Accu en zonnepaneel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Accu en zonnepaneel

Bericht door Familymen » za 15 apr 2017 09:22

Vraagje, ik heb zojuist een carport gemaakt om onze caravan thuis te stallen - de carport beschikt over een golfplaten doorzichtbaar dak. Op de caravan liggen 2 zonnepanelen, die de batterij voor de mover, koelkast etc.. van stroom voorziet. Nu las ik overal dat de batterij in de winter uit de caravan gaat en aan een druppellader word gehangen - nu is mijn vraag het zonnepaneel gaat de batterij opladen veronderstel ik, ook in de winter - moet ik de batterij er dan uithalen of mag deze blijven zitten.

zwaaien.gif
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Stephandz
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 14 sep 2016 19:47
Locatie: Essen België

Re: Accu en zonnepaneel

Bericht door Stephandz » za 15 apr 2017 11:35

Ik zou de batterij er gewoon uithalen aangezien je onder een golfplaten dak al veel minder opbrengt hebt en hem gewoon aan de druppellader hangen die hem dan fit houd.
Nu vraag ik mij wel af hoe groot jou zonnepanelen en batterij zijn als je daar je koelkast op wil laten draaien.
Deze gebruiken namelijk zoveel stroom dat het bijna onmogelijk is dat je zonnepanelen dat kunnen bijhouden met laden zekers als je nog andere verbruikers hebt.
scratch.gif
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....

Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Re: Accu en zonnepaneel

Bericht door Familymen » za 15 apr 2017 12:15

Haha daarmee dat de koelkast niet werkt, zal dus alleen maar verlichting en mover zijn...
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu en zonnepaneel

Bericht door Chris » za 15 apr 2017 12:26

Als je een echt goede AGM accu hebt zoals de Optima Yellow top, dan mag hij in de winter gewoon in de caravan blijven.
Ik doe dat ook, in de stalling met losgekoppelde accu (een Yellow top)
Jij kan zelfs laden, dat kan ik niet, en toch mover ik de caravan in het voorjaar zo de stalling weer uit, ZONDER de accu eerst geladen te hebben.
Heb je een accu met platen en accuzuur, dat moet je het niet doen, dan kun je hem beter binnen laten overwinteren.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2828
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Accu en zonnepaneel

Bericht door AadB » za 15 apr 2017 13:08

Wij hebben een Mastervolt AGM accu en ook deze heeft overwinterd in de stalling. Kon hem gewoon gebruiken toen ik de hut voor de eeste keer uit zijn winterslaap haalde.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”