Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Ergens bekruipt mij het gevoel dat dit een principe kwestie lijkt te worden...
Ik zou zeggen, leg je er bij neer en zorg voor een extra oog.
Mijn allereerste rit met caravan werd ik door motoragent staande gehouden. In mijn destijds onwetendheid had ik de kabel om de trekhaak gelust.
Oom agent, zeer vriendelijk, legde mij uit dat dit niet mocht en deed voor ( ja, echt..) hoe het wel moest door hem aan een oog te lussen. Met een handdruk gingen we onze weg vervolgen... lesje geleerd, kosteloos gelukkig.
Ik zou zeggen, leg je er bij neer en zorg voor een extra oog.
Mijn allereerste rit met caravan werd ik door motoragent staande gehouden. In mijn destijds onwetendheid had ik de kabel om de trekhaak gelust.
Oom agent, zeer vriendelijk, legde mij uit dat dit niet mocht en deed voor ( ja, echt..) hoe het wel moest door hem aan een oog te lussen. Met een handdruk gingen we onze weg vervolgen... lesje geleerd, kosteloos gelukkig.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Het gaat om een kleine boete. Ervaar je dit werkelijk als zo’n groot onrecht dat je hier zoveel energie in steekt? De vraag is of je je gelijk krijgt. En stel dat je wel gelijk krijgt….was het dan werkelijk de energie, tijd en moeite die je erin stopt waard om er een principekwestie van te maken? Wil je gelijk of wil je geluk :)?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Zelden zoveel onzin voorbij zien komen. Eerst de internationale regels. EU-landen respecteren elkaars uitvoeringseisen voor voertuigen. In ons geval dus de Regeling Voertuigen. Die zijn alleen van toepassing voor voertuigen die een Nederlands kenteken hebben. Een Duitser mag dus ook in Nederland met een geluste breekkabel rijden. Nu schijnt ineens ineens een derde reden voor onze wetgeving te zijn opgedoken. Eerst waren het de kabel die onder de koppeling kon komen en dan door schavielen. Als tweede reden werd de afbrekende trekhaak genoemd en nu dus ook de spontaan loskomende aanhanger. Vergezocht allemaal. Dan de belangrijkste bouwer van chassis. Die schrijven voor dat de kabel gelust moet worden (RTFM) Theo Gerrits (en dat weet ik 1000% zeker) hangt die mening ook aan. Maar als docent bij de politie moest hij natuurlijk ook de wet leren aan studenten. Alles wat op de trekhaak geschroefd is met het doen om een veilige verbinding te maken mag. Staat ook gewoon in de wet. Een plaatje om de contactdoos op te zetten is dat dus duidelijk niet. Overigens hebben de Duitsers inmiddels voor afneembare- en wegklapbare koppelingen een zelfde regel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Je gaat volgens mij op een paar punten de fout in.Daphne schreef: ↑vr 1 mar 2024 14:28
Je voldeed niet aan het vastmaken van de losbreekremkabel zoals de Nederlandse wet voorschrijft. Alleen lussen om de trekhaak mag niet volgens de wet. En of de wetgever hier nu fout mee zit of niet, het staat zo in de wet voertuigeisen.
Dat lussen beter is of zelfs voorgeschreven wordt door de fabrikant van de losbreekremkabel is voor de uitvoering van de wet geen issue. Dat de wet niet altijd logisch is kennen we ook in de rijbewijsregeling. Maar ook hiervoor geldt, de wettelijke eisen tellen, niet of je wel of niet goed met een caravan overweg kunt.
Er staat nergens dat alleen lussen om de trekhaak niet mag, er staat alleen dat de kabel aan een vastdeel van de auto moet zijn bevestigd.
Discussie is dus of de trekhaak en de stekker deel uit maakt van een vastdeel van de auto.
en als ik dan jezelf even quote
Wat ik uit andere discussies haal is dat de ene rechter dat dus wel ziet als een vast punt alleen de officier van justitie niet.
Ander punt is dat je schrijft even vastmaken aan een haakje/oogje, maar dan moet dat haakje er natuurlijk wel zijn en die is er dus niet en desondanks wel een goedgekeurde auto.
Een oogje oid. er zelf bij aanlassen mag niet want dan vervalt de goedkeuring, vandaar de oplossing van de Hollandose die de Duitsers hebben bedacht om hier boetes te voorkomen.
En ja dit is een principe kwestie en moet/kan ik mijn gelijk halen bij de rechter dan ga ik dat ook zeker doen.
Vandaar ook mijn vraag wie heeft dit succesvol aangevochten.
op een andere site lees ik nl.
Toch een bekeuring
Onlangs heeft een lezer van deze site zijn procesverbaal aangevochten bij de kantonrechter en gelijk gekregen. De wet schrijft immers niet voor op welke wijze exact de losbreekinrichting bevestigd moet worden met een vast deel van het voertuig. De verbalisant, die doorgaans niet beschikt adequaat technisch inzicht, had moet aantonen dat de handrembreekkabel niet deugdelijk bevestigd was en niet voldeed aan de gestelde eisen.
Deze uitspraak toont aan dat de Nederlandse wet op dit punt onduidelijk (onvolledig) is en dat het zinvol kan zijn om met goede argumenten een eventuele boete aan te vechten.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Als jij niet wil zien dat lussen (dus los omhangen) niet hetzelfde is als vastmaken dan houdt het voor mij op.
Succes met je case!
Succes met je case!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Tijd zal het leren wie gelijk heeft in deze
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
- Beyerland390
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
GerritB22, in deze video wordt het allemaal voor je uitgelegd. Zo moet het en niet anders:
https://youtu.be/XRUlB9CSedM?feature=shared
https://youtu.be/XRUlB9CSedM?feature=shared
Caravan: Beyerland 390DV, 2001 / binnenkort: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Op de campings kijk ik vaak hoe andere mensen de kabel bevestigen. Wat ik vaak (meestal) zie is het haakje in het gat vastmaken. Als ik mensen dan adviseer dat dit niet optimaal is krijg ik soms een instemmend gemompeld, of een reactie “ik doe dit zo al xx jaar en het is altijd goed gegaan”.
Voor de goede orde: bij mij gaat de kabel over de kogel en door de musketonhaak.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voor de goede orde: bij mij gaat de kabel over de kogel en door de musketonhaak.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
En de musketonhaak heeft een bewezen treksterkte om aan zn functie te voldoen, dan is er niets mis mee. Veel peperkoek spul in omloop, iets van schijnveiligheid zeg maar.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
In principe is elke musketon haak sterk genoeg, enige wat die moet doen is voorkomen dat de noodremkabel niet over de trekhaak kan schieten op het moment dat de aanhanger(caravan) onverhoopt los van de kogel zou komen en omhoog wipt zodra de kabel strak komt te staan zal die niet meer over de kogel kunnen springen en de remmen activeren dat een extra haak het tegen die tijd opgegeven heeft maakt niet uit. Waarbij in oogopschouw gehouden moet worden dat een strooi touwtje niet zal volstaan tijdens een controle, een musketonhaak of D ring zal dat wel doen de remkabel is dan namelijk vast aan een vast deel van de trekhaak gemonteerd
Bij een los afneembare kogel zou deze dus ook niet op de kogel moeten zitten maar op een vast deel van de trekhaak.
Bij een los afneembare kogel zou deze dus ook niet op de kogel moeten zitten maar op een vast deel van de trekhaak.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Het lijkt me nogal simpel. Wanneer dat wettelijk verplichte oog niet aan de auto zit, voldoet de auto niet aan de eisen. Terug naar de garage dus. En neem de bekeuring maar gelijk mee, dan kunnen ze die ook vergoeden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Niet helemaal de duidelijkste foto, maar ik lus de kabel om de trekhaak, waarbij dan één eind door een musketonhaak loopt voor de vaste verbinding met de auto.
Mocht de koppeling vd caravan loskomen van de haak, dan trekt de lus zich aan en dus wordt de rem bekrachtigd zoals in het filmpje. En met de kabel door de musketonhaak voldoe ik naar mijn mening aan de Nederlandse wet.
Mocht de koppeling vd caravan loskomen van de haak, dan trekt de lus zich aan en dus wordt de rem bekrachtigd zoals in het filmpje. En met de kabel door de musketonhaak voldoe ik naar mijn mening aan de Nederlandse wet.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Zal ik hem nog maar een keer plaatsen hoe het moet/ mag dan!? moeilijk toegankelijk oog, dus gebruik van de nodige haken en al vaak geplaatst
de afneembare trekhaak, met een oog ver onder de bumper (onze Audi A6 Allroad)
Dan de wegklapbare trekhaak van mijn VW Passat, oog zit al in de trekhaak:
nog een voorbeeld (dan hou ik er mee op) mijn huidige V60 met automatisch klapbare trekhaak:
de afneembare trekhaak, met een oog ver onder de bumper (onze Audi A6 Allroad)
Dan de wegklapbare trekhaak van mijn VW Passat, oog zit al in de trekhaak:
nog een voorbeeld (dan hou ik er mee op) mijn huidige V60 met automatisch klapbare trekhaak:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
En daar zie je dus al een verschil, de afneembare haak heeft een oog dat gemonteerd is onder de bumper aan het vaste deel van de trekhaak, terwijl de wegdraaibare kogel niet los te halen is en als vast deel van de trekhaak benoemd mag worden vandaar dat het oog ook op de haak zit mooi plekkie trouwens om goed aan te kunnen koppelen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
De discussie wordt gezocht in dat de trekhaak een vast deel is. Maar daar zit het bezwaar van de wet niet in. Het probleem zit erin dat je de kabel los over de haak hebt gelegd en dat mag niet. Hij moet vast zitten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Precies dat. Maar als Gerrit dat niet wil inzien dan is het zinloos om op de materie te reageren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Ik bevestig ook de breekkabel zoals jij deze bevestigd op de Passat. Op de foto van de V60 is het niet te zien hoe je de breekkabel hebt bevestigd. Is dat hetzelfde als bij de Passat of heb je de breekkabel via de musketon direct aan het oog van de inklapbare trekhaak bevestigd?Micky schreef: ↑vr 1 mar 2024 23:10Zal ik hem nog maar een keer plaatsen hoe het moet/ mag dan!? moeilijk toegankelijk oog, dus gebruik van de nodige haken en al vaak geplaatst
de afneembare trekhaak, met een oog ver onder de bumper (onze Audi A6 Allroad)
6FFDDF79-51C4-426C-B458-17166AF44ECF.jpeg
Dan de wegklapbare trekhaak van mijn VW Passat, oog zit al in de trekhaak:
nog een voorbeeld (dan hou ik er mee op) mijn huidige V60 met automatisch klapbare trekhaak:
Schermafbeelding 2024-03-01 om 23.16.55.png
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif
Ik had geen betere foto maar idd op dezelfde manier.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik had geen betere foto maar idd op dezelfde manier.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Precies
Een simpele test.
Haal de dissel van de kogel af.
Pak het breekkabel en til die zo van de kogel af.
Kan dat , dan zit het fout.
En op de manier zoals micky laat zien kan dat niet.
En dat wil de wetgever graag zien.
Je wil wel graag een lus omdat de kracht op het oog dan gehalveerd wordt.
En dan voldoende kracht heeft om de rem er goed op te zetten.
Ik heb een vaste trekhaak.
En daar heb ik deze op gemonteerd.
De kabel gaat om de kogel en dan door deze beugel heen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Precies. Ik heb al jaren dezelfde.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Perfect en duidelijk Micky! Jij doet het precies zoals de beschrijving van de losbreekremkabel wil dat je het doet en je voldoet perfect aan de(Nederlandse) wet.
Wij gebruiken zo’n beugel op onze vaste trekhaak waar we de geluste losbreekremkabel doorheen halen:
Wij gebruiken zo’n beugel op onze vaste trekhaak waar we de geluste losbreekremkabel doorheen halen:
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
-
- Berichten: 422
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Nog effe een kleinigheid, maar een buitenlandse automobilist moet de afbreekkabel ook op de Nederlandse manier vastmaken.
In 9 van de 10 gevallen zal het bij een vriendelijke Belehrung blijven, zoals mijn Duitse caravan vrienden het noemen. Behalve als iemand hardleers is en in opstand komt.
In 9 van de 10 gevallen zal het bij een vriendelijke Belehrung blijven, zoals mijn Duitse caravan vrienden het noemen. Behalve als iemand hardleers is en in opstand komt.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Als de breekkabel een echte Musketonhaak heeft mag je deze direct in het oog van / bij de trekhaak klikken, een extra musketon is dus niet nodig.
(Tenzij de breekkabel zo lang dat ie dan over de grond sleept, dan is lussen ter behoudt van je breekkabel dus beter).
Als de breekkabel zo'n flut haakje heeft met klemveertje dat moet het gelust worden met extra musketonhaak zoals op de foto's van oa Micky
(Tenzij de breekkabel zo lang dat ie dan over de grond sleept, dan is lussen ter behoudt van je breekkabel dus beter).
Als de breekkabel zo'n flut haakje heeft met klemveertje dat moet het gelust worden met extra musketonhaak zoals op de foto's van oa Micky
Porsche + Tabbert
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Als je de foto bekijkt die ik heb geplaatst dan ligt de kabel ook helemaal niet los over de trekhaak Op de foto's hierboven ligt die er wel gewoon los omheen en dan met een haakje vast, maar aan mijn trekhaak zit dus geen oogje en ook aan de auto zelf zit geen extra oogje oid. om iets aan vast te maken.
Vandaar de door mij gekozen oplossing om de kabel niet alleen om de trekhaak te slaan maar ook om de 13 polige stekker die vast gedraaid wordt in de trekhaak.
Dus de kabel kan onmogelijk zomaar loswippen van de trekhaak.
Met de agenten in kwestie is ook totaal geen discussie gevoerd, daar werd gewoon opgemerkt geen haakje gebruikt is boete en op de vraag "kunt u aanwijzen waar ik hem dan wel aan vast moet maken want dat haakje heeft mijn auto niet" hadden ze dus ook geen antwoordt.
Wel mocht ik gewoon verder rijden.
Maar alle reacties snap ik helemaal en ook hoe het beter kan of volgens de Nederlandse wet zou moeten, alleen dat was mijn vraag niet ik wil graag in contact komen met iemand die het dus wel succesvol heeft aangevochten zoals op caravantrekker.nl staat aangeven en daarbij wordt verwezen naar dit forum.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Voor dat haakje/bevestigingspunt aan de auto daar mag u zelf voor zorgen.
Agent constateert alleen dat er geen deugdelijke bevestiging is.
Dat er verschil van menig daarover is, mag U aan de kantonrechter voorleggen.
Ik zal je feliciteren als je het wint.
Frans