Mover vóór of achter de as?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Mover vóór of achter de as?

Bericht door Jan van Vijven » za 12 mar 2016 13:34

Wij sleuren al jaren de caravan met een mover alle bergen en opritten op, zowel voor als achter uit. Ik heb nooit gemerkt dat er verschil in trekkracht zit in voor of achteruit rijden. Wat mij betreft maakt het dan ook niet uit of deze voor of achter de wielen zit.

Ik heb "maar" ervaring met twee types movers, Power en Mammuth, wellicht dat het voor de andere anders is.

En wat betreft de kans op schade, ach als je pech hebt gaat alles kapot.
Bij ons zit de boel er voor omdat er anders geen plek is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Ralf » za 12 mar 2016 14:56

Ik geloof dat ik ook voor kom in dit topicje .
even een paar antwoorden terug . Klopt van nen en ip ik denk dat op dat moment een verstandsverduistering had scratch.gif het zijn ip normen .
voor de rest blijf ik van mening dat je een mover voor de as plaatst.behalve als
1 hij voor de as beduidend lager zit dan achter de as.
2 zoals bij fendt en tabbert er een verlaagd opstapje in de weg zit
3 bij een tandem asser daar je de voorste as kan ontlasten met een hoogstaand neuswiel.
4 als montage het niet toelaat zoals bij bv eriba caravans.
5 als je het perse wilt
6 als je een reich comfort of economy mover hebt en dan bedoel ik het oudere model.
en de hoofd reden is inderdaad vocht en vuiligheid .
rijd maar even een paar honderd meter over een land weg in de regen en kijk dan eens onder de caravan dan zie je waarom de voorkeur voor is . nogmaals behalve als een van de 6 bovenstaande punten zwaarder wegen .

en dan kan je ook nog eens uitleggen waarom de ene mover er beter tegen kan dan de andere maar dat is weer een ander verhaal .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door deemster07 » za 12 mar 2016 19:20

Ik moet mijn mover nog leren kennen.... Sterker nog ik weet nog niet eens welke ze spreken. Maarrr het maakt ons niet uit of ze voor of achter de as gaan helpen. Voor of achter krijgen ze last van opspattend bier ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Kooiton » za 12 mar 2016 23:33

De Kip is voor ons de eerste caravan mét mover en het was mij zo links en rechts opgevallen dat zowel vóór als achter de as tot de mogelijkheden behoord. Mijn inschatting was eigenlijk ook dat het verschil niet spectaculair zou zijn. Hooguit dat hij vóór de as misschien minder last van opspattend water zou hebben. En bij eventuele on-mogelijkheden, zoals Ralf al opgesomd heeft. Mijn verwachtingen stroken dus wel bij de meeste reacties van jullie. Mijn mover is nog mooi schoon en dat hoop ik zo te houden (WD-40) doet wonderen, natuurlijk niet op de aandrijf rollen.
Dank voor de reacties. aflower.gif
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Vliedje

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Vliedje » zo 13 mar 2016 11:44

Onze mover en trouwens ook de vorige is door de dealer voor de as geplaatst en dat bevalt ons uitstekend. Achter de as zou ons misschien ook goed bevallen hoor. Ik heb mij er eerlijk gezegd nooit zo in verdiept. Belangrijkste is, dat de mover zijn werk doet en blijft doen. En als het advies is om hem dan voor de as te plaatsen, wie ben ik dan, om dat in twijfel te trekken? mrgreen.gif scratch.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JanPunne » zo 13 mar 2016 15:14

RE.gif
Als jullie dezelfde dealer hebben als wij dan kan ik me dit goed indenken. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Hans1954 » zo 13 mar 2016 16:42

Ik heb de mover voor de as zitten. En ik heb stellig de indruk dat de caravan achterwaarts beter gaat dan voorwaarts. Caravan staat bij mijn woning altijd in het gras. Was dit jaar rond de wintersport erg nat op het gras. Vooruit rijdend deed de mover niet veel. Achteruit rijdend vrijwel zo weer uit het gras. Dus volgens mij is er een groot verschil.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JPGeetje » zo 13 mar 2016 16:52

Dat vooruit rijden lastiger is, is altijd zo en is onafhankelijk van de plaats van de mover.
Het is het neuswiel dat bij vooruit rijden nogal eens opspelig wil zijn door zich in te graven boos.gif , bij achteruit rijden is het veel volgzamer en sukkelt er gewoon achteraan. haphop.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Vliedje » zo 13 mar 2016 17:45

JanPunne schreef:RE.gif
Als jullie dezelfde dealer hebben als wij dan kan ik me dit goed indenken. thumbup.gif
Omze dealer is de firma R te L tegenover Friesland Campina knipoog.gif whistle.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JanPunne » zo 13 mar 2016 17:49

RE.gif
Dus geen overeenkomst..had na een eerdere reactie wel dat idee namelijk.
De onze is "om de hoek" in de ZOB..
Deze plaatst de mover ook voor de as.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Ab » zo 13 mar 2016 18:09

JPGeetje schreef:Dat vooruit rijden lastiger is, is altijd zo en is onafhankelijk van de plaats van de mover.
Het is het neuswiel dat bij vooruit rijden nogal eens opspelig wil zijn door zich in te graven boos.gif , bij achteruit rijden is het veel volgzamer en sukkelt er gewoon achteraan. haphop.gif
Dat heb ik ook altijd gedacht.
Bij ons zit de mover achter de as. als het zwaar gaat, wil vooruit beter een klein beetje beter dan achteruit.
Dat heeft volgens mij er mee te maken, dat vooruit het neuswiel iets ontlast wordt door de kracht die op het wiel uitgeoefend wordt.
Bij de mover voor het wiel is dat andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JPGeetje » zo 13 mar 2016 18:57

RE.gif
Daar heb jij gelijk in. Dat effect zal er zijn.
Ik vraag me echter af of dit zo groot zal zijn, gevoelsmatig denk ik dat het beperkt blijft tot enkele kilo's t.h.v. het neuswiel.
Hoe dan ook, als jij dat verschil merkt dan is het dus blijkbaar van invloed weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Kooiton » zo 13 mar 2016 23:13

RE.gif
Dat heb je toch ook als je de caravan met de hand op de plek zet.
Als de ondergrond bv gras is, gaat achteruit duwen meestal beter dan vooruit duwen.
Vooruit wordt het neuswiel eigenlijk in het gras geduwd (tenzij je de caravan aan het neuswiel trekt)en als je de caravan achteruit duwt wordt het neuswiel, als het ware uit het gras getrokken.
De mover ondervindt deze krachten ook, maar of de plaats, vóór of achter de as hier veel verschil maakt, lijkt mij niet.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door stn » wo 16 mar 2016 20:30

Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Ab » wo 16 mar 2016 21:26

Kooiton schreef:RE.gif
Dat heb je toch ook als je de caravan met de hand op de plek zet.
Als de ondergrond bv gras is, gaat achteruit duwen meestal beter dan vooruit duwen.
Vooruit wordt het neuswiel eigenlijk in het gras geduwd (tenzij je de caravan aan het neuswiel trekt)en als je de caravan achteruit duwt wordt het neuswiel, als het ware uit het gras getrokken.
De mover ondervindt deze krachten ook, maar of de plaats, vóór of achter de as hier veel verschil maakt, lijkt mij niet.
Gevoelsmatig lijkt dat wel zo.
Toch maakt het geen enkel verschil, of je nu voor of achteruit gaat.
Het is gewoon een zwenkwiel.
Wat alle kanten op kan rijden.
Het enige verschil is de kogeldruk.
En dat maakt ook geen enkel verschil of je voor of achteruit gaat. ( zonder mover )
in zwaar terrein oefent de mover een grote kracht uit op de wielen.
Als de mover achter de as geplaatst is, is bij vooruit rijden die kracht naar beneden gericht.
De mover drukt het wiel immers omhoog.
De reactie is, dat de achterkant van de caravan een neerwaartse kracht ondervindt.
Dus wordt de voorkant lichter.
Het neuswieltje krijgt dan dus minder druk.
Daarom rijdt een caravan met de mover achter de wielen in zwaar terrein makkelijker vooruit dan achteruit.
Geheel tegenovergesteld van wat je gevoelsmatig verwacht.
Ik dacht het zelf ook altijd hoor.
Maar merkte eens in heel drassige grond dat het net andersom was als ik verwacht had.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Kongstrub » za 19 mar 2016 15:09

Wij hebben een TEC 460 TDF,2010, met as 1500kg.
Het chassis is een ALKO VARIO 4.
Ik vraag mij af wat er specifiek is aan dit chassis,vooral waarvoor staat die"4"?
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Moustache71 » za 29 jul 2023 18:22

Oud draadje dit, maar ik heb de mover achter zitten en achteruit heeft hij meer grip op de band dan vooruit.

Naar mijn idee heeft dat te maken met de ophanging van de wielen en de vering. Daardoor duwt de mover het wiel weg bij vooruit, waardoor de ruimte tussen de drukrollen en de band groter wordt. Andersom drukt hij de wielen ws in een positie waardoor de druk op de banden door de moverrollen groter wordt.

Positionering is dus wel degelijk aan de orde. Waarbij het gewicht van de caravan een rol speelt welke richting de vering makkelijker wordt ingedrukt.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door WanFie » za 29 jul 2023 18:30

Goed punt.. thumbup.gif
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Henri Berends » za 29 jul 2023 20:20

[re.gif] [re.gif]
Dat zou zomaar kunnen.
Onze vaste watertank van de Eriba Nova GL is gepositioneerd voor de as tussen de chassisdelen. Daardoor is er geen ruimte voor plaatsing van de mover voor de as. Dus in die gevallen is gekozen achter de as.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Jan van Vijven » zo 30 jul 2023 07:37

Ik heb nooit enig verschil bemerkt tussen voor of achter gemonteerde movers wat betreft slippen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Moustache71 » ma 31 jul 2023 15:47

Wellicht afhankelijk van het type. Bij mij slipt de rol makkelijker bij vooruit. Achteruit slipt hij nooit.
Heb net een nieuwe 150Ah LiFePo4 accu. Dat helpt een beetje, maar is ook niet optimaal.
Mijn omver zit achter de as.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023 17:01

Mijn mover ( achter de as) slipte ook..
Toen kwam ik er achter dat het hele ding wat verschoven was op het chassis, de afstelling klopte niet meer.
Opnieuw afgesteld, extra stopblok ervoor en nooit meer slippen..zowel niet voor als achteruit.
Gelukkig maar want afgelopen zomer in Kroatie kon ik echt geen slippende mover gebruiken, dan was de hele hut de helling afgestort.
Hutje is 1700 kg... dat duw ik niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Jan van Vijven » ma 31 jul 2023 17:46

[re.gif] [re.gif]
Wat heeft die nieuwe accu met slippen te maken?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023 20:31

Meer power om te slippen, de oude accu zakte door zijn hoeven....
Ofzo?? mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door WanFie » ma 31 jul 2023 21:35

Wanneer de afstand varieert bij het vooruit of achteruit rijden, krijg je zeker problemen. Slip, of een te hoge kracht op je aandrijfrollen. Beide is niet goed.

Wanneer een caravan zwaar beladen is, zal dat variëren wel meevallen, omdat de rubbers dan nauwelijks nog veren.
Hoe dichter het aangrijppunt van de aandrijfrollen bij het scharnier (de rubber geveerde as) ligt, hoe minder variatie in afstand door het veren van de as. Aan de voorkant is dus de beste oplossing. Maar wanneer dat niet past... dan moet je iets, aan de achterkant dan maar.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”