Automaat of handgeschakeld
Re: Automaat of handgeschakeld
Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Re: Automaat of handgeschakeld
Automaat is heerlijk, ik zou niet meer anders willen wel zit er een groot verschil in hoor.
Tis maar net wat je voorkeur heeft.
Voor mij heeft toch wel de voorkeur,
ZF, heb ik nu dus is prima lekker smooth. met trekken gaat het prima, alleen moet ik hem wel in de power stand zetten anders blijft hij maar schakellen.
DSG, ook smooth, maar hoor "verhalen" over caravan trekken (wat hier van waar is laat ik in het midden, ik vond het een fijne automaat ook erg smooth) helaas ging hij in de octavia na 70k stuk. (was lease dus heeft niets gekost.)
CVT ook erg smooth degelijk, alleen een beetje vreemd rijden, op vol vermogen blijft de toerenteller gewoon max staan en heb je niet echt schakel momenten. in de Nissan tino gehad, met caravan reed verder prima.
De ford vond ik vreselijk, daar zat echt vertraging tussen elk schakel moment, niet mee te rijden. volgensmij was dat een gerobotiseerde handbak.
Tis maar net wat je voorkeur heeft.
Voor mij heeft toch wel de voorkeur,
ZF, heb ik nu dus is prima lekker smooth. met trekken gaat het prima, alleen moet ik hem wel in de power stand zetten anders blijft hij maar schakellen.
DSG, ook smooth, maar hoor "verhalen" over caravan trekken (wat hier van waar is laat ik in het midden, ik vond het een fijne automaat ook erg smooth) helaas ging hij in de octavia na 70k stuk. (was lease dus heeft niets gekost.)
CVT ook erg smooth degelijk, alleen een beetje vreemd rijden, op vol vermogen blijft de toerenteller gewoon max staan en heb je niet echt schakel momenten. in de Nissan tino gehad, met caravan reed verder prima.
De ford vond ik vreselijk, daar zat echt vertraging tussen elk schakel moment, niet mee te rijden. volgensmij was dat een gerobotiseerde handbak.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Automaat of handgeschakeld
Privé rijd ik nu 10 jaar automaat. Vanaf eind dit jaar zal het bedrijfsvehikel ook automaat zijn. Dat is een eerste levensbehoefte bij autorijden geworden.
Re: Automaat of handgeschakeld
Welke Ford heb je met automaat gereden dan? Volgens mij heeft Ford alleen in de Transit een gerobotiseerde handbak gebruikt. Verder zijn het conventionele automaten, CVT's en DCT's die Ford gebruikt heeft.Jeroent83 schreef: De ford vond ik vreselijk, daar zat echt vertraging tussen elk schakel moment, niet mee te rijden. volgensmij was dat een gerobotiseerde handbak.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Dit was een Fiesta 1.4
Durashift EST
Dit was een Fiesta 1.4
Durashift EST
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Automaat of handgeschakeld
Robot bak heb ik jaren geleden eens in proef gereden met een 7 persoons Citroën Picasso.
Afschuwelijk vond ik het!
Afschuwelijk vond ik het!
Re: Automaat of handgeschakeld
@Jeroen
Dat was inderdaad een robot bak. Ik wist niet dat ze die in de Fiësta geleverd hebben. Weer wat geleerd :)
Dat was inderdaad een robot bak. Ik wist niet dat ze die in de Fiësta geleverd hebben. Weer wat geleerd :)
Re: Automaat of handgeschakeld
Weer terug van een weekje Lauwersoog, maar op terugweg redelijk, lees VEEL, file, vooral rondom Utrecht. Wat een genot die automatische bak, en inderdaad een heel kleine of korte eerste versnelling.
Nu weet ik niet wat voor een automaat in de huidige B200 zit, het is een 7-bak, met bij mijn weten 2koppelingen, maar meer details heb ik niet.
Hij rijdt zoetjes met de 1350KG zware caravan aan de haak. BTW! 8.3l/100km, dat was minder dan met de vlotte rit tijdens he heenreis, toen zaten we ron de 9l. Gemiddeld van de reis 8.5 l/100km. Snelheid op snelwegen 80-90.
Nu weet ik niet wat voor een automaat in de huidige B200 zit, het is een 7-bak, met bij mijn weten 2koppelingen, maar meer details heb ik niet.
Hij rijdt zoetjes met de 1350KG zware caravan aan de haak. BTW! 8.3l/100km, dat was minder dan met de vlotte rit tijdens he heenreis, toen zaten we ron de 9l. Gemiddeld van de reis 8.5 l/100km. Snelheid op snelwegen 80-90.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Automaat of handgeschakeld
B-klasse heeft een DCT inderdaad. Is het een benzine of een diesel?
-
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Automaat of handgeschakeld
Vergeleken met een Europese automaat vind ik het nog steeds ruk. Ik rij steeds in verschillende huurauto’s in de US maar de karaketeristiek is nog steeds sloom, zowel qua acceleratie als gasrespons. Ook schiet de toeren eerst de hoogte in, na de gezapige gasrespons, voordat er een acceleratie waar te nemen valt. Zelfs in de Jeep Compass Trailhawk 4x4 met (inderdaad) de 9xtraps automaat, is dit gedrag waar te nemen.arnovariante schreef: ↑za 30 jun 2018 10:05Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Dus succes straks nu je DSG gewend bent
Ach, andere kant, je zal langere stukken op de snelweg rijden, je hebt vakantie dus het zal allemaal wel. De US onderstel, automaat, en linkerspiegel is ruk maar ik vond het leuk om steeds een andere huurauto te hebben en daar in het Yankee-land te zijn en rijden.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Snelweg zullen we niet of nauwelijks rijden.
De enige in de wijde omtrek is van Vancouver naar Kamloops.
En die route nemen we niet.
Wij gaan veel noordelijker.
Vanaf Vancouver Island met de ferry naar Powell River, dan nog 2 ferries richting Whistler.
Vanaf Whistler richting 100 mile House en dan verder richting Jasper.
Snelweg zullen we niet of nauwelijks rijden.
De enige in de wijde omtrek is van Vancouver naar Kamloops.
En die route nemen we niet.
Wij gaan veel noordelijker.
Vanaf Vancouver Island met de ferry naar Powell River, dan nog 2 ferries richting Whistler.
Vanaf Whistler richting 100 mile House en dan verder richting Jasper.
-
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Automaat of handgeschakeld
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Automaat of handgeschakeld
Toch maar eens contact gezocht met gerenommeerde bedrijven die automaat bakken reviseren en kunnen spoelen: dank voor de goede raad maar de CVT van mijn auto hoeft, kan en mág niet gespoeld worden.Jakkemeiner schreef: ↑do 4 jan 2018 16:23Ik Googlede eens op spoelen en kwam bij de Ford dealer in Haalderen terecht. Die meldde mij dat voor mijn auto spoelen ook moest bij 80.000km net als bij de VW Golf met CVT
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
@Jakkemeiner
Heb ik ook last van met mijn Dodge Ram.
Heb ook navraag gedaan bij de Dodge garage/dealer in Erp en daar zeiden ze dat de bak ook NIET gespoeld mag worden, alleen maar ververst.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Heb ik ook last van met mijn Dodge Ram.
Heb ook navraag gedaan bij de Dodge garage/dealer in Erp en daar zeiden ze dat de bak ook NIET gespoeld mag worden, alleen maar ververst.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Mijn bak is wel gespoeld Karel.
Voor het spoelen wat hakerig en nam niet lekker op.
Na het spoelen is hij weer boterzacht.
Mijn bak is een gewone 6 traps automaat, geen DSG dus.
De DSG bakken in de Volvo's zijn uit het Ford tijdperk, en hebben veel klachten, de Geartronic automaat niet.
Vandaar mijn keuze voor deze bak.
Adres is waar vele Volvo rijders heengaan, ook hier van het forum weet ik er.
Gerrie Slot in Uden, heel bekend bij Volvo rijders.
Maar hij doet veel meer dan alleen Volvo..
Bellen kost niks, vragen kan je altijd..
Mijn bak is wel gespoeld Karel.
Voor het spoelen wat hakerig en nam niet lekker op.
Na het spoelen is hij weer boterzacht.
Mijn bak is een gewone 6 traps automaat, geen DSG dus.
De DSG bakken in de Volvo's zijn uit het Ford tijdperk, en hebben veel klachten, de Geartronic automaat niet.
Vandaar mijn keuze voor deze bak.
Adres is waar vele Volvo rijders heengaan, ook hier van het forum weet ik er.
Gerrie Slot in Uden, heel bekend bij Volvo rijders.
Maar hij doet veel meer dan alleen Volvo..
Bellen kost niks, vragen kan je altijd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik had geen last van de bak, maar van sommige antwoorden hier, dat je altijd moet spoelen en niet pas als er klachten zijn; en dat gaat dus voor sommige bakken niet op
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang"
Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris
ben benieuwd naar de onderbouwing
is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang"
Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris
ben benieuwd naar de onderbouwing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Hoi Micky,
Dit verversen van de motorolie met bijbehorende filters heeft voornamelijk te maken met het feit dat de olie in een verbrandingsmotor zit , waarbij voornamelijk de toevoegingen ( dopings ) onder hele zware omstandingheden op raken !
Bij versnellingsbakken / achterassen / tussenbakken , komt de olie niet in de buurt van verbrandingen .
Alleen smeringen en misschien wat hogere temperaturen.
Mvg
Stef
Hoi Micky,
Dit verversen van de motorolie met bijbehorende filters heeft voornamelijk te maken met het feit dat de olie in een verbrandingsmotor zit , waarbij voornamelijk de toevoegingen ( dopings ) onder hele zware omstandingheden op raken !
Bij versnellingsbakken / achterassen / tussenbakken , komt de olie niet in de buurt van verbrandingen .
Alleen smeringen en misschien wat hogere temperaturen.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
weet ik Stef , maar toch worden ook de olies in de bakken, differentieel en bijv. zoals bij mijn 4Motion in de haldex vervangen, deze hebben ook allemaal geen contact met de/een verbrandingskamer, maar zijn wel allemaal aan slijtage onderhevig, de meeste fabrikanten schrijven ook daar een oliewissel voor, sommigen eerst niet en nu wel.
Als je dit dan meeneemt en kijkt hoe de ervaringen zijn na het vervangen van olie in bijv. een automaat (en dan met name het gedrag van de bak na de wissel) kun je heel simpel concluderen dat het wel degelijk nut heeft, ongeacht wat er geadviseerd wordt.
Levenslang is voor een fabrikant vaak 180k en voor de bereider/eigenaar 350k (als voorbeeld).
weet ik Stef , maar toch worden ook de olies in de bakken, differentieel en bijv. zoals bij mijn 4Motion in de haldex vervangen, deze hebben ook allemaal geen contact met de/een verbrandingskamer, maar zijn wel allemaal aan slijtage onderhevig, de meeste fabrikanten schrijven ook daar een oliewissel voor, sommigen eerst niet en nu wel.
Als je dit dan meeneemt en kijkt hoe de ervaringen zijn na het vervangen van olie in bijv. een automaat (en dan met name het gedrag van de bak na de wissel) kun je heel simpel concluderen dat het wel degelijk nut heeft, ongeacht wat er geadviseerd wordt.
Levenslang is voor een fabrikant vaak 180k en voor de bereider/eigenaar 350k (als voorbeeld).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Een CVT schakelt niet en is dus echt anders dan een Volvo/VAG ed bak, wellicht is dat een reden dat het niet kan/hoeft/mag.Micky schreef: ↑do 15 nov 2018 21:14RE.gif
is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang"
Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris
ben benieuwd naar de onderbouwing
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
Mee eens..maar er zijn een aantal soorten automatische versnellingsbakken.
Die qua techniek veel van elkaar afwijken.
Ik geloof best dat het voor de ene bak nut heeft om te spoelen en voor een andere totaal niet.
Ik kan me automatische versnellingsbakken herinneren waar zelfs totaal geen olie in zat.
De eerste CVT 's bijv.
2 dubbele schijven met een riem ertussen..
Ook kan je een DSG bak totaal niet vergelijken met een bak met een koppelomvormer.
Die qua techniek veel van elkaar afwijken.
Ik geloof best dat het voor de ene bak nut heeft om te spoelen en voor een andere totaal niet.
Ik kan me automatische versnellingsbakken herinneren waar zelfs totaal geen olie in zat.
De eerste CVT 's bijv.
2 dubbele schijven met een riem ertussen..
Ook kan je een DSG bak totaal niet vergelijken met een bak met een koppelomvormer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
de Multitronic bak van Audi is een CVT bak, waarbij wel olie vervangen kan/mag/moet wordenJakkemeiner schreef: ↑vr 16 nov 2018 00:13Een CVT schakelt niet en is dus echt anders dan een Volvo/VAG ed bak, wellicht is dat een reden dat het niet kan/hoeft/mag.Micky schreef: ↑do 15 nov 2018 21:14RE.gif
is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang"
Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris
ben benieuwd naar de onderbouwing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik weet wel dat "levenslang" bij VAG & PON een stuk korter duurt dan mijn begrip van "levenslang".
Maar ja 1 dag is bij een eendaags vlieg ook "levenslang".
Caravanloos.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
volgens mij geldt dat voor iedereen, elke auto kan makkelijk 3 ton rijden, maar niet op dezelfde bakolie
volgens mij geldt dat voor iedereen, elke auto kan makkelijk 3 ton rijden, maar niet op dezelfde bakolie
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik rij als vrijwilliger nu 10 jaar op een MB Sprinter rolstoelbus. Die heeft inmiddels ruim 300.000km gelopen zónder spoelen.
Hoezo altijd spoelen?
@Micky, onderbouwing verwacht je toch niet van mij
Misschien dat je bij Toyota te rade kunt gaan
Hoezo altijd spoelen?
@Micky, onderbouwing verwacht je toch niet van mij
Misschien dat je bij Toyota te rade kunt gaan
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016