Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Taan » di 4 jul 2017 12:09

Zoals ik al in een ander topic schreef is de combi van mijn nieuwe auto en caravan potentieel te zwaar voor rijbewijs B.
Voor de komende vakantie gaan we dat oplossen door het MTM van de auto te verlagen. Als we binnen 1 maand alle2 BE moeten halen geeft dat teveel stress.
De kans dat we op vakantieveiling een goeie deal kunnen scoren voor een dagcursus lijkt me in het najaar ook groter. Nu is het waarschijnlijk topdrukte

Toch wil ik wel BE halen als dat daadwerkelijk iets toevoegt aan mijn rijvaardigheid en mijn vrouw wil het ook wel. Die is nu nog wat huiverig voor het lokale verkeer.
Het rijden met caravan ging voor mij afgelopen jaren prima. Ook op kleinere weggetjes.
Achteruit rijden lukt me ook wel aardig en lukt het een keer niet dan probeer ik het opnieuw. Gewoon een kwestie van rustig blijven, goed kijken en veiligheid voor alles.

Waar ik dus erg benieuwd naar ben is, wie heeft er recent zijn BE gehaald en wat heb je nu echt geleerd?
Wat zijn de gouden regels? Dan kan me daar tijdens komende vakantie alvast bewust van zijn.

Ik las ergens dat je gaat leren over de kentekenbewijzen, maar dat vind ik wel raar. Om te ontdekken of je BE nodig hebt zul je toch al moeten weten hoe en wat?
Op die manier kan ik ook wel de limieten van het BE rijbewijs opzoeken.
Idem met aan en afkoppelen. Het zou wel raar zijn als ik dat met mijn vorige combi niet wist. scratch.gif

Enigszins sceptisch ben ik dus wel, maar ik laat me graag overtuigen en wellicht overtuigt het andere mensen ook wel om toch BE te gaan halen of lessen te nemen.
Overigens ben ik van mening dat een aanvullend rijbewijs voor het rijden met een caravan of alles >750 kg, maar vooral ook >2.00m breedte verplicht zou moeten zijn.
Maar nu is het een beetje mosterd na de maaltijd (?) ik rij immers al 3 jaar met deze caravan.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Volvodriver

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Volvodriver » di 4 jul 2017 12:27

RE.gif
Het is niet zozeer het leren van handigheidjes. Als jij jezelf vertouwd voelde met de vorige combinatie zal dat zeker ook gebeuren met de huidige. En ja soms krijg je een iets ander inzicht in de situatie. Dat is mooi meegenomen.
Maar het allerbelangrijkste van het nu halen van E achter B is toch wel het niet meer "krampachtig" hoeven rekenen.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door ycv » di 4 jul 2017 12:41

Hoe ga dat oplossen? MTM van de auto verlagen?
Dat kan hooguit bij de RDW met het MTM van de caravan. Bv van 1500 naar 1400.
Wanneer MTM /F1 of F2 samen boven de 3500 kilo is, heb je BE nodig. Ook al weegt de combinatie 3495.
In werkelijke kilo's. De politie neemt je echt niet mee naar een weegbrug. Je mag er met B gewoon niet mee rijden.
Laatst gewijzigd door ycv op di 4 jul 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Taan » di 4 jul 2017 12:42

Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door blastaway » di 4 jul 2017 12:46

Ik vond het ook 'onzin', tot de V70 en caravan samen 3620 kilo waren. Ik heb toen besloten het gewoon te doen. 5 lessen en examen. Binnen 2 weken alels afgehandeld. Ik weet niet precies meer, maar was tussen de 300 en 500 euro. In 1 woord: super! Je meot dit echt doen. Ik heb veel beter rekening leren houden met het aanhangsel en de tips om bijvoorbeeld achteruit in te draaien zijn super. Ik heb overigens na behalen van BE met mijn eigen auto en caravan dezelfde manouvres gedaan. Gewoon om te voelen hoe het was. De lesauto was een grote Opel bus en aanhanger een dubbelasser. Ik kan je al verklappen. een dubbelasser is eenvoudiger te hanteren. Vooral de bocht achteruit ging bij mij iig veel beter met de lescombi.

Ik zag ergens dat er ook 1 dagsopleidingen zijn om BE te halen.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Taan » di 4 jul 2017 12:48

RE.gif
Ja een dagcursus wil ik doen. Worden vaak via vakantieveiling verkocht voor rond 250 euro + nog wat verplichte kosten.
https://www.vakantieveilingen.nl/dagje- ... ewijs.html
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door ycv » di 4 jul 2017 12:53

ycv schreef:Hoe ga dat oplossen? MTM van de auto verlagen?
Dat kan hooguit bij de RDW met het MTM van de caravan. Bv van 1500 naar 1400.
Wanneer MTM /F1 of F2 samen boven de 3500 kilo is, heb je BE nodig. Ook al weegt de combinatie 3495.
In werkelijke kilo's. De politie neemt je echt niet mee naar een weegbrug. Je mag er met B gewoon niet mee rijden.
dus niet wachten tot najaar

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Taan » di 4 jul 2017 13:03

Beste YCV, graag eerst feiten checken.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Istawa
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 2 okt 2016 11:12

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Istawa » di 4 jul 2017 13:04

Als je met deze combi zonder E achter B een ongeval krijgt keert je verzekering waarschijnlijk niets uit + als je volgens je voertuig documenten overbeladen rijdt. Wat je ook doet. Je een economisch delict pleegt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door ycv » di 4 jul 2017 13:05

Hallo Taan.
Wat is de MTM van je auto
En van je caravan?

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Jartoos » di 4 jul 2017 13:10

Ook ik heb recent mijn rijbewijs BE gehaald.

Eerst geprobeerd d.m.v. zelfstudie met een aanhanger die ik kon lenen van een kennis.
Dat lukte behoorlijk. Vooral goed geoefend op de maneuvers. Voorwaarden en regels opgezocht via de site van GOKA.
Alles was ok, alleen de aanhanger was niet gesloten, maar dit dacht ik op te lossen door deze dicht te maken.

Op het examencentrum mocht ik echter met deze aanhanger mijn test niet doen omdat de opbouw niet officieel was ...
Dus ander aanhanger gezocht (paardentrailer) en hiermee nog enkele dagen geoefend.
Maar omwille van de andere afmetingen/wielbasis, lukte het mij niet om tijdens het examen het achterwaarts parallel inparkeren te doen zoals het moet.
(een maneuver overigens, waar ik niet van inzie waar je dit ooit zou moeten doen met een caravan)

Omdat de paasvakantie wel heel erg dicht bij kwam heb ik dan het examen dan via de rijschool geregeld. Dus 2 x 4u les en dan examen.
En natuurlijk het bijbehorende prijskaartje. (bijna €1000 tegenover de €56 wanneer je d.m.v. zelfstudie je examen doet)

Het grote voordeel van de rijschool :
Je rijdt met hun combinatie, die ze door en door kennen.
Dus voor de maneuvers geven ze je allerhande tips en trics om het maneuver correct uit te voeren. (rij achteruit tot je "x" in je spiegel ziet, draai dan volledig af, rij verder achteruit tot je "y" in de spiegel ziet, enz...)
Dit is super voor het examen, maar eens met je eigen combinatie op de weg, heb je hier niet zo veel meer aan.

Voor de rest heb ik nog wel enkele zaken geleerd die ik nog niet wist over het rijden met een combinatie met een MTM boven 3,5Ton
En ook nog wel enkele technieken om te manoevreren met de aanhanger.

Bon, ik heb mijn BE rijbewijs ondertussen, spijtig dat het mij zoveel geld heeft gekost. Maar eigenlijk is dat reeds vergeten van de eerste keer dat we met de caravan op vakantie gingen. blij.gif
Ook nog wel even toevoegen. Door al het oefenen heb ik echt wel met een aanhanger leren rijden. In dat opzicht was het zeker wel nuttig.

Het enige dat mij eigenlijk aan heel dit gegeven stoort, is dat iemand met dezelfde caravan, maar met een wagen met een MTM van 55kg minder, wel hiermee mag rijden met het gewone B rijbewijs.
Volgens mij zou het veel beter zijn dat er gekeken wordt naar de afmeting van de aanhanger en dat dit bepalend is voor het rijbewijs.
Maarja, dat is natuurlijk niet zo snel op te maken als even naar het type plaatje kijken en aflezen wat de MTM is ... weenie.gif

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door ycv » di 4 jul 2017 13:15

Taan schreef:Beste YCV, graag eerst feiten checken.
Heb effe gelezen haphop.gif

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Barreman » di 4 jul 2017 13:28

Ik heb het een dik jaar geleden om dezelfde reden nog snel gehaald. ( Nog wel 1 keer gezakt ook ).

Wat je leert is grotendeels verder vooruit kijken, en handelen t.g.v. het feit dat je een stuk langer bent dan solo. Dat klinkt allemaal heel evident, maar je staat maar zo een zebrapad of fietspad te blokkeren met je aanhanger. Dus het is veel en vaak kijken en anticiperen.

Daarnaast uiteraard de speciale manoeuvres. Je leert het wel met een combi die zijn eigen kenmerken heeft, maar als je het daarmee kan kun je ook voor jezelf referenties op je eigen caravan vinden ( zoals de bocht niet scherper maken dan met je disselbakslot in je spiegel.

Én je leert beladen en aan- en afkoppelen zoals het heurt. Dat is gewoon goed om te weten. Voor zover je dat al niet wist.

Ik kan door die dagcursus en nog een paar uurtjes voor het tweede examen zeggen dat ik zelfverzekerder ben. Ik weet wat ik kan, en hoe je ziet dat het fout gaat ( met bochtjes achteruit bv ). Het is niet goedkoop ( vooral het examen en een nieuw rijbewijs ) maar het is zeker de moeite waard.

Eigenlijk ben ik van mening dat iedereen die met some sort of aanhanger rijdt een BE opleiding moet hebben gevolgd. Hoewel ik ook met boedelbakjes etc heb rondgereden zonder de E.

PS de eerste keer gezakt op het kijkwerk. Niet voldoende ruimte gelaten waardoor een scooter van rechts moest inhouden, en 2 fietsers op fietsstrook ingehaald vlak voor ik zelf linksaf moest.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Barreman » di 4 jul 2017 13:30

PS pas wel op met die dagcursussen, er zijn er een boel die het met 2 chauffeurs tegelijk doen, dan zit je dus de helft van de tijd achterin.
Op de site van het CBR kun je de slagingspercentages per school ook zien.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door stronk » di 4 jul 2017 13:31

Destijds niks. Alles in de praktijk geleerd. E was gratis.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Taan » di 4 jul 2017 13:46

Barreman schreef:PS pas wel op met die dagcursussen, er zijn er een boel die het met 2 chauffeurs tegelijk doen, dan zit je dus de helft van de tijd achterin.
Op de site van het CBR kun je de slagingspercentages per school ook zien.
Ik weet het, dat je met zijn 2en lest. So be it. Ik hoop door zelf 3 uur te sturen en 3 uur te leren van de andere student voldoende op te steken.
Op het werk leer ik ook veel van hoe andere mensen iets doen.

Goede tip om even het slagingspercentage te bekijken.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Kasper

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Kasper » di 4 jul 2017 13:48

RE.gif RE.gif Ik ook... maar stelt naar mening ook niks voor, alleen kost weer een paar centen. In de praktijk leer je het meest en sommigen leren het nooit... :lol:

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Cara-Fan » di 4 jul 2017 13:51

Ik heb mijn E rijbewijs 5 jaar terug gehaald. Voor mijn werk rijd ik soms met de werkbus en keet/aanhanger.

Afgelopen hemelvaart voor het eerst met eigen auto en caravan gereden. Wat ik qua kennis van het E rijbewijs hierbij prettig vond. Was vooral het vooruitkijken en op tijd inschatten van de situaties. Hoe stuur je een bocht in, afremmen voor een kruispunt/stoplichten. Je bent zoveel zwaarder en breder dan normaal.

Voor mij compleet anders rijden. Een kar of een keet achter de werkbus dwingt je ook tot anticiperen. Maar de sleurhut achter de auto vind ik echt andere koek.

De bijzondere verrichtingen blijft in basis het zelfde als met elke aanhanger. Dat is en blijft een kwestie van doen en ervaring is mijn mening.

In het kort antwoord op je vraag: leren anticiperen!

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Dukcer » di 4 jul 2017 14:08

Door aanschaf van een andere caravan kwam mijn max toelaatbaar gewicht op 3680kg dus moest ik wel mijn BE gaan halen. Ik heb een dagcursus gedaan, 6 uur les en daarna meteen examen. Wat ik geleerd heb is idd verder vooruit kijken en de bijzondere verrichtingen in het bijzonder. Het lijkt simpel maar je bent toch met een hele combinatie op weg. Ik heb mijn E rijbewijs een paar wekeb gelden gehaald, was ik gezakt dan had ik wel een probleem want ik kon niet nog een keer op voor mijn vakantie. De tip om naar de slagingspercentages te kijken had ik ook gebruikt. Kost een paar centen maar geeft je ook wel rust doordat je legaal de combinatie mag besturen en zekerder achter het stuur zit.

MolletjesRozenburg
Berichten: 12
Lid geworden op: do 5 mar 2015 18:43
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door MolletjesRozenburg » di 4 jul 2017 14:14

Ik heb vooral wat gehad aan de tips en trucs mbt het achteruit rijden met aanhanger/caravan.
Ford Focus station ST Line getuned/ Hobby 500 KMFE easy de luxe

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Jan van Vijven » di 4 jul 2017 17:29

Istawa schreef:.....als je volgens je voertuig documenten overbeladen rijdt. Wat je ook doet. Je een economisch delict pleegt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dit lijkt me heel sterk, je bent geen transporteur, je bent met je privé Pipo wagen op pad!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door andrehj » di 4 jul 2017 18:19

Taan schreef:RE.gif
Ja een dagcursus wil ik doen. Worden vaak via vakantieveiling verkocht voor rond 250 euro + nog wat verplichte kosten.
https://www.vakantieveilingen.nl/dagje- ... ewijs.html
Let wel op dat er vaak een verschil is: Bij die goedkope aanbieders (Brunen in Enschede bijvoorbeeld) les je meestal met z'n tweeën en heb je netto maar een paar uur les. Bij de duurdere les je vaak alleen en heb je soms op een dag wel 6 uur les voor het examen. Dat is echt een groot verschil.
Zo'n goedkope aanbieding moet je dus alleen doen als je al erg goed met aanhangers overweg kunt.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door andrehj » di 4 jul 2017 18:23

Dukcer schreef: Kost een paar centen maar geeft je ook wel rust doordat je legaal de combinatie mag besturen en zekerder achter het stuur zit.
Vergeet vooral niet dat je verzekerd bent! Als je met een combinatie rijdt waarvoor BE nodig is en je hebt geen BE, rij je zonder geldig rijbewijs en ben je dus ook niet verzekerd. Dat risico zou ik niet willen nemen.

Aan de OP: Het verlagen van de MTM van de auto lijkt me geen goed idee. Met een beetje vakantiebepakking + kinderen + kogeldruk + volle tank is die over het algemeen al vrij krap en rij je dus overbeladen rond. Beter kun je de MTM van de caravan verlagen en dan de voortent maar thuis laten.

Beste oplossing is uiteraard netjes BE halen. En daarvoor het je natuurlijk ook al lang de gelegenheid gehad. Of kwam die caravan ineens uit de lucht vallen?

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door eurotrotter » di 4 jul 2017 19:27

Taan schreef:Waar ik dus erg benieuwd naar ben is, wie heeft er recent zijn BE gehaald en wat heb je nu echt geleerd?
Wat zijn de gouden regels?
Het rijden met een caravan( of met welk voertuig dan ook) is net t bedrijven van de liefde;oefening baart kunst. mrgreen.gif ,de ene leert sneller dan de andere,en sommigen krijgen t nooit onder de knie.
Als je enige weken per jaar met n caravan rijdt en kunt t na n paar jaar nog niet ,helpt een cursus E achter B er ook niet aan.
Helaas hebben onze "opleidings instituten"( de rijscholen) een succesvolle lobby gedaan en is de wet nu zodanig dat je voor je E rijbewijs een aparte( lees peperdure ) cursus moet doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Wat heb je nu echt geleerd bij rijles BE?

Bericht door Volvodriver » di 4 jul 2017 20:29

RE.gif
De wetswijziging hebben de rijscholen niets mee van doen gehad. Dit is europees beapaalt. Dat sommige rijscholen daar een slaatje uit slaan is een ander verhaal.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”