Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
zoals ik je via PB gestuurd heb, je mag ze van me lenen om te proberen, van de gewone heb ik er ook wel een paar over, want ik heb nog 2 sets spiegels, van de V60 en van de voorloop octavia, die moeten al 3 jaar op marktplaats
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Verschil tussen de gewone Emuk en de XL Emuk's..
Je ziet veel en veel meer... maar verkleint wel.
Echter bij inhalen zie ik dat ook in de eigen autospiegel... klaar, opgelost.
.
Je ziet veel en veel meer... maar verkleint wel.
Echter bij inhalen zie ik dat ook in de eigen autospiegel... klaar, opgelost.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dus je auto weegt op kenteken leeg 1450 kg.MarkWassenaar schreef: ↑di 21 nov 2023 19:30Beste, dit heb ik niet nodig aangezien ik mijn GVW van mijn passat verlaagd heb van 2050kg naar 1900kg. Dit zorgt ervoor dat ik op papier precies 3500kg mee neem. Fluitje van een cent bij de RDW voor 70euro. 10x goedkoper dan E achter B. Qua ervaring, deze heb ik wel met zware aanhang combinaties op het werk.
Let op, dat is het absolute leeggewicht, zonder vloeistoffen en met de meest basic uitrusting.
Incl vloeistoffen en accessoires moet je al snel rekenen op 100 kg meer, reken maar mee:
50 kg brandstof
20 kg trekhaak
10 kg motorolie en ruitensproeiervloeistof
10 kg grotere wielen dan de standaard 16"
10 kg overige accessoires die er niet standaard op zitten.
20 kg reservewiel
10 kg losse rommel in alle vakjes van je auto
Ik denk dat ik met 100 kg nog aan de lage kant zit... Zet je auto maar eens "leeg" op een weegbrug en schrik.
In ieder geval weegt je lege rijklare auto dus minstens 1550 kg. Je hebt dus nog maar 350 kg over t.o.v. je max 1900 kg.
Met 4 personen (twee ouders en twee pubers, dus 300 kg) en nog 85 kg kogeldruk zit je daar al overheen.
En dan heb je dus nog niks in je kofferbak, laat staan dat je over een dakbak na hoeft te denken. Hulpveren (waar dit topic over ging) heb je dus ook totaal niet nodig, want je mag helemaal niet meer zoveel laden dat je die nodig hebt.
Hierboven doe je net alsof het heel slim was om je auto terug te laten keuren , maar die mening deel ik dus totaal niet. Nu kun je met jouw combinatie niet meer legaal op vakantie. Bovendien is dat terugkeuren enkel uitstel van executie, want auto's worden alleen maar zwaarder. Een volgende auto zal plug-in of vol-elektrisch worden en dan ga je zo naar de 1800 of 1900 kg leeg. Dan ontkom je er toch niet aan om je E-rijbewijs te halen.
Er is hier dus maar één advies mogelijk: Zet die auto terug op zijn oorspronkelijke mtm en zorg dat jij en je vrouw als de sodemieter je E-rijbewijs halen!
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat hoef je allemaal eigenlijk niet eens op te sommen, rijklaar is leeg plus 100 altijd en het gaat ook niet om wat hij leeg weegt maar wat hij mag wegen, in een lege auto zitten de accessoires al bij het gewicht in, en op het kenteken wordt al jaren "rijklaar" gewicht geplaatst.
Overigens noem je zaken op die er helemaal niet onder vallen volgens het RDW
Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
bron: RDW
Het is proberen bij hem, dus ik begrijp heel goed dat hij nu zijn E niet gaat halen en ik snap helemaal niet waarom zijn vrouw E moet halen, mijn (ex)vrouw heeft nooit met de caravan gereden, is ook helemaal niet nodig als je dat niet wilt, zelfs niet als je 1600km van huis gaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dank voor je uitgebreide reactie.
Mijn auto weegt leeg 1350, rijklaar 1450. Zojuist op kenteken gecheckt.
Opsomming gewichten prachtig,
Maar kan al zeker 50 kilo wegstrepen.
Ook qua inzittende komen wij lang niet uit boven 200kg. 2 jonge kids die wegen nog geen 40 kilo bij elkaar. + 2 volwassene.
Je mag het niet met me eens zijn op de wijze waarop ik "Legaal" op vakantie ga, want op papier blijf ik binnen de 3500kg.
Een volgende auto hoef ik nog niet over na te denken, deze is immers 5 jaar oud.
Wie dan leeft wie dan zorgt.
Zoals je wellicht gelezen hebt ga ik op vakantie met een huurcaravans en niet met een eigen caravan. Dit is om te proberen of het kamperen voor ons wat is.
Uiteindelijk, zal ik misschien wel voor een E achter B gaan, maar waarvoor? Voor die 150kg laadvermogen meer in mijn auto?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Aha, dus ik win zelfs nog kilos doordat bij massa rijlaar gewicht bestuurder meegerekend word.Micky schreef: ↑wo 22 nov 2023 08:58
Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
bron: RDW
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Net hoe je het bekijkt. 100 kg is een beetje weinig als de persoon wat zwaarder is
Let wel, het gaat niet alleen om theorie, want je kunt geconcentreerd worden en dan wegen ze de combi, zelf heb ik dit in Duitsland gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Net hoe je het bekijkt. 100 kg is een beetje weinig als de persoon wat zwaarder is
Let wel, het gaat niet alleen om theorie, want je kunt geconcentreerd worden en dan wegen ze de combi, zelf heb ik dit in Duitsland gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Reken je niet te snel “rijk”, bijna alle auto’s zijn zwaarder dan op papier.
Btw: je schrijft ergens dat je ervaring hebt met zware aanhangers op het werk, dat is dan ook illegaal neem ik aan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Btw: je schrijft ergens dat je ervaring hebt met zware aanhangers op het werk, dat is dan ook illegaal neem ik aan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
@Jan,
Dat klopt er word bij ons op het werk alleen op eigen terrein gereden met zwaardere combinaties. Niet op de openbare weg.
Dat klopt er word bij ons op het werk alleen op eigen terrein gereden met zwaardere combinaties. Niet op de openbare weg.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Je kunt je kop best diep in het zand stoppen, maar daar wordt de waarheid niet anders van. In NL wordt er altijd vanuit gegaan dat massa rijklaar de massa leeg +100 kg is. En iedereen weet dat dat nooit kan kloppen, want alleen de brandstof weegt al minimaal 50 kg. Daar komen de andere vloeistoffen en accessoires nog bij (zie mijn opsomming hierboven). En dan de bestuurder nog. Dat past allemaal natuurlijk nooit in die 100 kg. Het gaat (incl bestuurder) eerder richting de 200.MarkWassenaar schreef: ↑wo 22 nov 2023 09:05Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
Aha, dus ik win zelfs nog kilos doordat bij massa rijlaar gewicht bestuurder meegerekend word.
Hoe je het ook wendt of keert, jij gaat nooit binnen de 1900kg MTM van je auto blijven en in totaal ook nooit binnen die 3500 kg.
Als je wordt aangehouden mag je afladen. En als je bij een ongeval betrokken raakt en je verzekering heeft uitgevogeld dat je bewust overbeladen onderweg was heb je wellicht een nog veel groter probleem. Iets wat gemakkelijk te voorkomen was geweest. Je kunt nu nog de juiste keuze maken.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Maak je niet druk over 100 kg meer of minder...
In Nederland wordt er maar zo een paar honderd kilo bijgepolderd.
Als je de pech hebt dat het in het buitenland gecontroleerd wordt, dan kan je misschien tegen een probleempje oplopen. Dat los je dan gewoon effe ter plaatse op.
Niet teveel doemdenken.
Je kunt ook door een meteoriet getroffen worden.
Of een aardverschuiving, dikke hagelstenen, vallend gesteente, overstromingen en aardbevingen.
Die kans bestaat hoor.
Als je daar allemaal rekening mee wil houden kan je maar beter thuisblijven.
Hoewel..daar zitten statistisch gezien ook enorme risico's aan..
Durf te leven..Heb je pech, dan los je het op.
In Nederland wordt er maar zo een paar honderd kilo bijgepolderd.
Als je de pech hebt dat het in het buitenland gecontroleerd wordt, dan kan je misschien tegen een probleempje oplopen. Dat los je dan gewoon effe ter plaatse op.
Niet teveel doemdenken.
Je kunt ook door een meteoriet getroffen worden.
Of een aardverschuiving, dikke hagelstenen, vallend gesteente, overstromingen en aardbevingen.
Die kans bestaat hoor.
Als je daar allemaal rekening mee wil houden kan je maar beter thuisblijven.
Hoewel..daar zitten statistisch gezien ook enorme risico's aan..
Durf te leven..Heb je pech, dan los je het op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Links onze B7 met hulpveren en rechts die van de buren zonder hulpveren. Zo goed als geen verschil.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Er zijn hier mensen die schreven dat hij na hulpveren zo'n 3cm hoger was, als je nagaat wat een 1,5 cm sportonderstel voor een groot genot oplevert bij rijden met- en zonder de caravan, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen
Quote uit 1 van zulke posts:
dieseltijger schreef: ↑zo 6 aug 2023 10:54Wel....soms moet je gewoon erkennen dat een bestaand concept aanpassen haar beperkingen kent. Ik heb een simpele, standaard, saaie aanpassing laten doorvoeren in de vorm van het laten aanbrengen van MAD hulpveren bij de achterwielophanging. De plussen zijn dat de Avensis met de caravan er aan niet meer doorhangt, en dan het geheel zonder caravan erachter -naar ik gok - 3 centimeter hoger op de achterpoten staat. Nadeel is wel dat het veergedrag oncomfortabel stugger is geworden. Laat ik het zo zeggen: het bevalt maar matig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Voor de standaard geveerde auto’s zijn de hulpveren gewoon dikke prima.
Toen de Passat nog verlaagd was hadden we die veren zeker niet nodig. De verlagingsset was stug genoeg
Toen de Passat nog verlaagd was hadden we die veren zeker niet nodig. De verlagingsset was stug genoeg
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
andrehj schreef: ↑wo 22 nov 2023 10:58Je kunt je kop best diep in het zand stoppen, maar daar wordt de waarheid niet anders van. In NL wordt er altijd vanuit gegaan dat massa rijklaar de massa leeg +100 kg is. En iedereen weet dat dat nooit kan kloppen, want alleen de brandstof weegt al minimaal 50 kg. Daar komen de andere vloeistoffen en accessoires nog bij (zie mijn opsomming hierboven). En dan de bestuurder nog. Dat past allemaal natuurlijk nooit in die 100 kg. Het gaat (incl bestuurder) eerder richting de 200.MarkWassenaar schreef: ↑wo 22 nov 2023 09:05Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
Aha, dus ik win zelfs nog kilos doordat bij massa rijlaar gewicht bestuurder meegerekend word.
Hoe je het ook wendt of keert, jij gaat nooit binnen de 1900kg MTM van je auto blijven en in totaal ook nooit binnen die 3500 kg.
Als je wordt aangehouden mag je afladen. En als je bij een ongeval betrokken raakt en je verzekering heeft uitgevogeld dat je bewust overbeladen onderweg was heb je wellicht een nog veel groter probleem. Iets wat gemakkelijk te voorkomen was geweest. Je kunt nu nog de juiste keuze maken.
Ik ga de gewichten met je delen zodra ik de weg op ga.
P.s. aanhouding is mee naar het bureau, bij reguliere controle wordt je staande gehouden (vaststellen van identiteit).
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Een caravannende agent zal je bij staande houding met controle van de papieren al snel meenemen naar een weegbrug denk ik.
Mede gezien je rijbewijs B hebt en de technische maximale technische verlaagd is naar een lager gewicht.
Mede gezien je rijbewijs B hebt en de technische maximale technische verlaagd is naar een lager gewicht.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat mag! Voor die tijd zal ik hem zelf ook op de weegbrug laten wegen.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Gewoon uit belangstelling, waarom zou je niet gewoon E achter B halen?
Kost een paar honderd euro, maar je bent van veel ‘gezeur’ af
Kost een paar honderd euro, maar je bent van veel ‘gezeur’ af
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Een vraag die een antwoord verdient.
Ik heb heel veel ongewenste kosten gehad recentelijk.
Kosten voor aanschaf trekhaak op de passat icm met dsg tuning/motor tuning wat ik al heel lang graag wil zijn flinke kosten.
Dsg tuning omdat mijn auto voorzien is van een dsq200 bak met ongewenste timing versnelling overbrenging.
We moeten keuzes maken, wij gaan het komend jaar voor het eerst ervaren hoe het is om te kamperen met ons gezin in een caravan. We hebben ook naar lichtere huurcaravans gekeken met indeling stapelbed, deze zijn er wel maar erg prijzig t.o.v. huurcaravan waar we nu mee op pad gaan.
Daarbij komt dat als ik nu E achter B haal dit alleen doe voor komende vakantie, als blijkt dat we het toch niets vinden heb ik hier 700 euro aan uitgegeven.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Op vakantieveilingen zijn ook veel goedkopere aanbiedingen voor een E rijbewijs.
Niet alleen dat de legaal de weg op kan maar je leert er echt wat...
Het zou zo jammer zijn als je met een eerste caravan ervaring gelijk de mist in gaat..
En dan de kritische grens eigenlijk overschrijden... zonder ervaring.
Niet doen gewoon.
Ik ben eens bij een politie controle geweest in de Botlek...
Daar werden de "verdachte" combinatie's er uit gevist.
Daar heb ik geleerd dat de NL politie best poldert.... maar ook gehoord dat onze ooster en zuider buren lang niet zo soepel zijn.
Je kan filmpjes vinden op YT over politie controles in DL... Punktlich...
En in FR is dat net zo....
Als je een combi rijd met een vraagteken dan kunnen ze erg lastig worden.....en weegbruggen liegen niet... jij delft het onderspit.
Ik heb in de Botlek ook achtergelaten inventaris op dat parkeerterrein zien staan... later opgehaald met een lege auto...
Polderend NL......
Niet alleen dat de legaal de weg op kan maar je leert er echt wat...
Het zou zo jammer zijn als je met een eerste caravan ervaring gelijk de mist in gaat..
En dan de kritische grens eigenlijk overschrijden... zonder ervaring.
Niet doen gewoon.
Ik ben eens bij een politie controle geweest in de Botlek...
Daar werden de "verdachte" combinatie's er uit gevist.
Daar heb ik geleerd dat de NL politie best poldert.... maar ook gehoord dat onze ooster en zuider buren lang niet zo soepel zijn.
Je kan filmpjes vinden op YT over politie controles in DL... Punktlich...
En in FR is dat net zo....
Als je een combi rijd met een vraagteken dan kunnen ze erg lastig worden.....en weegbruggen liegen niet... jij delft het onderspit.
Ik heb in de Botlek ook achtergelaten inventaris op dat parkeerterrein zien staan... later opgehaald met een lege auto...
Polderend NL......
Laatst gewijzigd door Chris op wo 22 nov 2023 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Tuurlijk maar agenten zijn ook niet gek hèMarkWassenaar schreef: ↑wo 22 nov 2023 21:28Dat mag! Voor die tijd zal ik hem zelf ook op de weegbrug laten wegen.
Besef dat je in NL een weegmarge hebt maar in veel buitenlanden niet
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Beste mensen,
Ik waardeer enorm jullie ervaringen/ goede bedoelingen.
Ik ga niet te zwaar beladen de weg op. Mocht het wel zo zijn, dan laat ik mijn vrouw thuis
Thanks voor de tip mbt vakantieveilingen E rijbewijs. Ik ga me hier in verdiepen.
Het is niet voor het eerst dat ik met zware belading rij, maar een mens is nooit te oud om te leren.
Ik waardeer enorm jullie ervaringen/ goede bedoelingen.
Ik ga niet te zwaar beladen de weg op. Mocht het wel zo zijn, dan laat ik mijn vrouw thuis
Thanks voor de tip mbt vakantieveilingen E rijbewijs. Ik ga me hier in verdiepen.
Het is niet voor het eerst dat ik met zware belading rij, maar een mens is nooit te oud om te leren.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ik weet er alles van, vroeger zelf ook ondersteuning geboden aan dit soort grootschalige controles.deusjevo schreef: ↑wo 22 nov 2023 21:50Tuurlijk maar agenten zijn ook niet gek hèMarkWassenaar schreef: ↑wo 22 nov 2023 21:28Dat mag! Voor die tijd zal ik hem zelf ook op de weegbrug laten wegen.
Besef dat je in NL een weegmarge hebt maar in veel buitenlanden niet
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Hang er gewoon eerst de caravan aan, en ga niet op het technische randje zitten. Moeilijker is het echt niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje