Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » do 30 jan 2014 20:53

Primagaz.jpg
Primagaz.jpg (25.54 KiB) 11836 keer bekeken
Beste allemaal,

Afgelopen caravana ben ik op de stand geweest van Primagaz. Ze stonden daar met hun nieuwe lichtgewicht gasfles. Deze nieuwe fles is een keer zo groot als de fles op de foto in dit bericht en wordt niet je eigendom maar is een statigeldfles. Maar hier gaat het mij niet om.

Wat niet op deze foto staat maar wel op de gasfles bij mij in de schuur is dat deze flessen alleen gevuld mogen worden door Primagaz. Wel een beetje vreemd. Ik heb deze fles gekocht maar mag vervolgens nergens de fles laten vullen, alleen maar omwissellen. Vandaar de vraag. Laten jullie de Easyblue altijd omwisselen of vullen jullie deze bij een gashandel. (als dat al gebeurd)

Verder werd mij verteld dat Primagaz op dit moment bezig is om bij grote kampeerwinkels Primagaz vulstations te plaatsen. Hier kan iedere gasfles met Primagaz propaan worden gevuld. In mijn woonplaats wordt er ook een geplaatst bij een van de kampeerwinkels.

Iemand ervaring bij het laten vullen van deze fles en wat zijn dan de kosten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Michel1975 » do 30 jan 2014 21:00

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wij willen ook nog een tweede gasfles aanschaffen maar ik ben er nog niet helemaal uit welke. De noodzaak voor een lichtgewicht is er niet maar die zijn wel weer wat handzamer. Kortom genoeg vragen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » do 30 jan 2014 21:06

Ik ga het in iedere geval dit weekend proberen.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Michel1975 » do 30 jan 2014 21:09

Houdt ons op de hoogte. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Kan er op de prijzen na ook weinig over terugvinden voor wat betreft de voor en nadelen van bepaalde flessen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » do 30 jan 2014 21:22

Uiteraard,

Zelf gebruik ik een LPG gastank als hoofdfles.
lpg gasfles.jpg
lpg gasfles.jpg (8.79 KiB) 11822 keer bekeken
Gewoon zelf te vullen. De Easyblue gasfles gebuik ik als reserve als de LPG tank leeg is en deze ga vullen. Hoe ik dat in mijn caravan heb gedaan kan je hier lezen.

De LPG tank is niet goedkoop t.o.v. een 5 kg gasfles. Maar even zoeken op het internet geeft al prijzen van € 200,00 tot € 300,00. De moeite van het zoeken waard dus. Heb je een vraag hierover weet je me te vinden.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » do 30 jan 2014 22:58

Hobby Linka schreef:
Primagaz.jpg
Beste allemaal,

Afgelopen caravana ben ik op de stand geweest van Primagaz. Ze stonden daar met hun nieuwe lichtgewicht gasfles. Deze nieuwe fles is een keer zo groot als de fles op de foto in dit bericht en wordt niet je eigendom maar is een statigeldfles. Maar hier gaat het mij niet om.

Wat niet op deze foto staat maar wel op de gasfles bij mij in de schuur is dat deze flessen alleen gevuld mogen worden door Primagaz. Wel een beetje vreemd. Ik heb deze fles gekocht maar mag vervolgens nergens de fles laten vullen, alleen maar omwissellen. Vandaar de vraag. Laten jullie de Easyblue altijd omwisselen of vullen jullie deze bij een gashandel. (als dat al gebeurd)

Verder werd mij verteld dat Primagaz op dit moment bezig is om bij grote kampeerwinkels Primagaz vulstations te plaatsen. Hier kan iedere gasfles met Primagaz propaan worden gevuld. In mijn woonplaats wordt er ook een geplaatst bij een van de kampeerwinkels.

Ik kan je alleen mijn eigen ervaringen vertellen.
Hier in de buurt (midden NL) zit een grote gasleverancier die elke fles vult.
In Kroatië kan je elke fles (normale aansluiting) praktisch overal laten vullen.
Je bent dus niet van Primagaz afhankelijk ook al zouden ze dat graag willen.
Maar als er eentje bij je in de buurt zit, waarom dan niet ?


Iemand ervaring bij het laten vullen van deze fles en wat zijn dan de kosten.

Het is door de accijnsverhoging kortgeleden wat duurder geworden, en er zijn nogal wat verschillen in prijs.
Het zal wel ongeveer op 2,20 euro per kg zitten

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door pd0bao40 » vr 31 jan 2014 08:07

@ Hobby Linka, sluit me aan bij Ab : ook hier, west NL, altijd iedere fles, van welk merk dan ook kunnen laten vullen. De fabrikant kan er op zetten wat hij wil, dit is niet meer dan een verzoek, geen bindend recht. Als 75% van de gebruikers dat gedwee opvolgt is dat meegenomen voor hem. Wel moet de fles uiteraard aan de technische eisen voldoen. Denk niet dat er ooit een vulstation beboet is om deze reden.

Gebruikersavatar
Olive
Berichten: 145
Lid geworden op: do 19 jul 2012 19:51
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Olive » vr 31 jan 2014 14:06

De blauwe campinggas flessen mogen toch ook officieel alleen door de leverancier worden gevuld?
Een vulstation hier in de buurt vult ze dan ook niet bij maar ruilt ze alleen om.
Anders is hij zijn dealerschap kwijt voor deze flessen beweert hij.

Op de Caravana ook een LPG fles van kunststof gezien.
Hoefde ook niet om de 10 jaar gekeurd te worden zei men daar. Het zal wel, maar uit ervaring weet ik dat het stoomwezen niet zo makkelijk regels aan past.
Blijft toch nog altijd de discussie of in Nederland losse flessen gevuld mogen worden bij een LPG-station.

Na het echec met de eerste groene lichtgewicht flessen (leverancier over de kop, flessen gaan bijna allemaal lekken op den duur vooral als je ze leeg weg zet) ben ik maar weer overgegaan op de stalen tank. Één volle tank mee op vakantie. Vulling 8 euro. Deze tanks zijn overigens ook in de loop van jaren lichter geworden. En die laatste 3 kilo extra, daar ligt mijn auto ook niet wakker van.

gr

Kees
Mitsubishi Outlander 2,4 2 WD + T.E.C. Weltbummler Energy 473 TE

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » vr 31 jan 2014 16:17

Hobby Linka schreef:Ik ga het in iedere geval dit weekend proberen.

Andre
Zo gezegt, zo gedaan.

Vanmiddag op weg naar huis even naar een gashandel gereden. Ze vullen daar ook propaan in flessen. Om een lang verhaal kort te maken: blauwe (primagaz) flessen mogen daar niet gevuld worden, Wel omruilen. De groene flessen is geen probleem. In beide gevallen ging het om een 5 kg fles.

En nu de prijzen. Het omruilen van de blauwe fles kost € 20,00. Het vullen van een lege groene fles kost € 14,00. Een blauw gasfles kost dus € 6,00 duurder dan een groene fles.

5 kg propaan kost gevuld € 14,00 en kost dus € 2,80 per kg.

Ik ga dus even verder zoeken naar een vulstation waar ze de blauwe fles wel vullen.

Ab, waar is het vulstation waar jij het over had?

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » vr 31 jan 2014 17:05

Dat is in Ede.
Ik weet niet of dat bij jou in de buurt is ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » vr 31 jan 2014 17:07

Dank je.

Ede is geen probleem. Kom er minimaal 1 x per 2 weken langs. Zal er binnenkort gaan kijken.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » vr 31 jan 2014 17:15

Olive schreef:De blauwe campinggas flessen mogen toch ook officieel alleen door de leverancier worden gevuld?
Een vulstation hier in de buurt vult ze dan ook niet bij maar ruilt ze alleen om.
Anders is hij zijn dealerschap kwijt voor deze flessen beweert hij.
gr

Kees
Kees, de blauwe campinggaz flessen is een heel ander verhaal.
Daar zit geen propaan in, maar butaan.
En worden altijd omgeruild. Die flessen zijn ook je eigendom, je kunt ze ook veel gebruikt kopen op Marktplaats b.v.
Die flesjes zijn ook alleen bruikbaar bij temperaturen boven nul.

@ Andre
Het bedrijf heet KV gas, zit aan een zijweg van de weg van Ede naar de Klomp.
De eigenaar heet Klaas Veenendaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » vr 31 jan 2014 17:22

Ab,

De blauwe gasfles die ik bedoel staat in het eerste bericht. Er zit wel degelijk propaan in. Dat staat zelfs op de fles.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » vr 31 jan 2014 17:45

Ja, dat klopt.
Mijn reactie (naar Kees) was over de Campinggaz flesjes. Die zijn ook blauw. Daar zit altijd butaan in.
Ik heb zelf overigens ook een paar blauwe flessen, maar die zijn weer van een andere leverancier. Gewoon Propaan.
Ook nog een rode fles, ook propaan.
Dan nog een stuk of wat grijze flessen, en nog wat groene.
Ook nog een paar LPG flessen.
(De meeste daarvan gebruik ik beroepsmatig) Voor de caravan gebruik ik in de zomer een 5 kg flesje (groen of grijs)
In de winter 2 of soms zelfs 4 stuks 11 kg flessen, of (meestal) de LPG flessen. Die zijn zilver van kleur.

De kleur van een fles zegt dus niks.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Knaapje » vr 31 jan 2014 18:47

Bij O te W een groene fles gevuld en wel voor EUR 29,95 alleen de vulling EUR 8,95.
Dat is dus EUR 1,79 per kg.

martijn v o

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door martijn v o » vr 31 jan 2014 19:13

In Bunschoten laat ik hem altijd vullen of omruilen.
Omdat wij ook een heater voor in de tuin hebben hebben wij twee 10kg flessen en dat koste de laatste keer 29 euro per fles.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » vr 31 jan 2014 19:58

RE.gif

Ook de fles uit mijn voorbeeld? Mijn zoon woond in Spakenburg en kom daar regelmatig.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gerhard N

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Gerhard N » zo 2 feb 2014 11:17

Ab schreef:
Olive schreef:De blauwe campinggas flessen mogen toch ook officieel alleen door de leverancier worden gevuld?
Een vulstation hier in de buurt vult ze dan ook niet bij maar ruilt ze alleen om.
Anders is hij zijn dealerschap kwijt voor deze flessen beweert hij.
gr

Kees
Kees, de blauwe campinggaz flessen is een heel ander verhaal.
Daar zit geen propaan in, maar butaan.
En worden altijd omgeruild. Die flessen zijn ook je eigendom, je kunt ze ook veel gebruikt kopen op Marktplaats b.v.
Die flesjes zijn ook alleen bruikbaar bij temperaturen boven nul.

@ Andre
Het bedrijf heet KV gas, zit aan een zijweg van de weg van Ede naar de Klomp.
De eigenaar heet Klaas Veenendaal.
Kavegas in Ederveen vult absoluut geen primagaz flessen, overigens een prima bedrijf!

Vliedje

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Vliedje » zo 2 feb 2014 11:25

[quote="Olive"]
Na het echec met de eerste groene lichtgewicht flessen (leverancier over de kop, flessen gaan bijna allemaal lekken op den duur vooral als je ze leeg weg zet) ben ik maar weer overgegaan op de stalen tank. Één volle tank mee op vakantie. Vulling 8 euro. Deze tanks zijn overigens ook in de loop van jaren lichter geworden. En die laatste 3 kilo extra, daar ligt mijn auto ook niet wakker van.
gr
Kees[quote]

De Tjechische fabrikant van deze gasflessen is failliet gegaan en idd is er een serie geweest, die ging lekken. Dat is echter maar een serie geweest. Zelf hebben wij die flessen jaren gehad, zonder ook maar een probleem. Kunststof flessen kennen geen keuringsleeftijd en zijn eigenlijk nog veiliger dan stalen flessen. Een stalen fles kan exploderen, met alle nare gevolgen van dien. Een kunststof fles smelt door de hitte. De ANWB heeft hier een uitstekend filmpje over op de website staan.
Wij zijn overgestapt op de blauwe kunststof gasflessen van de Hoogeveense fabrikant Holthausen. Lichtgewicht, je kunt zien hoeveel gas er nog in zit en geen keuringskosten. Eerste aanschaf is prijzig, maar daarna kun je ze, net als vlg. mij elk ander merk overal laten vullen.

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » zo 2 feb 2014 23:23

Gerhard N schreef:
Kavegas in Ederveen vult absoluut geen primagaz flessen
Weet je dat zeker Gerhard ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerhard N

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Gerhard N » ma 3 feb 2014 08:29

Ja, zeker weet ik het. Ik had vorig jaar een primagaz fles, leeg laten vullen daar, maar het werd nie gedaan ,bij de fa. Otten aan de rijksweg toen omgeruild.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door JPGeetje » ma 3 feb 2014 10:32

Ab schreef:
Gerhard N schreef:
Kavegas in Ederveen vult absoluut geen primagaz flessen
Weet je dat zeker Gerhard ?
En zo is het bij het vulstation bij ons in debuurt ook.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26766
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Ab » ma 3 feb 2014 21:20

Die fa Otten zit daar zo ongeveer tegenover toch, naast het cafe ?

Ik heb het nog e's nagekeken, ik heb ook 2 Primagaz flessen, alleen zijn ze niet blauw maar grijs.
Misschien maakt dat verschil ? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Hobby Linka » ma 3 feb 2014 21:26

Daar ben ik bang voor. Op de grijsen gasflessen zitten de jaartallen waar je bij omwisselen voor betaald. De blauwe hebben de jaartallen regeling niet en worden daardoor kosteloos (zonder verrekening van jaartallen) omgewisseld. Waar ik dus vrijdag was is het verschil tussen vullen (grijs) en omwisselen (blauw) dus € 6,00. Een hoop geld voor een fles die ook nog eens je eigendom is.

Bij O te W is omwisselen op dit moment het goedkoopst. € 18,00.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gerhard N

Re: Vullen of omwisselen Easyblue gasfles.

Bericht door Gerhard N » ma 3 feb 2014 21:46

Ab schreef:Die fa Otten zit daar zo ongeveer tegenover toch, naast het cafe ?

Ik heb het nog e's nagekeken, ik heb ook 2 Primagaz flessen, alleen zijn ze niet blauw maar grijs.
Misschien maakt dat verschil ? scratch.gif
Idd. Naast het café aan de rijksweg, die grijze ruilt ie wel ok hoor :-)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”