Tempo 100
Tempo 100
Deze Post is informatief bedoeld:
Voor een Tempo 100 toelating in Duitsland zijn er een aantal eisen, 1 daarvan is het max. beladen caravan gewicht wat niet hoger mag zijn dan het gewicht van het trekkend voertuig.
Maar welke gewicht is dat . . . . . . . .
Voor de berekening hiervan gaat de Duitse wet uit van de "Massa Rijklaar" (en niet van het Ledig Gewicht wat 100 kilo lager is dan de Massa Rijklaar).
Voorbeeld: Ledig Gewicht: 1.500 kilo
Massa Rijklaar: 1.600 kilo ofwel de caravan mag dan niet zwaarder zijn dan 1.600 kilo om met ontheffing 100 KM/h te mogen rijden.
Bron: TÜV NORD
Voor een Tempo 100 toelating in Duitsland zijn er een aantal eisen, 1 daarvan is het max. beladen caravan gewicht wat niet hoger mag zijn dan het gewicht van het trekkend voertuig.
Maar welke gewicht is dat . . . . . . . .
Voor de berekening hiervan gaat de Duitse wet uit van de "Massa Rijklaar" (en niet van het Ledig Gewicht wat 100 kilo lager is dan de Massa Rijklaar).
Voorbeeld: Ledig Gewicht: 1.500 kilo
Massa Rijklaar: 1.600 kilo ofwel de caravan mag dan niet zwaarder zijn dan 1.600 kilo om met ontheffing 100 KM/h te mogen rijden.
Bron: TÜV NORD
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
Dacht dat Daphne het ook eens helemaal uitgezocht had?
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 19 jun 2018 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Tempo 100
Waar haal je de wetteksten vandaan? Is nl wel een interessante opmerking.
De Dekra spreekt nl van het ledig gewicht en niet van de massa rijklaar:
Bron: https://www.dekra-claims-and-expertise. ... Id=7750902
De Dekra spreekt nl van het ledig gewicht en niet van de massa rijklaar:
Bron: https://www.dekra-claims-and-expertise. ... Id=7750902
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Tempo 100
Komt er op neer dat de nieuwe hut van max 2200 niet zwaarder mag zijn dan het ledig gewicht van de trekker.
Red je dat met de Cayenne? 2200 leeg? Jawel toch?
Red je dat met de Cayenne? 2200 leeg? Jawel toch?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Tempo 100
@Davendre:
Duitsland heeft een andere definitie voor leeggewicht dan Nederland. Wat bij ons rijklaar is noemen ze in Duitsland leeg.
"
Leergewicht – für PKW`s - § 42 StVZO
Alte Definition v. 24.07.1962 – 30.06.2004:
Das Leergewicht ist das Gewicht des betriebsfertigen Fahrzeugs mit zu 100 % gefüllten eingebauten Kraftstoffbehältern und zu 100 % gefüllten Systemen für andere Flüssigkeiten, einschließlich des Gewichts aller im Betrieb mitgeführten Ausrüstungsteile (z.B. Ersatzräder und -bereifung. Ersatzteile, Werkzeug, Wagenheber).
Neue Definition ab 01.07.2004:
Das Leergewicht ist das Gewicht des betriebsfertigen Fahrzeugs mit zu 90 % gefüllten eingebauten Kraftstoffbehältern und zu 100 % gefüllten Systemen für andere Flüssigkeiten, einschließlich des Gewichts aller im Betrieb mitgeführten Ausrüstungsteile (z.B. Ersatzräder und -bereifung. Ersatzteile, Werkzeug, Wagenheber). Zuzüglich 75 kg als Fahrergewicht.
"
Ik denk dat dit nu ook in Europa geharmoniseerd is aangezien op het kentekenbewijs tegenwoordig alleen de massa rijklaar genoemd wordt.
Duitsland heeft een andere definitie voor leeggewicht dan Nederland. Wat bij ons rijklaar is noemen ze in Duitsland leeg.
"
Leergewicht – für PKW`s - § 42 StVZO
Alte Definition v. 24.07.1962 – 30.06.2004:
Das Leergewicht ist das Gewicht des betriebsfertigen Fahrzeugs mit zu 100 % gefüllten eingebauten Kraftstoffbehältern und zu 100 % gefüllten Systemen für andere Flüssigkeiten, einschließlich des Gewichts aller im Betrieb mitgeführten Ausrüstungsteile (z.B. Ersatzräder und -bereifung. Ersatzteile, Werkzeug, Wagenheber).
Neue Definition ab 01.07.2004:
Das Leergewicht ist das Gewicht des betriebsfertigen Fahrzeugs mit zu 90 % gefüllten eingebauten Kraftstoffbehältern und zu 100 % gefüllten Systemen für andere Flüssigkeiten, einschließlich des Gewichts aller im Betrieb mitgeführten Ausrüstungsteile (z.B. Ersatzräder und -bereifung. Ersatzteile, Werkzeug, Wagenheber). Zuzüglich 75 kg als Fahrergewicht.
"
Ik denk dat dit nu ook in Europa geharmoniseerd is aangezien op het kentekenbewijs tegenwoordig alleen de massa rijklaar genoemd wordt.
Tempo 100
VIP Premium schreef:Deze Post is informatief bedoeld:
Voor een Tempo 100 toelating in Duitsland zijn er een aantal eisen, 1 daarvan is het max. beladen caravan gewicht wat niet hoger mag zijn dan het gewicht van het trekkend voertuig.
Maar welke gewicht is dat . . . . . . . .
Voor de berekening hiervan gaat de Duitse wet uit van de "Massa Rijklaar" (en niet van het Ledig Gewicht wat 100 kilo lager is dan de Massa Rijklaar).
Voorbeeld: Ledig Gewicht: 1.500 kilo
Massa Rijklaar: 1.600 kilo ofwel de caravan mag dan niet zwaarder zijn dan 1.600 kilo om met ontheffing 100 KM/h te mogen rijden.
Bron: TÜV NORD
Dat van massa rijklaar van het trekkende voertuig klopt, je voorbeeld niet. Het gaat om MTM (maximum TOEGELATEN massa) aanhanger en niet (maximum) gewicht caravan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100
RE.gif
Sorry, maar daar heb je het mis.
Er is verschil:
Caravans max 100% van het rijklaargewicht van de auto.
Aanhangwagens max 120% van het rijklaargewicht van de auto.
Sorry, maar daar heb je het mis.
Er is verschil:
Caravans max 100% van het rijklaargewicht van de auto.
Aanhangwagens max 120% van het rijklaargewicht van de auto.
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
Vandaar dat ik voor de zekerheid nog een keer alles heb uitgezocht
De Cayenne 2e generatie is duidelijk lichter dan zijn voorganger (zo’n 200 kilo).
De nieuwe caravan laat ik na aflevering administratief verlagen van 2.200 kilo naar 2.160 kilo en zo is de combi 100-proof voor Duitsland.
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
RE.gif
Ga je voor tempo 100 naar de oosterburen of regelt je dealer dat bij aflevering van de nieuwe hut.
Ga je voor tempo 100 naar de oosterburen of regelt je dealer dat bij aflevering van de nieuwe hut.
Re: Tempo 100
Dus ga je toch een sticker plakken op de mooie premium achterkantVIP Premium schreef: ↑wo 20 jun 2018 08:38
De nieuwe caravan laat ik na aflevering administratief verlagen van 2.200 kilo naar 2.160 kilo en zo is de combi 100-proof voor Duitsland.
Ik red tempo 100 ook niet op een paar kilo na. Wel even over nagedacht om idd de caravan te verlagen, maar de keren dat ik in DLD reed vond ik de stukken waar het kon erg beperkt (drukte, inhaalverboden, wegwerkzaamheden). En het esthetische op de mooie Premium achterkant
En achteraf kan ik het gewicht ook niet missen
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Tempo 100
Nee ik heb het niet mis.VIP Premium schreef:RE.gif
Sorry, maar daar heb je het mis.
Er is verschil:
Caravans max 100% van het rijklaargewicht van de auto.
Aanhangwagens max 120% van het rijklaargewicht van de auto.
Dan nog maar een keer:
In alle gevallen MTM caravan/aanhanger en niet gewicht caravan/aanhanger. Daarin was je niet volledig met je informatie. Dat er andere percentages aan kleven tussen aanhanger of caravan is iets anders.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100
Duitsland ziet inderdaad onze definitie van 'Massa rijklaar' als 'Leergewicht' :
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100
Daphne schreef: ↑wo 20 jun 2018 09:07Dan nog maar een keer:VIP Premium schreef:RE.gif
Sorry, maar daar heb je het mis.
Er is verschil:
Caravans max 100% van het rijklaargewicht van de auto.
Aanhangwagens max 120% van het rijklaargewicht van de auto.
In alle gevallen MTM caravan/aanhanger en niet gewicht caravan/aanhanger. Daarin was je niet volledig met je informatie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Slip of the pen van ons beide
Kern van mijn post is dat men uitgaat van "Massa Rijklaar" van het trekkende voertuig en niet het "Ledig Gewicht" (wat menigeen zou denken).
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
En zoals Daphne al aangeeft. De Toegestane maximum massa (F.2) van de caravan mag niet hoger zijn dan de Massa rijklaar/Leergewicht van de auto.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100
Pino schreef: ↑wo 20 jun 2018 08:56Dus ga je toch een sticker plakken op de mooie premium achterkantVIP Premium schreef: ↑wo 20 jun 2018 08:38
De nieuwe caravan laat ik na aflevering administratief verlagen van 2.200 kilo naar 2.160 kilo en zo is de combi 100-proof voor Duitsland.
Ik red tempo 100 ook niet op een paar kilo na. Wel even over nagedacht om idd de caravan te verlagen, maar de keren dat ik in DLD reed vond ik de stukken waar het kon erg beperkt (drukte, inhaalverboden, wegwerkzaamheden). En het esthetische op de mooie Premium achterkant
En achteraf kan ik het gewicht ook niet missen
Die sticker komt er idd niet op, dus niet af dealer laten keuren want dan zit de sticker er geheid op.
Keuren doe ik zelf in Dld en de sticker hang ik binnen achter het achterraam (alleen als we in Dld onderweg zijn) daarna gaat ie er direct weer af. (doe ik al jaren).
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
RE.gif
Goede beslissing om die sticker achter de achterruit te plaatsen, vind het wel zo'n afgrijselijk gezicht die GROTE tempo 100 sticker op zo'n mooie caravan. Geldt trouwens voor alle caravans die bestickerd zijn.
Goede beslissing om die sticker achter de achterruit te plaatsen, vind het wel zo'n afgrijselijk gezicht die GROTE tempo 100 sticker op zo'n mooie caravan. Geldt trouwens voor alle caravans die bestickerd zijn.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Tempo 100
Ah, dan kan ik met 2040 massa rijklaar dus toch een tempo 100 aanvragen... eens over nadenken. Al is het profijt erg gering heb ik laatste jaren gemerkt.
Maar goede tip van VIP die sicker achter het achterraam te doen. Geen stickers op mijn hut ;-)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Tempo 100
Als je zelf naar de keuring gaat in Duitsland, dan kost het nog geen 50 euro. Heb het al twee keer gedaan met mijn twee laatste caravans. Voor dat geld ga ik niet het risico lopen als het toch een keertje "meezit" op de snelweg.
En je haalt de sticker persoonlijk op bij de Bundesambt, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat iemand die sticker er in een onbewaakt ogenblik toch op plakt
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100
Zie nu dit draadje... Mijn auto heeft een massa rijklaar van 1733 kg, de caravan heeft een mtm van 1750 kg...
Als ik het goed begrijp zou ik dus de caravan op papier terug moet laten zetten naar een mtm van 1730 kg wil ik in aanmerking komen voor een tempo 100 ontheffing?
Als ik het goed begrijp zou ik dus de caravan op papier terug moet laten zetten naar een mtm van 1730 kg wil ik in aanmerking komen voor een tempo 100 ontheffing?
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Tempo 100
Dat klopt!willianv schreef: ↑wo 20 jun 2018 14:13Zie nu dit draadje... Mijn auto heeft een massa rijklaar van 1733 kg, de caravan heeft een mtm van 1750 kg...
Als ik het goed begrijp zou ik dus de caravan op papier terug moet laten zetten naar een mtm van 1730 kg wil ik in aanmerking komen voor een tempo 100 ontheffing?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100
RE.gif
+
RE.gif RE.gif
Dan maar 80 in Dld, want als ik mijn caravan terug moet laten keuren naar een respectabel gewicht om in aanmerking te komen voor Tempo 100 blijft er geen caravan meer over.
+
RE.gif RE.gif
Dan maar 80 in Dld, want als ik mijn caravan terug moet laten keuren naar een respectabel gewicht om in aanmerking te komen voor Tempo 100 blijft er geen caravan meer over.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Tempo 100
Wat een geneuzel om die sticker... de sticker bevestigt dat er een serieuze caravantrekker voor staat...
Wij rijden vaak door Duitsland, dit seizoen alweer voor de 3e keer, en we hebben er veel profijt van
Wij rijden vaak door Duitsland, dit seizoen alweer voor de 3e keer, en we hebben er veel profijt van
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Tempo 100
RE.gif
Bevestiging? In jouw geval mag er op de sticker dan 130 staan, en onze Cayenne Peper iets van 160
Bevestiging? In jouw geval mag er op de sticker dan 130 staan, en onze Cayenne Peper iets van 160
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine