type afkortingen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Jarno

type afkortingen

Bericht door Jarno » di 27 feb 2007 19:35

De meeste caravanmerken gebruiken allerlei (standaard?) afkortingen voor bepaalde opstellingen of indelingen.
Zoals:

T = Toilet
F = Vast bed
U = Rondzit
K = Kinderkamer (stapelbed)
L = 2 gescheiden lengtebedden
M = Middenzit
W = Grote badkamer over volle breedte
B = standaard zit
S = Treinzit
e = badkamer naast frans bed
f = dubbel bed met links en rechts gangpad


Deze letters gebruikt Hobby, wellicht dat andere merken weer andere afkortingen hebben?
Laatst gewijzigd door Jarno op di 27 feb 2007 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » di 27 feb 2007 20:21

Volgens mij is er geen standaard lijst.
Onze vorige was EK, eindkeuken met rondzit
Deze is DD, voorzit met treinzit en toilet.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » di 27 feb 2007 21:30

DD = double dinette ? Dubbele "eetkamer" dus.

kc

Jarno

Bericht door Jarno » di 27 feb 2007 21:34

Volgens mij heb ik ze nu allemaal gevonden (die Hobby gebruikt):

M = Middenzit
W = Grote badkamer over volle breedte
B = standaard zit
E = badkamer naast frans bed
S = Treinzit

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » zo 4 mar 2007 01:39

Fendt gebruikt de volgende afkortingen :

Altijd als eerste letter gebruikt
T
Q
W

Als tweede en/of derde
F
G
B
K
C
M

Wie er de logica van inziet, mag het zeggen.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: indelingbenamingen

Bericht door JanW » zo 4 mar 2007 22:02

elvis schreef:Fendt gebruikt de volgende afkortingen :
Altijd als eerste letter gebruikt
T
Q
W
Als tweede en/of derde
F
G
B
K
C
M
Wie er de logica van inziet, mag het zeggen.
Het is bij Fendt tamelijk logisch en wordt vrij consequent toegepast:

de eerste letters:
"Q" staat voor dinette (dus 2 bankdelen met een tafel daartussen en waarbij het niet uitmaakt of er sprake is van een traditionele dinette -Saphir 410Q- of een treinzit -Saphir 450Q- of een dinette èn een rondzit zoals bij de Saphir 490Q: deze laatste benaming is dus inconsequent en eigenlijk ook foutief en niet passend binnen het benamingssysteem);
"W" staat voor wasruimte ('Wäschraum'), bij Fendt in de volle breedte;
"T" staat voor rondzit (niet geheel consequent, want -bijvoorbeeld- een Diamant 560WG heeft dus -naast de wasruimte in de caravanbreedte- óók een rondzit.

de tweede letters:
"F" staat voor frans bed ('Französisches Bett', waarbij het Fendt niet uitmaakt of dat bed in de breedte voorin, in lengte voorin of in lengte achterin de caravan staat);
"G" staat voor gedeeld bed ('Geteiltes Bett', m.a.w. 2 enkele bedden in langsrichting);
"K" staat voor kinderkamer ('Kinderkammer', dus veelal een afsluitbaar deel voor de kids met een stapelbed in breedte of in langsrichting).

de derde letters:
"B" staat daarbij voor boeg ('Bugseite' en betreft àltijd de plaats van het bed, dus vóórin de caravan);
"M" staat voor middendinette ('Mittendinette', dus een zitje in het midden deel van de caravan, ongeacht of dat aan de voortentzijde of de tegenoverliggende zijde is);
"D" staat in principe voor 'Dusche' over de volle breedte van de wagen, met (veelal) een indeling met de bedruimte in het midden van de caravan. Zie bijvoorbeeld de Diamant 560WGD met een wasruimte over de volle breedte, 2 enkele bedden en slaapkamer in het midden van deze caravan. Uitzondering betreft de nieuwe Diamant VIP in 700TFD uitvoering, waarbij het bed in het boeggedeelte staat en er voorzien is van een seperate douchecel tegenover de hanglast;
"C" is een raadsel. Wellicht dat hier de medewerker die de typenaanduidingen verzint, het spoor bijster is geraakt.... De Diamant VIP 700TGC heeft in elk geval 2 enkele bedden in de boeg, een wasruimte in het middengedeelte en een (trendy) rondzit achterin. Een logische aanduiding zou 700TG zijn geweest.

Greetz,
JanW
Laatst gewijzigd door JanW op ma 26 mar 2007 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Bertrand

Bericht door Bertrand » zo 4 mar 2007 22:58

Bij eriba in de Touring werden de volgende afkortingen gebruikt:

4b = 4 bett = 4 slaapplaatsen
5b = 5 bett = 5 slaapplaatsen
bs = bugsitze = zitbanken + tafel voorin
o = ohne = zonder toilet
qb = querbett = dwarsslaper
m = mitt = met toilet/wasruimte

De afkortingen werden gebruikt om afwijkingen op het basismodel weer te geven.

Waarschijnlijk is de lijst verre van compleet

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » za 24 mar 2007 18:13

Nou Jan, bedankt voor je verklaring, maar de logica ontgaat me nog steeds.
Waar staat de "Q" voor?
"T" associeer ik met "Toilet"
"D" en "C" zijn nog steeds een raadsel.

Alhoewel wij zelf al jaren een Fendt hebben en pas weer en nieuwe hebben gekocht, kan ik nog steeds niet aan de typeaanduiding zien om welke indeling het zou gaan.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: indelingbenamingen

Bericht door JanW » ma 26 mar 2007 11:56

@elvis:

Zie overigens mijn eerdere bijdrage van 4-3-2007, maar toch nog maar een keer:

"Q" staat voor 'Quer', in het Nederlands dus voor "dwars". Fendt gebruikt deze letter voor alles wat (in meer of mindere mate) 'dwars' staat.
Een dinette (dus 2 zittingen met daar tussenin een tafel), vgl. 410Q, 420Q, 420QF, 450Q, 450QB en de 490Q. Eigenlijk zou men bij een geheel consequente benaming van de 410QQ, 420QQ en 450QQ moeten spreken (deze modellen hebben dus twee 'dwarse' zitjes met een tafel daartussen (= dinette's).

"T" is de benaming die men bij Fendt in het algemeen gebruikt voor typen met een klassieke rondzit. Zoals reeds eerder door mij gesteld, is dit gebruik niet helemaal consequent, vgl. 560WG (met rondzit, maar zonder letter 'T' en de 490TKM (zonder rondzit, maar met letter 'T'). De 'T' heeft dus niets te maken met een toilet (alle Fendts hebben immers een toilet, dus da's géén onderscheidend element).

"D" staat in principe voor 'Dusche', waarmee men bij Fendt een bad- annex douchekamer over de volle breedte van de caravan bedoeld. Uitzonderingen bevestigen ook hier de regel, want de 700TFD vip heeft dus géén badkamer over de volle breedte, maar 'slechts' een normale badcel (náást de toiletruimte annex wastafel/scheerruimte).

"C" is ook mij tot op heden nog steeds een raadsel.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 26 mar 2007 12:21

Misschien staat die C voor circulatie en heeft het iets te maken met ventilatie of verwarming?

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » vr 30 mar 2007 19:10

@JanW,

Bedankt voor de verklaring. Ik beginnu toch wat logica te ontdekken. Alleen de maatvoeringen roepen nog wel eens vraagtekens op.
Een Fendt Topas 510 TG/520 TG en 550 TG/560 TG hebben exact dezelde maten. Wat is dan het verschil tussen een 510 en een 520 en wat zijn de verschillen tussen een 550 en een 560?
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: indelingbenamingen

Bericht door JanW » za 31 mar 2007 14:03

@Elvis:

Deze aanduidingen zijn nieuw voor modeljaar 2007 en ontbreken -als je het niet weet- elke vorm van logica.

De oplossing is echter toch wel gemakkelijk: '520' betreft de 2.50m brede variant van de '510' en de '560' kent op zijn beurt een breedte van 2.50m tegen 2.30m voor de '550'.

Buiten de breedte van de caravan -en de daarmee natuurlijk samenhangende zaken als breedte van de rondzit en tafeloppervlakte maar ook een breder opgebouwd chassis- zijn er geen wezenlijke (uitvoerings-)verschillen met de 'smalle' varianten.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » za 31 mar 2007 17:22

@JanW, ben jij een Fendt-dealer? Ik denk, ik stel een vraag en nu moet ie het antwoord schuldig blijven, maar nee hoor, ook daar komt weer een afdoend antwoord op.
Ik verzin nu de volgende vraag waar je vast geen antwoord op weet. 8)
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”