Mover vóór of achter de as?
Mover vóór of achter de as?
Je ziet caravans met de mover vóór de as en mover achter de as.
Wat zou het verschil zijn bv qua trekkracht en wellicht ook qua veiligheid.
Als voorbeeld, mijn buurman kreeg een klapband waardoor ook zijn mover werd beschadigd.
Bij zijn caravan zat de mover achter de as.
Wat zou het verschil zijn bv qua trekkracht en wellicht ook qua veiligheid.
Als voorbeeld, mijn buurman kreeg een klapband waardoor ook zijn mover werd beschadigd.
Bij zijn caravan zat de mover achter de as.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
Re: Mover vóór of achter de as?
Die keuze hebben we nooit gehad. Bij onze caravans moest de mover achter de as. Meer of minder trekkracht? Geen idee, de mover doet wat hij moet doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover vóór of achter de as?
Als je de keuze hebt wordt de mover vóór de as geadviseerd. Voordeel is dat de mover niet in de spray van het wiel zit, naar een mogelijke klapband gaat het dan vooral om alles wat de wielen opspatten. Sommige movers, o.a. de AL-KO Mammut zijn in principe ook alleen voor montage vóór de as bedoeld.
Helaas kan het niet altijd, simpel omdat verwarmingspijpen of de bak van een verlaagde instap in de weg zitten.
Technisch zijn er geen verschillen: het draaimoment die een motor kan opbouwen is onafhankelijk van de draairichting. De uiteindelijke kracht die op het wiel wordt overgebracht is afhankelijk van de positie van de mover tov het wiel en de drukkracht op het wiel. Voor of achter maakt dan geen verschil.
Helaas kan het niet altijd, simpel omdat verwarmingspijpen of de bak van een verlaagde instap in de weg zitten.
Technisch zijn er geen verschillen: het draaimoment die een motor kan opbouwen is onafhankelijk van de draairichting. De uiteindelijke kracht die op het wiel wordt overgebracht is afhankelijk van de positie van de mover tov het wiel en de drukkracht op het wiel. Voor of achter maakt dan geen verschil.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Als hij voor de as zit, heeft hij de spray van de auto, lood om oud ijzer..
Als hij voor de as zit, heeft hij de spray van de auto, lood om oud ijzer..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Helemaal mee eens, spray heeft hij toch wel.
Helemaal mee eens, spray heeft hij toch wel.
Re: Mover vóór of achter de as?
Bij ons zit de Alko Mammut vóór de as, ook of omdat, (weet ik niet), het reservewiel achter de as zit.
Re: Mover vóór of achter de as?
Dat kun je toch niet vergelijken; de spray van een wiel op 2 cm afstand of op 3 meter afstand.micky schreef:RE.gif
Als hij voor de as zit, heeft hij de spray van de auto, lood om oud ijzer..
Ik heb jaren gereden met een temperatuursensor voor een weerstationnetje in de caravan die ong. een halve meter voor het rechter caravanwiel tegen de onderkant caravanvloer gemonteerd was.
Zeg maar 20 cm. voor de mover.
Toen ik hem na jaren demonteerde voor het vervangen van de batterijtjes, stond ik er versteld van hoe schoon het zaakje nog was.
Een beetje stof, meer niet.
Overigens, als de spray van de achterwielen van de auto zo erg zou zijn, dan moet je dat kunnen zien onder de caravanvloer.
Die is bij de mijne nagenoeg schoon.
Kijk ter vergelijking maar eens achter de wielen in de wielkasten.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover vóór of achter de as?
Is jouw voorkant van de caravan dan ook schoon als je in de regen gereden hebt?
Ik denk dat de spray achter de auto zo intens is dat het overal komt, dus ook bij een mover die voor de as zit.
Ik denk dat de spray achter de auto zo intens is dat het overal komt, dus ook bij een mover die voor de as zit.
Re: Mover vóór of achter de as?
Het gaat niet om het vocht, maar de kracht ervan. Natuurlijk wordt een caravan aan de voorkant nat van de auto, erg nat zelfs.
Maar zoals hierboven al even benoemd slaat het water achter de as veel krachtiger tegen de onderkant. Zaken als steentjes / gruis blijven sowieso in de de wielkast van de auto, maar worden ook weggeslingerd door het caravanwiel.
Maar zoals hierboven al even benoemd slaat het water achter de as veel krachtiger tegen de onderkant. Zaken als steentjes / gruis blijven sowieso in de de wielkast van de auto, maar worden ook weggeslingerd door het caravanwiel.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Mover vóór of achter de as?
Een mover achter het wiel is een erg dure spatlap.
En openingen waarin vuil zich een weg kan vinden zitten bij een mover met name aan de kant van het wiel.
En openingen waarin vuil zich een weg kan vinden zitten bij een mover met name aan de kant van het wiel.
Re: Mover vóór of achter de as?
Spreken hier mensen wel uit ervaring bij mij zit de mover namelijk achter de as, steentjes komen er niet/nauwelijks tegenaan, die gaan er onderdoor en trouwens, wat denk je dat de steentjes die in het profiel van de band zitten met de mover als je movert.... echt zwaar overtrokken, voor en achter de as, in beide gevallen wordt de mover gewoon nat en vies. overigens hangt de mover het hele jaar buiten, of hij nou voor of achter de as hangt.
Overigens, de kracht van het vocht
Overigens, de kracht van het vocht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Mover vóór of achter de as?
Bij enkelassers voor de as en dubbelassers achter de as (of voor en achter).
Maar wanneer het niet anders kan gaat de mover aan de andere kant van de as ook wel werken.
Een mover is echt wel bestand tegen vocht en wat steentjes. Volgens mij zijn ze allemaal van RVS gemaakt en ander weersbestendig materiaal
Maar wanneer het niet anders kan gaat de mover aan de andere kant van de as ook wel werken.
Een mover is echt wel bestand tegen vocht en wat steentjes. Volgens mij zijn ze allemaal van RVS gemaakt en ander weersbestendig materiaal
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Mover vóór of achter de as?
Dus conclusie na de reacties te hebben gelezen zou onze mover, die al jaren achter de as zit, piepend en krassend z'n werk doen vanwege steentjes, zand, vocht en beschadiging En dan "misbruiken" wij de mover meer dan de gemiddelde caravanner door er ook nog mee door sneeuw en pekel te rijden. Helemaal fout zeker
Dan heb ik nog geen opmerking gelezen dat je een mover achter de as minimaal 1 X per jaar er onderuit rijdt
Dan heb ik nog geen opmerking gelezen dat je een mover achter de as minimaal 1 X per jaar er onderuit rijdt
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Mover vóór of achter de as?
De vraag is niet of de mover nat wordt maar of het uitmaakt of de mover voor of achter het wiel zit i.v.m. kracht of veiligheid. Bij ons zat de mover van de vorige caravans en straks bij de nieuwe caravan voor het wiel. Dit is hoofdzakelijk omdat achter het wiel de ophanging van het reservewiel zit en de ruimte daar niet aanwezig is om daar de mover tussen te monteren. Maar dat neemt niet weg al zou de ruimte achter het wiel wel genoeg zijn ik de mover toch liever voor de as monteer. En dit puur voor het opspattende water zoals vele moverfabrikanten zeggen. Puur gevoel.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Mover vóór of achter de as?
Lijkt mij slimmer dat je een stel voor, en een stel achter de wielen plaatst.Pino schreef:RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Mover vóór of achter de as?
is al een topic over geweest en hierin staat het volgende.
Re: Mover voor of achter de wielen?
Berichtdoor Ralf » di 6 jul 2010 14:34
houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.
je kunt niet zo maar elke mover ongestraft achter de as plaatsen . gooi dan die zak aardappels naar achteren dat heeft ongeveer het zelfde effect .
rijd je natuurlijk nooit in de regen dan maakt het natuurlijk allemaal niet uit waar de mover zit .
mijn mening is dan ook een mover zet je alleen achter de as als er hij voor de as niet past .en soms kan je dan beter voor een ander kiezen als hij toch achter de as moet
gr ralf
Ik denk dat Ralf er wel verstand van heeft.
Re: Mover voor of achter de wielen?
Berichtdoor Ralf » di 6 jul 2010 14:34
houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.
je kunt niet zo maar elke mover ongestraft achter de as plaatsen . gooi dan die zak aardappels naar achteren dat heeft ongeveer het zelfde effect .
rijd je natuurlijk nooit in de regen dan maakt het natuurlijk allemaal niet uit waar de mover zit .
mijn mening is dan ook een mover zet je alleen achter de as als er hij voor de as niet past .en soms kan je dan beter voor een ander kiezen als hij toch achter de as moet
gr ralf
Ik denk dat Ralf er wel verstand van heeft.
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde
Re: Mover vóór of achter de as?
Vooralsnog denken we het met de mover op 1 as te redden. Kan 3000kg hebben en door het neuswiel uit te draaien kunnen we vrijwel op 1 as manouvreren. Echter wel rekening gehouden met uitbreiding naar een dubbele mover mocht het toch tegen gaan vallen.karelV schreef:Lijkt mij slimmer dat je een stel voor, en een stel achter de wielen plaatst.Pino schreef:RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Mover vóór of achter de as?
Laten we de boel niet uit verband trekken, de vraag was voor òf achter de as. Kortom, als je de keuze hebt.micky schreef:Spreken hier mensen wel uit ervaring
Toen ik een tijdje geleden bij de dealer was, stond er een één jaar oude caravan op de brug die 'op wintersport' was geweest. Ik schrok best wel hoe dat er dan uit ziet. Snap nu ook waarom er nu caravans met kunststof beschermde bodems komen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Mover vóór of achter de as?
Dit is de vraag. Deel 1 kan alleen worden beantwoord als een mover voor- en achter de as heeft gezeten op dezelfde caravan en onder dezelfde omstandigheden.Kooiton schreef: Wat zou het verschil zijn bv qua trekkracht en wellicht ook qua veiligheid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Mover vóór of achter de as?
Ik denk dat Ralf er meer verstand van heeft dan de gemiddelde forummer, maar dat ie ook niet weet waar hij over praat. De NEN normen die hij noemt bestaan niet eens.fjord390 schreef:...houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.....
Ik denk dat Ralf er wel verstand van heeft.
Als je over water- en stofdichtheid praat heb je het over IP-klasses.
IP65 is stofvrij, sproeidicht.
IP66 is stofvrij, waterbestendig (100 l/min).
Als je met normen gaat schermen, gebruik dan wel de juiste.
En by the way: Ralf heeft bij onze Eriba zelf de mover geplaatst. Achter de as.
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif Ik laat me nu maar niet meer verder uit over dit topic want de termen worden mijn te ingewikkeld.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Mover vóór of achter de as?
Er is ook nog een ander aspect en dat is de statische wrijving tussen caravanband en aandrijfrol van de mover.
Die rol wordt met een bepaalde kracht tegen het wiel gedrukt om die wrijving zo hoog te maken dat de mover niet gaat slippen op de band.
Na te zijn aangedrukt zit er een bepaalde afstand tussen de hart van de aandrukrol en het hart van het caravanwiel.
Zolang deze afstand gelijk blijft, blijft ook die statische wrijving constant.
Echter, als de mover er flink aan moet trekken is het mogelijk dat hij de caravan een stukje doet in dan wel uit-veren.
Door de bouw van de caravan-as kan daardoor de afstand aandrukrolas - wielas wijzigen.
Dit houdt in dat op zo'n moment de mover strakker of minder strak tegen het wiel gedrukt wordt.
Dit effect is het grootste bij een achter de as geplaatste mover omdat die verder van het draaipunt van de torsie-as af ligt.
Ik acht de kans niet zo groot dat dit verschijnsel in het echt vaak voor problemen zal zorgen maar in extreme omstandigheden is het wel een punt wat voor een vóór de as geplaatste mover spreekt.
Die rol wordt met een bepaalde kracht tegen het wiel gedrukt om die wrijving zo hoog te maken dat de mover niet gaat slippen op de band.
Na te zijn aangedrukt zit er een bepaalde afstand tussen de hart van de aandrukrol en het hart van het caravanwiel.
Zolang deze afstand gelijk blijft, blijft ook die statische wrijving constant.
Echter, als de mover er flink aan moet trekken is het mogelijk dat hij de caravan een stukje doet in dan wel uit-veren.
Door de bouw van de caravan-as kan daardoor de afstand aandrukrolas - wielas wijzigen.
Dit houdt in dat op zo'n moment de mover strakker of minder strak tegen het wiel gedrukt wordt.
Dit effect is het grootste bij een achter de as geplaatste mover omdat die verder van het draaipunt van de torsie-as af ligt.
Ik acht de kans niet zo groot dat dit verschijnsel in het echt vaak voor problemen zal zorgen maar in extreme omstandigheden is het wel een punt wat voor een vóór de as geplaatste mover spreekt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 1874
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
- Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
- Contacteer:
Re: Mover vóór of achter de as?
Dit is zo'n draadje wat ieder jaar wel een keer terug komt.
Zelf ben ik een van de veelgebruikers van zijn caravan zomer en winter.
Het maakt geen bal uit waar de mover zit.
Voor of achter de wielen.
Zelf rijd ik met een tandemasser met links en rechts 1 mover aan de achterzijde van de banden gemonteerd.
Gaat al jaren goed.
Om de koolborstels en de behuizing extra te beschermen heb ik om de servomotor een stevig plasticzakje gemonteerd met een tie-wrap (zie foto) die voor 95% alles afsluit.
Onderzijde een klein gaatje voor eventueel water wat er toch inkomt.
Hoe simpel wil het hebben.
.
Zelf ben ik een van de veelgebruikers van zijn caravan zomer en winter.
Het maakt geen bal uit waar de mover zit.
Voor of achter de wielen.
Zelf rijd ik met een tandemasser met links en rechts 1 mover aan de achterzijde van de banden gemonteerd.
Gaat al jaren goed.
Om de koolborstels en de behuizing extra te beschermen heb ik om de servomotor een stevig plasticzakje gemonteerd met een tie-wrap (zie foto) die voor 95% alles afsluit.
Onderzijde een klein gaatje voor eventueel water wat er toch inkomt.
Hoe simpel wil het hebben.
.