Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Jan van Vijven » do 23 nov 2023 07:54

Als je die caravan nog niet hebt kun je wel de auto beladen zoals in de vakantie modes en dan een zware kerel op de haak laten staan, weet je direct of de kont op straat ligt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » do 23 nov 2023 08:22

Ik heb mijn huidige vehikel zo'n acht jaar. 7 jaar lang dacht ik: "Grutjes, wat hangt 'ie laag". Wel wat geschraap van het neuswielmaar uitlaten en andere delen. Een jaar terug dus hulpveren er onder.

Resultaat: ding staat achter hoger op de poten, wegligging (wat is de definitie daarvan?) Is identiek, maar het neuswiel en de fietsendrager schrapen niet meer over drempels. En onbeladen is het veergedrag merkbaar stugger.

Dus er is weinig reden tot zorg, laat staan haast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Micky » do 23 nov 2023 10:07

[re.gif] scratch.gif

Ik quote net gisteravond een post van je met een heel andere conclusie, namelijk dat het maar matig bevalt, nu schrijf je: "weinig reden tot zorg" weenie.gif


dieseltijger schreef:
zo 6 aug 2023 10:54
Wel....soms moet je gewoon erkennen dat een bestaand concept aanpassen haar beperkingen kent. Ik heb een simpele, standaard, saaie aanpassing laten doorvoeren in de vorm van het laten aanbrengen van MAD hulpveren bij de achterwielophanging. De plussen zijn dat de Avensis met de caravan er aan niet meer doorhangt, en dan het geheel zonder caravan erachter -naar ik gok - 3 centimeter hoger op de achterpoten staat. Nadeel is wel dat het veergedrag oncomfortabel stugger is geworden. Laat ik het zo zeggen: het bevalt maar matig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » do 23 nov 2023 10:25

Als je het niet erg vindt.....ik laat de exegese en haarkloverijen over aan dominees, de leden van het hooggerechtshof, en forummers die te veel tijd over hebben. mrgreen.gif

Ik heb gezegd wat ik heb gezegd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bospaadje
Berichten: 498
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Bospaadje » do 23 nov 2023 21:43

Soms ben je te bang.
Maar binnen de wettelijke marges blijven is toch wel handig.

Er zal niks gebeuren, maar stel je rijdt het hele samenstel aan gort, zou dat verzekeringstechnisch wel eens karig kunnen worden.

Fyi,
Ik had een Insignia 2.0T 2010 met MAD veren. Hij zal wellicht iets hoger hebben gestaan en iets stugger geworden zijn; maar ondanks dat, was dat de beste investering in die auto, in combinatie met de dakdragers 🤩.

Lekker veel zooi me en 110 op teller was mogelijk met 540kmfe erachter. Stabiele combo !
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » do 23 nov 2023 22:06

De stabiliteit van de combinatie auto - caravan is ongewijzigd. Is goed, was goed. De verandering is dat de achterkant van de auto minder laag boven het wegdek zit. Met de caravan er achter rijdt dat prettiger. Maar wat is "betere wegligging"? Minder zijwindgevoeligheid? Nee. Onveranderd. Minder slingergevoelig? Ook onveranderd. Bij bubbels in de weg minder diep doorveren? Ja - dat wel.

Dus: was het de moeite waard? Ja. Rijdt het heeeeeeerlijk met een caravan erachter? Nee. Het hangt minder door, en bij bubbels en drempels zwaait de trekhaak minder door. That's all. Geen zwarte magie, geen mysterieuze effecten verders. Sorry. Het spijt me.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door deemster07 » do 23 nov 2023 22:39

Bij de Passat B7 is het in ons geval een meerwaarde gebleken. Zonder caravan maar zeker met caravan.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Micky » vr 24 nov 2023 08:15

Maar goed, het gaat hier om de vraag of het nodig is bij een Passat B8 met R-Line sport onderstel.

Antwoord is simpel, het is bij geen enkele auto nodig en al helemaal niet bij een auto met sportonderstel, dat wordt hier (niet alleen in dit draadje) keer op keer bewezen, een oude Avensis (met slappe doorhangende Japanse vering) hiermee vergelijken heeft helemaal geen zin, dat is niet eens meer appels met peren vergelijken (dat zou namelijk zijn een B8 met gewone vering vergelijken met een B8 met sportonderstel).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » vr 24 nov 2023 08:52

Da's dan mooi: het blijkt keer op keer dat we terughoudend moeten zijn om gehoor te geven aan de onbedwingbare neiging "om iets te doen". In het merendeel van de gevallen brengt het geen wezenlijk voordeel met zich mee, wel kosten, gedoe en zelfs onwenselijke bij-effecten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Micky » vr 24 nov 2023 08:59

[re.gif] mrgreen.gif

ik denk het wel idd, ik ben van mening dat het een commercieel product is, kijk als je het hele jaar met een zware aanhanger rijdt kan ik me er iets bij voorstellen (dan zou ik nog voor mijn oplossing gaan maar goed), maar voor 1-3 vakantieritjes per jaar, het hele jaar met een "verkeerde" uitlijning rijden vind ik persoonlijk nogal vreemd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1456
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Re di Coppi » vr 24 nov 2023 09:16

[re.gif]

Heb jij onder je V60 ook een sportonderstel?
Ik nu niet en heb nog niet de mogelijkheid gehad om met de caravan erachter te rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. (voor iedereen: alleen benieuwd,verder niets mrgreen.gif )
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » vr 24 nov 2023 09:26

In mijn geval was er sprake van een gelegenheid: de schokdempers rondom liet ik vervangen, en dan is het geen moeite om veren bij te plaatsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Ab » vr 24 nov 2023 09:58

Ik wilde het niet schrijven..
Maar hulpvering is inderdaad normaal gesproken nooit nodig.
Kogeldruk is belading.
Stel effe 90 kg.
In het instructieboekje staat meestal wel de max achteras belasting. Soms zelfs op het kenteken.
Kom je daar niet boven, waarom dan hulpveren?
De. auto hangt misschien achterover bij zware belasting.

Dat geeft veel mensen het idee dat de voorwielen omhoog komen en daarom minder grip hebben.
Met hulpvering ligt de auto weer vlak.
Maar de druk op de voorwielen blijft gewoon onveranderd.
De grip ook.

De wielen zullen vaker spinnen met een caravan erachter.
Dat heeft echter veel meer met het gewicht van de caravan te maken dan met verminderde druk op de voorwielen.
Hulpvering helpt daar ook totaal niets aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door workel » vr 24 nov 2023 11:00

[re.gif]
Ik deel je mening niet, heb andere ervaringen met hulpveren, zowel voor de Passat als Volvo.

Het heeft ook te maken met de lengte van de achterwielen naar de bumper (achteroverhand) als die groter is kan de auto veel meer inzakken.

Bij sommige caravans zitten de wielen niet in het midden waardoor het voorste deel, lees van de as naar de dissel groter is met meer druk. Dat heeft dan totaal niets te maken met belading maar meer met de bouw.

Denk dat iedereen zijn eigen afweging moet maken op basis van zijn of haar situatie, hulpveren kan dan een oplossing zijn.

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door RDDR » vr 24 nov 2023 11:20

Re di Coppi schreef:
vr 24 nov 2023 09:16
[re.gif]

Heb jij onder je V60 ook een sportonderstel?
Ik nu niet en heb nog niet de mogelijkheid gehad om met de caravan erachter te rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. (voor iedereen: alleen benieuwd,verder niets mrgreen.gif )
Ik had tot vorige week een V60 B4 ZONDER sportonderstel; wel met de 19" velgen en de auto was zeer stabiel met de caravan erachter en hing niet door. Heb best wat km gereden met de caravan erachter. Ik zag geen enkele noodzaak voor hulpveren. Lijkt me de auto ook niet comfortabeler van te worden. Dus moet gewoon goed komen zonder.

Als ik het me correct herinner heeft Micky overigens een R-design en die zijn standaard met sportonderstel.
Laatst gewijzigd door RDDR op vr 24 nov 2023 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door PD » vr 24 nov 2023 11:22

workel schreef:
vr 24 nov 2023 11:00
Denk dat iedereen zijn eigen afweging moet maken op basis van zijn of haar situatie, hulpveren kan dan een oplossing zijn.
Helemaal mee eens thumbup.gif

Voordat wij overstapten naar LandRover met standaard luchtvering, hadden we onder zowel de Mitubishi Grandis DiD als onder de Peugeot 4007 HDi (Mitsubishi Outlander) uitstekende ervaringen met MAD hulpveren.

Ja, de auto komt iets omhoog, maar de wegligging zonder caravan wordt nauwelijks merkbaar gewijzgd.... hooguit voor een enkele Max Verstappen hier op het forum knipoog.gif Verreweg de meesten zullen er baat bij hebben !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door jeroen.25 » vr 24 nov 2023 12:24

Ik heb mijn Mad hulpveren na 1 vakantie weer verwijderd. Grote miskoop gebleken.
Met caravan prima hoor, maar zonder voelde het niet goed. Merkbaar overhellen naar voren en met remmen helemaal drama. Voelde alsof de auto echt uit de veren werd geduwd achter.

Misschien plaats ik ze voor de grote vakantie wel even terug, maar eigenlijk rijd het met wat meer doorhangen van de auto ook gewoon lekker.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Morgoth » vr 24 nov 2023 12:43

Behalve hulpveren kun je ook kiezen voor progressieve veren. Die veren het eerste stuk zoals een normale veer maar worden stugger als ze verder inveren. Hiermee heb je niet het ongewenst stugger worden als je solo rijdt. Ik weet alleen niet of ze voor alle auto's leverbaar zijn. Ik heb op mijn Mercedes 2,5cm verlaagde progressieve Eibach vering.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » vr 24 nov 2023 12:50

[re.gif] en ook: [re.gif] [re.gif]

Nee, geen drama hier - wel even wennen dat eea stugger is, en een centimeter of 3..4 hoger is. Meer niet. Heb ook MAD hulpveren, en voor mijn auto zijn ze niet met een variabele spoed/kunststof omwikkeling te verkrijgen voor de progressieve werking. Ik wil alleen maar adresseren dat het comfort zonder caravan erachter merkbaar minder wordt. Ik bedenk zojuist dat dit wellicht ook komt omdat de Avensis een relatief lage massa heeft. Dan is de verhouding te compenseren kogeldruk/massa iets ongunstiger (en nog meer getheoretiseer)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daan.
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 16 feb 2022 18:39

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Daan. » vr 24 nov 2023 13:17

In plaats van hulpveren bestaan er ook versterkte hoofdveren, dat is mijninziens de mooiste oplossing als minder doorhangen gewenst is. Voor de Passat wordt bij de fabrikant MAD onderscheid gemaakt in versterkte veren voor het normale onderstel of voor het sportonderstel. De auto zou dan ongetwijfeld iets naar boven komen, maar de verhouding wordt niet compleet verstoord.

Onder mijn huidige auto heb ik ook versterkte hoofdveren van MAD laten plaatsen, al ruim vóór dat de aanschaf van een caravan überhaupt ter sprake kwam. Franse auto's zijn vaak erg slap geveerd, met de racefietsen achterop en mensen op de achterbank reed het al ronduit waardeloos. Een generiek antwoord om hulpveren als "commercieel" weg te zetten is mijnziens onterecht, dit is een persoonlijke voorkeur die per auto en onderstelkeuze kan verschillen.

Toevallig hebben wij als volgende auto ook een Passat op het oog. Daarmee gaan we eerst op vakantie zonder versterkte veren, pas als het tegenvalt laten we ze plaatsen. Zoiets moet je zelf ervaren en is lastig te beoordelen op ervaringen van anderen. Overigens kom je zonder hulpveren prima aan op je plaats van bestemming, complete volksstammen gingen u voor thumbup.gif
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi (2014)
Knaus Azur 500 FU (2006)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door dieseltijger » vr 24 nov 2023 13:27

Mee eens. Het is echt geen must.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Techn

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Techn » vr 24 nov 2023 13:40

workel schreef:[re.gif]
Ik deel je mening niet, heb andere ervaringen met hulpveren, zowel voor de Passat als Volvo.

Het heeft ook te maken met de lengte van de achterwielen naar de bumper (achteroverhand) als die groter is kan de auto veel meer inzakken.

Bij sommige caravans zitten de wielen niet in het midden waardoor het voorste deel, lees van de as naar de dissel groter is met meer druk. Dat heeft dan totaal niets te maken met belading maar meer met de bouw.

Denk dat iedereen zijn eigen afweging moet maken op basis van zijn of haar situatie, hulpveren kan dan een oplossing zijn.
“Bij sommige caravans zitten de wielen niet in het midden waardoor het voorste deel, lees van de as naar de dissel groter is met meer druk. Dat heeft dan totaal niets te maken met belading maar meer met de bouw.”


En dus kan je dat compenseren met het laden…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Micky » vr 24 nov 2023 13:53

Re di Coppi schreef:
vr 24 nov 2023 09:16
[re.gif]

Heb jij onder je V60 ook een sportonderstel?
Ik nu niet en heb nog niet de mogelijkheid gehad om met de caravan erachter te rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. (voor iedereen: alleen benieuwd,verder niets mrgreen.gif )
Jazeker, R-design met sportonderstel (is met de 19" wielen ook behoorlijk hard mrgreen.gif ), ik kies dat bewust telkens, vandaar dat ook de Saab cabrio na aanschaf al is voorzien van Bilstein B8 dempers en Eibach (-3) veren, ook dat rijdt snaarstrak met de caravan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?

Bericht door Micky » vr 24 nov 2023 13:55

RDDR schreef:
vr 24 nov 2023 11:20
Re di Coppi schreef:
vr 24 nov 2023 09:16
[re.gif]

Heb jij onder je V60 ook een sportonderstel?
Ik nu niet en heb nog niet de mogelijkheid gehad om met de caravan erachter te rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. (voor iedereen: alleen benieuwd,verder niets mrgreen.gif )
Ik had tot vorige week een V60 B4 ZONDER sportonderstel; wel met de 19" velgen en de auto was zeer stabiel met de caravan erachter en hing niet door. Heb best wat km gereden met de caravan erachter. Ik zag geen enkele noodzaak voor hulpveren. Lijkt me de auto ook niet comfortabeler van te worden. Dus moet gewoon goed komen zonder.

Als ik het me correct herinner heeft Micky overigens een R-design en die zijn standaard met sportonderstel.
Sterker nog ik denk dat het niet eens leverbaar is, want de V60 heeft geen spiraalveren, maar een bladveer dwars geplaatst van composiet.



jeroen.25 schreef:
vr 24 nov 2023 12:24
Ik heb mijn Mad hulpveren na 1 vakantie weer verwijderd. Grote miskoop gebleken.
Met caravan prima hoor, maar zonder voelde het niet goed. Merkbaar overhellen naar voren en met remmen helemaal drama. Voelde alsof de auto echt uit de veren werd geduwd achter.

Misschien plaats ik ze voor de grote vakantie wel even terug, maar eigenlijk rijd het met wat meer doorhangen van de auto ook gewoon lekker.


Dit is precies mijn punt, maar ik begrijp ook dat velen gewoon geen gevoel hebben bij een auto, die horen bepaalde bijgeluiden vaak ook niet, hebben geen idee dat hun wissers al maanden versleten zijn enz. mrgreen.gif om het verschil WEL te voelen hoef je geen Verstappen te zijn, het vershil met een proefrit tussen een gewoon onderstel en een sportonderstel is ook een mega verschil, maar velen voelen dat ook niet [aschrik.gif] awhoea.gif

Daan. schreef:
vr 24 nov 2023 13:17
Een generiek antwoord om hulpveren als "commercieel" weg te zetten is mijnziens onterecht, dit is een persoonlijke voorkeur die per auto en onderstelkeuze kan verschillen.
Je zegt het hier precies goed awhoea.gif persoonlijke voorkeur en die zit vaak tussen de oren, wederom, de vraag was of het nodig is en zoals ook AB zegt nodig is het niet als je je aan de beladingsvoorschriften houdt kun je perfect en veilig op reis (zoals je daarna zelf ook aangeeft mrgreen.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”