Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » za 19 sep 2015 12:48

lkimman schreef:Een vraagje voor arnovariante: jij het ook een Hobby Premium. Onze Hobby begint kleine scheurtjes te krijgen in de voor en achterkant. Meer specifiek in de 'goot van de kunststof 'kappen'. Ik heb hier tijdens de vakantie op gegoogled en gevonden dat dit een bekend euvel schijnt te zijn en er zelfs een persoon was, die onder garantie de voor én achterkant heeft gekregen. Eerder zijn onder garantie de voorramen vervangen. Deze waren door warmte flink krom getrokken (bijna 2,5 cm). Ook dit blijkt een bekend euvel te zijn. Heb jij ervaring met deze zaken? Het is mijn derde Hobby en ik moet zeggen dat er altijd wel wat kleinigheidjes waren die ik altijd geaccepteerd heb als bij het karakter van het merk horende... :-). Deze euvels hebben meer te maken met onderdelen die wat duurzamer zouden mogen zijn, vandaar dat ik dit serieus genoeg vind om hier wat verder mee te gaan.
Onze Premium had ook een scheurtje in de goot aan de achterkant. Bij de importeur zijn toen de complete kappen van zowel de voor- als achterkant vervangen. Hobby heeft uiteindelijk besloten om van alle Premiums uit de jaren 2012 en 2013 deze kappen onder garantie te vervangen al moet je er wel zelf om vragen, van een actieve terugroepactie was geen sprake.
Ik heb hierover op het forum een apart topic geopend incl. foto's en de uiteindelijke afloop:
viewtopic.php?f=80&t=23857&hilit=Premium

Kromtrekkende ramen hebben wij nauwelijks gehad, er is een wc-raam vervangen toen de caravan voor die kappen bij de importeur was maar dat had voor mij niet echt hoeven gebeuren, was nauwelijks te zien.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 13:00

Stalling Kapel Avezaath:
Willy Omzigt 06-28211540
Is op vakantie van 23-09 tot 03-10

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 13:20

Dank voor de info PremiumDiscovery! Wij zien deze scheurtjes komen op alle 4 hoeken... Ik ga dit bij de dealer in Best aanhangig maken. Ook bedankt arnovariante voor de gegevens van de stalling. Ik ga hier zeker even achteraan!
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 13:21

Hey, makkelijk zo'n forum!
haphop.gif

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 13:25

Ik heb naar het item gekeken PremiumDiscovery. Grappig.. Jouw stuk was het stuk welke ik eerder ook gevonden en gelezen heb :-) Paar vraagjes: Bij welke dealer ben jij hiermee geholpenen en wanneer is dit uitgevoerd? Heb je ook nu na de reparatie (na enige tijd en temp wisselingen) geen scheurtjes meer (zijn geen scheurtjes in de nieuwe kappen gekomen?)
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

AJ.Wijk

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door AJ.Wijk » za 19 sep 2015 14:18

mooi spul gefeliciteerd
arie

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » za 19 sep 2015 14:39

RE.gif RE.gif
Onze Premium is in het najaar van 2014 gerepareerd en tot nu hebben we geen klachten meer. Sinds de reparatie staan we dit weekend inmiddels op de 24e camping van dit seizoen, dus gebruiken doen we de caravan zeker thumbup.gif Dit seizoen hebben we naast campings in NL ook in Zuid Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België gestaan, ook bij ca. 40 C, en zoals gezegd probleemloos :lol:

Onze dealer is Linberg in Molenschot.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » zo 20 sep 2015 09:48

Ik was gisteren bezig met de caravan en zag tot mijn grote schrik ook nog een barst midden in de achterruit. Van bovenrand tot ca 15cm naar onderen. Tjonge..
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » zo 20 sep 2015 09:51

Da's balen voor jullie!

Maar misschien kun je daar beter een nieuw draadje voor starten?
Of verder gaan in het draadje van PD?
Het heeft tenslotte (gelukkig) niets met onze 650 UMFe te maken....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » zo 20 sep 2015 10:03

Een barst in een raam is volgens mij geen Premium kwaaltje knipoog.gif
Arno's draadje is idd inmiddels aardig vervuild... Nieuw draadje dan maar en een bezempje erdoor :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » zo 20 sep 2015 10:17

Is mijn onervarenheid met gebruik van fora.. Ik zal de 'splitsing' brengen in mijn onderwerpen. Dank.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Mees

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Mees » zo 20 sep 2015 14:42

Ik heb nooit met een dubbel-assige caravan gereden, noch losgekoppeld gemanoeuvreerd. (ja een boedelbak)
Vraagje:
die zo gewenste kogeldruk?
Is die opeens verdwenen?
Daar moet zo'n caravan toch wel een beetje van gaan 'kantelen'?

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » zo 20 sep 2015 18:52

RE.gif

Met die kogeldruk ben ik nog wel een beetje aan het vogelen....
Ik heb nog geen tijd gehad om het verhaal van Ab met de hoogte van de kogel en zo uit te voeren.
Ben vanaf Purmerend toen ik hem ben gaan halen zo gaan rijden,toen lag de Isabella Commodore concept met alle attributen onder het grote bed.
Ik dacht, het is een carbonfiber frame, de tent zal ook lichter zijn als de dubbelwandig gecoate die ik gewend ben, de rest van de caravan is leeg, GAAN!
Opvallend was wel dat ik de caravan veel meer voelde als met de Mercedes maar dat was met de Dethleffs ook toen ik hem weg bracht (met correcte 80 kg kogeldruk) met de Vivaro dus er ging eigenlijk nog geen alarmpje rinkelen.
Vlak voor vertrek naar ons probeer / FB weekeindje heb ik nog even de kogeldrukweger eronder gezet, eigenlijk zonder veel fiducie want dat werkte toch heel anders met een tandemasser.....?????
weenie.gif
Ik heb me wel ingelezen hier op het forum maar heb echt nog geen tijd gehad om het uit te voeren.

Maar goed, kogeldrukweger eronder, veeeeel te veel kogeldruk!!
Isabella tent eruit, blijkt dat dat toch nog aardig gewicht is, incl. luifel en aanbouw.
Toen was de kogeldruk 80 kg, nou dan zo maar eens proberen.
Tijdens de rit naar Beekbergen (Liederholt) was de caravan heel hinderlijk aan het duwen op de kogel, op een Pplaats uiteindelijk de stokken eruit gehaald en in de bus gelegd, toen voelde het heel wat beter!!
Op zich ligt de caravan heel netjes achter de Vivaro dus daar verwacht ik weinig problemen maar die kogeldruk.....
Moet ik echt nog even induiken en meten.

Als ik alles goed begrijp dan zou het best zo kunnen zijn dat ik op de juiste hoogte van de dissel tov de trekhaak minder dan 80 kg kogeldruk zou moeten wegen.

Mees

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Mees » zo 20 sep 2015 21:08

Ja,
je schip gelijklastig laden
met een zodanige stabiliteit,
zodat je niet bij Bingen een herhaling gaat maken van een collega van je in 2011,
is makkelijker.....

Maar je combi ongeacht je (onzichtbare) kogeldruk, blijf ik bloedmooi vinden!

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Pino » zo 20 sep 2015 21:46

lkimman schreef:Hallo allemaal,

Ik was op zoek naar een aantal onderwerpen 'touwtjes' waarin mensen met elkaar de ervaringen delen die gepaard gaan met het rijden met een groot span. Wij zijn sinds vorig jaar april trotse bezitter van een Hobby Premium UML 720 en hebben met deze caravan inmiddels enkele vakanties achter de rug. Het aantal campings waar je met een dergelijk span van meer dan 15,5m terecht kunt, valt ons niet tegen. De caravan op zich bevalt heel goed, al hebben we nog steeds enkele 'zorgen'/ bedenkingen. Onder meer het buiten stallen en vakanties met ferry's ( in verband met de lage ligging en flinke overhang). Wie kan ons hier wat verder helpen?
Overhang is zeker bij een 720 wel fors. Ik zit met een enkelassige 560 denk ik met een soortgelijke overhang als een 650 tandemasser.
Afgelopen zomer naar Corsica geweest met de boot vanuit Genoa. Vanwege de hoogte groter dan 260 moesten we al tussen de vrachtwagens. Achter uit de boot op. En jawel beide achtersteunen liepen aan op de metalen 'oprit'. Wat die mannen dan roepen is 'Go go go, no problem sir, BMW mucho PK's, go go go' En jawel, wat gas er bij en je staat al binnen. Had me voorgenomen om er schuin achteruit in te rijden om dit te voorkomen, maar die kans kreeg ik niet van ze. Maar verder geen probleem. Gaat echt maar om een klein stukje. Niet zo dat je mij vrijhangende caravanwielen komt te zitten. Daar mis ik nog wel wat PK's voor ;-)
En ook al zijn het er maal weinig, ik heb daar ook tandemassers gezien. Die zullen er ook met de boot moeten zijn gekomen.

Er waren trouwens meer combinaties die door een doorgeveerde achterkant van de auto zowat hun neuswiel en/of valbeugel er onderuit reden. Daar had ik dan weer geen last van. Bij één vouwwagen brak zelfs echt het neuswiel af...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8043
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door VIP » zo 20 sep 2015 22:03

RE.gif het verschil van een 720 fors noemen tov van een 650 is nogal overtrokken.

Het verschil in totale lengte is maar 60cm, ofwel zo'n 30cm aan de achterzijde.

Daarnaast kun je de overhang (gemeten vanaf het achterste wiel) van een 560 niet 1 op 1 vergelijken met een 650, tandemassers staan lager bij de grond omdat die altijd op 13 inch staan en een 560 op 15 (met aslast verhoging)

De achterkant zal dan ook eerder de grond raken bij b.v. het oprijden van een pont / ferry / tankstation in dorpjes enz.

Kogeldruk is net als bij elke caravan ook van belang bij een tandemasser, bij ons (tandemasser) standaard rond de 75 kilo en ligt daarmee als een blok op de weg.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Pino » zo 20 sep 2015 22:08

VIP Premium schreef: Daarnaast kun je de overhang (gemeten vanaf het achterste wiel) van een 560 niet 1 op 1 vergelijken met een 650, tandemassers staan lager bij de grond omdat die op 13 inch staan en een 560 op 15.
Weer wat geleerd! Ik wist niet dat een tandemasser lager bij de grond lag. Dat verklaart inderdaad genoemde uitdagingen
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » zo 20 sep 2015 22:10

RE.gif
Die 13 inch bandjes vielen mij (optisch) ook wat tegen....... maar met 4 wielen kan het technisch natuurlijk al gauw :lol:
Ik vraag me wel af of ik hier in de straat over de drempels zou komen met een tandemasser want dat gaat met de huidige hut al maar net... met de luchtvering in de hoge stand !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Pino » zo 20 sep 2015 22:15

RE.gif Maar dat komt waarschijnlijk door je Premium neuswiel ;-)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » zo 20 sep 2015 22:18

RE.gif
Drempel af met de auto de luchtvering in de hoge stand (idd voor het neuswiel) en dan drempel af met de caravan in de gewone rijstand (anders raakt de kont de (hoge) drempel. Dat laatste gaat volgens mij met een tandemasser mis :( of ik moet de luchtvering naar de kruipstand schakelen...

Dit wil ik eigenlijk helemaal niet weten boos.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » zo 20 sep 2015 22:38

Maar de rijhoogte van de kont valt best wel mee hoor!
Zie mijn foto's op de 1e pagina van dit draadje.
Waar het chassis laag is is rond de assen.

In mijn zoektocht op dit forum met de term "tandemasser" kwam ik ergens een opmerking tegen dat iemand dacht dat een tandemasser zo slecht over de drempels ging.... Uiteraard was dat een opmerking van iemand die geen tandemasser had.
De praktijk is dat de caravan veel rustiger over de drempels gaat, kijk maar naar het filmpje van VIP Premium waarin hij over de 1e gele keg rijd en dan de 2e op rijd.
Als je dat met een enkelasser doet dondert hij na de 1e keg naar beneden, de 2e as zorgt ervoor dat dit heel rustig gebeurt.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Pino » zo 20 sep 2015 22:44

RE.gif RE.gif Volgens mij zit de oplossing in een grote tandemasser PD!
Als ik kijk naar de specs van mijn serie uit 2011 is inderdaad de tandemasser 4 cm lager (met gelijke stahoogte) en de 720 is weer gelijk. Dus voor toekomstige aanschaf: 'think big' knipoog.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » zo 20 sep 2015 23:43

RE.gif
Ik wil niet groter dan een Premium 610 (8,44m), dus toch een probleem :( maar dat had ik toch al met de indeling knipoog.gif

Back on-topic met Arno's 650 UMFe maar weer mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » zo 20 sep 2015 23:50

RE.gif
Jij moet oppassen dat je niet iets koopt alleen maar om iets nieuws te hebben....
Over het algemeen is er altijd wel wat aan te merken op een gewenste caravan.
Of het is de lengte of het exterieur of wat anders.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door PD » zo 20 sep 2015 23:54

RE.gif
Daarom zal er waarschijnlijk voorlopig niks komen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”