Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Hieronder een stuk van Theo Gerrits, een autoriteit op het gebied van caravan en wetgeving. Theo is oud docent aan
de politieacademie (inmiddels gepensioneerd) en verkeersspecialist. Tevens mijn oud docent van meerdere cursussen en opleiding op verkeersgebied.
Hij spreekt ook over de onveilige NL wijze van bevestigen. Hij spreekt hierin de hoop uit dat het in de toekomst op een betere wijze geregeld gaat worden.
Wat ik aangeef is dat het in de praktijk inmiddels zo is dat de kantonrechter in vrijwel alle gevallen de bestuurder in het gelijk heeft gesteld als
die de breekkabel met een lus ( al dan niet in combinatie met een haak of andere oplossing) om de kogel had geplaatst.
http://www.caravanendewet.nl/Publicatie ... ls/mobile/
de politieacademie (inmiddels gepensioneerd) en verkeersspecialist. Tevens mijn oud docent van meerdere cursussen en opleiding op verkeersgebied.
Hij spreekt ook over de onveilige NL wijze van bevestigen. Hij spreekt hierin de hoop uit dat het in de toekomst op een betere wijze geregeld gaat worden.
Wat ik aangeef is dat het in de praktijk inmiddels zo is dat de kantonrechter in vrijwel alle gevallen de bestuurder in het gelijk heeft gesteld als
die de breekkabel met een lus ( al dan niet in combinatie met een haak of andere oplossing) om de kogel had geplaatst.
http://www.caravanendewet.nl/Publicatie ... ls/mobile/
Love the life we live.
Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016
Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Er is een groot verschil tussen jurisprudentie en een precedent.
Dat de kantonrechter (in alle gevallen?) bekeuringen ongegrond verklaart omdat er alleen maar gelust is, is een precedent.
Echter in de wetgeving is dit nog niet geregeld.
En de persoonlijke mening van een autoriteit is nog geen wetgeving.
Jij schrijft over het respecteren van elkaars wetgeving. Dat betekent dat een Duitser in Nederland bekeurd mag worden als hij alleen gelust rijdt en dat een Nederlander bij de Franse grens zijn lus van de vaste verbinding los mag maken.
Het betekent niet dat een Duitser met een beroep op de Duitse wetgeving in Nederland alleen gelust mag rijden, of dat een Nederlander kan zeggen: in Frankrijk mag het wel.
Ik ben het wel met je eens dat op dit punt het verkeersreglement aangepast mag worden. Als er spanning op de losbreekreminrichting staat, zal deze echt niet over de kop van de trekhaak gaan, zonder de rem van de aanhanger aan te trekken. En voordat er spanning op komt te staan is er nog zoiets als de zwaartekracht. Maar om eerlijk te zijn: lussen plus vastzetten is toch echt het veiligste. Dat zegt Gerrits ook!
Dat de kantonrechter (in alle gevallen?) bekeuringen ongegrond verklaart omdat er alleen maar gelust is, is een precedent.
Echter in de wetgeving is dit nog niet geregeld.
En de persoonlijke mening van een autoriteit is nog geen wetgeving.
Jij schrijft over het respecteren van elkaars wetgeving. Dat betekent dat een Duitser in Nederland bekeurd mag worden als hij alleen gelust rijdt en dat een Nederlander bij de Franse grens zijn lus van de vaste verbinding los mag maken.
Het betekent niet dat een Duitser met een beroep op de Duitse wetgeving in Nederland alleen gelust mag rijden, of dat een Nederlander kan zeggen: in Frankrijk mag het wel.
Ik ben het wel met je eens dat op dit punt het verkeersreglement aangepast mag worden. Als er spanning op de losbreekreminrichting staat, zal deze echt niet over de kop van de trekhaak gaan, zonder de rem van de aanhanger aan te trekken. En voordat er spanning op komt te staan is er nog zoiets als de zwaartekracht. Maar om eerlijk te zijn: lussen plus vastzetten is toch echt het veiligste. Dat zegt Gerrits ook!
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
ik vind praktijk nogal wat anders dan de wet, zelf ben of was ik trouwens niet eens verplicht want ik rij met een Duitse auto en moet dus aan de Duitse wet voldoen, toch is bovenstaande foto van mijn combi, omdat ik het zo veilig mogelijk wil doen, in de tijd van een afneembare haak heb ik hem ook daar niet bevestigd maar aan een niet afneembaar deel van de auto en de huidige auto (hierboven) heeft een kantelbare trekhaak die in de fabriek met de auto gebouwd is met een speciaal oog voor een veiligere bevestiging.Erik1977 schreef: ↑wo 27 jun 2018 16:03Welke wet precies zegt dat wij als EU landen elkaar wetgeving dienen te respecteren en over te nemen weet ik zo niet.
Maar als de politie een combinatie aantreft die de strop methode toepast mogen zij niet meer bekeuren voor het
niet bevestigen aan een vast deel van het voertuig. Ieder bezwaar zal namelijk gegrond verklaard worden de kantonrechter.
Artikel 5.18.34 van het Voertuigreglement is het artikel die het bevestigen omschrijft en hier spreekt men dus over het vaste
deel van het voertuig. De praktijk wijst dus uit dat het middels de andere methode ook mag.
Ervaringen hebben namelijk ook aangetoond dat dit (de in NL voorgeschreven methode) niet de veiligste methode is.
En die haak is een prima extra zekerheid dat de lus niet los komt van de kogel.
Maar feitelijk moest de kabel altijd aan een vast onderdeel van de carrosserie worden bevestigd. Er was in het begin wel de discussie
of de behuizing van een trekhaak daar onder viel omdat die later gemonteerd was.
Los daarvan snap ik niet goed wat je wilt bereiken, de wet zegt een vast deel, waarom dan een minder veilige variant kiezen omdat je er bij de kantonrechter waarschijnlijk wel mee wegkomt
Het kan zijn dat ik eroverheen lees, maar waar schrijft Gerrit dat alleen lussen veilig genoeg zou zijn? ik begrijp uit zijn stukken (en al langer dan vandaag) juist dat hij adviseert extra te bevestigen en dat alleen inhaken aan het oog onverstandig is, ik zie van hem geen enkel voorbeeld waar hij alleen de kabel om de haak gooit...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif
Micky, is dat zo, dat je met een Duitse auto niet aan de Nederlandse wetgeving hoeft te voldoen als je in Nederland rijdt? Ik denk bijvoorbeeld aan die lengteborden die in Spanje verplicht zijn, maar in Nederland niet. Ga je in Spanje op vakantie dan moet je toch aan de Spaanse wetgeving voldoen!
Of maak ik nu een denkfout?
Micky, is dat zo, dat je met een Duitse auto niet aan de Nederlandse wetgeving hoeft te voldoen als je in Nederland rijdt? Ik denk bijvoorbeeld aan die lengteborden die in Spanje verplicht zijn, maar in Nederland niet. Ga je in Spanje op vakantie dan moet je toch aan de Spaanse wetgeving voldoen!
Of maak ik nu een denkfout?
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Mooie oplossing en een nog betere naam: Hollandöse :-) Wist niet dat het een 'ding' was in DLD.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Ik heb me laten vertellen dat het idd niet (meer) zo is, je moet blijkbaar voldoen aan de wetten van het land waar je heen rijdt ik heb het niet uitgezocht verder omdat ik toch gewoon aan de Nederlandse eisen wil voldoen..Unplugged schreef: ↑wo 27 jun 2018 18:39RE.gif
Micky, is dat zo, dat je met een Duitse auto niet aan de Nederlandse wetgeving hoeft te voldoen als je in Nederland rijdt? Ik denk bijvoorbeeld aan die lengteborden die in Spanje verplicht zijn, maar in Nederland niet. Ga je in Spanje op vakantie dan moet je toch aan de Spaanse wetgeving voldoen!
Of maak ik nu een denkfout?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Het lijkt me dat het geheel staat of valt bij het kabeltje dat gebruikt wordt.
Als er een slechte kabel met dito haak gebruikt wordt zal die, mijns inziens, altijd te vroeg breken of los komen ongeacht hoe die gemonteerd is.
Het idee om de kabel door een vast punt aan de trekhaak te maken is om te voorkomen dat de remkabel bij het onbedoeld ontkoppelen niet meteen mee over de kogel kan wippen en dus zo mee gaat. Door de kabel gelust te haken en daarbij ook door een oog dat vast zit voorkom je dat en zal de kabel altijd achter de kogel blijven haken totdat die ergens breekt.
Als er een slechte kabel met dito haak gebruikt wordt zal die, mijns inziens, altijd te vroeg breken of los komen ongeacht hoe die gemonteerd is.
Het idee om de kabel door een vast punt aan de trekhaak te maken is om te voorkomen dat de remkabel bij het onbedoeld ontkoppelen niet meteen mee over de kogel kan wippen en dus zo mee gaat. Door de kabel gelust te haken en daarbij ook door een oog dat vast zit voorkom je dat en zal de kabel altijd achter de kogel blijven haken totdat die ergens breekt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Hier nog een link hoe het niet moet en hoe het wel moet !!
https://www.youtube.com/watch?v=XRUlB9CSedM
https://www.youtube.com/watch?v=XRUlB9CSedM
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif RE.gif
Inderdaad, dus gewoon een goede kwaliteitskabel kopen ook al is die van de Action maar 99 cent.
Inderdaad, dus gewoon een goede kwaliteitskabel kopen ook al is die van de Action maar 99 cent.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Dus het breekt of buigt bij de kwaliteit van de combinatie kabel en haak hoe je kunt monteren
De vraag is dan hoe zou het inferieure kabeltje het gedaan hebben als die gelust was , dat laten ze dan weer niet zien. Of zouden ze de aanhanger nog aan het zoeken zijn.
De vraag is dan hoe zou het inferieure kabeltje het gedaan hebben als die gelust was , dat laten ze dan weer niet zien. Of zouden ze de aanhanger nog aan het zoeken zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Bij iedere VAG is een speciaal hulpkoppeling voor wegklapbare trekhaken te krijgen/koop.
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif
de wegklapbare haken hebben hem allemaal in de haak gegoten, of heb ik iets gemist
de wegklapbare haken hebben hem allemaal in de haak gegoten, of heb ik iets gemist
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Ter verduidelijking, het haakje aan de breekkabel mag NIET rechtstreeks in een gat of karabiener aan de trekhaak geklikt worden. Daarvoor is dat haakje veel te licht. Wat wel kan is het inklinken over de breekkabel wanneer die als lus over de trekhaak hangt. De krachten op het kleine haakje is dan veel kleiner en je hebt geen extra oog nodig.
Op de autokeuring (B) hebben ze eens goed gekeken en niet geprotesteerd: extra karabienertje in een oog op de trekhaak en kabellusje, waar ook het slappe haakje inzit,geklikt in de karabiener. Hopelijk is dat voldoende.
Op de autokeuring (B) hebben ze eens goed gekeken en niet geprotesteerd: extra karabienertje in een oog op de trekhaak en kabellusje, waar ook het slappe haakje inzit,geklikt in de karabiener. Hopelijk is dat voldoende.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Zo gauw je er een lus in maakt wordt de kracht 2x zoveel op de remkabel !! Hierdoor wordt de handrem geheel aangetrokken en begeeft de bevestiging aan de handrem.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Dat is ook de bedoeling..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif RE.gif
Mag je toch eens uitleggen hoe de kracht op het kabeltje 2x zo groot kan worden als de koppeling los komt
Mag je toch eens uitleggen hoe de kracht op het kabeltje 2x zo groot kan worden als de koppeling los komt
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16341
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
De draad wordt niet sterker, de weerstand alvorens te breken wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
De draad wordt niet sterker, maar de trekkracht op die draad wordt daar door wel groter !!!
Daarom gebruiken ze bij hijs- en trek-werkzaamheden meerdere schijven.
Zie bijlage:
Opmerking:
De kracht is zelfs groter als 2, vanwege de wrijving die er nog bij komt !!!
Daarom gebruiken ze bij hijs- en trek-werkzaamheden meerdere schijven.
Zie bijlage:
Opmerking:
De kracht is zelfs groter als 2, vanwege de wrijving die er nog bij komt !!!
- Bijlagen
-
- Trekkracht via een hoek.JPG (13.59 KiB) 4011 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16341
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Dat had ik eerst ook geschreven maar weer verwijderd omdat het in deze niet opgaat.
Onderaan je katrol zul je wel een haak moeten hebben die dubbel kan tillen en die is er duidelijk niet, in het geval van de breekkabel bereik je door de wrijving dat de kabel het zwakste punt wordt en niet het simpele haakje.
Omdat de kabel zo sterk is dat deze eerst de handrem aantrekt alvorens te breken zul je dus moeten zorgen dat de kabel de zwakste schakel is en dat bereik je dus door te lussen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onderaan je katrol zul je wel een haak moeten hebben die dubbel kan tillen en die is er duidelijk niet, in het geval van de breekkabel bereik je door de wrijving dat de kabel het zwakste punt wordt en niet het simpele haakje.
Omdat de kabel zo sterk is dat deze eerst de handrem aantrekt alvorens te breken zul je dus moeten zorgen dat de kabel de zwakste schakel is en dat bereik je dus door te lussen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Jan,
Je heb helemaal gelijk.
Ik probeer met een voorbeeld aan te geven, dat de kracht groter wordt.
Die katrollen zijn misschien een slecht voorbeeld, maar de hoek die touw maakt, veroorzaakt wel een grotere trekkracht + wijving!
Je heb helemaal gelijk.
Ik probeer met een voorbeeld aan te geven, dat de kracht groter wordt.
Die katrollen zijn misschien een slecht voorbeeld, maar de hoek die touw maakt, veroorzaakt wel een grotere trekkracht + wijving!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Dus de kracht op de kabel wordt niet groter. Je verhaal met de katrollen die ken ik ook dus snap wat je ermee bedoeld alleen gaat dit in het hele verhaal niet op.
Door het lussen zou je theoretisch minder kracht op de haak moeten krijgen wat ik eigenljjk betwijfel, aangezien de lus rond de kogel kan draaien en dus de kracht uiteindelijk toch op de haak komt die op zijn beurt weer op de kabel zit dus wordt er aan 2 kanten aan die haak getrokken.
Vandaar de vraag eigenlijk bij het filmpje : ze nemen een slecht kabeltje en monteren het volgens hun verkeert (rechtsteeks met de haak aan het vaste deel) wat zou dit kabeltje gedaan hebben als die gelust was, ik vermoed het ook meteen opgeven bij de haak maar dat is een gissing van mij.
Het lijkt me dat je dan nog beter de kabel een keer rond de kogel kunt wikkelen en dan aanhaken.
Door het lussen zou je theoretisch minder kracht op de haak moeten krijgen wat ik eigenljjk betwijfel, aangezien de lus rond de kogel kan draaien en dus de kracht uiteindelijk toch op de haak komt die op zijn beurt weer op de kabel zit dus wordt er aan 2 kanten aan die haak getrokken.
Vandaar de vraag eigenlijk bij het filmpje : ze nemen een slecht kabeltje en monteren het volgens hun verkeert (rechtsteeks met de haak aan het vaste deel) wat zou dit kabeltje gedaan hebben als die gelust was, ik vermoed het ook meteen opgeven bij de haak maar dat is een gissing van mij.
Het lijkt me dat je dan nog beter de kabel een keer rond de kogel kunt wikkelen en dan aanhaken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Je krijgt zo gewoon de helft (theoretisch) van de kracht op de originele sluiting, waardoor deze bij het breken van de combi dus niet open buigt zonder de handrem volledig aan te trekken, dat is waar het om gaat en komt eigenlijk ook wel uit de tekening vind ik
dus lussen ipv de sluiting gewoon aan het oog te gespen
dus lussen ipv de sluiting gewoon aan het oog te gespen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
Beste Micky,
Jouw twee zinnen, waren voor mijn meteen duidelijk, daar waren mijn bijlage een beetje onduidelijk bij !!!
Jouw twee zinnen, waren voor mijn meteen duidelijk, daar waren mijn bijlage een beetje onduidelijk bij !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
De tip van Micky met link even doorgespeeld naar vrienden van ons met een Tiguan bj 2011 uit Duitsland. Daar zit een handmatige zwenkarm trekhaak onder.
Probleem is opgelost
Probleem is opgelost
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?
RE.gif
Kijk, dat zijn goede berichten
Kijk, dat zijn goede berichten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB