Primus kachel aansluiten op gasnet

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door jandaan » ma 4 mar 2013 22:57

Ik heb een Primus 2470 verwarming in mijn Polar caravan. Dit is een zeer prettige verwarming. Het is net als thuis een soort c.v. met vloeistof en radiatoren. Ook is dit de vloerverwarming.

Het probleem is het volgende.....

Ik sta in de winter in Oostenrijk op de camping. Hier is een gasnet voor handen dus geen gesleep meer met gasflessen. Helaas doet de kachel het hier niet op. De druk op het gasnet is 50mbar evenals de druk in een gasfles. De kachel werkt op 20 tot 50mbar. Er zit een drukkoppeling op van GOK welke instelbaar is van 1 tot 11. Dit om de druk te regelen en dan dus ook de warmteopbrengst van de kachel. Als ik de kachel op het gasnet aansluit brandt hij heel flauw. Hoe kan dit??

Heeft iemand een idee of oplossing hier voor?

Groet,
Jan Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

pd0bao40

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door pd0bao40 » di 5 mar 2013 00:06

Is dit wel juist, ik bedoel de druk van de kachel , dacht dat die 10 x zo hoog was als genoemde 50 mBar dus 500 mBar.
Als in het net slechts 50 mBar heerst heb ik ook geen idee hoe die te verhogen. Aannemende dat de Primus in meerdere juist wintercaravans geplaatst is denk ik toch dat een hogere druk heerst in het leidingnet, hoor het graag
NB De druk IN een gasfles, van de juiste soort dus: Propaan is veel hoger dan 50 mBar De instelbare druk van de GOK
van 20 tot 50 mbar is niet geschikt voor de primus maar is voor Truma en andere (luchtgeblazen) CV Nimmer dient de drukwijziging voor het regelen van de afgegeven warmte, maar alleen voor het instellen van de vereiste druk. Gr.Jaap.

pd0bao40

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door pd0bao40 » di 5 mar 2013 07:11

Nog even ter aanvulling, is dit niet het tweede reduceerventiel in de caravan, bestemd voor het koken aan boord ?
De eerste drukregelaar brengt dan de druk van het leidingnet op de vereiste 500mBar, de tweede regelbare GOK naar de druk van 30 of 50 mBar. Zelfs (!! )in de caravanhandel weet niet iedereen dat bij de Primus een 500 mB regelaar toegepast dient te worden. Dat is een "vergissing "durft men dan te zeggen en stuurt u naar huis met een 50mB regelaar. Even volhouden dus en maar eigenwijs durven zijn.Succes, Jaap.

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door jandaan » di 5 mar 2013 07:57

Jaap,

Dank voor je reactie. Hieronder 2 stukjes tekst uit de gebruiksaanwijzing van de caravan. Dit is origineel Polar.

VERMOGENSREGELING VAN DE CV-KETEL

Het vermogen van de cv-ketel kan geregeld worden tussen 3 en 5 kW. De vermogensregeling wordt gedaan met een reduceerventiel (drukregelaar) geplaatst in de disselbak.

Het reduceerventiel is traploos instelbaar tussen 20-50 kPa (0,2-0,5 bar). Op het reduceerventiel is aangegeven 1-11 waar 1=3 kW, 6=4 kW en 11=5 kW. In normale gevallen stelt men het reduceerventiel op stand 6.


En dan dit:

Cv-ketel

GEGEVENS

Primus 2490

Vermogen 3-5 kW afhankelijk van instelling Bedrijfsdruk 20-50 kPa
Spanning 9-20 V
Brandstof Propaangas Startvermogen 26 W 0,5s
Gasverbruik ca. 234-390 9/uur Bedrijfsvermogen 1,5 W


Zoals je ziet is de bedrijfsdruk inderdaad 200-500mb, excuus. Zo ook het GOK reduceerventiel. Na dit ventiel die voor de kachel is komt er weer een voor het kooktoestel en koelkast. Deze is dan 30mBar? Ik denk het nu te snappen.... De druk op het gasnet is voor dit soort kachels veel te laag. Ik denk dat de werkdruk van een Truma lager is. Dus dat deze is ingesteld op die werkdruk ipv de hoge druk die Primus nodig heeft. Ik heb een rekenfout gemaakt denk ik.

Heb jij nog andere inzichten?

Jan Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

pd0bao40

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door pd0bao40 » di 5 mar 2013 08:42

Jan de bedrijfsdruk voor de ketel kan het best afgesteld worden op 500mB (of 50kiloPascal/ 0,5 Bar) De juiste druk
voor koken en koelkast zal of 30 of 50 mBar zijn en is te vinden op een sticker op kk en /of gascomfort. Behalve de juiste regelaars qua druk speelt ook de hoeveelheid gas per uur een rol. Als druk juist is kan een regelaar met een te lage capaciteit ook roet in het eten gooien.Wat de druk in camping gasnetten betreft ik kan me niet voorstellen dat die op de werkdruk staat van de meest toegepaste luchtcirculatie kachel, de Truma dus. Dan zou toch een regelaar naar 50 mB achterwege kunnen blijven ? Bovendien is het veel moeilijker een grote hoeveelheid gas te vervoeren, noodzakelijk bij aansluiting van veel caravans, bij een lage druk dan bij een grotere druk. Maar er zijn veel wintersporters op dit forum en ongetwijfeld melden die zich vandaag nog.Succes, Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » di 5 mar 2013 11:48

RE.gif RE.gif

klopt, bij mij is de eerste regelaar op de fles 500 mbar en de 2de (dus na de aftakking voor de kachel) is 50 mb.
de kachel zou ik lekker op 500 zetten/laten staan.

wat betreft de druk op de camping kan ik je niet helpen, ik gebruik altijd losse flessen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Ab » di 5 mar 2013 15:16

Jandaan, wat jij wilt is niet mogelijk.
Ik zit zelf nu ook in Oostenrijk, de druk van het vaste gasnet is te laag, die 500 mbar ga je niet halen.
Je zult dus gewoon met gasflessen moeten werken.
Die geven druk zat, in een gasfles heerst een druk van ca 7 bar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door pd0bao40 » di 5 mar 2013 15:47

Ab zet men nb op wintercampings echt de best geisoleerde caravans als Kabe,Polar, Solifer maar ook alle andere die deze gasdruk vereisen buitenspel ? In ieder geval vwb aansluiting op het gasnet, uiteraard zullen die grote staande flessen volop verhuurd worden, vind het toch een vreemde zaak. Maar je zal je er wel van vergewist hebben. Gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Ab » di 5 mar 2013 16:19

De Primus komt weinig meer voor, alleen nog in oudere caravans.
Bestaat ook niet meer, is overgegaan in ALDE.
De Alde verwarming heeft net als alle andere caravans van de laatste jaren een gasdruk van 30 mbar nodig.
Het is geen groot probleem dus, er zijn nog maar heel weinig caravans met een Primus verwarming.
Waar ik nu sta, is ook een vaste gasaansluiting.
Ik gebruik 't echter niet eens, ik heb zelf genoeg gas.
Vooral nu, het is al sinds we hier zijn echt schitterend weer, (Oostenrijk) strak blauw en volop zon.. haphop.gif
Vanaf vorige week Do tot nu, heb ik nog maar 1 fles van 11 kg (LPG) leeg, en de 2e fles zal het ook wel redden tot eind van de week.
De lege heb ik inmiddels ook al vervangen door weer een volle.. kan dus nog wel een dag of 10 vooruit.
Met een Duocontrol zit je nooit zonder, da's echt een uitkomst.
De lege fles vervangen kan je doen wanneer het uitkomt.
Dat kan ik voor de Primus ook heel erg aanbevelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » di 5 mar 2013 19:41

RE.gif

de duocontrol werkt niet op 500mbar helaas, ik heb me er namelijk ook al eens in verdiept weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Ab » di 5 mar 2013 19:47

Oh..nee da's waar, effe niet aan gedacht.
Je hebt dan ook 30 mbar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » di 5 mar 2013 19:49

30 en 50 beide leverbaar, ik heb zelfs destijds met ze gebeld of er mogelijkheden waren, kansloos helaas, we moeten het zonder doen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door jandaan » wo 6 mar 2013 07:12

Allen, dank voor de goede info.

Mijn Polar is uit 1998 en heeft inderdaad nog een Primus. Het klopt dat het verbruik niet zo hoog is en ook ik doe ongever een week met een 11kg fles. Er kunnen er 2 in de dissel. Ook ik heb mij verdiept in de duo control. Is helaas niet beschikbaar voor deze druk. Ik heb dus een grote rode 33kg fles bij de caravan staan. Gaat goed 3 weken mee. Helaas heb ik een plekje waar alleen in de ochtend en namiddag zon komt maar dat vind ik niet zo erg. Je verstookt iets meer gas maar we zijn toch de hele dag op de piste. Wij zijn afgelopen weekend teruggekomen en de laatste 3 dagen hadden wij inderdaad ook volop zon met een strak blauwe hemel...... Paradijs op aarde.

Ab: ik zie dat jij LPG gebruikt. Hoe vervang je die flessen in de winter? Ik heb nergens gezien dat die aangeboden worden. Zou mijn Primus daar ook op branden? Het is allicht goedkoper dan propaan via de camping.

JAn Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » wo 6 mar 2013 11:41

RE.gif

De LPG fles vul je zelf bij een tankstation, jou Primus brandt daar ook op aangezien ik zelf ook op LPG stook en ik heb ook een Primus thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door pd0bao40 » wo 6 mar 2013 12:33

Jan ze liggen momenteel in de "bonus' bij O.te W.a raison van 185,- E (staande fles) Als je er 2 koopt en direkt vult als er 1 leeg is kom je nooit gas tekort.Aan dat LPG mankeert niets, wat er ook soms gezegd wordt. Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » wo 6 mar 2013 12:41

RE.gif

1 is ook voldoende, tijdens het vullen even de primus op stroom schakelen (1000 of 2000 Watt), moet je natuurlijk wel even vullen voordat hij leeg is zodat je niet 's nachts zonder komt, 2 van deze jongens in je dissel is wel enorm zwaar (leeg 17,5kg) tenzij je de aluminium variant neemt natuurlijk.


er is ook een nieuwe op de markt zie ik net: http://www.huisentuinwinkel.nl/index.ph ... lknie.html

moet wel nog een vulnippeltje op, maar is een stuk lichter en goedkoper.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Micky » wo 6 mar 2013 15:02

pd0bao40 schreef:Jan ze liggen momenteel in de "bonus' bij O.te W.a raison van 185,- E (staande fles) Als je er 2 koopt en direkt vult als er 1 leeg is kom je nooit gas tekort.Aan dat LPG mankeert niets, wat er ook soms gezegd wordt. Jaap.
Let wel, deze is zonder vulnippel en kniestuk, diegene met knie en nippel kost €225,-! beter is dan volgens mij hem hier te bestellen http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/rod ... asfles.htm

€189,95 inclusief nippel en wil je ook in het Buitenland tanken, dan neem je die van 199,95, daar zitten alle verloop nippels bij thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Primus kachel aansluiten op gasnet

Bericht door Ab » wo 6 mar 2013 16:29

Ja, in het buitenland heb je 2 andere nippels nodig.
Maakt voor mij niet uit, ook mijn auto loopt op LPG, dus heb ze toch al.
In Oostenrijk is LPG tanken wat lastig.. er zijn niet zoveel pompen. Maar is wel mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”