Enduro EM305 defect

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
meine800
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 apr 2016 15:37

Enduro EM305 defect

Bericht door meine800 » ma 18 apr 2016 17:07

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen klachten hebben over de Enduro mover. Ik ben namelijk in bezit van een enduro mover EM305. Inmiddels zo'n 5 jaar en tot nu toe altijd gewoon tevreden. Hij deed wat hij moest doen. Afgelopen weekend heeft hij het helaas begeven. Aangezien de garantie verlopen is, besloot ik op zoek te gaan naar het probleem. Na open schroeven van eea bleek het euvel te zitten in een versleten tandwiel (zie bijgevoegde fotos) in de automatische aanzetunit, wat volgens mij het gevolg is van een motor die niet goed vastgezeten heeft. In mijn ogen gewoon een productiefout maar natuurlijk wel buiten de garantieperiode. Uiteindelijk gebruik je een mover betrekkelijk weinig en mag dit, ook na 5 jaar, gewoon niet gebeuren. Als wij hem 10x per jaar gebruiken is het veel. Dat zou betekenen dat de mover na zo'n 50 x gebruiken versleten is.

Ik heb ondertussen contact gehad met de importeur en uit de reactie kreeg ik het gevoel dat ik niet de eerste was met dit defect. De oplossing die mij geboden werd, is een geheel nieuwe aanzetunit a 120 euro. Daar koop je natuurlijk nog geen nieuwe mover voor maar ik vind het voor een tandwiel wel weer veel geld. Tevens doet het mij denken dat het daadwerkelijk om een een productiefout gaat waarbij het vooral noodzakelijk is om deze gehele unit te vervangen. Zoals gezegd, het mag in mijn ogen gewoon niet gebeuren. Daarnaast kreeg ik de vraag of mijn mover wel onderhouden was? Nou nee, niet bij een dealer als hij daarop doelde. Op mijn vraag wat er dan onderhouden moest worden kreeg ik het antwoord dat de mover gewoon zo nu en dan schoongemaakt moest worden. Nou dat doe ik zelf wel. Daar heb ik geen dealer voor nodig. Op de vraag of mijn "tandwiel slijtage" het gevolg kon zijn van te weinig onderhoud werd juist weer aangegeven dat dit normaliter nooit uit elkaar gehaald wordt, ook niet tijdens onderhoud bij een dealer.

Nou ja, per saldo was ik een tevreden Enduro gebruiker maar na afgelopen weekend minder. Ik heb weinig ervaring met andere movers maar mijn verwachtingspatroon over de leversduur van deze mover (zeker gezien ons gebruik) lag wel anders.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijk defect hebben of gehad hebben?
Bijlagen
20160417_132817.jpg
20160417_132808.jpg

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ab » ma 18 apr 2016 18:16

Kan dat tandwieltje er niet af?
Moet toch kunnen lijkt me.
Een nieuwe is wel te krijgen.
Of desnoods kan een machinefabriek die ook wel voor je maken.
Of het tandwieltje iets inkorten en verschuiven op de as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door louis23480 » ma 18 apr 2016 19:01

Aangezien ge je de boel al heb open liggen denk ik wel dat je een beetje handig bent. Denk dan eens even na over het volgende. Haal het tandwieltje van de as, zaag er een stukje af en monteer het terug. Zoals je ziet zijn de tanden op een bepaalde plaats weggesleten, wanneer ge nu het tandwieltje kunt monteren zodat de niet beschadigde tanden ingrijpen in het grote tandwiel dan kan alles terug normaal werken. Opgelet wel even de tandwielen goed voorzien van vet.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door janoniem » ma 18 apr 2016 19:06

Of monteer de motor met afstandsbusjes zodat het nog intact zijnde deel van het tandwiel in werking komt. Misschien wel even aandacht voor de doorvoer die dan misschien open blijft maar een juiste rubberen tule is mogelijk een oplossing.

kip-citroen

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door kip-citroen » wo 20 apr 2016 09:14

Zou ook wel eens de andere motor willen zien, benieuwd of deze ook een dergelijk slijtagepatroon vertoont.

mvermeer
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 13:36
Locatie: Het mooie Limburgse Heuvelland

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door mvermeer » wo 20 apr 2016 09:26

RE.gif
Dit was ook direct mijn gedachte. Ander punt is dat ook een blik op het grotere tandwiel waar dit kleine tandwiel op ingrijpt noodzakelijk is. Als dit kleine tandwiel zo is afgesleten dan zou ook het bijbehorende tandwiel er wat afgesleten uitzien lijkt mij.
Als je dan toch aan het repareren gaat zou ik alle tandwielen proberen te vervangen/modificeren.
Nissan Qashqai 1.6 dCi Tekna - Kip Greyline 50TDB 1999 - EVO+ Mover

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door primera » wo 20 apr 2016 09:57

Gezien de kracht en de tandwielen, lijkt mij niet zo vreemd de slijtage.

Mijn kinderen hebben beide een elektrische quad. Wat op hetzelfde principe rust.

De tandwiel vervangen voor een geharder materiaal soort zal ook zijn problemen geven.
Dus als je de tandwiel kan verschuiven, en wat vet op doet moet hij toch weer een paar jaar volhouden.
Als de tandwiel echter vast zit zou je ook kunnen opteren om er revetten tussen het frame en de motortje kunnen doen. Maar zorg wel voor een goede afdichting dat er geen vuil bij de tandwielen kan komen.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door killerbee1958 » wo 20 apr 2016 10:04

mvermeer schreef:RE.gif
Dit was ook direct mijn gedachte. Ander punt is dat ook een blik op het grotere tandwiel waar dit kleine tandwiel op ingrijpt noodzakelijk is. Als dit kleine tandwiel zo is afgesleten dan zou ook het bijbehorende tandwiel er wat afgesleten uitzien lijkt mij.
Als je dan toch aan het repareren gaat zou ik alle tandwielen proberen te vervangen/modificeren.
Eh, ik ben niet zo mechanisch technisch maar is dat niet duidelijk dan uit de eerste foto?
Kleine tandwiel komt mi door het openstaande gat en grijpt dan in op het tandwiel rechtsonder toch?

Dat tandwiel ziet er dus in het geheel niet gehavend uit.
Zoals opgemerkt ben ik mechanisch niet zo onderlegd maar dit roept bij mij wel vragen op als:
Wat is de hardheid van kleine tandwiel tov grote tandwiel?
Is hier misschien sprake van een keuze zodat slijtage bewust optreedt op het kleine tandwiel (in welk geval vervanging daarvan dan mi wel weer simpel zou moeten zijn)?

De opmerking dat de andere kant ook bekeken zou moeten worden is mi wel een hele goede.

Leuk om dit soort zelfwerkzaamheid te zien. Ik hoor tot de categorie die dit aan mijn dealer zou overlaten (en daarmee ongetwijfeld teveel zou betalen mrgreen.gif )
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ab » wo 20 apr 2016 10:16

220035_BB_00_FB.EPS_400.jpg
220035_BB_00_FB.EPS_400.jpg (19.03 KiB) 7660 keer bekeken
Het tandwieltje is er ook opgekomen.
Zou er dus ook af moeten kunnen.
Mogelijk is het vastgezet met locktite.
Even fel verwarmen dan trek je het er zo af.
Niet te lang, de motor as mag niet te heet worden . Daarna kan je of hetzelfde tandwieltje weer hergebruiken of er een nieuwe opzetten.
Het is vlgs mij een standaard tandwieltje.
Te verkrijgen bij o. a. Remerie.
Zo te zien lijkt het moduul 1 te zijn, maar is moeilijk te zien vanaf de foto.
Conrad verkoopt ze ook.
Kost maar een paar euro.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 apr 2016 10:42

En als je een nieuwe plaatst, eerst de as enkele dagen in de vriezer leggen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Chris » wo 20 apr 2016 10:57

En het tandwiel verhitten. Na afkoelen goed kans dat het muurvast zit. Zorg met demonteren dat je de as steunt en niet op event. Lager/kooien steunt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door BasSwift » wo 20 apr 2016 11:22

@Ab

moet het niet remerij zijn?

http://www.remerij.nl/nl/producten

gr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ralf » wo 20 apr 2016 12:28

Deze klacht heeft niks met enduro te maken maar is een algemene klacht over automaten van vele merken . Zie ook andere topics
de positive kant is dat je blij mag zijn met de enduro voor 120 euro heb je een nieuwe motor .
Om een idee te geven van truma kost deze 370 euro en als je pech hebt dan is ook de relais kapot i.v.m kortsluiting en dan komt er nog een kleine 400 bij .
Dus zie het positief en wees blij dat je voor enduro hebt gekozen en deze betaalbaar te repareren zijn .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door JPGeetje » wo 20 apr 2016 12:55

Toch een aantal vreemde zaken in deze kwestie.
Ik zie op de getoonde foto geen enkel tandwiel in de behuizing zitten waarin het gehavende messing tandwieltje op de motoras heeft kunnen aangrijpen, tenminste als het motorasje door de ronde opening van de behuizing heeft gezeten. scratch.gif
Wel zie ik nog een leeg asje in de behuizing zitten waar naar mijn mening ook nog een tandwiel gezeten moet hebben. scratch.gif
Waar is dat tandwiel, hoe ziet dat er nog uit?
Als je een tandwiel moet vervangen ivm "versleten" tanden, dan moet je ook altijd het tandwiel waarin dit heeft aangegrepen vervangen.
De beschadigde tanden hebben het andere tandwiel immers ook beschadigd.
Doe je dat niet, dan zal het achtergebleven beschadigde tandwiel, het nieuwe tandwiel weer beschadigen. stom.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

kip-citroen

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door kip-citroen » wo 20 apr 2016 15:41

RE.gif
Goed opgemerkt!
Er mist inderdaad een tandwiel. En een nieuw tegen een ingesleten zetten heeft inderdaad geen zin.
Is de vernieuwde versie van Enduro overigens niet uitgerust met een wormwiel ipv deze constructie om teruglopen te voorkomen?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ab » wo 20 apr 2016 16:24

Dat is vaak wel zo.
In dit geval niet zover de foto laat zien.
Met tandwielen waar een ketting over heeft gelopen moeten wel altijd beiden vervangen worden.
Met de tandwielen zoals in de Enduro hoeft dat niet.
Tenzij er ernstige slijtage is.
Er mist inderdaad nog een tandwieltje zo te zien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door JPGeetje » wo 20 apr 2016 21:29

kip-citroen schreef:RE.gif Is de vernieuwde versie van Enduro overigens niet uitgerust met een wormwiel ipv deze constructie om teruglopen te voorkomen?
Als ik het goed begrepen heb, gaat het hier niet om de aandrijving van de rol, maar om het opzetmechanisme wat de aandrijfrol tegen het wiel moet drukken.
Ik heb al zitten kijken hoe ik me daar een voorstelling van moet maken want naar de overbrenging kijkend en de uitvoering hiervan, lijkt mij dit meer iets voor de rolaandrijving te zijn.
Anderzijds lijkt mij het getoonde motortje daar weer erg licht voor weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ab » wo 20 apr 2016 21:33

BasSwift schreef:@Ab

moet het niet remerij zijn?

http://www.remerij.nl/nl/producten

gr
Bas
Ja klopt. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Chris » wo 20 apr 2016 21:55

Als ik het zo zie zou ik gewoon het huidige rondsel d.m.v. verwarmen er af halen, rondsel in korten, en dan goed uitmeten waar het ingekorte rondsel exact op de as moet komen.
Koop een spuitbus IJs spray ( gebruikt in de electronica reparatie b.v.) koel de kale as goed af, verhit het rondsel en schuif het op de juiste plek op de as.
Als het spul afgekoeld is zal het hoogstwaarschijnlijk allemachtig vast zitten.
En dan... de andere kant kan wel eens hetzelfde euvel hebben.... dus wellicht een dubbele klus.
Daarna alles monteren en een goed vet gebruiken om de zaak te smeren.
Een multi purpose vet, iets van Dow Corning ofzo...
Wellicht werkt het weer voor 5 jaar...
Kan je dan altijd nog iets nieuws kopen.
tja, ik schrijf het wel makkelijk, maar ik zie dat jij er een vuist bij heb liggen.
Die moet je nu maar even aan de kant leggen en een beetje subtiel te werk gaan....
( op mijn werk halen we rondsels ook op deze manier van de as, en weer op de as, werkt prima, wel goeie IJsspray gebruiken. )

Vragen.... vraag maar...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door evr66 » do 21 apr 2016 08:17

Ralf schreef:Deze klacht heeft niks met enduro te maken maar is een algemene klacht over automaten van vele merken . Zie ook andere topics
de positive kant is dat je blij mag zijn met de enduro voor 120 euro heb je een nieuwe motor .
Om een idee te geven van truma kost deze 370 euro en als je pech hebt dan is ook de relais kapot i.v.m kortsluiting en dan komt er nog een kleine 400 bij .
Dus zie het positief en wees blij dat je voor enduro hebt gekozen en deze betaalbaar te repareren zijn .

gr ralf
Krijg uit jouw opmerking het idee, dat dit gedeelte vaak kwetsbaarder/storingsgevoeliger is, dan de daadwerkelijke aandrijving Ralf, klopt dit?

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door HanK » do 21 apr 2016 13:06

RE.gif
Ook datzefde probleem 3x gehad met Powrmover Kompakt .Mijn mover terug laten bouwen naar handbediening.
Had er geen trek in om te staan met mover tegen band omdat hij niet meer terug wil!
Nu hendel omhalen en hij staat tegen de band en hendel andere kant op en de rollen zijn weer van de banden af.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ralf » do 21 apr 2016 14:53

RE.gif
klopt dit is kwetsbaarder . en zorgt voor regelmatige klachten . en dit is merk ongebonden
behalve bij simpark omdat die met een hydraulisch opzet systeem werkt ( geen electromotoren )
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door JPGeetje » do 21 apr 2016 15:23

RE.gif
Ralf, is het raar dat ik stel dat het vreemd is dat men daar een messing tandwieltje gebruikt.
Is daarvoor een bijzondere reden.
Messing is immers aanmerkelijk zachter dan staal.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door evr66 » do 21 apr 2016 15:25

Ralf schreef:RE.gif
klopt dit is kwetsbaarder . en zorgt voor regelmatige klachten . en dit is merk ongebonden
behalve bij simpark omdat die met een hydraulisch opzet systeem werkt ( geen electromotoren )
gr ralf
Dank, mocht ik aan een nieuwe toe zijn, weet ik je te vinden voor een mooie handbediende :)

Ruud27

Re: Enduro EM305 defect

Bericht door Ruud27 » do 21 apr 2016 15:28

Dit zal zoals al eerder gemald is zijn omdat dan dit tandwieltje verslijt en niet het grote waar deze in draait zodat je dan alleen het rondseltje (kleine tandwiel) hoeft te wisselen, dit wordt wel meet gedaan.
Ik heb jaren met machines gewerkt waarin dit normaal was. Stalen wielen (duur) met messing of kunststof wielen (goedkoper)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Movers”