Mover vóór of achter de as?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Mover vóór of achter de as?
Wij sleuren al jaren de caravan met een mover alle bergen en opritten op, zowel voor als achter uit. Ik heb nooit gemerkt dat er verschil in trekkracht zit in voor of achteruit rijden. Wat mij betreft maakt het dan ook niet uit of deze voor of achter de wielen zit.
Ik heb "maar" ervaring met twee types movers, Power en Mammuth, wellicht dat het voor de andere anders is.
En wat betreft de kans op schade, ach als je pech hebt gaat alles kapot.
Bij ons zit de boel er voor omdat er anders geen plek is.
Ik heb "maar" ervaring met twee types movers, Power en Mammuth, wellicht dat het voor de andere anders is.
En wat betreft de kans op schade, ach als je pech hebt gaat alles kapot.
Bij ons zit de boel er voor omdat er anders geen plek is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Mover vóór of achter de as?
Ik geloof dat ik ook voor kom in dit topicje .
even een paar antwoorden terug . Klopt van nen en ip ik denk dat op dat moment een verstandsverduistering had het zijn ip normen .
voor de rest blijf ik van mening dat je een mover voor de as plaatst.behalve als
1 hij voor de as beduidend lager zit dan achter de as.
2 zoals bij fendt en tabbert er een verlaagd opstapje in de weg zit
3 bij een tandem asser daar je de voorste as kan ontlasten met een hoogstaand neuswiel.
4 als montage het niet toelaat zoals bij bv eriba caravans.
5 als je het perse wilt
6 als je een reich comfort of economy mover hebt en dan bedoel ik het oudere model.
en de hoofd reden is inderdaad vocht en vuiligheid .
rijd maar even een paar honderd meter over een land weg in de regen en kijk dan eens onder de caravan dan zie je waarom de voorkeur voor is . nogmaals behalve als een van de 6 bovenstaande punten zwaarder wegen .
en dan kan je ook nog eens uitleggen waarom de ene mover er beter tegen kan dan de andere maar dat is weer een ander verhaal .
gr ralf
even een paar antwoorden terug . Klopt van nen en ip ik denk dat op dat moment een verstandsverduistering had het zijn ip normen .
voor de rest blijf ik van mening dat je een mover voor de as plaatst.behalve als
1 hij voor de as beduidend lager zit dan achter de as.
2 zoals bij fendt en tabbert er een verlaagd opstapje in de weg zit
3 bij een tandem asser daar je de voorste as kan ontlasten met een hoogstaand neuswiel.
4 als montage het niet toelaat zoals bij bv eriba caravans.
5 als je het perse wilt
6 als je een reich comfort of economy mover hebt en dan bedoel ik het oudere model.
en de hoofd reden is inderdaad vocht en vuiligheid .
rijd maar even een paar honderd meter over een land weg in de regen en kijk dan eens onder de caravan dan zie je waarom de voorkeur voor is . nogmaals behalve als een van de 6 bovenstaande punten zwaarder wegen .
en dan kan je ook nog eens uitleggen waarom de ene mover er beter tegen kan dan de andere maar dat is weer een ander verhaal .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Mover vóór of achter de as?
Ik moet mijn mover nog leren kennen.... Sterker nog ik weet nog niet eens welke ze spreken. Maarrr het maakt ons niet uit of ze voor of achter de as gaan helpen. Voor of achter krijgen ze last van opspattend bier ;-)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Mover vóór of achter de as?
De Kip is voor ons de eerste caravan mét mover en het was mij zo links en rechts opgevallen dat zowel vóór als achter de as tot de mogelijkheden behoord. Mijn inschatting was eigenlijk ook dat het verschil niet spectaculair zou zijn. Hooguit dat hij vóór de as misschien minder last van opspattend water zou hebben. En bij eventuele on-mogelijkheden, zoals Ralf al opgesomd heeft. Mijn verwachtingen stroken dus wel bij de meeste reacties van jullie. Mijn mover is nog mooi schoon en dat hoop ik zo te houden (WD-40) doet wonderen, natuurlijk niet op de aandrijf rollen.
Dank voor de reacties.
Dank voor de reacties.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
Re: Mover vóór of achter de as?
Onze mover en trouwens ook de vorige is door de dealer voor de as geplaatst en dat bevalt ons uitstekend. Achter de as zou ons misschien ook goed bevallen hoor. Ik heb mij er eerlijk gezegd nooit zo in verdiept. Belangrijkste is, dat de mover zijn werk doet en blijft doen. En als het advies is om hem dan voor de as te plaatsen, wie ben ik dan, om dat in twijfel te trekken?
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Als jullie dezelfde dealer hebben als wij dan kan ik me dit goed indenken.
Als jullie dezelfde dealer hebben als wij dan kan ik me dit goed indenken.
Re: Mover vóór of achter de as?
Ik heb de mover voor de as zitten. En ik heb stellig de indruk dat de caravan achterwaarts beter gaat dan voorwaarts. Caravan staat bij mijn woning altijd in het gras. Was dit jaar rond de wintersport erg nat op het gras. Vooruit rijdend deed de mover niet veel. Achteruit rijdend vrijwel zo weer uit het gras. Dus volgens mij is er een groot verschil.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Mover vóór of achter de as?
Dat vooruit rijden lastiger is, is altijd zo en is onafhankelijk van de plaats van de mover.
Het is het neuswiel dat bij vooruit rijden nogal eens opspelig wil zijn door zich in te graven , bij achteruit rijden is het veel volgzamer en sukkelt er gewoon achteraan.
Het is het neuswiel dat bij vooruit rijden nogal eens opspelig wil zijn door zich in te graven , bij achteruit rijden is het veel volgzamer en sukkelt er gewoon achteraan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover vóór of achter de as?
Omze dealer is de firma R te L tegenover Friesland CampinaJanPunne schreef:RE.gif
Als jullie dezelfde dealer hebben als wij dan kan ik me dit goed indenken.
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Dus geen overeenkomst..had na een eerdere reactie wel dat idee namelijk.
De onze is "om de hoek" in de ZOB..
Deze plaatst de mover ook voor de as.
Dus geen overeenkomst..had na een eerdere reactie wel dat idee namelijk.
De onze is "om de hoek" in de ZOB..
Deze plaatst de mover ook voor de as.
Re: Mover vóór of achter de as?
Dat heb ik ook altijd gedacht.JPGeetje schreef:Dat vooruit rijden lastiger is, is altijd zo en is onafhankelijk van de plaats van de mover.
Het is het neuswiel dat bij vooruit rijden nogal eens opspelig wil zijn door zich in te graven , bij achteruit rijden is het veel volgzamer en sukkelt er gewoon achteraan.
Bij ons zit de mover achter de as. als het zwaar gaat, wil vooruit beter een klein beetje beter dan achteruit.
Dat heeft volgens mij er mee te maken, dat vooruit het neuswiel iets ontlast wordt door de kracht die op het wiel uitgeoefend wordt.
Bij de mover voor het wiel is dat andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Daar heb jij gelijk in. Dat effect zal er zijn.
Ik vraag me echter af of dit zo groot zal zijn, gevoelsmatig denk ik dat het beperkt blijft tot enkele kilo's t.h.v. het neuswiel.
Hoe dan ook, als jij dat verschil merkt dan is het dus blijkbaar van invloed
Daar heb jij gelijk in. Dat effect zal er zijn.
Ik vraag me echter af of dit zo groot zal zijn, gevoelsmatig denk ik dat het beperkt blijft tot enkele kilo's t.h.v. het neuswiel.
Hoe dan ook, als jij dat verschil merkt dan is het dus blijkbaar van invloed
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover vóór of achter de as?
RE.gif
Dat heb je toch ook als je de caravan met de hand op de plek zet.
Als de ondergrond bv gras is, gaat achteruit duwen meestal beter dan vooruit duwen.
Vooruit wordt het neuswiel eigenlijk in het gras geduwd (tenzij je de caravan aan het neuswiel trekt)en als je de caravan achteruit duwt wordt het neuswiel, als het ware uit het gras getrokken.
De mover ondervindt deze krachten ook, maar of de plaats, vóór of achter de as hier veel verschil maakt, lijkt mij niet.
Dat heb je toch ook als je de caravan met de hand op de plek zet.
Als de ondergrond bv gras is, gaat achteruit duwen meestal beter dan vooruit duwen.
Vooruit wordt het neuswiel eigenlijk in het gras geduwd (tenzij je de caravan aan het neuswiel trekt)en als je de caravan achteruit duwt wordt het neuswiel, als het ware uit het gras getrokken.
De mover ondervindt deze krachten ook, maar of de plaats, vóór of achter de as hier veel verschil maakt, lijkt mij niet.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
Re: Mover vóór of achter de as?
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: Mover vóór of achter de as?
Gevoelsmatig lijkt dat wel zo.Kooiton schreef:RE.gif
Dat heb je toch ook als je de caravan met de hand op de plek zet.
Als de ondergrond bv gras is, gaat achteruit duwen meestal beter dan vooruit duwen.
Vooruit wordt het neuswiel eigenlijk in het gras geduwd (tenzij je de caravan aan het neuswiel trekt)en als je de caravan achteruit duwt wordt het neuswiel, als het ware uit het gras getrokken.
De mover ondervindt deze krachten ook, maar of de plaats, vóór of achter de as hier veel verschil maakt, lijkt mij niet.
Toch maakt het geen enkel verschil, of je nu voor of achteruit gaat.
Het is gewoon een zwenkwiel.
Wat alle kanten op kan rijden.
Het enige verschil is de kogeldruk.
En dat maakt ook geen enkel verschil of je voor of achteruit gaat. ( zonder mover )
in zwaar terrein oefent de mover een grote kracht uit op de wielen.
Als de mover achter de as geplaatst is, is bij vooruit rijden die kracht naar beneden gericht.
De mover drukt het wiel immers omhoog.
De reactie is, dat de achterkant van de caravan een neerwaartse kracht ondervindt.
Dus wordt de voorkant lichter.
Het neuswieltje krijgt dan dus minder druk.
Daarom rijdt een caravan met de mover achter de wielen in zwaar terrein makkelijker vooruit dan achteruit.
Geheel tegenovergesteld van wat je gevoelsmatig verwacht.
Ik dacht het zelf ook altijd hoor.
Maar merkte eens in heel drassige grond dat het net andersom was als ik verwacht had.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover vóór of achter de as?
Wij hebben een TEC 460 TDF,2010, met as 1500kg.
Het chassis is een ALKO VARIO 4.
Ik vraag mij af wat er specifiek is aan dit chassis,vooral waarvoor staat die"4"?
Het chassis is een ALKO VARIO 4.
Ik vraag mij af wat er specifiek is aan dit chassis,vooral waarvoor staat die"4"?
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55
Re: Mover vóór of achter de as?
Oud draadje dit, maar ik heb de mover achter zitten en achteruit heeft hij meer grip op de band dan vooruit.
Naar mijn idee heeft dat te maken met de ophanging van de wielen en de vering. Daardoor duwt de mover het wiel weg bij vooruit, waardoor de ruimte tussen de drukrollen en de band groter wordt. Andersom drukt hij de wielen ws in een positie waardoor de druk op de banden door de moverrollen groter wordt.
Positionering is dus wel degelijk aan de orde. Waarbij het gewicht van de caravan een rol speelt welke richting de vering makkelijker wordt ingedrukt.
Naar mijn idee heeft dat te maken met de ophanging van de wielen en de vering. Daardoor duwt de mover het wiel weg bij vooruit, waardoor de ruimte tussen de drukrollen en de band groter wordt. Andersom drukt hij de wielen ws in een positie waardoor de druk op de banden door de moverrollen groter wordt.
Positionering is dus wel degelijk aan de orde. Waarbij het gewicht van de caravan een rol speelt welke richting de vering makkelijker wordt ingedrukt.
Re: Mover vóór of achter de as?
Goed punt..
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Mover vóór of achter de as?
Dat zou zomaar kunnen.
Onze vaste watertank van de Eriba Nova GL is gepositioneerd voor de as tussen de chassisdelen. Daardoor is er geen ruimte voor plaatsing van de mover voor de as. Dus in die gevallen is gekozen achter de as.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Mover vóór of achter de as?
Ik heb nooit enig verschil bemerkt tussen voor of achter gemonteerde movers wat betreft slippen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55
Re: Mover vóór of achter de as?
Wellicht afhankelijk van het type. Bij mij slipt de rol makkelijker bij vooruit. Achteruit slipt hij nooit.
Heb net een nieuwe 150Ah LiFePo4 accu. Dat helpt een beetje, maar is ook niet optimaal.
Mijn omver zit achter de as.
Heb net een nieuwe 150Ah LiFePo4 accu. Dat helpt een beetje, maar is ook niet optimaal.
Mijn omver zit achter de as.
Re: Mover vóór of achter de as?
Mijn mover ( achter de as) slipte ook..
Toen kwam ik er achter dat het hele ding wat verschoven was op het chassis, de afstelling klopte niet meer.
Opnieuw afgesteld, extra stopblok ervoor en nooit meer slippen..zowel niet voor als achteruit.
Gelukkig maar want afgelopen zomer in Kroatie kon ik echt geen slippende mover gebruiken, dan was de hele hut de helling afgestort.
Hutje is 1700 kg... dat duw ik niet meer.
Toen kwam ik er achter dat het hele ding wat verschoven was op het chassis, de afstelling klopte niet meer.
Opnieuw afgesteld, extra stopblok ervoor en nooit meer slippen..zowel niet voor als achteruit.
Gelukkig maar want afgelopen zomer in Kroatie kon ik echt geen slippende mover gebruiken, dan was de hele hut de helling afgestort.
Hutje is 1700 kg... dat duw ik niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Mover vóór of achter de as?
Wat heeft die nieuwe accu met slippen te maken?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Mover vóór of achter de as?
Meer power om te slippen, de oude accu zakte door zijn hoeven....
Ofzo??
Ofzo??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover vóór of achter de as?
Wanneer de afstand varieert bij het vooruit of achteruit rijden, krijg je zeker problemen. Slip, of een te hoge kracht op je aandrijfrollen. Beide is niet goed.
Wanneer een caravan zwaar beladen is, zal dat variëren wel meevallen, omdat de rubbers dan nauwelijks nog veren.
Hoe dichter het aangrijppunt van de aandrijfrollen bij het scharnier (de rubber geveerde as) ligt, hoe minder variatie in afstand door het veren van de as. Aan de voorkant is dus de beste oplossing. Maar wanneer dat niet past... dan moet je iets, aan de achterkant dan maar.
Wanneer een caravan zwaar beladen is, zal dat variëren wel meevallen, omdat de rubbers dan nauwelijks nog veren.
Hoe dichter het aangrijppunt van de aandrijfrollen bij het scharnier (de rubber geveerde as) ligt, hoe minder variatie in afstand door het veren van de as. Aan de voorkant is dus de beste oplossing. Maar wanneer dat niet past... dan moet je iets, aan de achterkant dan maar.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.