Mover vóór of achter de as?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Mover vóór of achter de as?

Bericht door Kooiton » vr 11 mar 2016 23:45

Je ziet caravans met de mover vóór de as en mover achter de as.
Wat zou het verschil zijn bv qua trekkracht en wellicht ook qua veiligheid.
Als voorbeeld, mijn buurman kreeg een klapband waardoor ook zijn mover werd beschadigd.
Bij zijn caravan zat de mover achter de as.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Daphne » vr 11 mar 2016 23:56

Die keuze hebben we nooit gehad. Bij onze caravans moest de mover achter de as. Meer of minder trekkracht? Geen idee, de mover doet wat hij moet doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Conradi » za 12 mar 2016 00:05

Als je de keuze hebt wordt de mover vóór de as geadviseerd. Voordeel is dat de mover niet in de spray van het wiel zit, naar een mogelijke klapband gaat het dan vooral om alles wat de wielen opspatten. Sommige movers, o.a. de AL-KO Mammut zijn in principe ook alleen voor montage vóór de as bedoeld.
Helaas kan het niet altijd, simpel omdat verwarmingspijpen of de bak van een verlaagde instap in de weg zitten.

Technisch zijn er geen verschillen: het draaimoment die een motor kan opbouwen is onafhankelijk van de draairichting. De uiteindelijke kracht die op het wiel wordt overgebracht is afhankelijk van de positie van de mover tov het wiel en de drukkracht op het wiel. Voor of achter maakt dan geen verschil.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Micky » za 12 mar 2016 01:49

RE.gif

Als hij voor de as zit, heeft hij de spray van de auto, lood om oud ijzer..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door arnovariante » za 12 mar 2016 03:33

RE.gif
Helemaal mee eens, spray heeft hij toch wel.

JaapB

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JaapB » za 12 mar 2016 06:53

Bij ons zit de Alko Mammut vóór de as, ook of omdat, (weet ik niet), het reservewiel achter de as zit.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JPGeetje » za 12 mar 2016 09:44

micky schreef:RE.gif

Als hij voor de as zit, heeft hij de spray van de auto, lood om oud ijzer..
Dat kun je toch niet vergelijken; de spray van een wiel op 2 cm afstand of op 3 meter afstand.
Ik heb jaren gereden met een temperatuursensor voor een weerstationnetje in de caravan die ong. een halve meter voor het rechter caravanwiel tegen de onderkant caravanvloer gemonteerd was.
Zeg maar 20 cm. voor de mover.
Toen ik hem na jaren demonteerde voor het vervangen van de batterijtjes, stond ik er versteld van hoe schoon het zaakje nog was.
Een beetje stof, meer niet.
Overigens, als de spray van de achterwielen van de auto zo erg zou zijn, dan moet je dat kunnen zien onder de caravanvloer.
Die is bij de mijne nagenoeg schoon.
Kijk ter vergelijking maar eens achter de wielen in de wielkasten. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

arnovariante

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door arnovariante » za 12 mar 2016 10:03

Is jouw voorkant van de caravan dan ook schoon als je in de regen gereden hebt?
Ik denk dat de spray achter de auto zo intens is dat het overal komt, dus ook bij een mover die voor de as zit.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Conradi » za 12 mar 2016 10:14

Het gaat niet om het vocht, maar de kracht ervan. Natuurlijk wordt een caravan aan de voorkant nat van de auto, erg nat zelfs.
Maar zoals hierboven al even benoemd slaat het water achter de as veel krachtiger tegen de onderkant. Zaken als steentjes / gruis blijven sowieso in de de wielkast van de auto, maar worden ook weggeslingerd door het caravanwiel.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door janoniem » za 12 mar 2016 10:17

Een mover achter het wiel is een erg dure spatlap.
En openingen waarin vuil zich een weg kan vinden zitten bij een mover met name aan de kant van het wiel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Micky » za 12 mar 2016 10:27

Spreken hier mensen wel uit ervaring scratch.gif bij mij zit de mover namelijk achter de as, steentjes komen er niet/nauwelijks tegenaan, die gaan er onderdoor en trouwens, wat denk je dat de steentjes die in het profiel van de band zitten met de mover als je movert.... echt zwaar overtrokken, voor en achter de as, in beide gevallen wordt de mover gewoon nat en vies. overigens hangt de mover het hele jaar buiten, of hij nou voor of achter de as hangt.

Overigens, de kracht van het vocht scratch.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Pino » za 12 mar 2016 10:34

Bij enkelassers voor de as en dubbelassers achter de as (of voor en achter).
Maar wanneer het niet anders kan gaat de mover aan de andere kant van de as ook wel werken.
Een mover is echt wel bestand tegen vocht en wat steentjes. Volgens mij zijn ze allemaal van RVS gemaakt en ander weersbestendig materiaal
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Daphne » za 12 mar 2016 10:37

Dus conclusie na de reacties te hebben gelezen zou onze mover, die al jaren achter de as zit, piepend en krassend z'n werk doen vanwege steentjes, zand, vocht en beschadiging scratch.gif En dan "misbruiken" wij de mover meer dan de gemiddelde caravanner door er ook nog mee door sneeuw en pekel te rijden. Helemaal fout zeker stom.gif knipoog.gif

Dan heb ik nog geen opmerking gelezen dat je een mover achter de as minimaal 1 X per jaar er onderuit rijdt mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Pino » za 12 mar 2016 10:46

RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door karelV » za 12 mar 2016 10:47

De vraag is niet of de mover nat wordt maar of het uitmaakt of de mover voor of achter het wiel zit i.v.m. kracht of veiligheid. Bij ons zat de mover van de vorige caravans en straks bij de nieuwe caravan voor het wiel. Dit is hoofdzakelijk omdat achter het wiel de ophanging van het reservewiel zit en de ruimte daar niet aanwezig is om daar de mover tussen te monteren. Maar dat neemt niet weg al zou de ruimte achter het wiel wel genoeg zijn ik de mover toch liever voor de as monteer. En dit puur voor het opspattende water zoals vele moverfabrikanten zeggen. Puur gevoel. weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door karelV » za 12 mar 2016 10:50

Pino schreef:RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Lijkt mij slimmer dat je een stel voor, en een stel achter de wielen plaatst. knipoog.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door fjord390 » za 12 mar 2016 10:54

is al een topic over geweest en hierin staat het volgende.

Re: Mover voor of achter de wielen?
Berichtdoor Ralf » di 6 jul 2010 14:34

houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.
je kunt niet zo maar elke mover ongestraft achter de as plaatsen . gooi dan die zak aardappels naar achteren dat heeft ongeveer het zelfde effect .
rijd je natuurlijk nooit in de regen dan maakt het natuurlijk allemaal niet uit waar de mover zit .
mijn mening is dan ook een mover zet je alleen achter de as als er hij voor de as niet past .en soms kan je dan beter voor een ander kiezen als hij toch achter de as moet

gr ralf

Ik denk dat Ralf er wel verstand van heeft. scratch.gif
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Pino » za 12 mar 2016 11:00

karelV schreef:
Pino schreef:RE.gif Haha, het bewijs dat ze echt wel weersbestendig zijn.
Ik ga hem bij de nieuwe hut ook achter de as krijgen.
Lijkt mij slimmer dat je een stel voor, en een stel achter de wielen plaatst. knipoog.gif knipoog.gif
Vooralsnog denken we het met de mover op 1 as te redden. Kan 3000kg hebben en door het neuswiel uit te draaien kunnen we vrijwel op 1 as manouvreren. Echter wel rekening gehouden met uitbreiding naar een dubbele mover mocht het toch tegen gaan vallen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Conradi » za 12 mar 2016 11:03

micky schreef:Spreken hier mensen wel uit ervaring
Laten we de boel niet uit verband trekken, de vraag was voor òf achter de as. Kortom, als je de keuze hebt.

Toen ik een tijdje geleden bij de dealer was, stond er een één jaar oude caravan op de brug die 'op wintersport' was geweest. Ik schrok best wel hoe dat er dan uit ziet. Snap nu ook waarom er nu caravans met kunststof beschermde bodems komen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Daphne » za 12 mar 2016 11:13

Kooiton schreef: Wat zou het verschil zijn bv qua trekkracht en wellicht ook qua veiligheid.
Dit is de vraag. Deel 1 kan alleen worden beantwoord als een mover voor- en achter de as heeft gezeten op dezelfde caravan en onder dezelfde omstandigheden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Dutchdrummer » za 12 mar 2016 11:36

fjord390 schreef:...houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.....

Ik denk dat Ralf er wel verstand van heeft. scratch.gif
Ik denk dat Ralf er meer verstand van heeft dan de gemiddelde forummer, maar dat ie ook niet weet waar hij over praat. De NEN normen die hij noemt bestaan niet eens.

Als je over water- en stofdichtheid praat heb je het over IP-klasses.
IP65 is stofvrij, sproeidicht.
IP66 is stofvrij, waterbestendig (100 l/min).

Als je met normen gaat schermen, gebruik dan wel de juiste.

En by the way: Ralf heeft bij onze Eriba zelf de mover geplaatst. Achter de as.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door karelV » za 12 mar 2016 11:40

RE.gif weenie.gif weenie.gif Ik laat me nu maar niet meer verder uit over dit topic want de termen worden mijn te ingewikkeld.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door JPGeetje » za 12 mar 2016 11:56

Er is ook nog een ander aspect en dat is de statische wrijving tussen caravanband en aandrijfrol van de mover.
Die rol wordt met een bepaalde kracht tegen het wiel gedrukt om die wrijving zo hoog te maken dat de mover niet gaat slippen op de band.
Na te zijn aangedrukt zit er een bepaalde afstand tussen de hart van de aandrukrol en het hart van het caravanwiel.
Zolang deze afstand gelijk blijft, blijft ook die statische wrijving constant.
Echter, als de mover er flink aan moet trekken is het mogelijk dat hij de caravan een stukje doet in dan wel uit-veren.
Door de bouw van de caravan-as kan daardoor de afstand aandrukrolas - wielas wijzigen.
Dit houdt in dat op zo'n moment de mover strakker of minder strak tegen het wiel gedrukt wordt.
Dit effect is het grootste bij een achter de as geplaatste mover omdat die verder van het draaipunt van de torsie-as af ligt.
Ik acht de kans niet zo groot dat dit verschijnsel in het echt vaak voor problemen zal zorgen maar in extreme omstandigheden is het wel een punt wat voor een vóór de as geplaatste mover spreekt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Fred N » za 12 mar 2016 12:02

Dit is zo'n draadje wat ieder jaar wel een keer terug komt.
Zelf ben ik een van de veelgebruikers van zijn caravan zomer en winter.
Het maakt geen bal uit waar de mover zit.
Voor of achter de wielen.
Zelf rijd ik met een tandemasser met links en rechts 1 mover aan de achterzijde van de banden gemonteerd.

Gaat al jaren goed.
Om de koolborstels en de behuizing extra te beschermen heb ik om de servomotor een stevig plasticzakje gemonteerd met een tie-wrap (zie foto) die voor 95% alles afsluit.
Onderzijde een klein gaatje voor eventueel water wat er toch inkomt.
Hoe simpel wil het hebben. whistle.gif
.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover vóór of achter de as?

Bericht door Conradi » za 12 mar 2016 13:20

Top thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Movers”