zwaar maar het vermoeden is dat ik tijdens het terugdraaien met de hand er toch nog leven in zou hebben gezeten in de movers en ik dus eigenlijk tegen de beweging in aan het terugdraaien was en hierdoor enkele tandwielen zou hebben beschadigd ( nogmaals dit zijn vermoedens) anders zou ik het niet weten .....
Eind goed al goed nu movers gewoon met de hand naar de band en met de AB rijden haphop.gif
En dit heb ik eerder gehoord he.
Als een Aklo mover in een verkeerde positie staat en je hem met de noodsleutel terugdraaid, dat je daarmee een mechanisme sloopt.
"Mooi" systeem is dat... scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door CarloBr » do 13 jul 2023 17:25

beste mensen,
ik heb totaal geen verstand van zaken maar stel hier even vraag.
wij krijgen een nieuwe caravan en daar komt een Mammut onder nu zegt de dealer dat het contact waar jullie het over hebben na uitschakeling er ook geen lekstroom meer naar de mover gaat en er dus geen extra schakelaar nodig is, ik ben bang dat toch mijn accu leeg zal gaan want bij mijn huidige caravan met Truma mover was ik een keer vergeten de stekker er uit te trekken en daar stond ik dan. graag jullie mening zonder ingewikkelde technische saal.
Knaus 500pf 2023

Graantje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Graantje » do 13 jul 2023 17:53

Hier ook de Mammut mover. Zou er zelf een hoofdschakelaar tussen zetten, maar die ligt al 5 jaar in de doos. Accu wordt niet leeggetrokken tijdens gebruik caravan (waarbij de accu dus ook regelmatig opgeladen wordt), zou hem er voor de winter wel uit halen of in ieder geval los koppelen.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » do 13 jul 2023 18:01

Ik zou me niet druk maken over zo'n hoofdschakelaar. Bij ons is de accu nog nooit in de afgelopen 6 jaren leeg getrokken door de Mammut, ook niet na maanden overwinteren in Spanje. Ik denk dat idd klopt dat Alko hier over nagedacht heeft.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door CarloBr » do 13 jul 2023 18:17

Da's een hele geruststelling,dank jullie wel.
Knaus 500pf 2023

MM
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 jul 2023 21:16

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door MM » wo 19 jul 2023 09:33

Ik heb een Alko mammut mover AMS1 uit 2012. Uit een van de movers lekt olie bij de aandŕijfrol en zijn aan de andere zijde kogeltjes uit de lager weggeraakt. Ik heb de mover motor open gemaakt en kontakt opgenomen met Alko voor vervangende onderdelen. Alko gaf aan dat deze onderdelen niet geleverd worden. Wie kan mij helpen aan een nieuwe vetkerring en nieuwe kogellager? Een gebruikte AMS1 mag ook.

Gebruikersavatar
alko
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 25 dec 2016 11:39

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door alko » wo 19 jul 2023 09:42

Op kogellagers staan vaak cijfers en letters.
Dit zijn productcodes.
Waarschijnlijk kun je deze gewoon aan de hand van de codes bij een kogellagerbedrijf of betere gereedschapswinkel bestellen.
Hetzelfde geldt voor de keerringen.
AL-KO gebruikt waarschijnlijk ook gewoon standaard productie lagers. Het is geen Van Moof.
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.

MM
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 jul 2023 21:16

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door MM » do 3 aug 2023 11:28

Ik heb geprobeerd de aandrijfrol te verwijderen om lager en oliekeerring te kunnen vervangen. Dat is me niet gelukt. 2 snapveertjes boven en onder de lager kon ik wel verwijderen, maar dan wil de as van de aandrijfrol er nog niet uit. Heeft iemand een idee hoe je de aandrijfrol kunt verwijderen?

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door iemand » do 3 aug 2023 12:44

Maak eens een foto er van.
Plaatst die als bijlage en dan toevoegen aan tekst.
Dan kijken we even mee.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Movers”