Hoi allen,
Ik ben al een tijdje een stille meelezer, maar heb gisteren dan toch een account aangemaakt, ik loop namelijk tegen een probleem aan:
We hebben een oude Kabe uit 1995. Maandag uit de stalling gehaald en ik zit er nu in. Alleen... alles op 12v deed het niet! En ja hoor, accu helemaal plat. De caravan heeft een jaar op de stalling gestaan, dus niet zo raar natuurlijk. Wel raar dat, ondanks dat ik aan 220v zit, alle 12v onderdelen het niet doen."Loopt dat dan allemaal via de accu?" dacht ik...
Soit, accu aan een acculader gehangen, twee avonden met kaarslicht en een grote waterfles gedaan en ja hoor! Alles doet het weer.
Maar!
Nu zie ik dat de accu alweer aan het leeglopen is. Hij laadt dus niet op via het 220v netwerk. Dus ik vermoed dat mijn omvormer iets mis mee is. De lampjes op de omvormer branden ook niet.
Dus... wat nu? Moet ik een caravan-winkel bellen en vragen of ze hier langs kunnen komen? Kan ik er zelf aan prutsen?
Ik heb wat oude topics ook over omvormers gevonden, maar snapte de uitleg daarin niet helemaal. Plus daar ging het om een caravan zonder accu.
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Mijn vriend is nog met de auto in België, dus ik kan niet zomaar met de caravan langs een monteur rijden oid. (Heb ook weinig zin om de boel in te laden en te verslepen etc.)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Even wat praktische informatie:
De omvormer:
En naast de omvormer is nog een kastje waar alle snoertjes van de caravan in samen komen en daar zie ik dat 1 draadje is doorgebrand. (Bij nummer 2) Kan dat de boosdoener zijn?
Warme groet,
Lydia
Omvormer Kabe kapot?
Re: Omvormer Kabe kapot?
RE.gif
gewoon vervangen en kijken wat er gebeurd, hij hoort iig niet stuk te zijn.
gewoon vervangen en kijken wat er gebeurd, hij hoort iig niet stuk te zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Omvormer Kabe kapot?
Zekering gaat wel eens spontaan stuk.
Let bij vervangen wel op dat je gelijkwaardige neemt; in ieder geval in de buurt en niet ineens dubbele waarde.
Er kan nl ook ergens een defect zijn en juist daarvoor is de zekering; als beveiliging tegen overbelasting.
Suc6 en we horen/lezen graag wat het resultaat is.
Let bij vervangen wel op dat je gelijkwaardige neemt; in ieder geval in de buurt en niet ineens dubbele waarde.
Er kan nl ook ergens een defect zijn en juist daarvoor is de zekering; als beveiliging tegen overbelasting.
Suc6 en we horen/lezen graag wat het resultaat is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Omvormer Kabe kapot?
Hoi Lidia,
Jouw omvormer is geen omvormer , maar een acculader.
Bij een Kabe is de accu de basis , van waaruit alles aangestuurd wordt.
De gehele caravan is 12 Volt uitgevoerd ; Dit betekend dat alles via de 12 Volt installatie werkt en de accu de basis is van alles.
Ik heb het vermoeden , dat jouw accu naar de kloten is. En waarschijnlijk zal de acculader dit ook merken en zal niet gaan laden.
De tweede foto is de regelunit/zekeringkast. En je geeft zelf al aan dat poort 2 verbrandt is.
Allereerst zou ik de accu eens doormeten op zijn conditie en indien nodig deze vervangen .
Ik vermoed dat het hier in zal zitten
Meet dan de zekering in alle poorten eens door of deze nog goed zijn.
Mvg
Stef
Jouw omvormer is geen omvormer , maar een acculader.
Bij een Kabe is de accu de basis , van waaruit alles aangestuurd wordt.
De gehele caravan is 12 Volt uitgevoerd ; Dit betekend dat alles via de 12 Volt installatie werkt en de accu de basis is van alles.
Ik heb het vermoeden , dat jouw accu naar de kloten is. En waarschijnlijk zal de acculader dit ook merken en zal niet gaan laden.
De tweede foto is de regelunit/zekeringkast. En je geeft zelf al aan dat poort 2 verbrandt is.
Allereerst zou ik de accu eens doormeten op zijn conditie en indien nodig deze vervangen .
Ik vermoed dat het hier in zal zitten
Meet dan de zekering in alle poorten eens door of deze nog goed zijn.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Omvormer Kabe kapot?
Als ik jouw foto van de zekeringkast nog een goed bekijk , dan kan ik zien dat de zekering nr. 2 doorgebrand is.
Je kan duidelijk zien , dat de draad onderbroken is en de draadeindjes een rond bolletje heeft.!!
Ga deze eerst eens vervangen !!
Mvg
Stef
Je kan duidelijk zien , dat de draad onderbroken is en de draadeindjes een rond bolletje heeft.!!
Ga deze eerst eens vervangen !!
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Omvormer Kabe kapot?
RE.gif
dat had TS ook kwel vermeld dat die stuk was
dat had TS ook kwel vermeld dat die stuk was
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Omvormer Kabe kapot?
Als Ik de gegeven informatie bij elkaar optel, zou de zekering vervangen het probleem op moeten lossen.
Laden wil de accu immers nog.
Laden wil de accu immers nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Omvormer Kabe kapot?
Hallo Lydia..
En mocht het nou niet lukken, dan stuur je me maar een prive bericht.
Gaan we het wel oplossen.
Het is zeker niet de eerste omvormer/lader die weer gefixed wordt..
Hoor het wel.
p.s.
Deze zekeringen heten: Glas zekering 5x20 (mm) en er staat de juiste waarde op ingegraveerd.
Dus eruit trekken en lezen...
Dan weet je alles.
En mocht het nou niet lukken, dan stuur je me maar een prive bericht.
Gaan we het wel oplossen.
Het is zeker niet de eerste omvormer/lader die weer gefixed wordt..
Hoor het wel.
p.s.
Deze zekeringen heten: Glas zekering 5x20 (mm) en er staat de juiste waarde op ingegraveerd.
Dus eruit trekken en lezen...
Dan weet je alles.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.