Mieren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
kesse018

Mieren

Bericht door kesse018 » di 25 jun 2013 19:13

All,

Ik ben afgelopen weken in Frankrijk op vakantie geweest, en ben overvallen door mieren. Het advies was om rondom de poten, met een spuitbus mierenverdelgingsmiddel te spuiten. Ook om de banden. Maar goed, uiteindelijk komen ze binnen via de voortent of onder de afdichting door. In de caravan verschillende plekken met honderden eitjes. Ik heb ze zoveel mogelijk opgeruimd en thuis alles goed schoon gezogen en met mierenpoeder behandeld. IS DIT VOLDOENDE ?? Ik hoorde een verhaal van een caravan die Total Loss is omdat de mieren de gehele isolatie hebben weggevreten. Is dit een broodje AAP verhaal. Graag jullie gerespecteerde mening.

Pieter

Antoinet
Berichten: 114
Lid geworden op: di 11 sep 2012 21:19
Locatie: Ridderkerk

Re: Mieren

Bericht door Antoinet » di 25 jun 2013 19:23

Oei daar word je echt niet vrolijk van zeg!

Heb helaas geen tip voor je.
Sterkte en hopelijk is het idd een broodje aap verhaal.

greetzz
Ben al toe aan vakantie..

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Mieren

Bericht door fortissimo » di 25 jun 2013 19:59

Je maakt me bang.
Wij hadden in mei ook mieren in de caravan.
Waarschijnlijk kwamen ze via de waterafvoer naar binnen van de keuken aangezien we ze in de wasbak en rond het fornuis zagen lopen.

Aangezien de kraan kapot was, hebben we de wasbak dus niet gebruikt.

Gek (gelukkig) genoeg zaten er geen mieren in het kastje waar het ontbijtspul stond.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

sprite1

Re: Mieren

Bericht door sprite1 » di 25 jun 2013 20:02

vorig jaar ook mieren gehad in mn hut, mierenlokdoosjes geplaatst, nooit meer een mier gezien binnen, dus ze werken wel die doosjes blij.gif

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Mieren

Bericht door CeesZ » di 25 jun 2013 23:04

Wil je alles over mieren weten en wat voor overlast ze kunnen veroorzaken, kijk dan eens op de volgende site. Er staan ook tips ter bestrijding.
http://www.nlmieren.nl/

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Mieren

Bericht door fortissimo » di 25 jun 2013 23:26

sprite1 schreef:vorig jaar ook mieren gehad in mn hut, mierenlokdoosjes geplaatst, nooit meer een mier gezien binnen, dus ze werken wel die doosjes blij.gif
Dit soort doosjes of van die langwerpige?
http://outletdrogist.nl/catalogsearch/r ... renlokdoos
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mieren

Bericht door Micky » di 25 jun 2013 23:31

gewoon een flinke pan met kokend water in het nest gieten, aantal keren tegengekomen, geen last meer gehad
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Mieren

Bericht door fortissimo » di 25 jun 2013 23:34

RE.gif
Lastig als ze in je caravan een nest maken zoals bij TS :)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Mieren

Bericht door Wim Verso » di 25 jun 2013 23:35

RE.gif

Wij doen dat regelmatig met kokend water in de achtertuin, daar komen ze steeds tussen de tegels door, maar geeft even en daarna komen ze gewoon weer terug.
We doen het ook wel met geconcentreerde azijn, maar ook dat geeft maar even.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mieren

Bericht door Micky » di 25 jun 2013 23:40

fortissimo schreef:
micky schreef:gewoon een flinke pan met kokend water in het nest gieten, aantal keren tegengekomen, geen last meer gehad
Lastig als ze in je caravan een nest maken zoals bij TS :)
DUHH, je moet wel even het nest opzoeken, maar die is nooit ver weg geloof me maar, heb je het nest uitgeroeid, dan de rest van de mieren op de gebruikelijke manier uitroeien, doosjes en poeder thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Mieren

Bericht door Wim Verso » di 25 jun 2013 23:57

RE.gif

Dat zal moeilijk gaan Micky, dan moet ik alle plavuizen eruit halen want daar zitten ze onder, en een mierenlokdoos of poeder uitstrooien dat doen we niet, want onze huisdieren, de kat en de hond lopen daar, dan maar een paar mieren, dat heb ik liever als dat onze dieren ziek worden of nog erger dood gaan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mieren

Bericht door Micky » wo 26 jun 2013 00:00

RE.gif

ik doelde op de camping situatie, niet thuis mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sprite1

Re: Mieren

Bericht door sprite1 » wo 26 jun 2013 06:36

@ fortissimo die bedoel ik ja.
en wat ook werkt is Glassex de echte niet die van een B merk en spiritus werkt ook.

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door creative explorer » wo 26 jun 2013 08:45

micky schreef:RE.gif

ik doelde op de camping situatie, niet thuis mrgreen.gif
En toch geld het ook voor Wim, er zit niets anders op dan de tegels er uit te halen. Alles wat je nu doet is in feite symptoom bestrijding, je moet naar de bron en vaak zit die onder de tegels. Wel is het zo dat ze onder de tegels meestal erg duidelijk zijn op te sporen. Je kan onder de tegels de gangen vaak al zien.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Mieren

Bericht door Wim Verso » wo 26 jun 2013 09:07

RE.gif

Als het echt een plaag word, dan zal ik daartoe overgaan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Mieren

Bericht door Cheers » wo 26 jun 2013 11:17

In droge tijden zijn mieren vooral op zoek naar water. Halfopen jampotjes ook natuurlijk. Geen water en voedingsmiddelen laten slingeren dus... In zuid frankrijk kon ik een wit mierenpoeder kopen. Beetje strooien rond de stempels en de wielen hield de mieren buiten. Vergeet de stokken en de touwtjes van de luifel niet. Ze kwamen zelfs via een boomtakje op het dak binnen die handige krengetjes! Wij hebben geen voortent dus dat scheelt. Ik zag wel caravans waar in z'n geheel een vierkant van poeder omheen was gestrooid. Nu schijnt dat poeder ook niet best te zijn voor de bijen, dus daar moeten we wel iets anders voor vinden scratch.gif
In mijn chalet heb ik ook een paar mieren gehad. Ze zitten bij de jampot, bij lekker zoet krentenbrood ed. Nu we dat hebben opgeruimd, zijn de mieren ook weer weg. Voorkomen is dus beter dan bestrijden.
Thuis laat ik de mierennesten onder het terras lekker zitten. Geen last van, dus waarom zou je ze bestrijden?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Mieren

Bericht door ine » vr 28 jun 2013 15:31

Vorig jaar bij thuiskomst hebben wij het zelfde probleem gehad.
Italiaanse mieren die echt niet weg te krijgen waren.
Volgens ons zaten ze onder de koelkast.
Ten einde raad, voor de caravan de stalling in ging, de ongedierte bestrijdings dienst gebeld.
Die heeft een spulletje en dat werkte, hij vertelde dat mieren inderdaad de isolatie weg kunne vreten.
Dit jaar geen mier gezien.
Wel vorig jaar alle ventilatie ruimtes van de caravan die een opening naar buiten hebben met fijner gaas afgedicht.
Bij de koelkast ventilatie ook fijner gaas.
Al met al, het heeft geholpen.

Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

susannevdw

Re: Mieren

Bericht door susannevdw » za 29 jun 2013 13:34

Heb nog een tip, mijn vader heeft bij toeval ontdekt dat mieren niet tegen de "glassex" vd Aldi kunnen.
Hij heeft het standaard in zijn caravan en in huis.
In sprayen en weg mieren!! :wink:

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Mieren

Bericht door Thei Luijten » zo 30 jun 2013 02:48

Alle ongedierte is slechts op zoek naar onderdak en eten. De meeste ratten en muizen en mieren zitten op stortplaatsen, meelpakhuizen en achter restaurants.
Mieren houden van een liefst beetje koele en vochtige plek (niet nat), dus onder trottoirtegels, klinkers, trottoirbandjes.
Door de koele/vochtige ondergrond zakt het nest met kamers niet in elkaar. Ik zou de caravan maar eens controleren op vocht,
maar dat is meestal niet de belangrijkste oorzaak. In alle caravan valt wel eens een kop koffie (met suiker), een glas fris (met suiker) enz.
Als je dat opveegt met een tissue of vaatdoek blijft bijna altijd een minuscuul restje achter tussen vloer en aanrecht, tafelpoot, kasten, onder kachel enz.
Mieren ruiken dit op meters afstand en zoeken zo lang tot ze een weg gevonden hebben in je caravan naar de jam, fris, suiker en alle, vooral zoete waren.
Dus mierenlokdoosjes en alle ander gif helpt vrijwel niets, er is maar één echte oplossing: met heet water en zeepsop alles grondig reinigen.
Mierenlokdoosjes trekken zelfs mieren op grotere afstand naar je toe. Het werkt vaak wel maar lokt ook.
De meeste mieren, wespen en vliegen zitten bij afvalbakken op het strand, thuis, op terrasjes waar veel zoetigheid geschonken en geserveerd wordt.
Een goed werkend en goedkoop middel is: Boraxpoeder, verkrijgbaar bij de betere drogist (wordt ook gebruikt door mensen die met droogbloemen werken),
goed 50/50 mengen met fijne poedersuiker en daarvan een afgestreken theelepeltje op de nestopening doen en er een omgekeerd schoteltje overheen leggen.
De mieren eten de poedersuiker met de naar suiker smakende Borax op en voeren het aan de jonge mieren. Het geeft een gevoel van gips in je maag..!
Groet,
Thei

Vliedje

Re: Mieren

Bericht door Vliedje » zo 30 jun 2013 11:59

caravan.gif Mieren zijn vooral dit jaar weer een probleem. Mijn ervaring is, dat je om ze buiten op het terras te kunnen bestrijden je het beste het middel Piron kunt kopen. Dit is een mierenmiddel, dat je in en rond de nestgaatjes en de looppaden van de mieren moet strooien. Dit spul bestaat uit korrels mierenmiddel met een suikerlaagje dat door de mieren wordt meegenomen in het nest. Binnen enkele dagen zijn alle mieren dood in het nest. Je zult nauwelijks meer mieren buiten het nest aantreffen. Je moet wel zeker weten dat het 24 uur droog blijft.
Voor binnen kun je het beste mierenlokdoosjes (Bayer) aanschaffen. En idd. Mieren zijn erg vernielzuchtig. Ze vreten zich overal een weg door naar buiten. Het zijn weliswaar chemische middelen, maar alle natuurlijke middelen die ik heb geprobeerd, inclusief geconcentreerde azijn, blijken in de praktijk lapmiddelen te zijn, die maar heel even soelaas bieden.

Vliedje

Re: Mieren

Bericht door Vliedje » zo 30 jun 2013 12:03

caravan.gif Overigens komen mieren lang niet uitsluitend voor op plaatsen waar ze door zoetigheid worden gelokt. Loop maar eens gewoon over straat. Je ziet op dit moment overal (grote) mierennesten. Lokdoosjes trekken vanzelfsprekend mieren aan. Daar zijn ze ook voor bedoeld. Maar aangezien de mieren het bestrijdingsmiddel in de lokdoosjes mee naar hun nest nemen, gaan ze dus gewoon dood. Echter, buiten heb je er niet veel aan. Ze zijn vnl. Voor binnenshuis en balkons bedoeld. Voor buiten heb je echt zwaarder geschut nodig.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Mieren

Bericht door Thei Luijten » zo 30 jun 2013 17:57

Natuurlijk komen mieren niet uitsluitend op zoetigheid af, het zijn bv. ook aaseters. Maar ik ga ervan uit dat de meesten toch geen kadavers in hun caravan en huis hebben rondslingeren.
Overigens zijn er wel meer gifsoorten in de handel die werken, waaronder ook talloze kankerverwekkende. Borax met poedersuiker is echter een biologisch afbreekbaar onschuldig middel, en daar gaat het mij om.
Groet,
Thei

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”