kogeldruk Knaus 450 TF

Plaats reactie
Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door Lambert » wo 15 nov 2006 19:58

Wij hebben een andere caravan gekocht. De vorige caravan was een Knaus maar dan een 440 H Sudwind met eindkeuken. Deze caravan werd getrokken door een Nissan Primera 20 i Sedan. We reden met een kogeldruk van tussen de 80 en 90 kg en hadden nergens last van. Omdat deze caravan Totalloss gereden is zijn we op zoek gegaan naar een andere caravan en kwamen uit bij een Knaus 450 TF.
Het afgelopen najaar zijn we met de knaus 450 TF met de Nissan Primera met vakantie gegaan en hadden dezelfde kogeldruk als met de 440.
Het was een slechte combinatie. Ondanks de slingerbedwinger was het een zeer onstabiele combinatie en het rijden was zeker geen plezier.
Uit een gesprek met andere kampeerders bleek dat zij met een kogeldruk van ongeveer 65 kg met dezelfde combinatie reden. Omdat uit te proberen hebben we het reservewiel uit de disselkast gehaald en achter in de caravan gelegd.
Het rijden ging nu wat beter. Maar nog steeds geen stabiele combinatie.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of kan in deze informatie geven.
De caravan staat op Bestelautobanden 4 atm. Was zeker niet overbeladen.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 15 nov 2006 20:18

Ik heb een klein vermoeden dat de kogeldruk van je Primera-trekhaak soewieso al niet meer mag bedragen dan 75 kg....maar dat vroeg je niet.

Je nieuwe caravan heeft natuurlijk een heel andere indeling......

Hoe heb je het gewicht verdeeld in de nieuwe caravan?.....Alle zware spullen zoveel mogelijk boven de as is nml. het beste....hebben ze mij tenminste geleerd :wink:
Misschien nooit zo op gelet maar kwam dat bij je oude caravan al vanzelf zo uit.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door Lambert » wo 15 nov 2006 20:27

Inderdaad mag de Primera niet meer dan 75 kg kogeldruk hebben maar met de vorige caravan reed deze prima en bij een uitgebreide controle in Belgie werd alleen de asdruk van de auto gemeten.
De indeling van de caravan is inderdaad veel anders. Het meeste hebben we op of zodicht mogelijk bij de as weggepakt. De waterkan die ook voorin is gemonteerd was tijdens het rijden leeg. We gaan het in het voorjaar nog maar eens proberen maar dan met een kogeldruk die zeker niet meer is dan 75 kg. Hopelijk met een iets zwaardere auto want ik denk dat de Nissan iets de licht is voor deze caravan of heeft iemend anders een andere ervaring. Motorisch geen enkel probleem maar de auto op zich hij weegt namelijk 1180 kg en de caravan mag tot 1300 kg.
Maar al vast bedankt. Mocht er nog iemend zijn met een tip. Ik neem ze gaarne in ontvangst.

Jans

Bericht door Jans » wo 15 nov 2006 22:55

beste Lambert,

Ik weet niet hoe je kennis van Excel is maar misschien is het volgende programma iets voor jouw.
Hiermee kun je de belading van je caravan precies berekenen.

http://www.caravans.net/rijden/CBdeLuxe.php

Succes Jans

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » do 16 nov 2006 11:47

Het kan ook zijn dat links en rechts op de wielen een flink gewichtsverschil zit. Ik meen dat ik ooit ergens gelezen heb dat de 450 hier last van heeft. Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

DJ

Re: kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door DJ » do 16 nov 2006 14:13

Kogeldruk 5% van het beladen gewicht is een algemeen bekend advies.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » do 16 nov 2006 15:20

Het kan ook zijn dat links en rechts op de wielen een flink gewichtsverschil zit
Inderdaad : heel belangrijk. Bij het 1e maal lezen van het bericht van de topic-starter, ging ik er eigenlijk van uit dat die gewichtsverdeling in orde was.

Goed om er toch aan te herinneren, Ad.
Je weet maar nooit : "alles" ongeveer op dezelfde plaats als bij de vorige caravan, maar met als resultaat dat er een (mogelijk) serieus verschil in gewichtsverdeling links / rechts zit. (en dan is zo'n (redelijk dure) gele weegschaal erg handig :wink: )

kc

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door Lambert » do 16 nov 2006 19:25

Jans en ook de anderen bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik heb totaal geen kijk op computer gebruikt en ben al tevreden dat ik wat op internet kan rondsnuffelen. Van exel weet ik helemaal niks.
Ik zal de caravan als deze weer gebruikt gaat worden eens nawegen en bezien of er veel verschil is tussen links en rechts.

Leraar50
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei 2023 22:00

Re: kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door Leraar50 » do 8 jun 2023 19:13

en dan is zo'n (redelijk dure) gele weegschaal erg handig :wink: )

Kringloop onderin de rommelbakken. Nieuwe batterijen er in, contacten schoonmaken, inspuiten met elektrospray en wegen maar!
Kosten 2 euro ofzo, daarvoor een keer een van drie euro maar die was echt overleden.
2xaankoop= 5 euro.
Spray niet meegerekend...

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2828
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door AadB » do 8 jun 2023 19:29

[re.gif]
Niet om het een of ander maar topic is van 2006 scratch.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kogeldruk Knaus 450 TF

Bericht door Chris » do 8 jun 2023 21:23

Leraar50 schreef:
do 8 jun 2023 19:13
en dan is zo'n (redelijk dure) gele weegschaal erg handig :wink: )

Kringloop onderin de rommelbakken. Nieuwe batterijen er in, contacten schoonmaken, inspuiten met elektrospray en wegen maar!
Kosten 2 euro ofzo, daarvoor een keer een van drie euro maar die was echt overleden.
2xaankoop= 5 euro.
Spray niet meegerekend...
Regerend op een oud topic maar mijn vraag dan...
Vind jij die gele wegens onderin de bakken bij de kringloop? ?
Dan kom ik ook effe zoeken bij jou kringloop..
Hier vind ik dat nl niet ..
knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”