Fietsen mee in de caravan

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door redriver » do 7 dec 2023 17:19

Bij ons gaat 1 kinderfiets op het dak van de auto en 1 vouwfiets in de kofferbak. Genoeg voor op de camping .
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Bospaadje
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bospaadje » di 12 dec 2023 11:37

3 fietsen op dak auto. Ik snap dat dit echt behelpen is, ik als gezonde bijna 40er heb er al moeite mee, zeker met de E(adventure)bike van mijn vrouw.
Mijn mtb en dochters mtb gaan makkelijker.
Dan de fiets voor de jongste op het franse bed.
Daklast is 100kg, dus ik denk dat ik ook wel 4 fietsen op dak zou kwijt kunnen.
Dragersysteem = 20kg
blijft er per fiets nog 20kg over.
Ebike weegt wat meer, kinderfietsen en mijn mtb fors minder.

Ik heb alleen nog geen 4de thule drager op dot moment en de kleinste fiets past er ook nog niet op vermoed ik :-)

Wat sinds kort wel echt helpt, mijn vrouw gaat met panorama dak open in de SUV staan om fietsen aan te pakken. Soms heeft ze best goede ideeen awhoea.gif
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dehoekies » di 12 dec 2023 14:13

Lees hier dat er mensen zijn die de fietsen liever binnen op het dwars bed leggen wat voorin is , wat maakt dat uit qua gewicht op bed of op de dissel voorop ? Je corrigeert toch je kogeldruk met spullen eventueel achterin de caravan te plaatsen ?
Volgens mij niet veel ,het gewicht zit dichter bij het as als dat je ze op de dissel hebt dat verschil is er wel, is het voor het rijden dan beter of is dat te verwaarlozen ?
Zijn daar ooit gestaafde berekeningen van gemaakt wat het verschil is .
Wij hebben 2 lengte bedden daar leg ik zo wie zo geen fietsen op ( uitgezonderd de renfiets van 7 kg alleen in NL)
Misschien rare vragen maar ben een beginneling wat caravan betreft scratch.gif
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Daphne » di 12 dec 2023 15:22

Wij kunnen echt geen fietsen op het bed leggen zonder de boel te beschadigen. Ik denk dat het alleen maar lukt als het bed direct naast de ingang van de caravan is gesitueerd. Die caravanindeling is zeldzaam volgens mij.
dehoekies schreef:
di 12 dec 2023 14:13
Je corrigeert toch je kogeldruk met spullen eventueel achterin de caravan te plaatsen ?
Kogeldruk corrigeer je niet door achterin spullen toe te voegen, het is beter om spullen weg te halen om de kogeldruk te corrigeren of een andere manier te vinden voor het vervoeren van fietsen zoals op de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Bospaadje
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bospaadje » di 12 dec 2023 15:33

Wij hebben een 540kmfe 2012. De kinderfietsjes kan ik vrij makkelijk op het bed leggen. Grote fietsen wordt inderdaad wat lastiger, maar daar zou ik ook niet aan willen beginnen. Te veel rompslomp. Dan maar het dak op.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 406
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bart-P » zo 17 dec 2023 10:38


fortissimo schreef:Ik gooi twee verhuis-/paardendekens op het Fransbed.
Hierop gaan de klapstoelen.
Daarop gaan de fietsen.

Het hoofdeinde en de zijkant is van stof, het paneel van het toilet is van hout.
Hier zit een stuk deken zodat de wielen van de fiets het niet kunnen beschadigen áls ze er tegen komen.
Alles ligt vast tussen de stoelen en als ze ergens tegenaan zouden schuiven dat er schade kan komen, weet ik haast wel zeker dat er aan de buitenzijde van de caravan nog meer schade zal zijn ... :o
Ik snap best dat dit werkt in jouw situatie, maar ik vraag me toch het volgende af:

Als het nou de nacht voordat je vertrekt vreselijk regent. Hoe voorkom je dan een smeerboel in de caravan?
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door deusjevo » zo 17 dec 2023 12:19

Bospaadje schreef:
di 12 dec 2023 15:33
Wij hebben een 540kmfe 2012. De kinderfietsjes kan ik vrij makkelijk op het bed leggen. Grote fietsen wordt inderdaad wat lastiger, maar daar zou ik ook niet aan willen beginnen. Te veel rompslomp. Dan maar het dak op.
Alles staat en valt met de toegang tot en indeling van je caravan.
In onze Knaus Südwind 450TU werkte het prima mede door de ruimte als je binnenkwam en het dwarsbed voorin.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Sparky
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 13:42
Locatie: Hoofddorp

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Sparky » zo 17 dec 2023 14:31

Wij nemen ook een (1) elektrische fiets mee in de caravan. De andere staat op een fietsenrek maar twee is te zwaar. Daarbij is het erg prettig om vouwfietspedalen te monteren op de fiets die in de caravan gaat, die kun je namelijk met de hand inklappen zodat je makkelijker de bocht kunt maken in de caravan. Ook vormt het dan geen uitsteeksel dat in je matras of kussens prikt. Ik gebruik een stevig oud kleed om het bed te beschermen tegen viezigheid. Bij slecht weer en een natte fiets gebruik ik als extra een stuk plasticfolie om nattigheid of vieze banden op te vangen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mazda CX-5 2.0 Skyactive-G TS+ Automaat + Adria Altea 472LU 50 years edition

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dehoekies » zo 17 dec 2023 16:47

Ik kan de fietsen makkelijk naar binnen krijgen maar ben huiverig voor schade .
Toch nog op zoek als lichtere als de 2 Stella fietsen die we nu hebben
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 698
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Xecto » ma 18 dec 2023 09:13

Ik zou toch ook niet zo snel de fietsen in de caravan meenemen: kans op beschadigingen en je hebt onderweg niet meer de mogelijkheid om de caravan volledig te gebruiken. Bijvoorbeeld om een dutje te doen of te lunchen.

Er zijn ook fietsendragers die op/aan de achterklep hangen, als het dak te hoog is of fietsen te zwaar is dat wellicht wel een oplossing?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Eefje » di 19 dec 2023 17:18

onze daklast vd auto is 75 kg, daar staan 3 mtb's op met voorwiel eruit (asmontage op de dakdragers), wielen gaan in hoezen in de caravan op het achterbed. onze caravan is smal en klein van binnen, door de deur kan geen fiets zonder beschadigingen ah interieur ben ik bang. echter onze 4e fiets gaat ook op het achterbed met voorwiel eruit. die gaat via het achterraam :)) het is een vrij lichte fiets (zonder spatborden en bagagedrager etc, een geen E). de ene geeft hem aan, de andere pakt hem binnen aan.
voor buiten gebruiken we fietshoezen bij slecht weer zodat de fiets in een andere hoes droog op bed kan.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door fortissimo » di 19 dec 2023 17:32

Bart-P schreef:
zo 17 dec 2023 10:38
... maar ik vraag me toch het volgende af:

Als het nou de nacht voordat je vertrekt vreselijk regent. Hoe voorkom je dan een smeerboel in de caravan?
Op de heenweg gaat alles sowieso droog de caravan in.
Op de terugweg zorgen we altijd dat de vouwfiets en kinderfiets in de voortent staan en droog zijn.
De vouwfiets staat trouwens bijna altijd in de voortent, dus dat scheelt.

De stoelen en tafel gaan ook de laatste nacht de voortent in.
De tafel moet ook in de caravan mee, dus die moet droog zijn.

Afgelopen zomer hebben we 3 weken regen gehad hier in Nederland en uiteindelijk zijn het vloerkleed, grondzeil en voortent nat in plastic zakken de caravan ingegaan.
De rest hebben we nog wel droog kunnen inpakken.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door doubleyou » wo 20 dec 2023 18:17

[re.gif]
Als je 3 weken op dezelfde camping staat is het vervoeren van een fiets in de caravan wel wat anders dan wanneer je rondtrekt en regelmatig van camping wisselt. Dan is de kans aanwezig dat die fiets een keer nat is. En dan is de kans op beschadigingen aan het interieur ook wat groter omdat die fiets er regelmatig in en uit moet. Zelfs bij 1 overnachting moet de fiets eruit omdat je anders het bed niet kan gebruiken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dehoekies » wo 20 dec 2023 18:40

Als we 4 weken naar de kust gaan en op 1 camping verblijven neem ik de renfiets wel mee ( in de caravan ) maar die weegt maar een paar kilo ( carbon/ aluminium) leg ik op het linker bed voorin op een groot laken.
De 2 E bikes gaan zonder accu op de fietsendrager op de dissel
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Morgoth » di 2 jan 2024 15:53

Toch verbaast het me hoeveel moeite mensen doen om fietsen mee te nemen en deze vooral NIET op daarvoor bestemde rekken OP de caravan te plaatsen, alleen omdat ze hebben horen zeggen dat de caravan instabiel wordt van fietsenrekken op de caravan.

Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen er door instabiliteit door fietsen in de sloot hebben gelegen. Ik denk zelf eigenlijk vrij weinig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Bospaadje
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bospaadje » di 2 jan 2024 22:10

[re.gif] Ik nog nooit in de sloot gekregen; ook nog nooit een drager voor of achterop caravan gehad.
Een keer de fietsen het dak op en er op vakantie weer af, krijg ik nog wel geregeld.
Kinderfietsen op bed. Ik denk niet dat ik veel sneller ben als ik ze aan de caravan hang.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » wo 3 jan 2024 01:08

Bospaadje schreef:
di 12 dec 2023 11:37
3 fietsen op dak auto. Ik snap dat dit echt behelpen is, ik als gezonde bijna 40er heb er al moeite mee, zeker met de E(adventure)bike van mijn vrouw.
<knip>

Wat sinds kort wel echt helpt, mijn vrouw gaat met panorama dak open in de SUV staan om fietsen aan te pakken. Soms heeft ze best goede ideeen awhoea.gif
Ook gewoon gedaan toen de kinderen nog mee gingen: Men neme ordinaire Thule dakdragers met van die vierkante buis profielen - loeisterk - en je monteert daar 4 fietsdragers op. Ook Thules, met van die klemmen. Die schieten nooit los. Bij zo'n handige SUV neem je een opstapje of trapje mee waar je op gaat staan, en je laat je de fiets aanreiken - het hangt van de plaatsing van de middenstijl af of je op de kokerbalk kan staan om hogerop te komen. Zeker nu zijn die dingen op marktplaats te koop: voor minder dan 200,- hou je de caravan heel, heb je geen stabiliteitsproblemen.

Kamperen is improviseren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Morgoth » wo 3 jan 2024 09:29

Bospaadje schreef:
di 2 jan 2024 22:10
[re.gif] Ik nog nooit in de sloot gekregen; ook nog nooit een drager voor of achterop caravan gehad.
Een keer de fietsen het dak op en er op vakantie weer af, krijg ik nog wel geregeld.
Kinderfietsen op bed. Ik denk niet dat ik veel sneller ben als ik ze aan de caravan hang.
Nouja, ik had het meer over wielen eraf, trappers eraf, dekens en kleden mee, fiets in een hoes... Ik moet er niet aan denken. En dan dat gehannes met zo'n groot ding in die kleine ruimte.
Maar goed, in mijn caravan kan de fiets de draai niet maken, dus vallen alle opties om een fiets in de caravan te vervoeren af. En op de auto wil ik zo'n fluitconcert niet meer.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Bospaadje
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bospaadje » wo 3 jan 2024 12:37

Dat snap ik helemaal. Dat gehannus met demonteren zou ik ook niet graag doen. Maar zoals dt al aangeeft, het is improviseren. En als je dan je eigen fiets mee wilt nemen, neem je dat voor lief.

Ik heb weinig last gehad van gefluit op dak met de insignia en de x1. Ik merk dat huidige auto wat minder goed is geisoleerd, dus benieuwd hoe dat uitpakt.
Gelukkig is het audio systeem wel aardig, dus dan gaat spotify een standje harder haphop.gif
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Morgoth » do 4 jan 2024 08:42

[re.gif] thumbup.gif
Spotify is de oplossing voor alles!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”